Φρένο στις υψηλές ταχύτητες θα βάλουν οι ποινές του νέου ΚΟΚ - Ποιοι οδηγούν πιο «επιθετικά», σύμφωνα με έρευνα
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Ακόμα πιο τσουχτερά πρόστιμα περιμένουν με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) ο οποίος θα παρουσιαστεί προς το τέλος της χρονιάς, όσους επιμένουν να πατούν παραπάνω το γκάζι αγνοώντας το γεγονός ότι εδώ και χρόνια η υπερβολική ταχύτητα έχει άμεσα συνδεθεί με την πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων.
Πότε θα μειωθεί το όριο ταχύτητας στα 30 χιλιόμετρα την ώρα
Την ίδια στιγμή πραγματικότητα και στην Ελλάδα αναμένεται να γίνει η μείωση του ορίου ταχύτητας σε συγκεκριμένα σημεία των αστικών κέντρων στα 30 χιλιόμετρα την ώρα, καθώς αυτή είναι μία από τις προτάσεις, στις οποίες καταλήγει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας που έχει καταρτιστεί από το ΕΜΠ.
Αν και η γρήγορη οδήγηση τείνει να αποφεύγεται από πολλούς το τελευταίο διάστημα εξαιτίας της μεγαλύτερης κατανάλωσης καυσίμου που απαιτεί, η συνήθεια, η οποία στοιχίζει πολλές ανθρώπινες ζωές κάθε χρόνο κάθε άλλο παρά έχει εξαλειφθεί.
Η υπερβολική ταχύτητα μαζί με ακόμα τρεις παραβάσεις την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την κατανάλωση αλκοόλ και την αντικανονική προσπέραση συμπληρώνουν την τετράδα των παραβάσεων, οι οποίες σχετίζονται περισσότερο με την πρόκληση σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων και ως εκ τούτου θα τιμωρούνται ακόμα πιο αυστηρά από τον υπό διαμόρφωση νέο ΚΟΚ.
Οπως προβλέπεται, οι ποινές θα είναι ανάλογες των παραβάσεων με βάση και την κατηγοριοποίησή τους ως προς την επικινδυνότητά τους: «Για παράδειγμα, θα έχουμε αυστηρές ποινές που θα αφορούν παραβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα», υπογράμμισε στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής προσθέτοντας πως έως τώρα «υπήρχε ένας εξισωτισμός προς τα κάτω. Αυτές οι πολύ σοβαρές παραβάσεις τιμωρούνταν πάνω κάτω σχεδόν το ίδιο με παραβάσεις λιγότερο επικίνδυνες. Ή πολλές φορές στο παρελθόν είχαμε και άλλα φαινόμενα, δηλαδή μερικές ποινές να είναι εξοντωτικές, με αποτέλεσμα τα όργανα της τάξης να έχουν δεύτερες σκέψεις να τις επιβάλλουν».
Σε κάθε περίπτωση η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ, όπως έχει ήδη επισημάνει σε ρεπορτάζ του το «ethnos.gr» δε θα τιμωρεί το όχημα, αλλά τον οδηγό. Οι ποινές που θα προβλεφθούν θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και θα περιλαμβάνουν χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμούς ποινής κλπ και δε θα εστιάζουν στην αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας η οποία θα αφαιρείται σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις δεδομένου ότι με το ίδιο όχημα μπορεί να εξυπηρετείται και άλλο μέλος της οικογένειας.
Στο «παιχνίδι» θα μπουν και οι δήμοι καθώς θα θεσμοθετηθεί το Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας, στο οποίο θα καταλήγουν τα χρηματικά ποσά από τα πρόστιμα του ΚΟΚ που στη συνέχεια θα κατανέμονται στους δήμους αποκλειστικά για την υλοποίηση δράσεων οδικής ασφάλειας. Βάσει της σχετικής πρόβλεψης, εάν οι δήμοι δεν μπορέσουν να τα χρησιμοποιήσουν, δεν θα παίρνουν τα χρήματα αυτά.
Μείωση ορίου ταχύτητας και ζώνες χαμηλών ταχυτήτων κοντά σε σχολεία
Την ίδια στιγμή σε διαβούλευση βρίσκεται το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο συντάχθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου με επικεφαλής τον καθηγητή, Γιώργο Γιαννή.
Αναλυτικά σε ό,τι αφορά στις επεμβάσεις στις πόλεις προτείνονται:
- Ζώνες 30 χλμ./ώρα σε όλες τις κεντρικές αστικές περιοχές.
- Όριο ταχύτητας 20 χλμ./ώρα έξω από όλα τα Σχολεία
- Δημιουργία κυκλικών κόμβων
- Επανασχεδιασμός διασταυρώσεων
- Διαπλάτυνση πεζοδρομίων
- Αναβάθμιση οδοστρωμάτων, σήμανσης, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού, συντήρηση βλάστησης
- Μέτρα Ήπιας Κυκλοφορίας
- Αναβάθμιση διαβάσεων πεζών
- Δημιουργία υποδομών για κυκλοφορία ποδηλάτων
Οι προτάσεις για βελτιώσεις στο υπεραστικό δίκτυο περιλαμβάνουν
Μείωση ορίων ταχύτητας σε 80km/h από τα 90
- Επανασχεδιασμός χάραξης οδού, τροποποίηση διατομών, επανασχεδιασμός κόμβων, ανισοπεδοποίηση κόμβων, δημιουργία κυκλικών κόμβων
- Βελτιώσεις σε Επικίνδυνες Θέσεις: σήμανση, στηθαία ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμός, διαμόρφωση παρόδιου χώρου, ορατότητα, συντήρηση οδοστρωμάτων, σήμανσης, στηθαίων ασφαλείας, ηλεκτροφωτισμού και βλάστησης, επεμβάσεις στις ισόπεδες διαβάσεις τρένων).
Ερευνα: Ποιοι είναι πιο επιρρεπείς στην υπερβολική ταχύτητα
Η οδήγηση στις πόλεις, τις καθημερινές και κυρίως τις πρωινές ώρες αιχμής αποτελούν τους τρεις βασικούς παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν τη γρήγορη οδήγηση ή την επιλογή ακατάλληλης ταχύτητας (δηλαδή ταχύτητας που μπορεί να είναι εντός των ορίων, αλλά να μη δικαιολογείται από τις επικρατούσες συνθήκες).
Σε σχετικό πείραμα στο πλαίσιο του οποίου μελετήθηκαν 5.000 διαδρομές 116 οδηγών σε διάστημα έξι μηνών μέσω καταγραφών σε εφαρμογή «έξυπνων» κινητών, που πραγματοποίησε ομάδα συγκοινωνιολόγων με τη συμμετοχή του καθηγητή του ΕΜΠ, Γιώργου Γιαννή και του καθηγητή του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), Παναγιώτη Παπαντωνίου, διερευνήθηκαν οι οδηγικές συμπεριφορές, οι οποίες σχετίζονται άμεσα την ανάπτυξη ταχύτητας.
Μετρώντας το ποσοστό ταχύτητας που ορίζεται ως το ποσοστό του χρόνου ταξιδιού κατά το οποίο ο οδηγός υπερβαίνει το προτεινόμενο όριο, οι ερευνητές κατέληξαν σε τρία βασικά συμπεράσματα:
- Το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο στις αστικές περιοχές συγκριτικά με την επαρχία, το οποίο θεωρείται σε ένα βαθμό αναμενόμενο δεδομένου του τρόπου οδήγησης στις επαρχιακές οδούς, αλλά και των χαμηλότερων ορίων ταχύτητας στους δρόμους των πόλεων.
- Είναι επίσης υψηλότερο τα Σαββατοκύριακα συγκριτικά με τις καθημερινές, κάτι που καταδεικνύει μία πιο «επιθετική» οδηγική συμπεριφορά αυτές τις δύο ημέρες.
- Ως προς τις καθημερινές, το ποσοστό ταχύτητας αυξάνεται τις πρωινές ώρες αιχμής, αλλά όχι και τις απογευματινές, γεγονός το οποίο οι ερευνητές εξηγούν σημειώνοντας πως οι οδηγοί το πρωί συνήθως βιάζονται για να φτάσουν εγκαίρως στη δουλειά τους. Αντιθέτως, τις ώρες αιχμής της επιστροφής τους αισθάνονται κουρασμένοι, θέλουν να χαλαρώσουν από το αγχος της ημέρας και τείνουν να οδηγούν πιο ήρεμα επιταχύνοντας λιγότερο.
Ενα από τα συμπεράσματα των ερευνητών ήταν ότι οι οδηγοί που συνηθίζουν τα επιταχύνουν επιθετικά ειναι εκείνοι που ξεπερνούν το ανώτατο όριο ταχύτητας για μεγαλύτερα διαστήματα του χρόνου ταξιδιού.
Επιπλέον διαπίστωσαν ότι όσοι ταξιδεύουν περισσότερο τόσο από άποψη απόστασης όσο και χρόνου, οδηγούν αναπτύσσοντας συνήθως μεγαλύτερες ταχύτητες γεγονός που τους εκθέτει σε αυξημένο κίνδυνο.
Η έρευνα, η οποία παρουσιάστηκε πριν λίγες ημέρες στο συνέδριο Οδικής Ασφάλειας που διοργάνωσε το ΕΜΠ και ο ΣΕΣ, καταδεικνύει ξεκάθαρα το συσχετισμό της ταχύτητας με συγκεκριμένες συμπεριφορές και μετρήσεις όπως ο αριθμός των μεγάλων επιταχύνσεων και ο τρόπος οδήγησης κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
Αλλωστε η συμπεριφορά των οδηγών έχει πλέον αποδειχτεί ότι αποτελεί τον κρίσιμο και καθοριστικό παράγοντα για το 65% έως 95% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων. Γι αυτόν το λόγο μάλιστα οι παράμετροι της επιθετικής οδηγικής συμπεριφοράς όπως οι απότομες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις και ο συσχετισμός τους με τη σύγκρουση οχημάτων, έχουν ήδη διερυνηθεί από την ασφαλιστική βιομηχανία.
Η ταχύτητα θεωρείται ως ο πλέον επιβαρυντικός παράγοντας για περίπου 30% του συνόλου των θανατηφόρων τροχαίων. Εκτιμάται μάλιστα ότι ποσοστό 40% - 50% των οδηγών διεθνώς οδηγούν γρηγορότερα από το προτεινόμενο ανώτατο όριο ταχύτητας και ότι περίπου το 10% έως 20% εξ αυτών ξεπερνούν το όριο κατά περισσότερο από 10 χιλιόμετρα την ώρα.
Κι αυτό ενώ έχει πλέον αποδειχθεί ότι η μείωση της μέσης ταχυτητας κατά 1,6 χιλιόμετρα μειώνει τους τραματισμούς κατά 5%, ενώ η μείωση του ορίου ταχύτητας από τα 100 στα 90 χιλιόμετρα την ώρα σε επαρχιακές οδούς μπορεί να μειώσει το ποσοστό των ανθρώπινων απωλειών κατά 11%.
Η υπερβολική ταχύτητα όμως εκτός του ότι συνδέεται άμεσα με τεραστιο αριθμό τροχαίων, ο οποίος αυξάνεται γεωμετρικά εφόσον συνδυάζεται με κακό οδικό δίκτυο ή προβληματικό όχημα, έχει και άλλα σημαντικά μειονεκτήματα, αφού πλέον όλα τα ερευνητικά δεδομένα συγκλίνουν ότι:
- Ευθύνεται για πολύ μεγαλύτερες εκπομπές ρύπων, αλλά και για υψηλά ποσοστά ηχορρύπανσης, ενώ
- επηρεάζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων των αστικών κέντρων, ιδίως την ασφαλή μετακίνηση των ευάλωτων χρηστών των οδών, δηλαδή πεζών, ποδηλατών, κλπ.
- Ευθύνεται για σημαντικά μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι έχει εκτιμηθεί πως η διαφορά στην κατανάλωση καυσίμου και στις εκπομπές ρύπων μεταξύ ενος ήρεμου και ενός επιθετικού οδηγού υπερβαίνει το 40%. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο ήδη από το παρελθόν και χρόνια πριν την ενεργειακή κρίση και το ράλι στις τιμές των καυσίμων που τώρα βιώνουμε, υπήρξαν προτροπές για την υιοθέτηση της λεγόμενης οικολογικής οδήγησης.
Αυτό είναι το πιο viral λιμανάκι του κόσμου και βρίσκεται στην Αθηναϊκή Ριβιέρα
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr