Αττική Οδός: Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση για τη νέα σύμβαση - Στο επίκεντρο οι τιμές των διοδίων που μπορούν να «φουσκώσουν» έως και 30%
Οι περισσότεροι βουλευτές έκαναν λόγο για «μείωση – κοροϊδία»🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Σφοδρή κριτική τόσο επί της διαδικασίας όσο και επί της ουσίας δέχτηκε η νέα σύμβαση για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από σύσσωμη την αντιπολίτευση κατά τη διάρκεια της πρώτης ημέρας συζήτησής της στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής στο πλαίσιο της fast track διαδικασίας που επέλεξε η κυβέρνηση να ακολουθήσει με στόχο η σύμβαση, η οποία κατατέθηκε τα ξημερώματα του Σαββάτου, να έχει κυρωθεί την Πέμπτη.
Ο χρόνος πιέζει ασφυκτικά καθώς, όπως έχει ανακοινωθεί, η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου θα αλλάξει χέρια στις 6 Οκτωβρίου και έως τότε θα πρέπει να έχει ικανοποιηθεί σειρά προϋποθέσεων. Επιπλέον, η συζήτηση και ψήφισή της από την Ολομέλεια την Πέμπτη, όπως επεσήμανε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, «θα ανοίξει το δρόμο ώστε να εισπραχθεί το τίμημα των 3,27 δισεκατομμυρίων την Παρασκευή δεδομένου ότι 6η Οκτωβρίου είναι Σαββατοκύριακο».
Το ζήτημα της μείωσης των διοδίων από τα 2,80 στα 2,50 ευρώ, η οποία όμως θα ισχύσει μόνο για τα πρώτα πέντε χρόνια με δυνατότητα στη συνέχεια να επιβληθούν ακόμα και κλιμακωτές αυξήσεις ανά ημέρα, ώρα ή σταθμό διοδίων, συγκέντρωσε τα περισσότερα βέλη των βουλευτών, οι οποίοι αναφέρθηκαν σε μελλοντικές αυξήσεις έως και σε ποσοστό 30% που θα φτάσουν το αντίτιμο έως και στα 3,45 ευρώ ανά διέλευση.
Τόνισαν, μάλιστα, ότι η δυνατότητα αυξήσεων αν και υπάρχει ως όρος στην υπογραφείσα σύμβαση, αποκρύφτηκε ακόμα και από τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη όταν ανακοίνωνε τις μειώσεις στο αντίτιμο των διοδίων.
Κάνουν λόγο για «μείωση - κοροϊδία»
Οι περισσότεροι βουλευτές έκαναν λόγο για «μείωση – κοροϊδία» δεδομένου ότι η νέα σύμβαση δεν περιλαμβάνει κατασκευαστικό αντικείμενο αλλά μόνο τη συντήρηση και τη λειτουργία ενός έτοιμου αυτοκινητόδρομου.
«Προβλέπεται ότι μετά το 5ο έτος τα διόδια μπορούν να αυξηθούν έως και 30% με τον μέσο όρο πάντα να κινείται στα 2,5 ευρώ. Όταν κατασκευάστηκε το έργο με ό,τι επωμίστηκε ο προηγούμενος ανάδοχος χρέωνε από 2,50 έως και 2,80 ευρώ για την κατασκευή και τη λειτουργία. Εδώ μόνο για τη λειτουργία της Αττικής Οδού, η οποία βεβαίως θέλει συντήρηση, με καθαρά έσοδα χωρίς να έχει επενδυτικό βάρος η ανάδοχος που καλείται να τη λειτουργήσει θα λαμβάνει αυτό το ύψος διοδίου. Το εύλογο ερώτημα είναι γιατί το αρχικό τίμημα για τα διόδια είναι τόσο υψηλό λες και καλείται να κατασκευάσει νέα οδό», ανέφερε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης προσθέτοντας πως και η περίοδος παραχώρησης είναι μεγαλύτερη και φτάνει τα 25 χρόνια.
Ο κ. Μαμουλάκης υπογράμμισε πως δίνεται μια «καθαρή» υποδομή με τρομακτικές δυνατότητες και έσοδα» χαρακτηρίζοντας τη σύμβαση «καινοφανή για τα ελληνικά δεδομένα». Προσέθεσε ότι με το περιεχόμενό της «δημιουργούμε παράθυρο υπερβάλλουσας κατάστασης στα έσοδα του παραχωρησιούχου που δεν αποτιμάται για το ελληνικό δημόσιο ώστε να έχουμε καλύτερη τιμή.
Κινδυνεύουμε να περιέλθουμε σε μια κατάσταση όπου για 20 χρόνια θα μπορεί να αυξάνεται κατά το δοκούν η τιμή των διοδίων τις ώρες αιχμής κατά τις οποίες όμως και τα οχήματα και τα έσοδα είναι αυξημένα», ανέφερε αμφισβητώντας ότι κάτι τέτοιο θα «ελαφρύνει» τον κυκλοφοριακό φόρτο του αυτοκινητόδρομου δεδομένου ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν συχνά άλλη εναλλακτική».
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ/Κίνημα Αλλαγής ο Απόστολος Πάνας κατηγόρησε τον Πρωθυπουργό ότι «έσπευσε να αναγγείλει μείωση της τάξης του 10% στα διόδια αποκρύπτοντας ότι αυτή εντασσόταν στη σύμβαση, αλλά και την πιθανότητα στη συνέχεια αυτά να εκτοξευτούν στα 3,40 ευρώ. Δεδομένου ότι δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή νέων μεγάλων έργων στις συμβατικές υποχρεώσεις του αναδόχου, η μείωση της τιμής των διοδίων καθίσταται επιβεβλημένη. Ας μην προβάλλεται ως αποτέλεσμα κυβερνητικής επιλογής», τόνισε συμπληρώνοντας ότι δεν υπάρχει επαρκής τεκμηρίωση για τις μεγάλες χρονικές υπερβάσεις της προηγούμενης παραχώρησης και στηλιτεύοντας την «ανυπαρξία μηχανισμού επίβλεψης και διαφάνειας που δημιουργεί στρεβλώσεις για το δημόσιο συμφέρον».
Η Διαμάντω Μανωλάκου από το ΚΚΕ ανέφερε την πάγια θέση του κόμματος για επιστροφή του δρόμου στο Δημόσιο χωρίς διόδια χαρακτηρίζοντας τη μείωση του αντιτίμου κοροϊδία: «δεν κοστίζει τίποτα στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ το πουρμπουάρ των 30 λεπτών», είπε ενώ ζήτησε μέτρα προστασίας και εξασφάλιση του δικαιώματος εργασίας των απασχολουμένων στην Αττική Οδό.
Για «ληστρική σύμβαση παραχώρησης» έκανε λόγο και η Πέτη Πέρκα της Νέας Αριστεράς επισημαίνοντας ότι στο σχήμα και αυτής της κοινοπραξίας θα προβλέπονται δύο εταιρίες που θα μπορούν να προβαίνουν σε ενδοομιλικές συναλλαγές. Σημείωσε ότι στη σύμβαση δεν υπάρχει ανώτατο συμβατικό όριο διοδίων τελών, ενώ και ο θεσμός του ανεξάρτητου μηχανικού δεν εγγυάται διαφάνεια αφού «πληρώνεται από τον παραχωρησιούχο άρα εγείρονται ζητήματα ελεγκτή και ελεγχόμενου και καθίσταται ένας εξαρτημένος ανεξάρτητος μηχανικός».
Σταϊκούρας: Θετική για τους πολίτες, το Δημόσιο και την οικονομία η νέα Σύμβαση
Επωφελή για το Δημόσιο, την εθνική οικονομία και τους πολίτες χαρακτήρισε τη νέα σύμβαση της Αττικής Οδού ο κ. Σταϊκούρας, τονίζοντας μάλιστα ότι τα οφέλη είναι υπερδιπλάσια του τιμήματος που προσφέρθηκε.
«Η σωρευτική ωφέλεια από την εφάπαξ καταβολή, τις ετήσιες αποδόσεις και το όφελος από τόκους που δε θα χρειαστεί να καταβάλει το δημόσιο για αντίστοιχο δανεισμό ίσης διάρκειας, αναμένεται υπερδιπλάσια του αρχικού ποσού αγγίζοντας τα 7 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 25 ετών και αυξάνοντας τον δημοσιονομικό χώρο για άσκηση κοινωνικής πολιτικής», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στο ύψος των διοδίων και τις πολλαπλές ερωτήσεις που δέχτηκε για την τεκμηρίωσή του ελλείψει κατασκευαστικού αντικειμένου, ο κ. Σταϊκούρας παραλλήλισε τον αυτοκινητόδρομο με ...σπίτι αναφερόμενος στις ακριβότερες απαιτήσεις συντήρησης με το πέρασμα των χρόνων: «Οταν έχετε ένα σπίτι, την ίδια συντήρηση θέλει καινούριο και την ίδια μετά από 25 χρόνια;». Για να προσθέσει πως αν το δημόσιο άλλαζε κάποιους όρους, το τίμημα προφανώς θα ήταν διαφορετικό.
Ο υπουργός έκανε λόγο για «ένα δύσκολο, περίπλοκο και πρωτόγνωρο εγχείρημα» καθώς πρώτη φορά στην Ελλάδα γίνεται αλλαγή παραχωρησιούχου σε εν λειτουργία αυτοκινητόδρομο». Δεσμεύτηκε επίσης ότι έχει βρεθεί λύση για τους εργαζομένους της σημερινής κοινοπραξίας: «Διασφαλίσαμε τα εργασιακά κεκτημένα. Καταφέραμε να μη χαθεί καμία θέση εργασίας. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν νόμιμες αποζημιώσεις και ταυτόχρονα ο νέος παραχωρησιούχος εκδήλωσε την πρόθεση να προχωρήσει σε αποκατάσταση των θέσεων εργασίας για όσους το επιθυμούν».
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr