ΣΤΑΣΥ: Επιχείρηση μέτρησης της εισιτηριοδιαφυγής - Άγνωστο το πραγματικό μέγεθός της
Εδώ και δεκαετίες αποτελεί ένα από τα άλυτα προβλήματα που επιφέρουν σοβαρές συνέπειες στα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Τέλος στα άλματα πάνω από τις πύλες εισόδου, αλλά και στην τακτική της ...προσκόλλησης στον προπορευόμενο επιβάτη προκειμένου χρήστες χωρίς εισιτήριο να μετακινηθούν με τα μέσα σταθερής τροχιάς, θα επιχειρήσει να βάλει η ΣΤΑΣΥ, η οποία φιλοδοξεί να μετρήσει για πρώτη φορά με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης την εισιτηριοδιαφυγή στις ράγες.
Η εταιρεία προχωρά τις επόμενες ημέρες στην απευθείας ανάθεση υπηρεσιών μελέτης και πιλοτικής εφαρμογής μεθόδου για την ποσοτικοποίηση της εισιτηριοδιαφυγής. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 30.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., και αφορά τη δημιουργία ενός πρωτοτύπου που θα επιτρέπει τη συστηματική, ανώνυμη και αντικειμενική συλλογή στατιστικών δεδομένων σχετικά με τις παραβατικές συμπεριφορές των επιβατών.
Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη και πιλοτική λειτουργία ενός συστήματος υπολογιστικής όρασης (computer vision Proof of Concept) που θα λειτουργήσει με την τοποθέτηση καμερών σε πύλες και επικυρωτικά μηχανήματα σε έναν αντιπροσωπευτικό σταθμό που θα επιλεγεί από τη ΣΤΑΣΥ και όπως όλα δείχνουν θα είναι αυτός της «Ακρόπολης», ο οποίος είναι αφενός ευκολότερο να ελεγχθεί, ενώ παράλληλα διαθέτει wifi. Το σύστημα θα ανιχνεύει και θα καταγράφει περιστατικά εισιτηριοδιαφυγής, όπως:
Άλματα πάνω από τις πύλες εισόδου (gate jumping),
Διέλευση χωρίς επικύρωση (tailgating),
Παράκαμψη ή χειρισμό των πυλών.
Η καταγραφή των δεδομένων θα γίνεται πλήρως ανωνυμοποιημένα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του GDPR, και θα περιλαμβάνει κρίσιμους δείκτες όπως ο αριθμός παραβιάσεων ανά ώρα, ο τύπος του περιστατικού, η ροή των επιβατών και οι συνθήκες αιχμής. Ο τελικός στόχος είναι να προσδιοριστεί ο ακριβής αριθμός των παραβατικών διελεύσεων και να αποτυπωθεί με ποσοτικά τεκμηριωμένο τρόπο η έκταση του προβλήματος και η επίδρασή του στη λειτουργία των σταθμών.
Άγνωστο το πραγματικό μέγεθος της εισιτηριοδιαφυγής
Εδώ και δεκαετίες η εισιτηριοδιαφυγή αποτελεί ένα από τα άλυτα προβλήματα που επιφέρουν σοβαρές συνέπειες στα οικονομικά των συγκοινωνιακών εταιρειών, χωρίς ωστόσο να μπορεί να αποτυπωθεί με ακρίβεια το πραγματικό της μέγεθος.
Κι αυτό γιατί εκτός των επιβατών που πράγματι μετακινούνται χωρίς εισιτήριο, υπάρχουν κι εκείνοι που έχουν ήδη επικυρώσει εισιτήριο σε άλλο μέσο ή διαθέτουν μηνιαία ή ετήσια κάρτα, οι οποίες συχνά δεν επικυρώνονται κατά τη διάρκεια της μετακίνησης. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται μία «γκρίζα ζώνη» στους ελέγχους, κυρίως κατά τις μετακινήσεις σε δεύτερο ή τρίτο μέσο με μετεπιβιβάσεις, γεγονός που δυσχεραίνει την αντικειμενική μέτρηση του φαινομένου καθιστώντας την πρακτικά αδύνατη.
Ο ΟΑΣΑ, πάντως, υπολογίζει ότι η εισιτηριοδιαφυγή στα μέσα σταθερής τροχιάς δεν ξεπερνά το 5% δεδομένου ότι το σύστημα ειναι κλειστό. Πιο ασαφής είναι η κατάσταση στα οδικά μέσα, λεωφορεία και τρόλει, με τον Οργανισμό να εκτιμά ότι η αύξηση των ελέγχων κομίστρου έχει πλέον μειώσει σημαντικά τα ποσοστά, τα οποία σε συγκεκριμένες γραμμές δεν φτάνουν ούτε το 10%, ενώ πηγές του ΟΑΣΑ σημειώνουν ότι η διαφορά αποτυπώνεται ήδη στα αυξημένα έσοδα από εισιτήρια που καταγράφονται στο δεκάμηνο της φετινής χρονιάς. Το φαινόμενο, πάντως, φαίνεται να έχει μειωθεί και με τη δυνατότητα πληρωμής κομίστρου μέσω κάρτας, γεγονός το οποίο αποδεικνύει ότι σημαντικό μέρος της εισιτηριοδιαφυγής του παρελθόντος οφειλόταν πραγματικά στη δυσκολία εύρεσης σημείου πώλησης εισιτηρίων τουλάχιστον όσον αφορά τα οδικά μέσα.
Σε αντίθεση με τα πραγματικά μεγέθη της εισιτηριοδιαφυγής, αυτό το οποίο είναι σαφές και προκύπτει από την έκθεση πεπραγμένων του Οργανισμού για το 2024 είναι η αύξηση των ελέγχων. Συγκεκριμένα, την περασμένη χρονιά, η μέση δύναμη των Ελεγκτών Κομίστρου ανήλθε σε 192 υπαλλήλους ανά μήνα, ενώ συνολικά πραγματοποιήθηκαν 5.766.454 έλεγχοι και επιβλήθηκαν 150.485 πρόστιμα, όταν το 2023 οι αντίστοιχοι έλεγχοι ήταν 3.723.277 και τα πρόστιμα 95.355. Στα μέσα σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ) επιβλήθηκαν 121.636 πρόστιμα, ενώ τα υπόλοιπα αφορούσαν τα οδικά μέσα (ΟΣΥ).
Παράλληλα, οι συνολικές επικυρώσεις αυξήθηκαν κατά 8,8% σε σύγκριση με το 2023 (289 εκατ. έναντι 265,7 εκατ.), με τη ΣΤΑΣΥ να παρουσιάζει αύξηση 8,9% και την ΟΣΥ 9,8%. Οι εισπράξεις από εισιτήρια ανήλθαν σε 127 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 11,5% σε σχέση με το 2023, ενώ οι πωλήσεις καρτών αυξήθηκαν κατά 10,2% (60,3 εκατ. ευρώ έναντι 54,68 εκατ. ευρώ).
Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, από τον Σεπτέμβριο 2024, σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει σχεδιαστεί και υλοποιηθεί σειρά δράσεων για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής και συγκεκριμένα:
Εντατικοποίηση των ελέγχων, με στόχο τη μεγαλύτερη παρουσία ελεγκτών σε όλο το δίκτυο των Συγκοινωνιών Αθηνών.
Παρακολούθηση ελέγχων μέσω KPI’s και συμβάσεων ΟΑΣΑ-ΟΣΥ και ΟΑΣΑ-ΣΤΑΣΥ.
Ετοιμότητα αποθεμάτων συσκευών ελέγχου για άμεση χρήση σε περίπτωση ζήτησης από ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ.
Σχεδιασμός και εφαρμογή εντατικοποιημένων πλάνων ελέγχων σε λεωφορειακές γραμμές μεγάλου φόρτου στο λεκανοπέδιο Αττικής.
Ενίσχυση παρουσίας ελεγκτών στο Αεροδρόμιο, με σταθερά κλιμάκια και κυκλική διαδρομή σε γραμμές Χ93, Χ95, Χ96 και Χ97.
Πιλοτικό πρόγραμμα εισόδου από την μπροστινή θύρα σε λεωφορειακές γραμμές χαμηλής επιβατικής κίνησης, παράλληλα με εντατικοποίηση ελέγχων στις γραμμές υψηλής κίνησης.
Ηχητικές αναγγελίες μέσω τηλεματικής που υπενθυμίζουν την υποχρέωση επικύρωσης εισιτηρίου.
Χρήση POS από το Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου πιλοτικά στη ΣΤΑΣΥ, για άμεση εξόφληση προστίμων.
Επιπλέον, προγραμματίζεται η δημιουργία ενός ενιαίου συστήματος ελέγχων, το οποίο θα περιλαμβάνει εγχειρίδιο μεθοδολογίας διενέργειας ελέγχων, συστήματα βελτίωσης στόχευσης των ελέγχων από τον ΟΑΣΑ, ψηφιοποίηση της επιβολής προστίμων μέσω της Ηλεκτρονικής Πράξης Επιβολής Προστίμου, περιορίζοντας τη χρήση χαρτιού, συνεχή εκπαίδευση και σεμινάρια για τους ελεγκτές κομίστρου, με στόχο τη βέλτιστη διαχείριση των επιβατών και τη σωστή εφαρμογή των διαδικασιών και συνδρομή της Αστυνομίας κατά την εκτέλεση ελέγχων κομίστρου.
Κραυγή απόγνωσης Έλληνα κτηνοτρόφου στο OPEN: «Ποια φέτα; Σε λίγο δε θα έχουμε γάλα ούτε για γιαούρτι»
Δύσκολες ώρες για τον πατέρα της Μέγκαν Μαρκλ - Ακρωτηριάστηκε το πόδι του και νοσηλεύεται στην εντατική
Κλήρωση Μουντιάλ 2026: Οι 12 όμιλοι για το μεγάλο ποδοσφαιρικό ραντεβού του καλοκαιριού
«Η Τουρκία εγκαταλείπει τα S-400 και ξεκινάει να προμηθεύεται F-35», λέει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Άγκυρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



