«Χτυπήστε στα σπίτια να σας δώσουν νερό»: Μαρτυρία στο ethnos.gr τα τρένα της Οινόης - Τα λάθη και πώς θα δοθούν τελικά οι αποζημιώσεις
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 11 λεπτά ┋
«Χτυπήστε σε κανένα σπίτι να σας δώσουν νερό»: Αυτή ήταν μία από τις προτροπές των υπαλλήλων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους επιβάτες, οι οποίοι παρέμειναν εγκλωβισμένοι για 18 ώρες στα τρένα στον σταθμό της Οινόης, εξαιτίας της κακοκαιρίας Ελπίς.
Ανάμεσά τους, ο Γρηγόρης Λίγας, επιβάτης μίας εκ των δύο αμαξοστοιχιών ο οποίος ξεκίνησε αρχικά το πρωί της Δευτέρας από τα Γιαννιτσά με λεωφορείο για την Αθήνα και κατάφερε να φτάσει μετά από μία μέρα, μιλά στο ethnos.gr για την αδιανόητη ταλαιπωρία που υποβλήθηκε και το πρωτόγνωρο για ευρωπαϊκή πρωτεύουσα, περιστατικό.
Παράλληλα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμφώνησε να καταβάλει από 1.000 ευρώ στους επιβάτες των αμαξοστοιχιών ωστόσο κανείς ακόμα δεν μπορεί να πει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που επέβαιναν και θα αποζημιωθούν.
Τα λάθη που έκαναν το ταξίδι... Οδύσσεια
Δύο τρένα για την εκκίνηση των οποίων ήδη γεννιούνται πολλά ερωτηματικά ως προς το γιατί ξεκίνησαν το ταξίδι τους την ώρα που είχε ήδη «κολλήσει» στις γραμμές έξω από τη Λιβαδειά, άλλη προπορευόμενη αμαξοστοιχία, η θρυλική πλέον 54, στην οποία αφού δοκιμάστηκαν 3 μηχανές στο τέλος έφτασε τέταρτη εκχιονιστική, η οποία συγκρούστηκε με τα βαγόνια της.
Ένα γαϊτανάκι λαθών και μετατόπισης ευθυνών μετέτρεψε σε Οδύσσεια το ταξίδι εκατοντάδων επιβατών σε πέντε αμαξοστοιχίες που με το φαινόμενο του ντόμινο κόλλησαν στις ράγες χωρίς ενημέρωση, χωρίς φαγητό και σε ορισμένες περιπτώσεις και χωρίς θέρμανση.
Μία ταλαιπωρία που δεν μπορείς να τη σβήσεις με αποζημιώσεις 1.000 ευρώ.
«Προφανώς και υποβληθήκαμε σε τεράστια ταλαιπωρία σχεδόν μια μέρα ολόκληρη. Προφανώς, και επιβάτες έχασαν ανταποκρίσεις με αεροπλάνα, εισιτήρια και άλλοι ραντεβού ιατρικά για τα οποία είχαν ξεκινήσει το ταξίδι σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες. Θα πρέπει να δοθούν αποζημιώσεις, αλλά το μέτρο θα είναι μόνο ασπιρίνη εάν δε λυθούν τα σοβαρά προβλήματα υποδομής ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια περιστατικά» λέει στο ethnos.gr ο Γρηγόρης Λίγας, επιβάτης μίας εκ των δύο αμαξοστοιχιών που αποκλείστηκαν στην Οινόη.
Ο ίδιος δεν επρόκειτο εξαρχής να ταξιδέψει με τρένο. Είχε ξεκινήσει νωρίς το πρωί της Δευτέρας από τα Γιαννιτσά για να έρθει στην Αθήνα με λεωφορείο. Στη διαδρομή έγινε γνωστό ότι απαγορεύτηκε η κίνηση βαρέων οχημάτων στην Εθνική Οδό. Οι επιβάτες του λεωφορείου αποβιβάστηκαν στη Λάρισα και αφού πήραν διαβεβαιώσεις από την αστυνομία ότι η σιδηροδρομική κυκλοφορία εκτελείται κανονικά, έξι άτομα - μεταξυ των οποίων και ο κ. Λίγας - έβγαλαν εισιτήρια για να συνεχίσουν το ταξίδι τους με τρένο.
«Το δρομολόγιο ξεκίνησε κανονικά μέχρι την Τιθορέα όπου μας ενημέρωσαν πρώτη φορά για καθυστέρηση. Η αναμονή διήρκησε τρεις ώρες και εκ των υστέρων ενημερωθήκαμε ότι το πρόβλημα οφειλόταν στην πτώση ενός δέντρου στις γραμμές» λέει ο κ. Λίγας.
Αφού ξεκίνησαν εκ νέου το ταξίδι τους, περίπου 1 ή 2 χιλιόμετρα πριν τη Θήβα το τρένο «έμεινε» από πτώση τάσης. Οι επιβάτες ενημερώθηκαν ότι αρχικά ότι θα έρθει συνεργείο για την επισκευή της βλάβης και στη συνέχεια ότι θα έρθει μία ντιζελομηχανή ώστε να τους πάει μέχρι την Οινόη που είχε ρεύμα.
Επί 1,5 ώρα οι περίπου 200 επιβάτες παρέμειναν στο τρένο χωρίς ρεύμα και κατά συνέπεια και χωρίς θέρμανση.
«Μετά μας τράβηξαν και μας πήγαν στην Οινόη απ΄ όπου ευελπιστούσαμε ότι θα είναι ανοιχτός ο δρόμος προς Αθήνα. Είναι περίπου 15.30 και περιμένουμε δύο ώρες χωρίς καμία πληροφορία. Περίπου στις 21.00 μάθαμε για τρένο που έφευγε προς Θεσσαλονίκη και επίσης αποκλείστηκε. Πώς είναι δυνατόν να στέλνουν άλλο τρένο παρόλο που εμείς είμαστε ήδη εγκλωβισμένοι και περιμένουμε αποχιονιστικό να καθαρίσει το δρόμο για να συνεχίσουμε από Οινόη προς Αθήνα»; αναρωτιέται.
Ο ίδιος μάλιστα καταγγέλλει ότι στο σταθμαρχείο της Οινόης ενημερώθηκαν ότι το μοναδικό «μαχαίρι», δηλαδή μηχανή που διαθέτει εξοπλισμό για εκχιονισμό σε ολόκληρη τη νότια Ελλάδα, απασχολείται στη γραμμή από την Αττική Οδό μέχρι το Αεροδρόμιο: «Όπως μας είπαν υπάρχουν και άλλες τέσσερις ντιζελομηχανές, αλλά χωρίς μαχαίρι. Με μαχαίρι διατίθεται μία για τη νότια Ελλάδα και άλλη μία που βρίσκεται στην Κοζάνη – Φλώρινα. Ολόκληρη ΤΡΑΙΝΟΣΕ διαθέτει 2 μαχαίρια για όλη την Ελλάδα» λέει αγανακτισμένος ο κ. Λίγας.
Αφού τους έχουν ήδη τελειώσει τα τρόφιμα και στο κυλικείο δεν υπάρχει πλέον ούτε νερό, οι εργαζόμενοι τους προτρέπουν να αναζητήσουν τροφή και νερό σε γειτονικά σπίτια.
«Τέτοια πράγματα ακούγαμε την ώρα που ο κόσμος ταλαιπωρείται. Υπήρχε νεαρή μητέρα με μωρό, ορισμένοι που έπρεπε να πάρουν ινσουλίνη. Κάποια στιγμή ήρθαν λίγα εφόδια, αλλά δεν ήταν αρκετά για να εξυπηρετήσουν όλον αυτόν τον κόσμο. Πολλοί είχαμε γνωστούς στην Αθήνα, οι οποίοι με τζιπ και αλυσίδες προσφέρθηκαν να έρθουν να μας πάρουν, αλλά δεν τους άφηνε η αστυνομία. Ήταν πλέον μεσάνυχτα όταν μας είπαν ότι θα έρθει ντιζελομηχανή να ανοίξει το δρόμο σε 1,5 ώρα. Δεν ήρθε ποτέ.
Στις 5.00 της Τρίτης μάθαμε ότι άνοιξε η Εθνική Οδός και ζητήσαμε λεωφορεία να μας πάρουν. Τελικά, μας τα έφεραν στις 9.00, αλλά έπρεπε να περπατήσουμε μισό χιλιόμετρο μέσα στο χιόνι με τις αποσκευές μας για να τα πάρουμε. 18 ώρες απίστευτης ταλαιπωρίας, με ένα καλοριφέρ να αναβοσβήνει και μεγάλη προσπάθεια από τους πιο ψύχραιμους να καθησυχάσουμε άλλους επιβάτες που είχαν τρομοκρατηθεί. Τους λέγαμε μια νύχτα είναι θα περάσει».
Αποζημίωση 1.000 ευρώ, αλλά άγνωστοι ακόμα αυτοί που έχουν την ευθύνη της ταλαιπωρίας
Όπως ανακοίνωσε το μεσημέρι της Δευτέρας το υπουργειο Μεταφορών, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμφώνησε να καταβάλει από 1.000 ευρώ στους επιβάτες των αμαξοστοιχιών 885 Καλαμπάκα - Αθήνα, I/C 54 (Αθήνα - Θεσσαλονίκη), I/C 55 (Θεσσαλονίκη - Αθήνα), I/C 56 (Αθήνα - Θεσσαλονίκη) και I/C 57 (Θεσσαλονίκη - Αθήνα).
Ωστόσο, στην ανακοίνωση του υπουργείου δεν υπήρχε λέξη για την αναζήτηση ευθυνών σε καίρια ερωτήματα μεταξύ των οποίων:
Γιατί δόθηκε εντολή να αναχωρούν η μία μετά την άλλη αμαξοστοιχίες, ενώ στη γραμμή είχε ήδη εγκλωβιστεί ένα τρένο;
Υπήρχε ζήτημα με τον αποχιονισμό της γραμμής;
Γιατί οι τρεις μηχανές που εστάλησαν στην αμαξοστοιχία 54, την πρώτη στην οποία εντοπίστηκε πρόβλημα, δεν κατάφεραν να δουλέψουν και ήρθε η τελευταία που συγκρούστηκε με το τρένο με αποτελεσμα να τραυματιστούν ο μηχανοδηγός και επιβάτες;
Υπό ποιές συνθήκες προκλήθηκε η σύγκρουση;
Αναφορικά με την αποζημίωση, πάντως, όπως λέει στο «ethnos.gr» η Μαίρη Νασοπούλου, διευθύντρια στρατηγικού σχεδιασμού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αυτό που θα πρέπει να ξέρουν οι επιβάτες είναι ότι θα δοθούν ανά πληρωμένο εισιτήριο και όχι ανά άτομο, πράγμα που σημαίνει ότι εάν υπάρχουν για παράδειγμα παιδιά που ταξίδευαν δωρεάν, αυτά δε θα αποζημιωθούν.
Μέχρι τώρα, πάντως, κανείς δεν μπορεί να πει τον ακριβή αριθμό των ατόμων που επέβαιναν στα τρένα και θα αποζημιωθούν.
Η εταιρία νωρίτερα έκανε λόγο για απεγκλωβισμό 400 ατόμων από τις δύο αμαξοστοιχίες στην Οινόη, ενώ ο συνολικός αριθμός των επιβατών που δικαιούνται αποζημίωση αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 700 άτομα.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, θα αποζημιωθούν:
400 άτομα από τις αμαξοστοιχίες 55 και 56.
140 άτομα από την αμαξοστοιχία 54
περίπου 40 άτομα από την 885 και
περίπου 150 άτομα από την 57.
Όλα ξεκίνησαν από την αμαξοστοιχία 54, της οποίας, σύμφωνα με την κυρία Νασοπούλου, έσπασε η μάσκα από τον όγκο του χιονιού. Από αυτό το σημείο και μετά φαίνεται ότι ξεκίνησε ένα γαϊτανάκι λαθών και κακών εκτιμήσεων, τα οποία οδήγησαν στην απίστευτη ταλαιπωρία για άλλη μια φορά εκατοντάδων επιβατών του σιδηροδρόμου.
Ήδη κάποιοι μιλούν για ελλειπή αποχιονισμό της γραμμής, αλλά αυτό ακόμα κι αν δικαιολογεί το πρόβλημα με την αμαξοστοιχία 54, δεν αποτελεί δικαιολογία για τις επόμενες, οι οποίες ξεκίνησαν και έμειναν στη μέση επειδή κάποιοι προφανώς θεώρησαν ότι το εν λόγω τρένο θα απεγκλωβιζόταν νωρίτερα ή είχαν υποτιμήσει το πρόβλημα: «Δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα τι ώρα παρουσιάστηκε το πρόβλημα με την 54 και πόσο σύντομα διαπιστώθηκε πόσο σοβαρό ήταν. Εκείνες τις στιγμές καλείσαι να πάρεις αποφάσεις με τα δεδομένα που έχεις», σημειώνει η κυρία Νασοπούλου που κάνει λόγο για «μια αλληλουχία κακών συμπτώσεων» δεδομένου ότι η πτώση του δέντρου έκλεισε και τη δεύτερη γραμμή κοντά στη Λιβαδειά.
Αυτεπάγγελτη έρευνα από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων
Για ακόμα μία φορά οι ευθύνες φαίνεται να γίνονται μπαλάκι καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρεται να επιρρίπτει ευθύνες στον διαχειριστή υποδομής ΟΣΕ ως προς το γιατί άφησε το δίκτυο ανοιχτό ώστε να εκτελείται κυκλοφορία και επιπλέον εφόσον το άφησε ανοιχτό γιατί δε φρόντιζε για τον συχνό εκχιονισμό του.
Ωστόσο για τα διερευνώμενα διαχειριστικά λάθη, αλλά και την αντιμετώπιση των επιβατών, οι ευθύνες φαίνεται να ανήκουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ολα τα ενδεχόμενα θα διερευνηθούν στο πλαίσιο της αυτεπάγγελτης έρευνας για την ακινητοποίηση αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 24.01.2022, την οποία αποφάσισε σήμερα η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Η ΡΑΣ ζητά από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να λάβει συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν την αποκατάσταση κάθε ζημίας και ταλαιπωρίας των επιβατών, καλώντας την να συμμορφωθεί με το περιεχόμενο της απόφασης της, η οποία προβλέπει επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 100.000 ευρώ, για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσής της.
Αναλυτικά, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων αποφάσισε:
- Την αποκατάσταση κάθε ζημίας έναντι των επιβατών, λόγω της κατάργησης ή της απώλειας ανταπόκρισης των αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ.
- Την επιβολή του διοικητικού προστίμου των 100.000 ευρώ κατά της σιδηροδρομικής επιχείρησης ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ για κάθε μέρα μη συμμόρφωσης της εν λόγω επιχείρησης με τις διατάξεις του άρθρου 18 "Συνδρομή" παρ.1 και 3 και του άρθρου 32 του Παραρτήματος Ι "Ευθύνη σε περίπτωση κατάργησης, καθυστέρησης ή απώλειας ανταπόκρισης" του Κανονισμού των αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 24.01.2022.
- Την οργάνωση το συντομότερο δυνατόν εναλλακτικών υπηρεσιών μεταφοράς για τους επιβάτες των αμαξοστοιχιών της εταιρίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, οι οποίοι (επιβάτες) δεν έφτασαν σε εναλλακτικό τόπο αναχώρησης ή στον τελικό προορισμό τους.
Η ΡΑΣ προχωρεί παράλληλα στη διερεύνηση του συμβάντος όσον αφορά την ορθή εφαρμογή των προβλέψεων των οικείων Συστηματων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ).
Ειδικότερα, με επιστολή της προέδρου της Ρυθμιστικής Αρχής, Ιωάννας Τσιαπαρίκου προς τις Διοικήσεις του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε και της Σιδηροδρομικής Εταιρείας ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε, ζητείται η γνωστοποίηση μέχρι την Τρίτη 01-02-2022 των παρακάτω ενεργειών και πληροφοριών που αφορούν το συμβάν της πρόσκρουσης της αμαξοστοιχίας I/C 54, με μηχανή ρυμούλκησης, πλησίον του σταθμού Λιβαδειάς, λόγω των ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στο δίκτυο.
1. Την επίσπευση διερεύνησής του συμβάντος που αφορά την πρόσκρουση της επιβατικής αμαξοστοιχίας με μηχανή ρυμούλκησης. Επίσης τη γνωστοποίηση το συντομότερο δυνατό των σχετικών εκθέσεων/ πορισμάτων των αρμόδιων επιτροπών διερεύνησης συμβάντων και ατυχημάτων, σε εφαρμογή των προβλέψεων των οικείων Συστημάτων Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ).
2. Την άμεση γνωστοποίηση τυχόν ενδεδειγμένων προληπτικών μέτρων που λήφθηκαν στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του ακραίου φαινομένου της χιονόπτωσης στην περιοχή. Όπως επίσης και αντίστοιχα μέτρα/ενέργειες για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης που δημιουργήθηκε εξαιτίας της ακινητοποίησης και πρόσκρουσης της αμαξοστοιχίας καθώς και του επακόλουθου τραυματισμού επιβατών της.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr