Οδική ασφάλεια: Τέλος στο «σβήσιμο» των κλήσεων – Πώς θα λειτουργούν οι 1.388 κάμερες στους δρόμους της Αττικής
Πλήρως ψηφιακή η διαδικασία, από τη βεβαίωση έως και την πληρωμή της κλήσης – Όσα αλλάζουν🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων, αλλά και τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) που περνούν κάτω από τα ραντάρ των τροχονομικών ελέγχων, επιχειρούν να βάλουν τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής με το σύστημα των 1.388 καμερών που θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία και θα λαμβάνουν υλικό 24 ώρες το 24ωρο.
Σε ιδιώτες η διαχείριση του συστήματος των καμερών
Το σύστημα των καμερών θα αναλάβουν ιδιώτες για διάστημα δέκα ετών. Οι ανάδοχοι θα λειτουργούν τις κάμερες με σύμβαση παραχώρησης για μια δεκαετία και θα αμείβονται με ποσοστό των κλήσεων που θα πληρώνονται βάσει των παραβάσεων που θα βεβαιώνονται, ενώ η αμοιβή τους θα υπολογίζεται όχι αναλόγως των καμερών που έχουν εγκαταστήσει, αλλά των καμερών που θα λειτουργούν, δεδομένου ότι θα έχουν αναλάβει και τη συντήρηση του συστήματος. Εως σήμερα, πάντως, δεν έχει εκτιμηθεί το ποσό, στο οποίο θα ανέλθει ο προυπολογισμός του εγχειρήματος.
Τι θα γίνει με τα προσωπικά δεδομένα
Οσον αφορά τα προσωπικά δεδομένα, κατά την παρουσίαση του συστήματος, η οποία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, αναφέρθηκε ότι δεν τίθεται ζήτημα προστασίας τους, καθώς, σύμφωνα με τον Περιφερειάρχη, Νίκο Χαρδαλιά, οι κάμερες θα λαμβάνουν εικόνα μόνο από το πίσω τμήμα του αυτοκινήτου χωρίς να φαίνονται οι επιβαίνοντες στο όχημα. Τον τελευταίο λόγο σε αυτό, πάντως, θα έχει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία θα πρέπει να γνωμοδοτήσει στη φάση προκήρυξης του διαγωνισμού και εφόσον έχουν γίνει λεπτομερώς γνωστές οι τεχνικές προδιαγραφές.
Οπως επεσήμανε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, έως τα τέλη Ιανουαρίου εκτιμάται ότι θα έχει προκηρυχθεί ο ανοιχτός δημόσιος διαγωνισμός με στόχο η σχετική σύμβαση με τον ανάδοχο να έχει υπογραφεί μέχρι τα μέσα του 2025.
Ο προϋπολογισμός του διαγωνισμού παραμένει ακόμα άγνωστος, καθώς σύμφωνα με τα συναρμόδια υπουργεία, θα προκύψει από τα τεύχη διακηρύξεων, τα οποία στην παρούσα φάση ωριμάζει η Κοινωνία της Πληροφορίας καθώς αυτή θα αποτελεί τον φορέα υλοποίησης.
Σήμερα στο λεκανοπέδιο λειτουργούν μερικές δεκάδες κάμερες, ορισμένες εκ των οποίων είναι παλαιάς τεχνολογίας - έως και τεχνολογίας φιλμ - όπως επισημάνθηκε, χωρίς επί το πλείστον ύπαρξη σύμβασης συντήρησής τους.
Την ίδια στιγμή η διαδικασία πληρωμής μιας τροχονομικής παράβασης στους δήμους μπορεί να διαρκέσει έως και δέκα χρόνια υπολογίζοντας διάστημα έως και πέντε ετών για την ταμειακή βεβαίωση και άλλο τόσο για την εξάντληση των μεθόδων είσπραξης.
Με το νέο σύστημα θα διασυνδεθούν και οι υφιστάμενες 12 σταθερές κάμερες ταχύτητας του ΟΑΣΑ, οι 17 κάμερες ταχύτητας της Αττικής Οδού και οι 388 της Περιφέρειας Αττικής που θα τοποθετηθούν σε 92 κόμβους καταγράφοντας τις παραβιάσεις ερυθρού σηματοδότη.
Μελλοντικά, σύμφωνα με τον κ. Παπαστεργίου, οι κάμερες του ΟΑΣΑ θα αυξηθούν σε 39, ενώ θα τοποθετηθούν και 1.316 κάμερες ελέγχου παραβάσεων και ασφαλείας σε 708 σημεία της Αττικής.
Οι κάμερες θα καταγράφουν παραβάσεις:
- ορίου ταχύτητας
- ερυθρού σηματοδότη
- διάβασης πεζών
- μη χρήσης κράνους
- χρήσης κινητού τηλεφώνου
- μη χρήση ζώνης, ενώ
- μέσω των πινακίδων θα ελεγχεται και εάν το όχημα έχει περάσει εμπρόθεσμα ΚΤΕΟ, είναι ασφαλισμένο ή έχει δηλωθεί ακινησία γι΄αυτό.
Το πληροφοριακό σύστημα
Οι κάμερες θα “κουμπώσουν” με ειδικό πληροφοριακό σύστημα, την υλοποίηση του οποίου θα αναλάβει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης με τη διενέργεια διαγωνισμού. Το σύστημα θα υποστηρίζει τις εξής δυνατότητες με στόχο η διαδικασία να μπορεί να διεπεραιωθεί ψηφιακά από την αρχή μέχρι το τέλος:
- Συλλογή όλων των δεδομένων από τις κάμερες και τα τάμπλετ των αστυνομικών και μεταφορά δεδομένων.
- Αξιολόγηση των δεδομένων από το γραφείο υποστήριξης και άμεση και εύκολη ψηφιακή βεβαίωση παραβάσεων αππό την Τροχαία.
- Επίδοση της βεβαίωσης παράβασης ψηφιακά μέσω της θυρίδας του gov.gr ή με sms/viber ή μέσω ταχυδρομικής επιστολής σε περίπτωση μη ύπαρξης τηλεφώνου επικοινωνίας.
- Ηλεκτρονική ένσταση κατά της βεβαίωσης παράβασης (ψηφιακό ραντεβού και τηλεδιάσκεψη για την ακρόαση).
- Σύστημα ηλεκτρονικής πληρωμής της κλήσης.
- Εκκαθάριση πληρωμών.
Σε επίπεδο αρμοδιοτήτων της Τροχαίας προβλέπεται ότι θα εξουσιοδοτεί τα όργανα όλης της επικράτειας ως χρήστες του συστήματος ώστε να μπορούν να βεβαιώνουν ότι το καταγραφικό υλικό αφορά την παράβαση, να βεβαιώνουν και επιπλέον παραβάσεις που μπορεί να φαίνονται στην εικόνα ή το βίντεο, όπως για παράδειγμα η μη χρήση κράνους ή ζώνης ασφαλείας και η χρήση κινητού. Επιπλέον θα διαχειρίζονται και θα διεκπεραιώνουν τις ενστάσεις ψηφιακά μέσω τηλεδιάσκεψης.
Παράλληλα θα υπάρχει αυτόματη ενημέρωση του Συστηματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ), του γνωστού point system, ενώ και η αφαίρεση του διπλώματος - εφόσον αυτό προκύπτει από την παράβαση - θα γίνεται αυτομάτως ηλεκτρονικά.
Επιπροσθέτως θα ενημερώνονται οι συνοριακοί σταθμοί, ενώ σε εκκρεμότητα βρίσκεται η συζήτηση για είσπραξη χρημάτων από αλλοδαπούς παραβάτες μέσω πληρωμής με κάρτα. Αντίστοιχη ενημέρωση θα λαμβάνουν και οι εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων.
Ταυτόχρονα θα ενημερώνεται και ο χάρτης παραβάσεων/συγκρούσεων ώστε να υπάρχει γεωχωρική αποτύπωση των συμβάντων, κάτι που η χώρα μας δεν έχει καταφέρει να επιτύχει ακόμα.
Η διαγωνιστική διαδικασία για το πληροφοριακό σύστημα, το οοποίο θα συνοδεύει το σύστημα των καμερών θα υλοποιηθεί το καλοκαίρι του 2025 και ο ενδεικτικός προυπολογισμός ανέρχεται σε περίπου 5 εκατομμύρια ευρώ.
Το σύνολο των 1.388 καμερών προκύπτει από τη σύμβαση που υπέγραψε προ ημερών η Περιφέρεια για τις πρώτες 388, στις οποίες θα προστεθούν ακόμα 1.000 σε άλλα σημεία που υπέδειξε η ΕΛΑΣ.
Περιγράφοντας τη λειτουργία του συστήματος, ο κ. Παπαστεργίου ανέφερε: «Ο σκοπός μας είναι λοιπόν με τη δημιουργία, με την εφαρμογή του συστήματος την ώρα που κάνεις κάποια παράβαση, παραδείγματος χάριν περνάς με κόκκινο να σου έρχεται SMS στο κινητό που είναι δηλωμένο στο Μητρώο Επικοινωνίας, το οποίο θα λέει ότι ελέγχεσαι για την τάδε παράβαση. Γιατί ελέγχεται; Διότι οι παραβάσεις θα πρέπει να βεβαιώνονται από αστυνομικά όργανα. Την ώρα λοιπόν που αυτό συμβαίνει στο πληροφοριακό σύστημα θα γίνεται μία εγγραφή με όλο το ανάλογο υλικό. Η κλήση θα πηγαίνει στη θυρίδα του πολίτη. Μάλιστα μέχρι τέλος του χρόνου στο wallet θα μπει σε εμφανές σημείο και η θυρίδα μας. Αυτή την οποία έχουμε ούτως ή άλλως και υπάρχει ήδη νομοθετημένη. Ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να δει στοιχεία της παράβασης που έχει κάνει. Μπορεί να αμφισβητήσει ότι δεν ήταν αυτός ή δεν θεωρεί ότι δεν πέρασε με κόκκινο, να κάνει ηλεκτρονικά την ένσταση. Άρα και εδώ ερχόμαστε να απαλλάξουμε την αστυνομία, την τροχαία από όλο αυτό τον φόρτο του να υπάρχουν άνθρωποι και τους πολίτες βέβαια, οι οποίοι περιμένουν στους διαδρόμους για να δούν τους αξιωματικούς και να θέσουν τις ενστάσεις τους. Και βέβαια να μπορούν αν θέλουν να κάνουν και μία επαφή με τον αξιωματικό ή με υπεύθυνο άνθρωπο της Τροχαίας και αυτό μέσω τηλεδιάσκεψης».
Οδική ασφάλεια: Μπαίνουν 1.388 κάμερες στους δρόμους της Αθήνας - Ποιες παραβιάσεις θα καταγράφουν
Μάρτυρας καταγγέλλει τη Μουρτζούκου για απόπειρα πώλησης του Παναγιώτακη και του 2ου μωρού της – Τι απαντά η 24χρονη
«Πρεμιέρα» για τα δωρεάν απογευματινά χειρουργεία σήμερα - Οι δικαιούχοι
Ανδρέας Λαγός: Tο συμβόλαιό του με τη βασιλική οικογένεια της Αγγλίας - «Προτιμούν μεσογειακή, ελληνική κουζίνα»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr