Aegean: Σε τροχιά ανάπτυξης για νέες αγορές και μακρύτερους προορισμούς στα 25α της γενέθλια - Οι χρονιές - ορόσημα στην ιστορία της
Το όραμα της δημιουργίας μιας αεροπορικής εταιρίας ανήκει αδιαμφισβήτητα στον ιδρυτή και πρόεδρό της έως το 2018 που απεβίωσε, Θεόδωρο Βασιλάκη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 12 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Ηταν 28 Μαίου του 1999 όταν η Aegean άνοιγε για πρώτη φορά τα φτερά της διαθέτοντας μόλις δύο ιδιόκτητα αεροσκάφη (Avro RJ-100) και πετώντας από την Αθήνα προς το Ηράκλειο και τη Θεσσαλονίκη. Δύο μήνες αργότερα απέκτησε ένα επιπλέον RJ αεροσκάφος και προσέθεσε στο πρόγραμμα των δρομολογίων της την Ρόδο, τα Χανιά, την Κέρκυρα και την Αλεξανδρούπολη.
Αυτή ήταν η αρχή του ταξιδιού της Aegean, της εταιρίας που έκλεισε πριν λίγες ημέρες ένα τέταρτο το αιώνα ζωής και ιδρύθηκε μόλις μια ανάσα πριν τη νέα χιλιετία. Στα 25 χρόνια που πέρασαν, η εταιρία συνεχίζει να αναπτύσσεται έχοντας πλέον αποκτήσει ένα ικανό μέγεθος ώστε να διεκδικεί μια θέση ανάμεσα στους αερομεταφορείς που θα πετάνε τους ταξιδιώτες μακρύτερα.
Από τα δύο πρώτα της αεροσκάφη, ο στόλος της Aegean αριθμεί σήμερα 76, ενώ ο αριθμός των εργαζομένων της από τους 300 πλέον ξεπερνά τους 3.700. Η εταιρία από τους δύο αρχικούς της προορισμούς, σήμερα επιχειρεί σε 156 προορισμούς με 249 απευθείας δρομολόγια σε 47 χώρες, ενώ ήδη προγραμματίζει την είσοδό της σε πτήσεις μεγαλύτερων αποστάσεων και προορισμούς εκτός Ευρωπαικής Ενωσης.
Στην κατεύθυνση της ανάπτυξης πρόσφατα προχώρησε σε έναν επόμενο κύκλο ανάπτυξης με την παραγγελία τεσσάρων νέων αεροσκαφών Α321neo LR που θα καλύπτουν αποστάσεις έως και 7,5 ωρών, από την Ελλάδα προς τις περιοχές του Κόλπου, την Ινδία και την Κεντρική Αφρική.
Το όραμα της δημιουργίας μιας αεροπορικής εταιρίας ανήκει αδιαμφισβήτητα στον ιδρυτή και πρόεδρό της έως το 2018 που απεβίωσε, Θεόδωρο Βασιλάκη, ο οποίος σε μία από τις ελάχιστες συνεντεύξεις που είχε παραχωρήσει στη ζωή του, είχε πει πως κίνητρο για την είσοδό του στις αερομεταφορές ήταν κυρίως η ανάγκη βελτίωσης των υπηρεσιών σε αυτόν τον κρίσμο τομέα για την Ελλάδα.
«Είσαι σίγουρος γι΄αυτό που πας να κάνεις; Να ανοίξεις αεροπορική εταιρία; Ολοι με είχαν κλάψει στην αρχή», είχε αναφέρει ο ίδιος περιγράφοντας τις πρώτες αντιδράσεις στην απόφασή του.
Η πορεία της Aegean τον δικαίωσε με την εταιρία να αναπτύσσεται διαρκώς μέχρι και σήμερα και να ψηφίζεται αδιάλειπτα από το ίδιο το επιβατικό κοινό ως η καλύτερη περιφερειακή αεροπορική εταιρία στην Ευρώπη, ενώ πλέον ανέβηκε και στο βάθρο των τριών καλύτερων περιφερειακών αερομεταφορέων στον κόσμο.
Ενα από τα μεγάλα ορόσημα στην πορεία της ήταν αναμφίβολά η εξαγορά της δημόσιας Ολυμπιακής, η οποία βρέθηκε στο χαρτοφυλάκιο της Αεροπορίας Αιγαίου έχοντας συσσωρεύσει τεράστια χρέη εξαιτίας χρόνιας κακής διαχείρισης και αφού προηγουμένως είχε εξαγοραστεί από τη MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου, ο οποίος την απέκτησε μετά την ιδιωτικοποίησή της.
Τον Οκτώβριο του 2013 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εγκρίνει την εξαγορά της Olympic Air από την AEGEAN με την πρώτη να καθίσταται πλέον θυγατρική της AEGEAN, η οποία είχε ήδη εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών ξεκινά άμεσα, αλλά οι δύο αεροπορικές εταιρείες θα διατηρήσουν η κάθε μια το όνομα και το σήμα της, καθώς και διακριτό πτητικό έργο και στόλο. Η εξαγορά της Olympic Air άνοιξε το δρόμο και για την αναβάθμιση της διασύνδεσης εσωτερικού - εξωτερικού, άλλα και την κάλυψη των αναγκών σε όλα τα σημεία εσωτερικού της Ελλάδας, ενώ η συμπληρωματικότητα των στόλων (Jet και Turboprop αεροσκάφη) με την κατάλληλη χρήση και συνδυασμό ανάλογα με τη ζήτηση, τον προορισμό και την εποχή, παρέχουν τη δυνατότητα για βελτιστοποίηση του δικτύου και της προσφερόμενης χωρητικότητας.
Η AEGEAN τη χρονιά των 25ων γενεθλίων της εξακολουθεί να βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης. Μόνο το 2023 προσέφερε 18,5 εκατομμύρια θέσεις, αυξημένες κατά 3,1 εκατ. συγκριτικά με το 2022, ενώ μετέφερε 15,5 εκατ. επιβάτες, αυξημένοι κατά 3,2 εκατ., επιτυγχάνοντας αύξηση της τάξεως του 26% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, και καταγράφοντας νέο ιστορικό υψηλό.
Όπως δηλώνει ο Πρόεδρος της εταιρίας, Ευτύχης Βασιλάκης «25 χρόνια από την πρώτη μας πτήση, οι συνθήκες, τα μεγέθη και οι προκλήσεις είναι πολύ διαφορετικές, ο στόχος όμως παραμένει σταθερός. Να προσπαθούμε να προσφέρουμε κάθε μέρα, κάθε χρόνο, κάτι περισσότερο, κάτι διαφορετικό στους επιβάτες μας, αναβαθμίζοντας το ταξίδι τους και τιμώντας την επιλογή τους σε εμάς. Πιστεύω ότι το όραμα του Θεόδωρου Βασιλάκη για ποιότητα και αξιοπιστία είναι σήμερα βαθιά στην κουλτούρα όλων των ανθρώπων μας. Καθώς προχωράμε στο επόμενό μας κεφάλαιο, η πρόκληση για τη νέα γενιά στελεχών μας, μια πολύ πιο μεγάλη ομάδα με εξαιρετικές δυνατότητες, είναι καινοτομία και ανταγωνιστικότητα για τις νέες συνθήκες, φρεσκάδα παράλληλα με συνέπεια στις βασικές μας αξίες και φυσικά να μείνουμε προσηλωμένοι στην ανάπτυξή μας, που συμβάλλει στην εικόνα και στο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Ελλάδας. Σας ευχαριστούμε που μας επιλέγετε καθημερινά».
Τα σημαντικά ορόσημα στην πορεία της AEGEAN
Εως το τέλος του 1999, έτους ίδρυσης της εταιρίας, ο στόλος της είχε ήδη αυξηθεί σε 9 αεροσκάφη, ενώ κλείνοντας τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της μετρούσε ήδη δέκα προορισμούς εσωτερικού. Στο τέλος του 2000 η εταιρία κατέγραφε 300% αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο και πληρότητες 75%.
Την επόμενη χρονιά συγχωνεύεται με την Cronus Airlines και πλέον ο στόλος της αποτελείται από 15 αεροσκάφη, τα οποία ταξιδεύουν σε 11 πόλεις της Ελλάδας και 7 της Ευρώπης με 120 πτήσεις καθημερινά. Την ίδια χρονιά πραγματοποιείται και η μεταφορά από το αεροδρόμιο του Ελληνικού στον νέο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ενώ ήδη ξεκινά η προσπάθεια να κερδηθεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα, αυτό του εκσυγχρονισμού των πτητικών μέσων και της ομογενοποίησης του στόλου.
Το 2003 έρχονται οι πρώτες συμφωνίες για πτήσεις κοινού κωδικού με τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κλάδου. Το δίκτυο διευρύνεται και ισχυροποιείται η παρουσία της σε αγορές του εξωτερικού, ενώ η επιβατική κίνηση αυξάνεται από 2,5 εκατ. επιβάτες το 2002 σε 2,8 εκατ. επιβάτες το 2003 και είναι η μοναδική αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα που δίνει τη δυνατότητα για έκδοση ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
Δύο χρόνια αργότερα η AEGEAN γίνεται ο περιφερειακός συνεργάτης της Lufthansa στην Ελλάδα και αποτελεί την πρώτη Ελληνική αεροπορική εταιρεία που συνάπτει στενή εμπορική συνεργασία με αερομεταφορέα παγκόσμιου βεληνεκούς. Στο τέλος του 2005 οριστικοποιεί την παραγγελία της για την αγορά 8 νέων αεροσκαφών τύπου Airbus Α-320, την οποία μόλις ένα χρόνο αργότερα θα επεκτείνει, προσθέτοντας άλλα 3 Airbus. Τα νέα αεροσκάφη που θα ξεκινήσουν να παραλαμβάνονται το 2007 θα αντικαταστήσουν τα παλαιότερα του στόλου της AEGEAN και θα χρησιμοποιηθούν για την επέκταση του δικτύου της στο εσωτερικό και το εξωτερικό από τις βάσεις της εταιρείας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Μία από τις σημαντικότερες σελίδες στην ιστορία της AEGEAN γράφεται το 2007 με την εισαγωγή των μετοχών της στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η δημόσια και η διεθνής προσφορά υπερκαλύπτεται από τη ζήτηση κατά 16,6 φορές. Οι προσφερόμενες μετοχές υπερκαλύφθηκαν ανά προσφορά κατά 20.8 φορές από εγχώριους επενδυτές και κατά 12.5 φορές από ξένους θεσμικούς επενδυτές.
Το 2010 η AEGEAN εντάσσεται στην Star Alliance, την μεγαλύτερη αεροπορική συμμαχία στον κόσμο και ένα χρόνο αργότερα αποκτά 3 slots στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου και 1 slot στο αεροδρόμιο Charles de Gaulle στο Παρίσι.
Το 2015 η AEGEAN παραλαμβάνει 4 ακόμη νέα αεροσκάφη Airbus A320. Ο ιδρυτής και πρόεδρος της εταιρίας, Θεόδωρος Βασιλάκης φεύγει από τη ζωή το 2018 και τη θέση του στο τιμόνι της εταιρίας αναλαμβάνει ο γιος του Ευτύχιος Βασιλάκης, έχοντας στο πλευρό του τον έως και σήμερα CEO της εταιρείας Δημήτρη Γερογιάννη.
Την ίδια χρονιά η AEGEAN προχωρά σε συμφωνία με την Airbus για την παραγγελία έως 46 νέων αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo συνολικής αξίας 5 δισ. Δολαρίων (τιμές καταλόγου). Είναι η τρίτη φορά μέσα σε 13 χρόνια που ο όμιλος της AEGEAN επενδύει σε νέα αεροσκάφη και η συγκεκριμένη συμφωνία, η οποία πλέον έχει επεκταθεί σε 50 αεροσκάφη, εξακολουθεί να αποτελεί μέχρι και σήμερα τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση για τον κλάδο στην Ελλάδα.
Το πρώτο από τα αεροσκάφη A320neo παραλαμβάνεται στα τέλη του 2019, ενώ ελάχιστα πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοιού, η οποία έπληξε όσο καμία άλλη κρίση και τον κλάδο των αερομεταφορών καθηλώνοντας τα αεροσκάφη διεθνώς, η εταιρία παρουσιάζει τα τρία πρώτα νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus Α320neo με κινητήρες Pratt & Whitney.
Υπενθυμίζεται ότι το 2020 στα ελληνικά αεροδρόμια, η επιβατική κίνηση σημείωσε μία άνευ προηγουμένου μείωση κατά περισσότερο του 80% μεταξύ Απρίλιου - Δεκέμβριου. Η AEGEAN καταφέρνει να ανακάμψει χάρις στα ταμειακά αποθέματα ύψους 510 εκ. ευρώ, τη στήριξη των τραπεζών, αλλά και την ενίσχυση των 120 εκ. ευρώ που δόθηκε από το κράτος για την αποκατάσταση της ζημίας που είχε υποστεί από τον COVID.
