Ηλεκτροκίνηση: «Γύρισε η κλεψύδρα» για την αντικατάσταση των ταξί - Εξετάζεται αύξηση του κομίστρου για το αεροδρόμιο
Τι αλλάζει για όσα αποσύρονται από την κυκλοφορία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Δεύτερες σκέψεις φαίνεται ότι κάνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως προς την υποχρεωτική οριζόντια μετάβαση σε αμιγώς ηλεκτρικά ταξί στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη από την 1η Ιανουαρίου του 2026 βάζοντας στο τραπέζι ορισμένες εξαιρέσεις.
Αν και το ισχύον πλαίσιο σαφώς ορίζει την αντικατάσταση των υφιστάμενων ταξί που φτάνουν το όριο ηλικίας της κυκλοφορίας τους το 2026 με ηλεκτροκίνητα, το γεγονός ότι οι αυτοκινητιστές δεν έχουν πειστει έως τώρα να ...κινηθούν ηλεκτρικά, δημιουργεί μία πραγματικότητα που δεν μπορεί να αγνοηθεί. Σήμερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Σωματείου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), στους δρόμους της Αθήνας δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 75 ηλεκτρικά ταξί σε ένα στόλο που αριθμεί συνολικά 14.000 οχήματα.
Το κόστος φόρτισης κυμαίνεται μεταξύ 0,35 και 0,60 ευρώ ανά κιλοβατώρα, με μια πλήρη φόρτιση να κοστίζει από 12 έως 24 ευρώ, ενώ η αγορά ενός ηλεκτρικού οχήματος απαιτεί 30.000 έως 35.000 ευρώ προ φόρων.
Στο πλαίσιο αυτό ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης σε δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό άφησε παράθυρο εξαιρέσεων για όσους αυτοκινητιστές έχουν μία άδεια και είναι οι ίδιοι οδηγοί, χωρίς ωστόσο να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες ως προς τον τρόπο με τον οποίο αυτό θα προχωρήσει, δηλαδή εάν θα δοθεί παράταση ζωής στα υφιστάμενα οχήματα ή η δυνατότητα αγοράς άλλου νεότερου συμβατικού ή υβριδικού οχήματος.
Πηγές του υπουργείου επεσήμαναν στο «ethnos.gr» ότι η εν λόγω υποχρέωση απορρέει από νόμο του 2021, ο οποίος είχε αφήσει αρκετό χρονικό διάστημα στους αυτοκινητιστές ώστε να προετοιμαστούν. «Παρόλα αυτά βρισκόμαστε σε συζητήσεις, σε κάθε περίπτωση δεν είναι πρόθεσή μας να στραγγαλιστεί οικονομικά ένας οδηγός ταξί ο οποίος είναι αδειούχος και δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει ένα ηλεκτρικό ταξί», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Η εξέλιξη έρχεται λίγες ημέρες αφότου έσπασε ο ...πάγος που είχε συσσωρευτεί επί σειρά μηνών μεταξύ του κ. Κυρανάκη με το ΣΑΤΑ, με τον πρώτο να έχει επιλέξει για συνομιλητή του μόνο την Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ταξί.
Ωστόσο το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης δεν θα μπορούσε παρά να συζητηθεί και με το ΣΑΤΑ δεδομένου ότι αφορά τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας και μάλιστα πολλαπλάσιους αυτοκινητιστές στην Αθήνα όπου κυκλοφορούν τα 14.000 από τα 16.000 ταξί του συνολικού στόλου των δύο αστικών κέντρων.
Οι δύο πλευρές συναντήθηκαν πριν λίγες ημέρες με το ΣΑΤΑ να λήγει πρόωρα τη 48ωρη απεργία που είχε εξαγγείλει ως ένδειξη καλής θέλησης. Η συνάντηση θα επαναληφθεί εντός του επόμενου 20ημέρου οπότε και θα πρέπει να ληφθούν οριστικές αποφάσεις εκ μέρους του υπουργείου καθώς τα χρονικά περιθώρια πιέζουν ασφυκτικά με μόλις 1,5 μήνα να απομένει μέχρι τη λήξη της προθεσμίας.
Η διάθεση της ηγεσίας του υπουργείου για μη οριζόντια εφαρμογή της υποχρεωτικής ηλεκτροκίνησης αντιμετωπίζεται θετικά από τον κλάδο, ο οποίος ωστόσο σημειώνει πως επιλύει μόνον ένα μέρος του προβλήματος, καθώς μεγάλος αριθμός αυτοκινητιστών κατέχουν περισσότερες άδειες και είναι πολύ δύσκολο να μπορέσουν να αντικαταστήσουν ισάριθμα οχήματα δεδομένου ότι οι τιμές των ηλεκτρικών παραμένουν σε υψηλά επίπεδα.
Θα χρειαστεί να αντικατασταθούν μαζικά 1.000 οχήματα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΑΤΑ, εφόσον ισχύσει η υποχρεωτικότητα από την Πρωτοχρονιά, θα χρειαστεί να αντικατασταθούν μαζικά περί τα 1.000 οχήματα. Την ίδια στιγμή παραμένει θολό το εάν η σχετική υποχρέωση θα ισχύσει και στις μεταβιβάσεις, στις περιπτώσεις που ένας ιδιοκτήτης συνταξιοδοτηθεί ή αποφασίσει να πουλήσει την άδεια για άλλο λόγο. Εκτιμάται ότι αυτό αφορά τουλάχιστον 300 άδειες επιπλέον ετησίως. Βάσει του νόμου κάθε νέα ταξινόμηση από το ΄26 και μετά θα πρέπει να αφορά ηλεκτρικό ταξί.
Υπενθυμίζεται ότι το ανώτατο όριο ηλικίας για να κυκλοφορεί ένα ταξί είναι τα 15 έτη για όσα οχήματα είναι έως 1850 κ.ε και τα 18 έτη για όσα είναι από 1851 κ.ε και άνω.
Τι ζητά το ΣΑΤΑ
Το ΣΑΤΑ ζητά οριζόντια παρατάση της προθεσμίας έως το 2035 με στελέχη του να σημειώνουν ότι σε αντίθετη περίπτωση οι συνέπειες θα είναι αλυσιδωτές: οι τιμές των αδειών κινδυνεύουν να πέσουν κατακόρυφα εξαιτίας της αδυναμίας αντικατάστασης των οχημάτων με τους ιδιοκτήτες να χάνουν μεγάλο μέρος της επένδυσής τους, ενώ ταυτόχρονα σε ...είδος υπό εξαφάνιση θα μετατραπούν και οι οδηγοί ταξί καθώς θα καλούνται να πληρώσουν σημαντικά υψηλότερο ενοίκιο στη βάρδια προκειμένου να «βγει» το κόστος αντικατάστασης καθιστώντας αμφίβολο το αν θα παραμείνουν στον κλάδο.
Να σημειωθεί ότι η ισχύουσα νομοθεσία αφήνει περιθώριο επανεξέτασης του μέτρου της αντικατάστασης κάθε χρόνο με τους ιδιοκτήτες ταξί, πάντως, να σημειώνουν ότι εάν επιλεγεί η λύση της ετήσιας παράτασης, αυτό θα υπονομεύσει τελικά τον στόχο της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Κι αυτό διότι όπως εξηγούν, οι ιδιοκτήτες θα αγοράσουν κάποιο μεταχειρισμένο συμβατικό ή υβριδικό όχημα εξασφαλίζοντας άλλη μια δεκαετία κυκλοφορίας, η οποία θα τους κρατήσει μακριά από την ηλεκτροκίνηση.
Αντί γι΄αυτό το ΣΑΤΑ προτείνει την οριζόντια πολυετή παράταση, στην οποία σημειώνει ότι οδηγούνται και άλλες ευρωπαικές χώρες ζητώντας γενναία κίνητρα. Στο γραπτό υπόμνημα που απέστειλε στο υπουργείο με τις θέσεις του ζητά:
Υψηλές επιδοτήσεις όπως το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί», που έχει δώσει έως και 22.500 ευρώ ανά ηλεκτρικό ταξί, μειώνοντας σημαντικά το κόστος απόκτησης.
Επιπλέον επιστροφή ΦΠΑ για επαγγελματίες οδηγούς ταξί, ώστε η τελική τιμή των οχημάτων να γίνει πιο προσιτή.
Φοροελαφρύνσεις και οικολογικά μπόνους που μπορούν να φτάνουν έως το 40% της λιανικής τιμής, διευκολύνοντας την αγορά αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.
Βελτίωση υποδομών φόρτισης: Δημιουργία και εξάπλωση σημείων ταχυφόρτισης ειδικά για ταξί, ώστε να μειωθούν οι δυσκολίες στην καθημερινή λειτουργία.
Υποστήριξη κατασκευής υποδομών σε συνεργασία με δήμους και φορείς (σε πιάτσες ταξί).
Προτείνουν παράταση σε πιο ρεαλιστικούς χρόνους σε συνδυασμό με σταδιακή αύξηση των κινήτρων ώστε οι οδηγοί να προσαρμοστούν οικονομικά και τεχνικά με σχέδιο και ορίζοντα 10ετίας αρχόμενης από το 2033 και με επιδοτούμενη απόσυρση παλαιών οχημάτων ανεξαρτήτως ηλικίας ή τύπου του παλαιού ταξί.
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των αυτοκινητιστών στη δράση «Πράσινα Ταξί», η οποία παρείχε γενναίες επιδοτήσεις και διήρκησε για αρκετό διάστημα, ήταν ισχνή.
Οι ίδιοι απαντούν ότι η φιλοσοφία του προγράμματος ήταν αυτή που αποθάρρυνε τους ταξιτζήδες από τη συμμετοχή σε αυτό καθώς τονίζουν ότι ορισμένοι ακόμα δεν έχουν πληρωθεί το σύνολο της επιδότησης. Προσθέτουν ότι οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το ποσό της επιδότησης ως προκαταβολή αγοράς αυτοκινήτου, την οποία θα έπρεπε να βάλουν από την τσέπη τους και προτείνουν το ποσό της επιδότησης να εισπράττεται ως προκαταβολή από την εταιρία που πουλάει το αυτοκίνητο.
Οσο για το πρόσθετο ποσό των 5.000 ευρώ που δινόταν στην περίπτωση απόσυρσης ρυπογόνου οχήματος, αναφέρουν ότι η αρχιτεκτονική του προγράμματος απέκλειε πολλούς ενδιαφερόμενους καθώς δικαιολογούσε μόνον οχήματα που ήταν παλαιότερα του 2014.
Το ΣΑΤΑ επίσης ζητά υποστήριξη υποδομών φόρτισης και ειδικά σημείων ταχυφόρτισης για ταξί και εκπαίδευση των αυτοκινητιστών για τα πλεονεκτήματα και τη χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες, σύμφωνα με μελέτη για λογαριασμό του ΣΑΤΑ
Χώρες με ήδη νομοθετημένη υποχρεωτική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση για τα ταξί (από 2024/2025)
Νορβηγία: Από 1/11/2024 όλα τα ταξί στην πρωτεύουσα (Όσλο) είναι υποχρεωτικά αμιγώς ηλεκτρικά.
Γερμανία (Αμβούργο): Από 1/1/2025 όλα τα νέα ταξί πρέπει να είναι μηδενικών ρύπων (ηλεκτρικά).
Τσεχία (Πράγα): Στόχος σταδιακής υποχρεωτικότητας από το 2024, με πλήρη εφαρμογή έως 2029.
Χώρες που έχουν μεταθέσει την υποχρεωτικότητα για αργότερα
Πολωνία και Ελλάδα έχουν ανακοινώσει στοχευμένες ημερομηνίες μετάβασης στο 2026 - 2030 και μεταθέσεις λόγω υποδομών και κόστους.
Χώρες με ηπιότερες προθεσμίες και υβριδικά σχέδια για μετάβαση μέχρι 2035: Ιταλία, Ισπανία.
Κόστος ηλεκτρικού ρεύματος ανά χώρα ΕΕ (μέση τιμή ανά kWh, 2025)
Ελλάδα 0.23
Γερμανία 0.35
Γαλλία 0.20
Ισπανία 0.25
Ιταλία 0.28
Ολλανδία 0.30
Πολωνία 0.15
Τσεχία 0.17
Σουηδία 0.18
Αυστρία 0.22
Κόστος αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου ταξί
Ελλάδα: περίπου 30.000 – 35.000 € (προ φόρων και επιδοτήσεων).
Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία: 35.000 – 45.000 €, με πολλές επιδοτήσεις.
Πολωνία, Τσεχία: από 20.000 €.


Οχι σε οριζόντια αύξηση κομίστρου – Εξετάζονται αυξήσεις στις χρεώσεις προς Αεροδρόμιο
Πέραν του καυτού θέματος της ηλεκτροκίνησης, το ΣΑΤΑ επαναφέρει στο τραπέζι και το ζήτημα της αύξησης κομίστρου. Το υπουργείο, πάντως, απορρίπτει κάθε τέτοια συζήτηση με εξαίρεση το σύστημα τιμολόγησης στις αεροδρομιακές κούρσες.
«Η Ομοσπονδία και το ΣΑΤΑ έχουν ζητήσει να εξορθολογιστεί το κόμιστρο του Αεροδρομίου γιατί είναι πολλές οι φορές που το ταξίμετρο δείχνει άλλο ποσό από την φιξ τιμή που προβλέπεται. Διερευνούμε το θέμα», σημειώνουν πηγές του υπουργείου.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα ισχύει η τιμή των 40 ευρώ για τις ημερήσιες διαδρομές και των 55 ευρώ για τις νυχτερινές με διπλή ταρίφα.
Επίσης το υπουργείο έχει κόψει κάθε διάλογο αναφορικά με το ζήτημα των λεωφορειολωρίδων καθώς δεν προτίθεται να κάνει πίσω ως προς την είσοδο των έμφορτων ταξί σε αυτές.
Παράλληλα, το μεγάλο αγκάθι της αγοράς είναι τα ΕΙΧ με οδηγό και ο τρόπος λειτουργίας τους. Οι αυτοκινητιστές καταγγέλλουν ότι δημιουργούνται γκρίζες ζώνες που επιτρέπουν σε εταιρείες να κάνουν πρακτικά αστική μεταφορά χωρίς να υπόκεινται στους κανόνες των ταξί. Ζητούν αυστηρή εφαρμογή της ελάχιστης διάρκειας μίσθωσης των τριών ωρών, ελάχιστη τιμή 150 ευρώ συν ΦΠΑ, λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας χωρίς παραθυράκια, πραγματικό έλεγχο στις συμβάσεις, καθώς και άμεση ακινητοποίηση οχημάτων σε περιπτώσεις πειρατείας. Επίσης επιμένουν ότι πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος που απαγορεύει στις πλατφόρμες να εισπράττουν το κόμιστρο αντί των οδηγών.
Στο μέτωπο των ειδικών αδειών οδήγησης, ο κλάδος ζητά διπλό έλεγχο των δικαιολογητικών που εκδόθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, καθώς υπάρχουν φόβοι για παράτυπα ή πλαστά έγγραφα, κάτι που φαίνεται να «ακούει» το υπουργείο. Παράλληλα ζητείται η πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας μέσω gov.gr, αυστηρότερες ποινές για όσους οδηγούν ταξί χωρίς ειδική άδεια, καθώς και δημιουργία Μητρώου Οδηγών Ταξί που θα διασφαλίζει καθολικό έλεγχο και διαφάνεια.
Δραματικές ώρες στη Λακωνία: Γυναίκα ανεβαίνει σε ταράτσα για να δώσει φαγητό στην εγκλωβισμένη μητέρα της
Κακοκαιρία Byron: Τι θα γίνει με τον μισθό όσων δεν μπόρεσαν να πάνε στη δουλειά τους
Πανικός στη αεροσκάφος: Φωτιά σε διάδρομο απογείωσης γέμισε με καπνούς Airbus A320 με 180 επιβαίνοντες
Mega deal στα σκαριά στον τομέα της ψυχαγωγίας: Η Netflix κοντά στην αγορά της Warner Bros!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



