ΟΣΕ: Μείωση ζημιών, αλλά συνεχιζόμενη «αιμορραγία» προσωπικού και το 2024 με μηδενικές προσλήψεις
Τα έργα 1,6 δισ. με βραδείς ρυθμούς υλοποίησης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋

Με μείωση των ζημιών, αλλά με τα οικονομικά του να παραμένουν στο κόκκινο και την «αιμορραγία» σε μόνιμο προσωπικό να συνεχίζεται αμείωτη, έκλεισε το 2024 για τον ΟΣΕ, ενώ τα δεδομένα αποτυπώνουν έναν Οργανισμό που δεν έχει ξεπεράσει την περίοδο κρίσης.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του ομίλου, η καθαρή ζημιά για το 2024 διαμορφώθηκε στα 180,5 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας βελτίωση περίπου 29% σε σχέση με την προηγούμενη χρήση. Η εικόνα αυτή αν και πιο θετική συγκριτικά με τα πολύ αρνητικά αποτελέσματα του 2023, έτος που στιγματίστηκε από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά και τις συνέπειες της κακοκαιρίας Daniel, καταδεικνύει ότι ο ΟΣΕ εξακολουθεί να επηρεάζεται απ΄αυτά.
Την ίδια στιγμή, όπως επιβεβαιώνεται και από τις οικονομικές καταστασεις, στον Οργανισμό τη διετία 2023 – 2024 συνεχίστηκε η «αποψίλωση» του ΟΣΕ από μόνιμο προσωπικό. Ως αποτέλεσμα το 2024, οι μόνιμοι εργαζόμενοι περιορίστηκαν σε 568, από 645 το 2023. Το 83% των υπαλλήλων είναι άνω των 51 ετών, ενώ οι προσλήψεις μέσα στη διετία 2023-2024 ήταν μηδενικές παρά το γεγονός ότι συνολικά αποχώρησαν 166 εργαζόμενοι.
Αυτό που εμφανώς καταγράφεται στα αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς, είναι το ζήτημα ρευστότητας που παρουσιάζει ο Οργανισμός, το οποίο επιδεινώνει η μη πληρωμή του συνόλου των τελών υποδομής κυρίως από την Hellenic Train, ενώ οφειλή καταγράφεται και εκ μέρους της ΣΤΑΣΥ. Συγκεκριμένα, το ύψος της συνολικής απαίτησης στις 31/12/2024 από τη Hellenic Train ανερχόταν σε 139,9 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων ποσοστό 88,8%, που αντιστοιχεί σε 112,7 εκ., προέρχεται από μη καταβληθέντα τέλη υποδομής για τα έτη 2020 ως και σήμερα. Υπάρχουν εκατέρωθεν αμφισβητήσεις συναλλαγών συνολικού συμψηφισμένου ποσού 6,6 εκ. ευρώ, ενώ εκκρεμούν δικαστικές αποφάσεις για το μεγαλύτερο μέρος τουποσού. Ο ΟΣΕ διατηρεί και απαιτήσεις ύψους 34 εκ.ευρώ από τη ΣΤΑΣΥ.
Στις οφειλές της ΗΤ μάλιστα αποδίδει ο Οργανισμός και τα προβλήματα στο επίπεδο παροχής υπηρεσιών. Σημειώνει ότι παρά την αύξηση της κρατικής επιχορήγησης στα 75 εκ. ευρώ με προοπτική να αυξηθεί περαιτέρω στα 120 εκ. ευρώ, όπως έχει δεσμευτεί ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης: «εντούτοις η δυνατότητα του Διαχειριστή Υποδομής για αυξημένο επίπεδο παροχής υπηρεσιών μετριάζεται από την πολιτική του κύριου operator, και παρά την αύξηση, η ρευστότητα παραμένει χαμηλή και σε οριακό επίπεδο, εξαιτίας αυτής της άρνησης να αποδεχτεί την καθοριζόμενη από τον Διαχειριστή Υποδομής τιμολόγηση και επιπρόσθετα από δυστοκία στις πληρωμές του».
Πρόκληση για το μέλλον, πάντως, αποτελεί και το ζητημα των αγωγών που εκκρεμούν κατά του ΟΣΕ και αφορούν τόσο το παρελθόν, όσο όμως και αυτών που υποβλήθηκαν ή θα υποβληθούν από συγγενείς θυμάτων ή τραυματίες των Τεμπών.
Εως σήμερα έχουν ήδη επιδοθεί 12 αγωγές αποζημίωσης για τα Τέμπη, εκ των οποίων μόνο σε μία έχει εκδοθεί πρωτόδικη απόφαση. Για την απόφαση αυτή ασκήθηκε έφεση, από τον ΟΣΕ, την οποία ο Οργανισμός αναμένεται να μην προχωρήσει ύστερα και από την πρόσφατη παραίνεση του κ. Κυρανάκη.
Σύμφωνα με τους οικονομικούς ελεγκτές, πάντως, για τις υπόλοιπες αγωγές δεν είναι δυνατό να προβλεφθούν με ασφάλεια ούτε ο αριθμός ούτε ο χρόνος άσκησης νέων με αποτέλεσμα να μην μπορεί να σχηματιστεί σχετική πρόβλεψη. «Παράλληλα επισημαίνουμε ότι το ποσοστό υπαιτιότητας του ΟΣΕ και της Hellenic Train δεν έχει αποσαφηνιστεί ώστε να μας επιτρέπει να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα για το ύψος των επιδικασθέντων ποσών ή άλλων τρίτων», υπογραμμίζεται.
Ωστόσο εις βάρος του Ομίλου εκκρεμεί σημαντικός αριθμός και άλλων δικαστικών υποθέσεων, οι οποίες αφορούν αγωγές για αποζημιώσεις τρίτων από ατυχήματα, εργατικά ατυχήματα, εργατικές αξιώσεις, αγωγές Δήμων και αγωγές που αφορούν συμβατικές υποχρεώσεις και απαλλοτριώσεις. Το συνολικό ύψος των σχετικών αγωγικών αξιώσεων ανέρχεται σε 303,4 εκατ. ευρώ, με τη Διοίκηση, κατόπιν εκτιμήσεων να έχει σχηματίσει πρόβλεψη ύψους 196,1 εκατ.
Αντίστοιχα υφίστανται και αγωγές από τον ΟΣΕ κατά τρίτων προμηθευτών, αναδόχων κλπ που ανέρχονται συνολικά στο ποσό των 370 εκατ. ευρώ με την πλειονότητά τους να προέρχεται από τις προγραμματικές συμφωνίες που είχε συνάψει ο Όμιλος.
Εργα 1,6 δισ. με βραδείς ρυθμούς υλοποίησης
Οπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, ο ΟΣΕ για την περίοδο 2021–2027 έχει εντάξει έργα συνολικού προϋπολογισμού που ξεπερνά το 1,6 δισ. ευρώ, πολλά εκ των οποίων ωστόσο «σέρνονται» εδώ και χρόνια, όπως συμβαίνει με την υπογειοποίηση των Σεπολίων.
Στο σχέδιο εντάσσονται κρίσιμα έργα, όπως η αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα, ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός και οι νέες διασυνδέσεις με λιμάνια και εμπορευματικά κέντρα.
Ανάμεσα στα σημαντικότερα συγκαταλέγονται:
Η αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πύθιο - Ορμένιο προυπολογισμού 700 εκ. ευρώ.
Κατασκευή υποδομής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος – Ρίο - Μποζαϊτικα της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Πάτρα (131,12 εκ. ευρώ). .
Η κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στην περιοχή των Σεπολίων (90,4 εκατ. ευρώ)
Η ηλεκτροκίνηση του τμήματος Κιάτο – Ροδοδάφνη (83,4 εκατ. ευρώ)
Η αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (163 εκατ. ευρώ)
Αναβάθμιση υφιστάμενης ΣΓ Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, τμήμα : Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων – Π.Σ. Μεγάρων (95,7 εκ. ευρώ).
Η επαναλειτουργία της γραμμής Κάτω Αχαΐα – Πύργος (95 εκατ. ευρώ)
Εγκατάσταση σηματοδότησης με τηλεδιοικηση, ETCS L1 και πιστοποίηση, κατασκευή Η/Μ εγκαταστάσεων καιπιστοποίηση των υπαρχόντων σηράγγων της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Λιόσια -Κόρινθος 73 εκ. ευρώ.
Η ανακατασκευή του επιχώματος μεταξύ Παλαιοφαρσάλου – Λάρισας (4,3 εκατ. ευρώ)
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί το γεγονός ότι από το επενδυτικό πρόγραμμα του Οργανισμού για το διάστημα 2021-25 όχι μόνο δεν έχουν αφαιρεθεί βασικά έργα που έχουν ...μπει στον πάγο, αλλά εμφανίζονται ως ήδη υλοποιούμενα παρά το γεγονός ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενοι χρηματοδοτικοί πόροι. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτών είναι η διπλή επέκταση του Προαστιακού προς Ραφήνα και Λαύριο, η οποία παραμένει σε ...οραματικό επίπεδο, καθώς είναι παγωμένη στο Β΄στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου χωρίς να υπάρχει στον ορίζοντα φως για τη χρηματοδότησή της, με την παρουσία της στη σχετική λίστα κρίσιμων έργων να δικαιολογείται αποκλειστικά από το γεγονός ότι τυπικά η διαγωνιστική διαδικασία δεν έχει τερματιστεί.
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε σε ηλικία 13 ετών να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης την ημέρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



