Eurobulker X: 25 χρόνια μετά το ναυάγιο που κατέστρεψε τον Ευβοϊκό, το ethnos.gr βρέθηκε στο σημείο «μηδέν»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋

Εικοσιπέντε χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το ναυάγιο του τεράστιου τσιμεντάδικου Eurobulker X που βυθίστηκε στον Ευβοϊκό Κόλπο αφήνοντας πίσω του έναν νεκρό, εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση και ένα κουφάρι που ακόμη και σήμερα ορθώνεται απειλητικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Βρεθήκαμε στο σημείο που το μήκους 200 μέτρων φορτηγό πλοίο Eurobulker X, χωρητικότητας 35.000 τόνων, το πρωί της 1ης Σεπτεμβρίου 2000 βυθίστηκε σε βάθος 32 μέτρων και ενώ είχαν ήδη φορτωθεί πάνω από 32.000 τόνους τσιμέντου.
Ισχυροί άνεμοι 8–9 μποφόρ ταρακούνησαν το βαρύ σκαρί που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα είχε απολύτως κανένα πρόβλημα. Αντιθέτως, η κακή συντήρηση και πιθανότατα η λανθασμένη φόρτωση του τσιμέντου καταπόνησαν το σκαρί που είχε μεγάλες αλλοιώσεις. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες το δυστύχημα ήταν ζήτημα χρόνου να συμβεί.
Κόπηκε στα δύο
Το πλοίο κόπηκε στα δύο και βυθίστηκε σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η τραγωδία στοίχισε τη ζωή σε έναν ναυτικό από την Ουκρανία. Άφησε τέσσερις ακόμη τραυματίες από το πλήρωμα, ενώ οι υπόλοιποι ναυτικοί διασώθηκαν. Μεταξύ του πληρώματος υπήρχε μόνο ένας Έλληνας, ο Υποπλοίαρχος Νίκος Πανταζής.
Mεγάλη οικολογική καταστροφή
Η βύθιση δεν έφερε μόνο ανθρώπινο πόνο αλλά και μία τεράστια οικολογική καταστροφή που μέχρι και σήμερα έχει αφήσει τα σημάδια της στις γύρω περιοχές. Από τις δεξαμενές του Eurobulker X διέρρευσαν περίπου 700 τόνοι πετρελαίου και λιπαντικών, μολύνοντας εκτεταμένες ακτές του Νοτίου Ευβοϊκού. Με τη βοήθεια των ισχυρών βορειοανατολικών ανέμων το μαζούτ είχε φτάσει στις ακτές της Αττικής όπως στο Χαλκούτσι, στον Ωρωπό ακόμα και στον Κάλαμο αλλά και στη Βοιωτία στις παραλίες του Δηλεσίου και της Αυλίδας. Για μήνες η κατάσταση ήταν απελπιστική. Εθελοντές, λιμενικές αρχές και ειδικά συνεργεία κινητοποιήθηκαν για τον καθαρισμό, ωστόσο η ρύπανση επηρέασε τις περιοχές αυτές και όλο το Νότιο Ευβοϊκό και έμεινε χαραγμένη στη μνήμη των κατοίκων ως ένα από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά πλήγματα.

Διάβρωση και υπερβολικό βάρος
Οι πραγματογνωμοσύνες που ακολούθησαν ήταν αποκαλυπτικές. Το πλοίο παρουσίαζε διάβρωση έως και 40% στο κάτω μέρος του και σε ορισμένα σημεία ακόμη και 100%. Ο τρόπος φόρτωσης – με υπερβολικό βάρος στο κέντρο και κενά αμπάρια στα άκρα – επιδείνωσε την καταπόνηση. Ο καπετάνιος, όπως αποδείχθηκε, δεν διέθετε επίσημα τα απαιτούμενα προσόντα. Όλα αυτά οδήγησαν σε ένα ναυάγιο που, για πολλούς, ήταν προδιαγεγραμμένο.
Σήμερα 25 χρόνια μετά, το Eurobulker X παραμένει στον βυθό του Ευβοϊκού, σε βάθος 10 έως 35 μέτρων. Ο ιστός της γέφυρας εξέχει περίπου τρία μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, θυμίζοντας το δυστύχημα αλλά και αποτελώντας μόνιμη πηγή κίνδυνου για τη ναυσιπλοΐα παρότι στο σημείο υπάρχει πλωτό φανάρι.
Επειδή όμως «από αγκάθι βγαίνει ρόδο» όπως λέει ο λαός μας το κουφάρι του Eurobalker X έχει μετατραπεί σε δημοφιλή προορισμό για αυτοδύτες, που εξερευνούν τις επιβλητικές μεταλλικές του μάζες καθώς και το τσιμεντένιο φορτίο που έχει σχηματίσει μία «αυτοσχέδια» κατασκευή με τσιμέντο και λαμαρίνες.

«Μοναδικό στην Ελλάδα»
«Είναι από τα πιο όμορφα και μεγάλα ναυάγια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τουριστικούς και εκπαιδευτικούς σκοπούς», λέει στο ethnos.gr ο Νίκος Χουλιέρης εκπαιδευτής και ιδιοκτήτης της σχολής Deep Blue με έδρα το Λευκαντί και την Χαλκίδα. «Όλοι θυμόμαστε εκείνες τις μέρες. Ηταν δύσκολες για τις περιοχές μας γιατί υπήρχε εκτεταμένη μόλυνση και μεγάλη ανησυχία για το τι θα γίνει. Θέλω να πιστεύω πως τα έχουμε αφήσει πίσω αυτά. Μπορεί το ναυάγιο του Eurobalker X να αξιοποιηθεί ακόμα περισσότερο. Ηδη, έρχονται πολλοί ξένοι που ενδιαφέρονται να το δουν και να το εξερευνήσουν. Θεωρώ πως είναι το πιο ωραίο ναυάγιο στην Ελλάδα».
Οι κατσαρόλες και η προπέλα
«Προσωπικά μου κάνει εντύπωση κάθε φορά που βλέπω την προπέλα του πλοίου αλλά, όταν μπαίνω στο εσωτερικό του και ειδικά στο μαγειρείο του πλοίου όπου πολλά σκεύη όπως οι κατσαρόλες είναι ακόμα άθικτες. Εντυπωσιακό είναι και το σημείο που έχει σπάσει το πλοίο και έχει πετρώσει το τσιμέντο μαζί με τις λαμαρίνες», προσθέτει ο Νίκος Χουλιέρης.

Ακόμα έχει διαρροή καυσίμων
Παρότι έχουν περάσει 25 χρόνια από το ναυάγιο μικρές διαρροές καυσίμων εξακολουθούν να παρατηρούνται, υπενθυμίζοντας ότι το περιβαλλοντικό τίμημα δεν έχει ακόμη μηδενιστεί και χρειάζονται συνέχεια παρεμβάσεις για να κλείνουν τα στεγανά του.
Το ναυάγιο του Eurobulker X δεν είναι απλώς μια ιστορία ναυτικής τραγωδίας. Είναι ένα σύμβολο αμέλειας, κακοτεχνιών και πλημμελούς ελέγχου, που στοίχισε ανθρώπινες ζωές, μόλυνε το θαλάσσιο περιβάλλον και πλέον προσπαθεί να «εξιλεωθεί» ως πόλος έλξης θαλάσσιου τουρισμού.

Στον πάτο του Ευβοϊκού
Το πλοίο Eurobulker X από το 1992 έως το 1994 ανήκε στον εφοπλιστή Μούσκα. Το 1994 πέρασε στην ιδιοκτησία της εταιρίας Medway (Δ. Δελαπόρτας Θ. Γιαννούτσος) και το 1998 αποκτήθηκε από τον όμιλο Silver Line Maritine Corporation Monrovia Liberia, με σημαία Καμπότζης ελληνικών συμφερόντων. Ο τελευταίος πλοιοκτήτης το μετονόμασε από Matumba σε Eurobulker X μέχρι που το πλοίο αναπαύτηκε στον πάτο του Ευβοϊκού και ταύτισε το όνομα του με μία από τις μεγαλύτερες ναυτικές και οικολογικές τραγωδίες στην Ελλάδα.
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