Το 2021 η AEGEAN επιστέφει σταδιακά στην κανονικότητακαι προχωρά στην αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά 60 εκατ. ευρώ, η οποία θα ανοίξει το δρόμο για την κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ. Τον Ιούλιο του ίδιους έτους παραλαμβάνει ένα ακόμη αεροσκάφος Α321neo από τις εγκαταστάσεις της AIRBUS στο Αμβούργο και η πτήση αυτή αποτελεί την πρώτη δοκιμαστική πτήση με χρήση μείγματος βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (SAF) στην Ελλάδα.
Το 2022 ξεκινά με την AEGEAN, να εντάσσει το Wi-Fi στις πτήσεις της, ενώ το καλοκαίρι ξεκινά το πρώτο πρόγραμμα συστηματικής χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων (Sustainable Aviation Fuels, SAF) σε πτήσεις στην Ελλάδα. Παράλληλα ανακοινώνει μια νέα επένδυση ύψους €140. εκατ. που αφορά τη δημιουργία του πρώτου Κέντρου Υπηρεσιών Συντήρησης Πτητικών Μέσων, καθώς και του πρώτου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα, σε συνεργασία με την CAE, την κορυφαία εταιρεία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης για πιλότους και πληρώματα καμπίνας. Για την υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης, η εταιρεία προχώρησε σε υπογραφή σύμβασης παραχώρησης 3 κτηριακών υποδομών συνολικής έκτασης 85.000 τ.μ. και των χώρων που τα περιβάλλουν, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου οικοσυστήματος στην υπηρεσία, όχι μόνο της AEGEAN και της Olympic Air, αλλά και τρίτων εταιρειών.
Το συγκεκριμένο οικοσύστημα θα έχει δύο κύριες παράλληλες δραστηριότητες, τη λειτουργία κέντρου συντήρησης πτητικών μέσων διαφόρων τύπων, καθώς και την ανάπτυξη Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων (σε συνεργασία με τη CAE), ενώ θα έχει και έναν έντονα περιβαλλοντικό χαρακτήρα, καθώς θα αποτελεί ένα από τα πρώτα «πράσινα» Hangar στην Ευρώπη με την εγκατάσταση 35.000 m2 φωτοβολταϊκών πάνελ στο κέλυφος των κτηρίων. Η εγκατάσταση θα έχει τη δυνατότητα να παράγει καθαρή ενέργεια 3 MW ισχύος, ικανή να καλύψει το σύνολο των ενεργειακών αναγκών των δραστηριοτήτων της AEGEAN που θα «φιλοξενούνται» στη νέα τεχνική βάση.
Σήμερα και μέσα σε διάστημα 12 μηνών έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αναβάθμισης του κτηρίου και ήδη οι πρώτοι 4 προσομοιωτές πτήσεων είναι σε λειτουργία, καλύπτοντας τις ανάγκες πληρωμάτων, τόσο της AEGEAN, όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών. Ο Όμιλος, παράλληλα, έχει ξεκινήσει να παρέχει και υπηρεσίες βαριάς συντήρησης στους πρώτους «εξωτερικούς πελάτες».
Στο μεταξύ μέσα στο 2022 η εταιρία παρέλαβε ακόμα δέκα νέα αεροσκάφη, ενώ πέρυσι επιχείρησε με το μεγαλύτερο δίκτυο της ιστορίας της, προσφέροντας συνολικά περισσότερες από 18,5 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11,1 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2,1 εκατ. περισσότερες συγκριτικά με το 2022 και 800.000 περισσότερες από το 2019. Το δίκτυο της εταιρείας περιελάβανε συνολικά 180 προορισμούς σε 49 χώρες με 307 απευθείας δρομολόγια τακτικών και ναυλωμένων πτήσεων και επιχείρησε με 76 αεροπλάνα, παραλαμβάνοντας 9 ακόμη νέα αεροσκάφη Airbus 320/321 neo που ήταν προγραμματισμένα για το 2023.
Παράλληλα εξαγόρασε τα δικαιώματα από το Ελληνικό Δημόσιο, καταβάλλοντας το ποσό των 85,4 εκ. ευρώ, απόρροια της συμφωνίας για την κρατική επιδότηση των 120 εκ. ευρώ κλείνοντας με αυτόν τον τροπο τον κύκλο της πανδημίας.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλειας της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ των ανεξαρτητοποιήσεων Τζάκρη και Πούλου και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr