«Μετωπική» πέντε δημάρχων για την σήραγγα Υμηττού: Οι πόλεις μας ασφυκτιούν από το κυκλοφοριακό
Το πρόβλημα στις περιοχές της Ηλιούπολης, του Βύρωνα, του Ελληνικού-Αργυρούπολης, του Αγίου Δημητρίου και της Δάφνης-Υμηττού έχει φτάσει σε οριακό σημείο και μάλιστα χωρίς να έχει προστεθεί ακόμα στο... κοκτέιλ του κυκλοφοριακού η επένδυση του Ελληνικού🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Κοινό μέτωπο δημιουργούν πέντε δήμαρχοι της νότιας Αθήνας, οι οποίοι βλέπουν τις πόλεις τους να στραγγαλίζονται καθημερινά από την κίνηση, ενώ εδώ και δεκαετίες παραμένουν διχοτομημένοι από την Περιφερειακή του Καρέα έχοντας πληρώσει βαρύ τίμημα σε τροχαία.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις περιοχές της Ηλιούπολης, του Βύρωνα, του Ελληνικού - Αργυρούπολης, του Αγίου Δημητρίου και της Δάφνης - Υμηττού έχει φτάσει σε οριακό σημείο και μάλιστα χωρίς να έχει προστεθεί ακόμα στο... κοκτέιλ του κυκλοφοριακού η επένδυση του Ελληνικού, η οποία θα προσθέσει ουσιαστικά ακόμα μια πόλη 30.000 ατόμων και η «υπουργούπολη» που έχει εξαγγελθεί ότι θα δημιουργηθεί στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό.
Την ίδια στιγμή η πολυσυζητημένη αστική σήραγγα Ηλιούπολης που θα υπογειοποιούσε το τμήμα από την είσοδο της Αττικής Οδού στην Κατεχάκη έως τη λεωφόρο Βουλιαγμένης παραμένει σε εκκρεμότητα εδώ και χρόνια με τη σχετική συζήτηση να έχει ανοίξει δεκαετίες πριν χωρίς να έχει τελεσφορήσει αν και το έργο είχε προβλεφθεί και στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας.
Οι δημοτικές αρχές έχουν ζητήσει εδώ και μήνες τόσο από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη με επιστολή που του απέστειλαν ενημέρωση για το σχέδιο αντιμετώπισης του κυκλοφοριακού, το οποίο βαίνει επιδεινούμενο, χωρίς να έχει υπάρξει ανταπόκριση έως σήμερα.
Άλλωστε η ηγεσία του υπουργείου έχει πολλάκις επισημάνει ότι δεν έχουν εξασφαλιστεί οι χρηματοδοτικοί πόροι που θα μπορούσαν να υποστηρίξουν την κατασκευή της αστικής σήραγγας της Ηλιούπολης, το κόστος της οποίας έχει εκτιμηθεί σε περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος έχει μάλιστα ξεκαθαρίσει ότι η ευρωπαική κάνουλα για οδικά έργα έχει κλείσει, ενώ παράλληλα τα ΣΔΙΤ έχουν πιάσει το όριο του ΑΕΠ για πληρωμές διαθεσιμότητας, οι οποίες ούτως ή άλλες δεσμεύουν τη χώρα για πολλά χρόνια υπογραμμίζοντας πως «πρέπει να στραφούμε στη λογική των παραχωρήσεων, δηλαδή να μπει μέσα η λογική ότι πρέπει και ο χρήστης να αναλάβει κάποιο βάρος».
Πίσω από τη δήλωση αυτή οι τοπικές αρχές της Νότιας Αθήνας διαβλέπουν την πιθανότητα επιβολής διοδίων στο υπό συζήτηση έργο, ενδεχόμενο το οποίο απορρίπτουν εξαρχής και κατηγορηματικά.
Σε αυτό το κλίμα αρχικώς οι δημοτικές αρχές Βύρωνα, Ηλιούπουλης και Αργυρούπολης – Ελληνικού είχαν στείλει τον περασμένο Ιούλιο τελεσίγραφο έως τις 15 Σεπτεμβρίου στο υπουργείο προκειμένου να τους ενημερώσει για τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό της νότιας Αθήνας. Η προθεσμία εξέπνευσε χωρίς κανένα νεότερο εκ μέρους της Πολιτείας. Ετσι, χθες Δευτέρα με την προσθήκη ακόμα δύο δήμων στην κίνηση, αυτών της Δάφνης – Υμηττού και του Αγίου Δημητρίου πραγματοποίησαν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και Αναστάσεως διεκδικώντας άμεσες λύσεις στο κυκλοφοριακό και απαιτώντας να προχωρήσει το έργο αστικής Σήραγγας που θα συνδέει την Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Οι δήμαρχοι Αγίου Δημητρίου και Δάφνης – Υμηττού, Στέλιος Μαμαλάκης και Νίκος Τσιλίφης αγκάλιασαν την πρωτοβουλία των συναδέλφων τους καθώς, όπως σημειώνουν, η σήραγγα είναι απαραίτητη αλλά όχι επαρκής για την οριστική αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Νότια Αθήνα.
Ζητούν να ληφθούν παράλληλα μέτρα για τη συνολική αποσυμφόρηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης και την αστική ανάπλαση, καθώς και για την επέκταση των μέσων μαζικής μεταφοράς στην περιοχή.
Οι πέντε δήμαρχοι διεκδικούν από την κυβέρνηση συγκεκριμένες απαντήσεις και δεσμεύσεις για την υλοποίηση του έργου, το οποίο χαρακτηρίζουν απαραίτητο για τη βιώσιμη κινητικότητα, την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής στην περιοχή.
Συγκεκριμένα, οι δήμαρχοι ζητούν:
- Άμεση και επίσημη ενημέρωση για το στάδιο σχεδιασμού του έργου.
- Πρόσβαση σε όλες τις σχετικές μελέτες.
- Συγκεκριμένο και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
- Θεσμική συμμετοχή των δήμων στον σχεδιασμό και την παρακολούθηση του έργου.
- Καμία σκέψη για διόδια.
Σύμφωνα με τους δημάρχους, το ζήτημα δεν αφορά μόνο την υπογειοποίηση της Κατεχάκη αλλά και τη συνολική αντιμετώπιση της κυκλοφοριακής συμφόρησης σε βασικές αρτηρίες της Νότιας Αθήνας, όπως η Λεωφόρος Βουλιαγμένης και η παραλιακή Λεωφόρος Ποσειδώνος.
Οπως επισημαίνει στο «ethnos.gr», ο δήμαρχος Ηλιούπολης, Στάθης Ψυρρόπουλος, το πρόβλημα αφορά πάνω από μισό εκατομμύριο κατοίκους της Νότιας Αθήνας.
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γιάννης Κωνσταντάτος, σημειώνει: «Το κυκλοφοριακό στις πόλεις μας είναι αφόρητο. Αν νομίζουν ότι με το Ελληνικό θα επιβαρυνθεί η περιοχή στο μέλλον, κάνουν λάθος. Η κατάσταση είναι ήδη οριακή με πλήθος οικοδομικών αδειών να εκδίδονται κάθε χρόνο και την ανοικοδόμηση στα νότια προάστια να αυξάνεται διαρκώς».
Προ διμήνου μάλιστα είχε σημειώσει σε διαδημοτική συνεδρίαση ότι υπάρχει προμελέτη της Lamda Development για την υπογειοποίηση της Κατεχάκη, η οποία έχει κοινοποιηθεί στα αρμόδια υπουργεία.
Οι δήμαρχοι σημειώνουν πως το πρόβλημα εντείνεται και από το γεγονός ότι τα προάστια αυτά δεν εξυπηρετούνται από το μετρό, καθώς οι σχετικές μελέτες για την επέκταση προς Γλυφάδα μόλις ξεκίνησαν και θα απαιτήσουν περίοδο ωρίμανσης τουλάχιστον πέντε ετών, όπως ανέφερε πρόσφατα και η διοίκηση της «Ελληνικό Μετρό», ενώ είναι ζωηρές οι συζητήσεις και για σταθμό μετρό εντός της επένδυσης του Ελληνικού.
«Είναι απαράδεκτο να θέλει η κυβέρνηση να συζητάει μετρό εντός του ακινήτου για να εξυπηρετήσει την επένδυση - στο οποίο δεν θα είχα καμία αντίρρηση - και να μην έχουν δεσμευτεί ακόμα ότι αυτό θα επεκταθεί προς Γλυφάδα, Τερψιθέα και Βούλα θα έλεγα, προκειμένου να εκτονωθεί η μεγάλη πίεση που έρχεται από την Ανατολική Αττική για να επιβιβαστούν στο μετρό. Άρα δεν χρειαζόμαστε έναν σταθμό εντός Ελληνικού, αλλά στους όμορους δήμους. Δεν υπάρχει όμως τίποτα χειροπιαστό», είχε σημειώσει ο κ. Κωνσταντάτος στη συνεδρίαση του Ιουλίου.
Για υποδομές αναντίστοιχες με τις σύγχρονες απαιτήσεις κάνει λόγο ο δήμαρχος Βύρωνα, Αλέξης Σωτηρόπουλος, προσθέτοντας ότι «η λεωφόρος κόβει τις πόλεις μας στα δύο. Υπάρχει μια συνοικία - ο Καρέας - που με τα πόδια είναι πλήρως αποκομμένη από τον υπόλοιπο δήμο, την ώρα που χάνονται συνεχώς άνθρωποι σε τροχαία. Δεν έχουμε καν σταθμό μετρό και δεν προβλέπεται ούτε την επόμενη δεκαετία».
Οι αιρετοί κατηγορούν την κυβέρνηση για πλήρη έλλειψη διαλόγου και ενημέρωσης, σημειώνοντας ότι οι δήμοι δεν έχουν λάβει καμία απάντηση ούτε έχουν κληθεί να συμμετάσχουν σε κάποιο θεσμικό όργανο για το έργο.
Οι επικεφαλής των δήμων δηλώνουν ότι η συγκέντρωση της Δευτέρας ήταν μόνο το πρώτο βήμα μιας ευρύτερης εκστρατείας διεκδίκησης, η οποία θα κλιμακωθεί, ενώ ταυτόχρονα θα υπάρξει ανοικτή πρόσκληση προκειμένου να ενωθούν στο κοινό μέτωπο και δήμαρχοι όλων των όμορων δήμων.
Θολό ακόμα το τοπίο για τις πρότυπες προτάσεις
Το ζήτημα της κατασκευής της σήραγγας Ηλιούπολης αποτελεί το αντικείμενο μίας εκ των πρότυπων προτάσεων που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Υποδομών στο πλαίσιο του μοντέλου κατασκευής που θεσμοθετήθηκε από την κυβέρνηση το 2022 για να αρχίσει να αμφισβητείται από την ίδια σχεδόν αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου, με αποτέλεσμα έως και σήμερα να μην έχει βρει πεδίο εφαρμογής παρά τις πιέσεις των κατασκευαστικών ομίλων.
Η πρόταση για το συγκεκριμένο έργο αφορά υπόγεια λεωφόρο συνολικού μήκους 3 χιλιομέτρων με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση και έχει κατατεθεί από κοινού από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΑΒΑΞ.
Σε πρόσφατο συνέδριο μάλιστα ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, επεσήμανε ότι εάν εφαρμοζόταν η πρότυπη πρόταση για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, η χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου θα ξεκινούσε από το 2037 και μετά.
Ωστόσο η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών δεν φαίνεται έτοιμη να ανάψει το πράσινο φως για τη χρήση αυτού του εργαλείου, δεδομένου ότι ακόμα αναμένεται η γνωμοδότηση της Ευρωπαικής Επιτροπής για τις πρότυπες προτάσεις, καθώς σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, δεν υπάρχει ευρωπαικό προηγούμενο, ενώ σχεδιάζονται και αλλαγές στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Σήραγγας Ηλιούπολης ενδιαφέρει και τη Lamda Development, η οποία εδώ και τρία χρόνια έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες μελέτες για τη μετατροπή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης σε δρόμο ελεύθερης ροής χωρίς φωτεινούς σηματοδότες και την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού μέσω σήραγγας που θα καταλήγει στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, στο ύψος του Αλίμου, έχοντας επισημάνει ότι πρόκειται για ένα «έργο που θα απορροφήσει και κινήσεις διερχόμενες από το κέντρο της Αθήνας».
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης τη μέρα στα 13 του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



