Γαλάζια «καταιγίδα» για τα ΕΛΤΑ: «Φωτιές» στο Μαξίμου από τις αντιδράσεις βουλευτών της ΝΔ
Από τον «ξαφνικό θάνατο» των ΕΛΤΑ στη μερική οπισθοχώρηση της διοίκησης και στις γαλάζιες αντιδράσεις🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Αναταράξεις προκάλεσε στον πολιτικό κόσμο η απόφαση για το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων των ΕΛΤΑ, με την «γαλάζια» Κοινοβουλευτική Ομάδα να εκφράζει ανοιχτά τη δυσαρέσκειά της και το Μέγαρο Μαξίμου να δέχεται σφοδρές επικρίσεις για την επικοινωνιακή διαχείριση της κρίσης.
Η διοίκηση των ΕΛΤΑ ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το κλείσιμο 204 από τα 458 καταστήματα σε όλη τη χώρα, πυροδοτώντας κύμα αντιδράσεων σε τοπικές κοινωνίες και στο εσωτερικό της Νέας Δημοκρατίας. Κυβερνητικές πηγές παραδέχονται ότι υπήρξε ελλιπής ενημέρωση τόσο προς τους πολίτες όσο και προς τους τοπικούς φορείς, γεγονός που οδήγησε σε «πολιτικό κόστος και παρανοήσεις» γύρω από το σχέδιο εκσυγχρονισμού των Ταχυδρομείων.
Μαρινάκης: «Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έκανε άστοχο επικοινωνιακό χειρισμό»
«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι επικοινωνιακά ήταν άστοχος ο τρόπος που η διοίκηση των ΕΛΤΑ χειρίστηκε αυτό το θέμα, δημιουργώντας μια ανησυχία σε τοπικές κοινωνίες και σε κάποιους βουλευτές που εν πρώτοις μπορεί να θεωρηθεί δικαιολογημένη, αλλά αν είχε προηγηθεί ο διάλογος και η επεξήγηση, θεωρώ ότι οι ανησυχίες ή οι ουσιαστικές αντιδράσεις θα ήταν πολύ λιγότερες έως και ανύπαρκτες. Αν δηλαδή εξηγούσαν στον κόσμο τα ΕΛΤΑ την πραγματικότητα. Αυτό δεν συνέβη, νομίζω ότι συμφωνούμε όλοι σε αυτό» τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης απαντώντας σε σχετική ερώτηση κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
«Να πούμε δύο πάρα πολύ σημαντικά δεδομένα. Δεδομένο πρώτο: από το 2013 και μετά έχει επέλθει πλήρης απελευθέρωση της συγκεκριμένης δραστηριότητας, άρα ήταν αδύνατον, είναι αδύνατον στο κράτος να επιδοτήσει, να χρηματοδοτήσει αυτή τη δραστηριότητα, καλύπτοντας μια απόφαση η οποία είναι αναγκαία για το κλείσιμο αυτών των καταστημάτων. Δεν μπορεί, όχι τώρα, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, το κράτος να έρθει και να πληρώσει με ό,τι συνεπάγεται αυτό, όσα χρήματα απαιτούνται για να μην κλείσουν τα καταστήματα, εφόσον κρίνει η διοίκηση ότι πρέπει να γίνει. Δεύτερο δεδομένο. Από το 2018 και μετά τα ΕΛΤΑ πήγαν με απόφαση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στο υπερταμείο. Άρα δεν είναι υπό την εποπτεία, υπό την διοίκηση, υπό τις αποφάσεις της κεντρικής κυβέρνησης. Αυτό συνέβη για τους λόγους που συνέβη, έγινε τότε εκτενής συζήτηση, τοποθετήθηκαν όλα τα κόμματα. Αυτό είναι ένα δεδομένο το οποίο δεν μπορούμε να προσπεράσουμε. Είναι απόφαση ενός οργανισμού με ανεξάρτητη λειτουργία, με τη διοίκησή του που ανήκει στο υπερταμείο» πρόσθεσε.
Επιπλέον ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τόνισε: «Το πιο σημαντικό, αυτό που θέλω να υπογραμμίσω, είναι ότι κανένας πολίτης, κανένας συνταξιούχος, κανένας συμπολίτης μας, καμία περιοχή, κανένα νησί, κανένας οπουδήποτε στην Ελλάδα, στην Αττική, στην περιφέρεια, δεν πρόκειται να μείνει χωρίς εξυπηρέτηση».
Κοντογεώργης για ΕΛΤΑ: «Χρειαζόταν μια καλύτερη προετοιμασία των τοπικών κοινωνιών»
Ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης μιλώντας στο ΕΡΤnews αφού παρατήρησε ότι «τα ταχυδρομεία περνούν μια κρίση παγκοσμίως», ανέφερε ότι «υπάρχουν χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν έχουν καν φυσικά καταστήματα, και μιλάμε για μεγάλες χώρες και με πληθυσμό πολύ μεγαλύτερο από τη χώρα μας». Από την άλλη, βέβαια, «η χώρα μας έχει ιδιαιτερότητες, διαφορετική γεωμορφολογία».
Σε κάθε περίπτωση, «ήταν μια αναγκαία απόφαση», σημείωσε παραθέτοντας και οικονομικά στοιχεία: «Ενενήντα εκατ. τα έξοδα, 30 εκατ. τα έσοδα, με όρους βιωσιμότητας αυτή η κατάσταση δεν μπορούσε να συνεχισθεί».
Με την επισήμανση, επίσης, ότι το 92% των συντάξεων φθάνουν στους δικαιούχους από τον ταχυδρόμο των ΕΛΤΑ, διαβεβαίωσε πως «θα συνεχίσει αυτό», ή μάλλον «το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί γιατί θα έχουμε ΕΛΤΑ κατοίκων, θα έχουμε τον αγροτικό ταχυδρόμο».
Στην πορεία της συνέντευξης ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ αναγνώρισε ότι «υπήρχε ένας ατυχής, πλημμελής επικοινωνιακός χειρισμός και αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Αυτό το είπαμε και προφανώς χρειαζόταν μια καλύτερη προετοιμασία των τοπικών κοινωνιών». Παράλληλα, αναγνώρισε και τη συναισθηματική αξία που έχει ο ταχυδρόμος, αλλά, επανέλαβε, πως «όλες οι υπηρεσίες θα συνεχίσουν να γίνονται», κάποιες, μάλιστα, με συμπράξεις με ιδιωτικό τομέα.
Επιδιώκοντας, εξάλλου, να καταδείξει ότι οι εποχές αλλάζουν, επικαλέσθηκε αφενός τον gov.gr αφετέρου την υπηρεσία «φάρμακα κατ’ οίκον». Έκλεισε, δε, με δυο διαβεβαιώσεις: Πρώτον, ότι οι μόνιμοι υπάλληλοι δεν θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα με την εργασία τους, μπορεί να γίνει κάποια ανακατανομή, πάντως, διευκρίνισε- και δεύτερον, «για μας η περιφέρεια είναι όρος βιωσιμότητας της χώρας και σε αυτό δεν θα κάνουμε καμία έκπτωση».
Χατζηδάκης για ΕΛΤΑ: «Υπήρξε έλλειμμα επικοινωνίας - Σε κάποιους μήνες δεν θα μπορούν να πληρώσουν τους μισθούς»
«Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει κάνει πολύ σοβαρή δουλειά, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε ένα έλλειμμα επικοινωνίας. Στη σύσκεψη που προηγήθηκε με τους συναρμόδιους υπουργούς, παρουσιάστηκε το πρόβλημα και ειπώθηκε σαφώς στη διοίκηση του Υπερταμείου και των ΕΛΤΑ να προχωρήσουν προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης, αφού όμως προηγουμένως εξηγήσουν γιατί γίνεται και γιατί δεν υπάρχουν εναλλακτικές επιλογές. Αυτό δεν έγινε ποτέ. Ανεξάρτητα όμως από το πώς τοποθετείται καθένας, το πρόβλημα δεν διαγράφεται. Και αν δεν γίνει παρέμβαση, σε κάποιους μήνες δεν θα μπορούν τα ΕΛΤΑ να πληρώσουν τους μισθούς των εργαζομένων».
Τις επισημάνσεις αυτές έκανε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη στον τηλεοπτικό σταθμό OPEN. «Τα ΕΛΤΑ έχουν πρόβλημα βιωσιμότητας, όπως άλλωστε υποστήριξε ο υπουργός Οικονομικών στη Βουλή και όπως υποστηρίζει ολόκληρη η κυβέρνηση. Συμφωνήθηκε να προχωρήσουμε με μία κατεύθυνση εξυγίανσης. Από εκεί και πέρα, οι επικοινωνιακοί χειρισμοί οι οποίοι έγιναν για την ενημέρωση της κοινής γνώμης και την επεξήγηση του προβλήματος δεν ήταν καθόλου επαρκείς», τόνισε.
Ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε ότι η ταχυδρομική αγορά είναι φθίνουσα όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλη την Ευρώπη. «Τα καταστήματα των ταχυδρομείων κλείνουν το ένα μετά το άλλο, σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Στη Μεγάλη Βρετανία έχει κλείσει το 100% και λειτουργούν με πρακτορεία και συνεργάτες. Το ίδιο στην Δανία, τη Σουηδία, σε άλλες χώρες έχουν κλείσει σε ποσοστό 60-70 %. Και στην Ελλάδα το 2023 έγιναν παρεμβάσεις, έκλεισαν καταστήματα και αντικαταστάθηκαν με πρακτορεία αλλά τα στοιχεία που έχουν παρουσιαστεί δείχνουν ότι τα καταστήματα σήμερα έχουν το 10% των εσόδων των ΕΛΤΑ και το 50% των εξόδων».
«Τα ΕΛΤΑ θα έχουν σε λίγους μήνες πρόβλημα στην καταβολή των μισθών»
Στο ερώτημα γιατί τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να ενισχυθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης εξήγησε ότι από το 2008 λειτουργούν στην ελεύθερη αγορά και οι κρατικές επιδοτήσεις δεν επιτρέπονται από τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Το κράτος μπορεί να δίνει επιδοτήσεις για τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία επειδή τα ΕΛΤΑ - και μόνον αυτά - καλύπτουν όλες τις περιοχές της χώρας. Τα τελευταία χρόνια υπήρξαν προσφυγές ανταγωνιστών των ΕΛΤΑ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία δεν έχει συμφωνήσει να καταβληθεί η καθολική υπηρεσία. Γι’ αυτό τα ΕΛΤΑ θα έχουν σε λίγους μήνες πρόβλημα στην καταβολή των μισθών και γι’ αυτό πρότειναν να γίνουν περικοπές, χωρίς να θίγονται οι μόνιμοι εργαζόμενοι. Αντιθέτως, αλλάζει το μοντέλο, ενισχύεται ο ρόλος του ταχυδρόμου, θα υπάρχουν και τηλεφωνικά ραντεβού με ταχυδρόμους και επίσης όπως έχει γίνει ήδη σε πάνω από 400 περιπτώσεις θα γίνει προσπάθεια να προχωρήσει η δημιουργία πρακτορείων σε βιβλιοπωλεία, μικρά καταστήματα κλπ.».
«Το σημαντικό» σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, «είναι το τι θα γίνει από εδώ και πέρα γιατί αυτοί που προτείνουν να μη γίνει τίποτα, ουσιαστικά εισηγούνται το κλείσιμο των ΕΛΤΑ. Θα δούμε τους δημάρχους και τους τοπικούς φορείς, θα εξηγηθεί το πρόβλημα και όπου χρειάζεται και μπορεί να γίνει, θα υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις».
Θεοδωρικάκος για ΕΛΤΑ: «Κάθε αλλαγή πρέπει να έχει συζητηθεί με την κοινωνία»
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί από το κλείσιμο δεκάδων υποκαταστημάτων ΕΛΤΑ. «Κάθε μεταρρύθμιση και κάθε αλλαγή που γίνεται, θα πρέπει να έχει συζητηθεί με την κοινωνία και να έχουν δοθεί όλα τα δεδομένα στους πολίτες, ώστε να είναι σαφές ότι είναι θετικό για όλους», είπε ο υπουργός και συνέχισε:
«Η αποτελεσματικότητα είναι μεγαλύτερη και πιο ισχυρή όταν προχωρά με πλειοψηφικό τρόπο. Οι αλλαγές πρέπει να γίνονται μαζί με την κοινωνία, ώστε οι πολίτες να νιώθουν ότι κάνουμε κάτι θετικό. Αυτή ήταν η πολιτική μας πάντα ως Ν.Δ.».
Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή και τις λαϊκές αγορές, όπου υπήρξε συζήτηση για μεγάλο χρονικό διάστημα με όλους τους φορείς προκειμένου αυτές οι αλλαγές να έχουν μεγάλη αποδοχή από την κοινωνία.
Για το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων κομμάτων, ο κύριος Θεοδωρικάκος είπε πως «η Ν.Δ. είναι η παράταξη που ενώνει τους Έλληνες, υπερβαίνει τις διαχωριστικές γραμμές και έχει τον κεντρικό ρόλο στο πολιτικό σύστημα, διασφαλίζοντας μια θετική πορεία προς τα εμπρός για την ελληνική κοινωνία».
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




