Αυτοκινητόδρομοι: Μετριέται η συνεισφορά τους στην ασφάλεια - Παραδόθηκε ο δρόμος 49 χιλιομέτρων που χρειάστηκε 15 χρόνια
Το κακό προηγούμενο του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
«Άσκηση» μέτρησης του επιπέδου οδικής ασφάλειας στα μεγάλα έργα των αυτοκινητοδρόμων συγκριτικά με τις περιόδους πριν τις παραχωρήσεις, έχει ξεκινήσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με στόχο να καταγράψει τη συμβολή των έργων παραχώρησης στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και κυρίως δυστυχημάτων.
Αυτό επεσήμανε ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας στο περιθώριο της τελετής των εγκαινίων του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία την Τετάρτη. Όπως είπε, οι δρόμοι θα «μετρηθούν» σε επίπεδο οδικής ασφάλειας πριν τις παραχωρήσεις και αφού παραχωρήθηκαν: «Πρόκειται για μια άσκηση που θα γίνει για πρώτη φορά. Προφανώς, οικονομικά δεν μπορεί να μετρηθεί η ανθρώπινη ζωή», σημείωσε ο υπουργός προσθέτοντας: «μακάρι να ήταν δημόσιοι όλοι οι δρόμοι και να μην υπήρχαν διόδια αλλά πρακτικά δεν υπάρχουν οι πόροι».
Η τεκμηριωμένη άσκηση οδικής ασφάλειας θα ξεκινήσει από τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος, ο οποίος στην προηγούμενή του μορφή ήταν ένας από τους πιο «αιματοβαμμένους» δρόμους της χώρας. Η μελέτη έχει ήδη δρομολογηθεί και έχουν ζητηθεί στοιχεία από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και από τους παραχωρησιούχους. Οι δεύτεροι διαθέτουν όλα τα στοιχεία από την υφιστάμενη κατάσταση των αυτοκινητοδρόμων, αλλά δεν έχουν τα προηγούμενα.
Προτεραιότητα η έγκαιρη παράδοση - Το κακό προηγούμενο του αυτοκινητοδρόμου Άκτιο - Αμβρακία
Προτεραιότητα για το υπουργείο είναι πλέον η έγκαιρη παράδοση των έργων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αυτό επισημάνθηκε για ακόμα μία φορά κατά την τελετή των εγκαινίων του αυτοκινητόδρομου Ακτίο – Αμβρακία. Ο άξονας μήκους 49 χλμ, χρειάστηκε μία 15ετία για να ολοκληρωθεί επιβεβαιώνοντας την κακή ...παράδοση των έργων στην Ελλάδα. Ολοκληρώθηκε αφού πέρασε παλινωδίες με πολλαπλές εργολαβίες, δυσκολίες και καθυστερήσεις χωρίς τέλος.
Η πρώτη δημοπράτηση του έργου μετρά ήδη 15 χρόνια, ενώ παρά το μήκος του, είχε σπάσει σε τέσσερεις εργολαβίες που υπεγράφησαν με μεγάλες εκπτώσεις το 2010 και με αναδόχους τις εταιρίες ΑΕΓΕΚ και Ιόνιος και την ιταλική Consorzio Stabile Italimprese χωρίς ποτέ να ολοκληρωθούν. Τα έργα παρέμειναν ημιτελή εξαιτίας πληθώρας ζητημάτων, όπως οι κατολισθήσεις και οι απαλλοτριώσεις, αλλά και η σοβαρή οικονομική αδυναμία των αναδόχων.
Το έργο, το οποίο να σημειωθεί ότι στις προδιαγραφές του δεν έχει Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), επαναδημοπρατήθηκε και το ανέλαβε στα τέλη του 2020 η ΜΕΤΚΑ, η οποία και θα το παραδώσει στο υπουργείο Υποδομών το προσεχές Σαββατοκύριακο. Νωρίτερα, το καλοκαίρι του 2022 είχε παραδοθεί η παράκαμψη της Αμφιλοχίας, πέντε μήνες νωρίτερα από το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
«Αφήνουμε πίσω μας το παρελθόν των περιπετειών στα δημόσια έργα, το οποίο δε θα επαναληφθεί. Κλείνουμε κεφαλαια. Η επόμενη μέρα θα έχει έργα που δεν θα αποτελούν άθροισμα χυδην παρεμβάσεων αλλά, συγκροτημένο πλαίσιο παρεμβάσεων σε όλη την επικράτεια με, έργα που αλλάζουν όλη την Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Το αρμόδιο υπουργείο φαίνεται πλέον να δεσμεύεται ότι οι εποχές των ημιτελών και ανολοκλήρωτων έργων έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.
Ωστόσο, ένας άλλος προβληματισμός φαίνεται να κυριαρχεί στον κατασκευαστικό κλάδο κι αυτός αφορά το ύψος του ανεκτέλεστου από έργα που έχουν ήδη ανατεθεί στη χώρα.
«Είμαστε σε ένα χρονικό σημείο στο οποίο έργα 15 δις ευρώ έχουν ήδη ανατεθεί, με ελάχιστες καθυστερήσεις σε σχέση με άλλα χρόνια. Τώρα όμως αρχίζουν τα πολύ δύσκολα και συγκεκριμένα η ίδια η εκτέλεση των έργων. Πως τα ανεκτέλεστα, ένας όρος που αντιπαθώ, θα γίνουν εκτελεσμένα, ένας όρος που με γεμίζει ικανοποίηση. Πρέπει όλοι, και όταν λέω όλοι συμπεριλαμβάνω και τις τοπικές κοινωνίες, οι οποίες υπήρξαν πολύ βοηθητικές στην εκτέλεση αυτού του έργου, να είναι αρωγοί σε αυτήν την προσπάθεια.
Πρέπει επίσης και εμείς, οι κατασκευαστικές εταιρείες να πάψουμε να βλέπουμε αυτή τη δουλειά σαν εργολαβία, αλλά ως μία σημαντική επιχειρηματική δραστηριότητα, τώρα ειδικά που η πλειοψηφία των έργων θα είναι ιδιωτικά ΣΔΙΤ και Παραχωρήσεις», επεσήμανε με νόημα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Μυτιληναίος», Ευάγγελος Μυτιληναίος κατά την τελετή των εγκαινίων του αυτοκινητοδρόμου που κατασκεύασε η ΜΕΤΚΑ.
Να σημειωθεί ότι μόνο το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, εφόσον σε αυτό προστεθεί και η παραχώρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προϋπολογισμού κατασκευής 1,8 δις. Ευρώ, θα διαμορφωθεί σε ύψος – ρεκόρ άνω των 7 δισεκατομμυρίων ευρώ καθώς χωρίς την προσθήκη του ΒΟΑΚ έφτανε τα 5,5 δισεκ. Ο Ομιλος το προσεχές διάστημα αναμένεται να υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ενώ είναι προτιμητέος ανάδοχος και για τη νέα 25ετή παραχώρηση της Αττικής οδού.
Ο Νέος αυτοκινητόδρομος Άκτιο - Αμβρακία
Το προσεχές Σαββατοκύριακο θα δοθεί στην κυκλοφορία ο νέος αυτοκινητόδρομος Ακτιο – Αμβρακία, ο οποίος θα μειώσει το χρόνο ταξιδιού από την Αθήνα προς την Πρέβεζα και τη Λευκάδα κατά 45 λεπτά.
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» είναι συνολικού μήκους 49χλμ., με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, ενώ δεν έχει κατασκευαστεί Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) καθώς αυτή δεν είχε συμπεριληφθεί στις προδιαγραφές. Ανήκει στο Ελληνικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Α52 και συνδέει απευθείας την Ιόνια Οδό (από τον Α.Κ Αμβρακίας) με το Αεροδρόμιο του Ακτίου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας.
Με την παράδοση του συνόλου του έργου (το οποίο δε θα έχει διόδια) στην κυκλοφορία επιτυγχάνεται η μείωση της σημερινής απόστασης κατά 13 χλμ. και κυρίως αντικαθίσταται μια οδός 62 χλμ. με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά από έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο. Ο χρόνος ταξιδιού από την Αθήνα προς τη Λευκάδα και την Πρέβεζα μειώνεται περίπου 45 λεπτά.
Ο αυτοκινητόδρομος «Άκτιο – Αμβρακία» αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5 μέτρου και από κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων.
Το έργο περιλαμβάνει, επίσης, την κατασκευή:
- Παράπλευρων και κάθετων δρόμων.
- Δύο μεγάλων κοιλαδογεφυρών περίπου 200 μέτρων εκάστη και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
- 9 κόμβων (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω & κάτω διαβάσεων.
Με τη συγκεκριμένη εργολαβία κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων, στην αρχή του υπόψη οδικού άξονα.
Στο έργο έχουν εφαρμοστεί οι πλέον σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, καινοτόμες αλλά και ειδικές τεχνικές λύσεις. Ενδεικτικά αναφέρονται: η εφαρμογή της μεθόδου δονητικής αντικατάστασης, η χρήση φωτιστικών σωμάτων LED στον οδοφωτισμό του έργου για εξοικονόμηση ενέργειας, η χρήση τροποποιημένης ασφάλτου για τον περιορισμό των μελλοντικών αναγκών συντήρησης και η αντιστήριξη διανοιγμένων πρανών ορυγμάτων.
Ο οδικός άξονας «Άκτιο – Αμβρακία», προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» τουΕπιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014 – 2020.
Η ανάδοχος εταιρεία ΜΕΤΚΑ, της «Μυτιληναίος Α.Ε.» ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr