Ακυρώνεται στην πράξη η δράση για τα ηλεκτρικά ταξί: Μόνο 100 σε όλη την Ελλάδα – Αντιδράσεις από ΣΑΤΑ και για το νέο ΚΟΚ
Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος εκτιμά ότι έως τη λήξη του είναι αμφίβολο εάν θα έχει αντικατασταθεί με ηλεκτρικά ποσοστό που θα αγγίζει το 10% του στόλου🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Στην πράξη ακυρώνεται η δράση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα «πράσινα ταξί» καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), έως σήμερα έχουν επιδοτηθεί και αγοραστεί μόλις 100 ηλεκτρικά ταξί σε όλη την Ελλάδα εκ των οποίων περίπου 75 στην Αττική όταν ο στόλος αριθμεί 26.000 οχήματα στην επικράτεια.
Παρά την παράταση που έδωσε προ ημερών το υπουργείο στην προθεσμία υποβολής αιτήσεων έως τις 31 Μαρτίου, δεδομένου ότι το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ, Θύμιος Λυμπερόπουλος εκτιμά ότι έως τη λήξη του είναι αμφίβολο εάν θα έχει αντικατασταθεί με ηλεκτρικά ποσοστό που θα αγγίζει το 10% του στόλου.
Υπενθυμίζεται ότι με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο από την 1η Ιανουαρίου 2026 είναι υποχρεωτική η ταξινόμηση μόνο νέων αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων. Οι αυτοκινητιστές ταξί ζητούν την άρση αυτής της υποχρεωτικότητας και την μετάθεσή της για το 2035, καθώς επίσης και την επιδότηση και υβριδικών οχημάτων, τονίζοντας ότι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν σε αυτήν την υποχρέωση στο πλαίσιο αντικατάστασης των ταξί ανά 15 ή 17 χρόνια αναλόγως του κυβισμού τους.
«Το ταξί ακριβώς 100 χρόνια μετά τη λειτουργία του πρώτου ταξίμετρου βρίσκεται στην πιο δύσκολη στιγμή της λειτουργίας του», επεσήμανε σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε την Πέμπτη ο κ. Λυμπερόπουλος. Προσέθεσε ότι η συγκεκριμένη διάταξη σε συνδυασμό με την απαγόρευση της εισόδου των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Αθήνας, η οποία με τον υπό διαβούλευση Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) θα τιμωρείται εκτός του χρηματικού προστίμου και με αφαίρεση του διπλώματος για ένα μήνα και 5 βαθμούς ποινής στο point system, «τελειώνει» τον κλάδο.
Για αυτούς τους λόγους ο ΣΑΤΑ προσανατολίζεται σε νέες κινητοποιήσεις αρχής γενομένης από την επόμενη εβδομάδα οπότε και αναμένεται να πραγματοποιηθεί στάση εργασίας, σε ημέρα που ακόμα δεν έχει αποφασιστεί.
Ο κλάδος δεν αντέχει τα ηλεκτρικά
Ειδικά για το ζήτημα των ηλεκτρικών ταξί, ο κ. Λυμπερόπουλος σημείωσε ότι τα εν λόγω οχήματα «δεν τα αντέχει ο κλάδος» καθώς δε «βγάζουν» δύο βάρδιες ακόμα και χωρίς τη χρήση κλιματισμού, συμπληρώνοντας ότι ενδεχομένως θα μπορούσαν να δουλέψουν στην περιφέρειά όπου οι αυτοκινητιστές έχουν τη δυνατότητα να εγκαταστήσουν φορτιστές στις μονοκατοικίες που ζουν, ενώ και οι αποστάσεις είναι μικρότερες. Ωστόσο, αυτό είναι αδύνατο στα μεγάλα αστικά κέντρα. «Υπάρχει ηλεκτρικό ταξί που έχει αγοραστεί από μάντρα και εδώ και 1,5 χρόνο δεν μπορεί να νοικιαστεί», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος του ΣΑΤΑ υπογράμμισε ότι για ακόμα μία φορά ο κλάδος αντιμετωπίζεται ως ...πειραματόζωο: «Μας είπαν να πάρουμε ταξί φυσικού αερίου. Τα πήραμε και τώρα μας λένε πετάξτε τα. Κινδυνεύουμε να μην μπορούμε να δουλέψουμε από το 2026. Στις υπόλοιπες χώρες κάνουν βήματα πίσω κατανοώντας το πρόβλημα και η Γερμανία μετέθεσε την υποχρεωτικότητα για το 2035, αλλά εδώ το υπουργείο είναι ανένδοτο και θέλει να μας μετατρέψει σε πειραματόζωα εφαρμόζοντας πρώτα στην Ελλάδα το μέτρο», τόνισε προθέτοντας ότι η κυβέρνηση χτυπά με βάρβαρο τρόπο το σύνολο των ελεύθερων επαγγελματιών.
«Η απαγόρευση εισόδου στις λεωφορειολωρίδες τελειώνει τον κλάδο»
Ως τελειωτικό χτύπημα για τον κλάδο αντιμετωπίζεται και η συνέχισης της απαγόρευσης της εισόδου των ταξί στις λεωφορειολωρίδες της Αθήνας και με τον νέο ΚΟΚ, ο οποίος βρίσκεται αυτήν την περίοδο υπό διαβούλευση και μεταξύ άλλων προβλέπει αυστηρότερη αστυνόμευση καθώς ανάβει το πράσινο φως και για τοποθέτηση καμερών πάνω στα ίδια τα λεωφορεία.
Το Συνδικάτο έχει ήδη αποστείλει πρόταση, την οποία συνέταξαν οι επιστημονικοί του συνεργάτες, Κίμων Λογοθέτης και Ευαγγελία Βαρελά. Με την πρόταση ζητείται η διαμόρφωση αυτοτελούς άρθρου στον ΚΟΚ, στο οποίο θα ορίζεται ρητά ότι επιτρέπεται και η κίνηση των έμφορτων ταξί στις λωρίδες αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων, στις οποίες ήδη επιτρέπεται η κίνηση και των δικύκλων.
Όπως επισημαίνουν, η αλλαγή επιβάλλεται από τα στοιχεία που έχει δώσει ο ίδιος ο ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τα οποία, μόλις 1 στα 12 οχήματα που χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες μήκους 52 χλμ. στην Αττική είναι λεωφορείο. Σύμφωνα μάλιστα με τον κ. Λογοθέτη, ο οποίος διετέλεσε επί σειρά ετών υπεύθυνος του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής, «έχει παρατηρηθεί κακή χρήση των λεωφορειολωρίδων, ελλιπής αστυνόμευση, κακή σήμανση. Η λεωφορειολωρίδα πρέπει να είναι άδεια για να μπορέσει να αυξηθεί η μέση ταχύτητα των λεωφορείων, η οποία είναι σήμερα πολύ χαμηλή και δεν ξεπερνά τα 11 χλμ. την ώρα».
Σύμφωνα με την εν λόγω πρόταση, τα οφέλη από τη δυνατότητα εισόδου των ταξί στις ειδικές λωρίδες, οι οποίες ξεκίνησαν σταδιακά να λειτουργούν στην Αθήνα από το 1992, είναι τα εξής:
- Βελτίωση της Μέσης Ταχύτητας των Αστικών Λεωφορείων: Με την αυστηρή τήρηση της χρήσης της λεωφορειολωρίδας, τα λεωφορεία θα κινούνται απρόσκοπτα.
- Αύξηση της Ελκυστικότητας Χρήσης Ταξί: Διευκολύνοντας την κίνηση των ταξί, μειώνεται ο χρόνος μεταφοράς επιβατών, καθιστώντας την υπηρεσία πιο αποδοτική και ελκυστική.
- Μείωση Τροχαίων Ατυχημάτων: Τα ταξί θα μπορούν να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν επιβάτες χωρίς την ανάγκη απότομης εισόδου ή εξόδου από τη λεωφορειολωρίδα, μειώνοντας τους επικίνδυνες ελιγμούς.
- Αποσυμφόρηση των Κανονικών Λωρίδων Κυκλοφορίας: Τα ταξί δεν θα χρειάζεται να εναλλάσσουν λωρίδες, βελτιώνοντας τη συνολική ροή της κυκλοφορίας.
Η πρόταση που κατέθεσε ο ΣΑΤΑ περιλαμβάνει επίσης την επέκταση του Δικτύου Τεχνικών Μέσων Αστυνόμευσης με την εγκατάσταση πρόσθετων μέσων επιτήρησης στις λεωφορειολωρίδες, ώστε να διασφαλιστεί ότι η χρήση τους θα παραμένει αποκλειστικά για λεωφορεία και ταξί. Προς επίρρωση της θέσης τους οι αυτοκινητιστές επισημαίνουν ότι σε όλες τις σύγχρονες μητροπολιτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα ταξί επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες, με σημαντικά θετικά αποτελέσματα. Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν πόλεις όπως το Λονδίνο, το Βερολίνο και η Μαδρίτη.
Η κυρία Βαρελά ανέφερε μάλιστα ότι ουσιαστικά με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο οι αυτοκινητιστές δεν μπορούν να ασκήσουν το επάγγελμά τους, καθώς ο νόμος τους απαγορεύει ακόμα και την επιβίβαση και αποβίβαση με τους εκπροσώπους του Σωματείου Οδηγών να προσθέτουν ότι με το γράμμα του νόμου δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν σε κανένα σημείο της Σταδίου ή της Πανεπιστημίου, μπορούν να απο/επιβιβάζουν μόνο στις πλατείες Συντάγματος, Ομόνοιας και Κλαυθμώνος, παρά το γεγονός ότι καθημερινά εξυπηρετούν περί τις 2.000 μετακινήσεις νεφροπαθών και ΑΜΕΑ. Υπενθυμίζεται ότι περίπου προ δεκαετίας είχε επιτραπεί η είσοδος και των ταξί πιλοτικά σε τρεις λωρίδες κίνησης λεωφορείων, κάτι το οποίο όμως πολύ γρήγορα σταμάτησε.
Σε ό,τι αφορά τον υπό διαβούλευση ΚΟΚ, το ΣΑΤΑ με σχόλιο του προτείνει επίσης η χρηματική ποινή για την κατάληψη σταθμών στάθμευσης (πιάτσες) ταξί να συνοδεύεται και από αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες, καθώς όπως σημειώνει «επειδή το πρόστιμο είναι πολύ μικρό, πολλές φορές η πολύωρη στάθμευση ενός Ι.Χ. αυτοκινήτου ακόμη κι αν συνοδεύεται από χρηματική ποινή είναι …πιο συμφέρουσα από το κόστος ενός παρκινγκ».
Καμπανάκι «ΔΝΤ» σε Τραμπ: Οι πολιτικές του θα μπορούσαν να πλήξουν την παγκόσμια οικονομία
Στον εφέτη ανακριτή Λάρισας η νέα έκθεση της ομάδας Κοκοτσάκη για τα Τέμπη - 30 άτομα «πέθαναν από εύφλεκτα υλικά»
Στα Χανιά η νέα διοικήτρια της Τροχαίας μετά το «ξήλωμα»: Τι διαπίστωσε
Εικόνες που «κόβουν» την ανάσα: Στην Ισπανία, κάθε χρόνο, άλογα περνάνε μέσα από φλόγες!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr