ΚΟΚ: Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τις κάμερες - Αλλάζουν χέρια οι... εισπράξεις από τα πρόστιμα
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι κλήσεις θα βεβαιώνονται και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Ένα … κλικ θα είναι ο δρόμος από την κάμερα έως το πρόστιμο για την τροχαία παράβαση με την εγκατάσταση του δικτύου των συνολικά 2.888 καμερών που προβλέπει το σχέδιο των συναρμόδιων υπουργείων, το οποίο πάντως δεν φαίνεται να έχει ανεβάσει ταχύτητες παρά τις πολυάριθμες εξαγγελίες.
Μόλις αυτήν την εβδομάδα και ενώ είχε προηγηθεί η δημοσιοποίηση της διαβούλευσης των τευχών προκήρυξης για την προμήθεια των καμερών, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανάρτησε προς σχολιασμό το σχέδιο νόμου που καθορίζει το θεσμικό πλαίσιο, βάσει του οποίου θα λειτουργήσει το δίκτυο των ψηφιακών «ματιών» που θα ενσωματώνουν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι κλήσεις θα βεβαιώνονται και θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά. Σε περίπτωση που ο οδηγός θα καταγραφεί από κάμερα να παραβαίνει τον ΚΟΚ, θα θεωρείται ότι εντοπίστηκε επ΄αυτοφώρω, ενώ αν δεν πληρώσει το πρόστιμο που θα του επιβληθεί εντός οκτώ μηνών, το ύψος του θα προσαυξάνεται κατά 20%.
Οι πόροι των προστίμων από τους δήμους στα ...ταμεία των ενστόλων
Το υπό διαβούλευση κείμενο, πάντως, έκρυβε μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, από την οποία - όπως προκύπτει - αφαιρούνται για ακόμα μία φορά σημαντικοί πόροι από την είσπραξη των προστίμων που μεταφέρονται μεταξύ άλλων προς στήριξη στα ...ασφαλιστικά ταμεία των ενστόλων.
Στο διάστημα που μεσολάβησε από την ψήφιση του νέου ΚΟΚ έως σήμερα αυξήθηκαν οι ...δικαιούχοι των χρημάτων που θα συλλέγονται από τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται. Ετσι, ενώ ο ΚΟΚ όριζε ότι, όπως συμβαίνει εδώ και δεκαετίες, τα ποσά αυτά θα κατευθύνονται συνολικά στους δήμους, οι οποίοι έχουν στο τέλος της ημέρας και την ευθύνη για έργα οδικής ασφάλειας εντός των γεωγραφικών τους ορίων, πλέον οι πόροι αυτοί μεταφέρονται στον κρατικό προϋπολογισμό και συγκεκριμένα στο «Εθνικό Ταμείο Οδικής Ασφάλειας και Πρόστιμα για Παραβάσεις του Κ.Ο.Κ.», το οποίο θα τους μοιράζει:
στους δικαιούχους ΟΤΑ εφόσον όμως εγκαταστήσουν και συντηρούν και δικό τους δίκτυο καμερών
στο Ολοκληρωμένο Δίκτυο Υποδομών & Συστημάτων Ελέγχου για την Ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.) που θα συσταθεί και θα τους διαθέτει για τη χρηματοδότηση του έργου προμήθειας και εγκατάστασης, λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου καμερών καταγραφής παραβάσεων, για δράσεις οδικής ασφάλειας και για κάλυψη λειτουργικών δαπανών.
Στον Τομέα Πρόνοιας Αστυνομικών (Τ.Π.ΑΣ.) και στον Τομέα Πρόνοιας Υπαλλήλων Αστυνομίας Πόλεων (Τ.Π.Υ.Α.Π.) του Ταμείου Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα Ασφαλείας (ΤΑ.Π.Α.Σ.Α.),
στο Μετοχικό Ταμείου Στρατού
και σε άλλους φορείς μεταξύ των οποίων ο ΟΑΣΑ, ο ΟΑΣΘ και ο ΟΣΕ, εφόσον εγκαθιστούν συστήματα καμερών.
Το νομοσχέδιο που αναρτήθηκε σε δημόσια διαβούλευση θεσμοθετεί και το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (Ε.Η.Σ.) που θα καταγράφει, θα βεβαιώνει και θα διαχειρίζεται ψηφιακά κάθε τροχαία παράβαση, από την υπέρβαση ταχύτητας έως το αν ο οδηγός φορά ζώνη ή κρατά κινητό στο χέρι, είτε εντοπίζονται αυτόματα από κάμερες είτε επιτόπου από τα όργανα ελέγχου.
Το Ε.Η.Σ. θα είναι διασυνδεδεμένο με πλήθος δημόσιων μητρώων, όπως το Μητρώο Οχημάτων, το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ και το Μητρώο Πολιτών, επιτρέποντας την αυτόματη ταυτοποίηση του παραβάτη μέσω του αριθμού κυκλοφορίας.
Μέσω τεχνητής νοημοσύνης, θα αναλύεται το υλικό και θα εντοπίζονται πιθανές παραβάσεις. Το αποτέλεσμα θα προβάλλεται σε ειδικό λογισμικό, όπου ένας εξουσιοδοτημένος υπάλληλος θα επιβεβαιώνει την εγκυρότητα της καταγραφής. Αν εγκριθεί, το σύστημα θα εκδίδει αυτόματα την Πράξη Βεβαίωσης Παράβασης (Π.Β.Π.), θα την «ανεβάζει» στη θυρίδα του πολίτη στο gov.gr και θα ενημερώνει τα συναρμόδια μητρώα.
Από εκεί και πέρα, ο οδηγός μπορεί να πληρώσει ηλεκτρονικά, να υποβάλει ένσταση ή να ζητήσει τηλεδιάσκεψη με την αρμόδια αρχή.
Για τον συντονισμό του συστήματος, συστήνεται νέα υπηρεσία: η Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ.), που θα υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Διοικητής και ο Υποδιοικητής της ΟΔ.Υ.Σ.Ε.ΑΣ. θα διορίζονται από τον υπουργό, ενώ η υπηρεσία θα στελεχώνεται τόσο με δημοσίους υπαλλήλους όσο και με νέες προσλήψεις. Ο ρόλος της δεν περιορίζεται στη συντήρηση των καμερών, καθώς αναλαμβάνει τη διαχείριση των προστίμων, την παρακολούθηση της είσπραξης, την οικονομική απόδοση των εσόδων σε Δήμους και φορείς, την εποπτεία του δικτύου επιτήρησης και τη χάραξη πολιτικής οδικής ασφάλειας μέσω του Εθνικού Παρατηρητηρίου που ιδρύεται στο εσωτερικό της.
Οι κάμερες θα μπορούν να τοποθετηθούν σε όλο το οδικό δίκτυο: εθνικές οδούς, αστικά κέντρα, λεωφορειολωρίδες, ακόμα και σε οχήματα συγκοινωνιών, ενώ το σχέδιο νόμου δίνει τη δυνατότητα σε δήμους και Περιφέρειες να «χτίσουν» το δικό τους δίκτυο. Αντίστοιχη δυνατότητα θα έχει και ο ΟΣΕ στις ισόπεδες διαβάσεις, σε πολλές εκ των οποίων ο Οργανισμός έχει ήδη εγκαταστήσει κάμερες.
Το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί και να αξιολογεί τις εξής κατηγορίες παραβάσεων:
Yπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
Παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος
Χρήση κινητού εν κινήσει
Μη χρήση ζώνης ή προστατευτικού κράνους εάν πρόκειται για δίκυκλο.
Παράνομη κυκλοφορία σε λεωφορειόδρομο
Κίνηση σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.)
Παραποίηση ή απόκρυψη πινακίδας κυκλοφορίας.
Η παράβαση που καταγράφηκε από κάμερα θα θεωρείταιως «επ’ αυτοφώρω» διαπιστωμένη, χωρίς να χρειάζεται φυσική παρουσία αστυνομικού.
Οι παραβάτες θα λαμβάνουν την κλήση ψηφιακά και θα έχουν στη διάθεσή τους μόλις τρεις ημέρες για να καταθέσουν ένσταση με αυθεντικοποίηση μέσω Taxisnet ή gov.gr Wallet, ενώ η εξέτασή της μπορεί να γίνει με τηλεδιάσκεψη.
Ακόμα αναμένονται οι διαγωνισμοί – Χωριστά θα προχωρήσει η διαδικασία για τις κάμερες στα λεωφορεία
Πάντως, παρά τις συνεχείς δηλώσεις αναφορικά με την εφαρμογή του συστήματος, οι σχετικοί διαγωνισμοί ακόμα δεν έχουν προκηρυχθεί στο σύνολό τους, ενώ και το ίδιο το σχέδιο νόμου προβλέπει την έκδοση 12 υπουργικών αποφάσεων προκειμένου να τεθεί σε ισχύ με την ταχύτητα της συγκεκριμένης διαδικασίας να είναι παραδοσιακά αργή. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη διαδικασία για το σύστημα καταγραφής παραβάσεων κηρύχθηκε άγονη, ενώ σήμερα είναι σε εξέλιξη η δεύτερη απόπειρα. Πηγές του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης επισημαίνουν ότι ο διαγωνισμός οδεύει προς ολοκλήρωση καθώς ο φάκελος επέστρεψε από την ΕΑΔΗΣΥ και βρισκόμαστε στη 10ήμερη φάση αναμονής προκειμένου να υπάρξει κατακύρωση.
Ωστόσο ο δεύτερος διαγωνισμός που αφορά την προμήθεια των καμερών δεν έχει καν προκηρυχθεί με το σχετικό χρονοδιάγραμμα να πηγαίνει διαρκώς πίσω. Αντίθετα σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία από την Περιφέρεια Αττικής, η οποία έχει ήδη εγκαταστήσει τις πρώτες κάμερες στο οδικό δίκτυο.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο του ψηφιακού συστήματος είχε προυπολογισμό 12.856.320 ευρώ (με ΦΠΑ), ενώ το κόστος της προμήθειας των καμερών εκτιμάται σε 41.735.000 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Πάντως προκειμένου να «τρέξει» ταχύτερα η διαδικασία της τοποθέτησης καμερών στα λεωφορεία της ΟΣΥ, το τμήμα της προμήθειας που αφορά τις 500 κάμερες επί των οχημάτων αποκόπηκε από τον μεγάλο διαγωνισμό του υπουργείου με στόχο να προχωρήσει από την ΟΣΥ. Αλλωστε οι εν λόγω κινητές κάμερες θα έχουν διαφορετικές προδιαγραφές από τις σταθερές, αλλά και «εντολές» να καταγράφουν και πιο εξειδικευμένες παραβάσεις που εκτείνονται πέρα από την παράνομη κίνηση οχημάτων στις λεωφορειολωρίδες και στην ύπαρξη εμποδίων σε αυτές, πιθανά παρκαρισμένα οχήματα, αλλά και την κατάσταση των στάσεων.
Η διενέργεια του συγκεκριμένου διαγωνισμού αναμένεται στις αρχές του 2026 με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη να έχει υπογράψει ήδη την απόφαση για έγκριση ποσού 1,134 εκ. ευρώ για τον σκοπό αυτό.
Αντιδράσεις από τους δημάρχους για την αφαίρεση των πόρων
Την άμεση απόσυρση του άρθρου 20, το οποίο αφαιρεί από τους δήμους τους πόρους από τα πρόστιμα των τροχαίων παραβάσεων ζητά με ανακοίνωσή του ο δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης και Α΄ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ο οποίος κατηγορεί την κυβέρνηση για «αντιαυτοδιοικητική και αδικαιολόγητη παρέμβαση» με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο κ. Κωνσταντέλλος τονίζει ότι η κατανομή των ποσών δεν κατοχυρώνεται θεσμικά, αλλά παραπέμπεται σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις, «αφήνοντας τους δήμους στο έλεος της εκάστοτε κυβέρνησης». Σημειώνει μάλιστα ότι για τον Δήμο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, η απώλεια εκτιμάται ότι μπορεί να φτάνει έως και τα 500.000 ευρώ ετησίως, ποσό που σήμερα κατευθύνεται σε έργα οδικής ασφάλειας και υποδομών.
«Εκεί που μας χρωστάγανε, μας πήραν και το βόδι», αναφέρει χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως «η Αυτοδιοίκηση δεν θα δεχθεί άλλη προσβολή. Ζητούμε σεβασμό, θεσμική ισοτιμία και οικονομική ανεξαρτησία».
Κραυγή απόγνωσης Έλληνα κτηνοτρόφου στο OPEN: «Ποια φέτα; Σε λίγο δε θα έχουμε γάλα ούτε για γιαούρτι»
Δύσκολες ώρες για τον πατέρα της Μέγκαν Μαρκλ - Ακρωτηριάστηκε το πόδι του και νοσηλεύεται στην εντατική
Κλήρωση Μουντιάλ 2026: Οι 12 όμιλοι για το μεγάλο ποδοσφαιρικό ραντεβού του καλοκαιριού
«Η Τουρκία εγκαταλείπει τα S-400 και ξεκινάει να προμηθεύεται F-35», λέει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Άγκυρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



