Κακοκαιρία Ελπίς: Άγνωστο πότε θα καταβληθούν τα 1.000 ευρώ στους επιβάτες από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - Διακομματική η κριτική
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Άγνωστο παραμένει ακόμα το πότε θα δοθεί η παροχή των 1.000 ευρώ στους περίπου 700 επιβάτες των αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι εγκλωβίστηκαν σε διάφορα σημεία του δικτύου κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας Ελπίς, ενώ δέκα εξ αυτών τραυματίστηκαν κιόλας εξαιτίας της σύγκρουσης του τρένου στο οποίο βρίσκονταν με εκχιονιστική μηχανή που πλησίαζε για βοήθεια, την ημέρα της σφοδρής χιονόπτωσης.
Την ανακοίνωση της χορήγησης της συγκεκριμένης παροχής από την ιδιωτική και ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είχε κάνει ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής. Ωστόσο, σε σχετική σημερινή ερώτηση του «ethnos.gr» προς το υπουργείο ως προς το χρονοδιάγραμμα χορήγησης των χρημάτων δεν υπήρξε απάντηση, ενώ το χρονικό πλαίσιο δεν αποσαφήνισε ούτε ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης στο πλαίσιο της τοποθέτησής του σήμερα στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή.
Αν και το θέμα ήταν η ενημέρωση για το σιδηροδρομικό έργο «Εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης καθώς και ETCS-LEVEL1 στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη και αντικατάσταση 37 αλλαγών τροχιάς για τις ανάγκες της σηματοδότησης», μεγάλο μέρος της συζήτησης μονοπώλησαν οι πρόσφατες κάκιστες επιδόσεις του σιδηροδρόμου.
Ο τομεάρχης υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Παππάς αναφέρθηκε στα αλλεπάλληλα περιστατικά εκτροχιασμών το τελευταίο διάστημα, ενώ ειδικά για την κακοκαιρία «Ελπίδα» σημείωσε πως «δεν είναι δυνατό τα μέσα σταθερής τροχιάς να σταματούν να λειτουργούν μέσα σε συνθήκες προβλεπόμενης κακοκαιρίας, η οποία ήταν μικρότερης κλίμακας από το 2008 και κατά τη διάρκεια εξέλιξης του φαινομένου είχαμε 4 αμαξοστοιχίες αποκλεισμένες έξω από την Αθήνα».
Ζήτησε απαντήσεις ως προς το
- ποιος και γιατί έδωσε εντολή σε τρενα να φύγουν τη στιγμή που η γραμμή δεν ήταν ανοιχτη; «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ισχυρίζεται ότι της έλεγαν ότι είναι ανοιχτή η γραμμή», ανέφερε.
- Είναι δυνατόν να μην πέφτουν άμεσα δυνάμεις πάνω στον Προαστιακό ώστε να πάνε συρμοί να απεγκλωβίσουν τον κόσμο από την Αττική Οδό;
Αναφερόμενος στην αποζημίωση των 1.000 ευρώ στους αποκλεισμένους επιβάτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ μίλησε για τη δυνατότητα που έδωσε το υπουργείο Μεταφορών στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εξαιρεθεί από τον Κανονισμό 1371, όπως είχε αποκαλύψει το «ethnos.gr»: «Δόθηκε τρεις φορές αυτή η δυνατότητα, το 2009, το 2014 και το 2019 έως το 2024. Οταν ο κανονισμός προβλέπει αποζημιώσεις εως 21.000 ευρώ, δεν το θεωρείτε λίγο κοροιδία το χιλιάρικο, το οποίο υποτίθεται υποχρεώσατε την εταιρία να καταβάλλει»; ρώτησε τον κ. Καραγιάννη.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Χρήστος Γκόγκας τόνισε ότι η κατάσταση, στην οποία περιήλθε ο σιδηρόδρομος και το τραμ την ημέρα της κακοκαιρίας, δείχνει ότι ίσως δεν υπήρχε σχέδιο: «Πως μπορούν να δικαιολογηθούν όλα τα προβλήματα όταν σε δυσμενέστερα φαινόμενα δεν είχαμε αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα. Μήπως ολη η κατάσταση δημιουργήθηκε επειδή δεν υπήρχε τελικά σχέδιο ή δεν υπήρχε επαρκές σχέδιο καθώς το υπουργείο δεν είχε προσκληθεί καν στη σύσκεψη της Κυριακής πριν τον χιονιά της Δευτέρας που έφερε το χάος στο λεκανοπέδιο;». Συμπλήρωσε μάλιστα πως «με μια εξαγγελία για 1.000 ευρώ αποζημίωση δε λύνεται το πρόβλημα. Δεν ξέρω βάσει ποιου πλαισίου υπήρξε αυτή η απόφαση κι αν υπάρχει και κάποια δέσμευση για τους ανθρώπους που θέλουν να διεκδικήσουν νομικά αποζημίωση».
Οι «άγονες» γραμμές
Σχεδόν όλα τα μέλη της Επιτροπής αναφέρθηκαν στη σύμβαση του Δημοσίου με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την εκτέλεση των ΥΓΟΣ, δηλαδή των δρομολογίων της άγονης γραμμής, πολλά εκ των οποίων υποεκτελούνται – όπως τονίστηκε – παρά το γεγονός ότι η εταιρία πληρώνεται με 50 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για την εκτέλεσή τους.
Η υφιστάμενη σύμβαση λήγει στα τέλη του μήνα ύστερα από την δεύτερη (δίμηνη αυτή τη φορά) παράταση που έλαβε έως το τέλος Φεβρουαρίου.
Να σημειωθεί ότι το υπουργείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την επέκταση της σύμβασης για άλλα 15 χρόνια με εκ νέου «προικοδότηση» για τα ΥΓΟΣ.
Ο κ. Καραγιάννης χαρακτήρισε τη σύμβαση που υπέγραψε η προηγούμενη κυβέρνηση «αποικιοκρατικού χαρακτήρα» προσθέτοντας ότι η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών την επαναδιαπραγματεύεται προκειμένου να βελτιώσει τους όρους για το ελληνικό δημόσιο.
Απαντώντας για την αποζημίωση των 1.000 ευρώ, ο υφυπουργός Υποδομών τόνισε πως «όντως το χιλιάρικο είναι μια αλλαγή αντίληψης. Είναι ένας άλλος τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τους ιδιώτες. Γιατί εμείς πιστεύουμε, είμαστε μία φιλελεύθερη κυβέρνηση η οποία πιστεύει στον ιδιωτικό τομέα. Αλλά ο ιδιωτικός τομέας και ο ιδιώτης θα έχει και υποχρεώσεις. Και όταν δεν τηρεί τις συμβάσεις του θα παρεμβαίνει η Πολιτεία και θα πληρώνει. Επιδιώξαμε και τους επιβάλλαμε να αποζημιώσουν όλους αυτούς τους ανθρώπους, οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν» είπε.
Προσλήψεις στον ΟΣΕ
Ο κ. Καραγιάννης επιβεβαιωσε ότι σχεδιάζονται προσλήψεις στον ΟΣΕ χωρίς να αναφερθεί σε συγκεκριμένο αριθμό ατόμων, αλλά και η παροχή της δυνατότητας να γίνουν κάποιες μετατάξεις από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στον ΟΣΕ: «Ολα στο πλαίσιο του ΑΣΕΠ, όλα με εγκρίσεις του ΑΣΕΠ», όπως διευκρίνισε χωρίς, πάντως, να ξεκαθαρίσει πως θα μεταφερθούν εργαζόμενοι από μία ιδιωτική εταιρία στον κρατικό ΟΣΕ.
Τα έργα
Ο υφυπουργός Υποδομών χαρακτήρισε εξαιρετικά σημαντικό το έργο που ξεκινά από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης ως τον αντίστοιχο στην Ειδομένη, ενώ ιδιαίτερα για το τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη, το έργο εκτείνεται κατά μήκος της νέας παραλλαγής της γραμμής.
Όπως εξήγησε, «με την εγκατάσταση σύγχρονων σιδηροδρομικών συστημάτων, μεγιστοποιείται η ασφάλεια, η άνεση και η μεταφορική ικανότητα του σιδηροδρομικού δικτύου προς τη γειτονική χώρα και τα υπόλοιπα Βαλκάνια».
Μάλιστα, τόνισε ότι με την ολοκλήρωση του έργου, ο πλήρης εκσυγχρονισμός της μονής, ηλεκτροκίνητης, πλέον, σιδηροδρομικής γραμμής ανοίγει τον δρόμο για τα διεθνή δρομολόγια.
Επεσήμανε ότι αυτή τη στιγμή υλοποιείται το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους 4,5 δις. ευρώ με στόχο να συνδέσει τους μεγάλους λιμένες της χώρας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναβαθμίζοντας έτσι, τον στρατηγικό τους ρόλο, ενώ προσέθεσε ότι τα έργα αποτελούν αντικείμενο ενδιαφέροντος για πολλές μεγάλες εταιρίες της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Το έργο στο σιδηροδρομικό τμήμα «Θεσσαλονίκη-Ειδομένη
Σε ό, τι αφορά τη σύμβαση για το έργο στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Ειδομένη, ο κ. Καραγιάννης, τόνισε ότι η συνολική προθεσμία περάτωσης όλων των εργασιών και της παράδοσης στην ΕΡΓΟΣΕ έχει ορισθεί στους 36 μήνες, ενώ για επιπλέον 36 μήνες έχει ορισθεί και η συνολική διάρκεια του χρόνου υποχρεωτικής συντήρησης κι εγγύησης των έργων.
Στα στοιχεία που κάνουν το έργο σημαντικό συγκαταλέγονται:
- Η εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης ηλεκτρονικού τύπου, που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο σύστημα
- Η σηματοτεχνική εξασφάλιση της πλευρικής προστασίας της ανοικτής γραμμής του τμήματος Πολύκαστρο – Παιονία – Ειδομένη
- Η αντικατάσταση ή εγκατάσταση 41 αλλαγών τροχιάς με νέες, σε εντοπισμένους σταθμούς του τμήματος, για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος σηματοδότησης
- Η κατασκευή έργων επιδομής νέας παρακαμπτηρίου γραμμής, μήκους 2,275 χιλιομέτρων περίπου, στην περιοχή του Μικρού Δάσους
- Η εγκατάσταση δικτύου οπτικών ινών και δικτύου τηλεπικοινωνιών, για τη μετάδοση των δεδομένων σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης,
- Η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στην περιοχή του Μικρού Δάσους.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr