Μετρό: Ανασχεδιάζονται τα δρομολόγια για να αποφύγει το «έμφραγμα» - Ποιες αλλαγές έχουν αποφασιστεί
Στην αναδιοργάνωση των δρομολογίων του μετρό προχωρά για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 2000 η διοίκηση του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Στην αναδιοργάνωση των δρομολογίων του μετρό προχωρά για πρώτη φορά μετά τη δεκαετία του 2000 η διοίκηση του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ, καθώς όσο περίεργο κι αν ακούγεται, εδώ και είκοσι χρόνια ο βασικός προγραμματισμός των δρομολογίων του μέσου περισσότερο «κούμπωνε» σε αυτόν του αρχικού δικτύου με τις προσθήκες σταθμών και επεκτάσεων χωρίς να αναπροσαρμόζεται εκ βάθρων.
Αλλωστε το ζήτημα απαιτεί πλέον άμεσες λύσεις στο μέτρο του δυνατού κυρίως εξαιτίας του «εμφράγματος» που ήδη παρατηρείται στη Γραμμή 3 που εξυπηρετεί και το αεροδρόμιο, η κίνηση του οποίου αναμένεται να ξεπεράσει φέτος τα 30 εκατομμύρια επιβάτες.
Ηδη, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του ΟΑΣΑ, η κίνηση του συνόλου του συγκοινωνιακού δικτύου της Αθήνας ήταν ιδιαίτερα αυξημένη, όπως αποκαλύπτουν και οι εισπράξεις, οι οποίες ξεπέρασαν το φράγμα των 4 εκατομμυρίων ευρώ. Παρά το γεγονός ότι αυτό αφορά το σύνολο οδικών μέσων και μέσων σταθερής τροχιάς, είναι γνωστό ότι οι επιδόσεις μπορούν να μετρηθούν κυρίως στο κλειστό σύστημα της ΣΤΑΣΥ.
Οσον αφορά τη Γραμμή 3, το πρόβλημα διογκώθηκε μετά την προσθήκη των έξι σταθμών της επέκτασης στον Πειραιά, η οποία αύξησε σημαντικά την επιβατική κίνηση του μετρό (από 8% έως 13% κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο όταν και είχε αυξηθεί κατά 16%), καθώς δεν υπήρξε η σχετική πρόνοια για την έγκαιρη προμήθεια νέων συρμών και την ενίσχυση του εργατικού δυναμικού.
Αποτέλεσμα ήταν να μειωθούν κατά 5 τα δρομολόγια που φτάνουν έως το Αεροδρόμιο και η σχετική χρονοαπόσταση μεταξύ συρμών να αυξηθεί στα 35 από 30 λεπτά ανά κατεύθυνση, ενώ ειδικά στις ώρες αιχμής, οι οποίες έχουν επίσης διαφοροποιηθεί σε σχέση με τον προγραμματισμό του 2004, η κατάσταση στη Γραμμή 3 να είναι ασφυκτική.
Η εξυπηρέτηση του αερολιμένα είναι προτεραιότητα του νέου σχεδιασμού. Για το λόγο αυτό, όπως εξηγεί στο «Εθνος» ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, στον προγραμματισμό γίνεται πλέον προσπάθεια να απεμπλακούν πλήρως τα αεροδρομιακά δρομολόγια από τα υπόλοιπα της Γραμμής, ώστε να εκτελούνται απολύτως βάσει προγράμματος και να μην επηρεάζονται από καμία καθυστέρηση. Στόχος είναι να μην παρεκκλίνουν χρονικά τα δρομολόγια και να έχουν συγκεκριμένη ώρα αναχώρησης τόσο από το Αεροδρόμιο όσο και από το Δημοτικό Θέατρο, ανεξαρτήτως του εάν υπάρχει καθυστέρηση ή έχει χαθεί άλλο δρομολόγιο.
Κι αυτό δεδομένoυ ότι έχουν παρατηρηθεί ήδη φαινόμενα συνωστισμού με επιβάτες που δεν καταφέρνουν να επιβιβαστούν σε συρμό από το Αεροδρόμιο. Σε αυτή τη φάση, πάντως, δεν υπάρχει η δυνατότητα να μικρύνει η χρονοαπόσταση των αεροδρομιακών δρομολογίων, ενώ φαίνεται να εγκαταλείπεται - επί του παρόντος τουλάχιστον - και το σενάριο που είχε μελετηθεί και αφορούσε τη δημιουργία «γραμμής μέσα στη γραμμή», δηλαδή συρμών που θα εκτελούν μόνο ένα τμήμα της, για παράδειγμα έως το Μοναστηράκι.
Παράλληλα με την απεμπλοκή των αεροδρομιακών συρμών, έχουν μετατοπιστεί προς το απόγευμα οι μεσημβρινές ώρες αιχμής ακολουθώντας το φόρτο της γραμμής, καθώς όπως φάνηκε από τη μελέτη των επικυρώσεων εισιτηρίων που έγινε για πρώτη φορά, υπάρχει αυξημένη κίνηση τις απογευματινές ώρες, αλλά και τα Σαββατοκύριακα. Για να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι πιθανότητα θα χρειαστεί να δρομολογηθεί ένας ακόμα συρμός στις ώρες αιχμής, ο οποίος έως τώρα βρισκόταν σε συντήρηση.
Μεταξύ των αλλαγών είναι η δρομολόγηση αιχμής το Σάββατο τις ώρες 12 με 20.00 αντί για 9 το πρωί με 5 το απόγευμα καθώς έχει διαπιστωθε ότι ειδικά στο τρίωρο 17.00 – 20.00 η κίνηση είναι αυξημένη και με δυσκολία καλύπτεται, ενώ έμφαση θα δοθεί και στο διάστημα από τις 5 έως τις 7 το απόγευμα και τις καθημερινές.
Οπως επισημαίνει ο κ. Κοτταράς, αυτή είναι η πρώτη φορά που αναδιαμορφώνεται σε τέτοιο βαθμό το πρόγραμμα, το οποίο ως τώρα βασιζόταν και στην αρχή της στάσης διάρκειας ενός λεπτού σε κάθε σταθμό ανεξαρτήτως φόρτου. Ωστόσο άλλος είναι ο χρόνος που απαιτείται για στάση στο σταθμό του Συντάγματος και άλλος στον σταθμό του Ελαιώνα: «Δε θα αλλάξουμε το χρόνο που παραμένει ο συρμός σε κάθε σταθμό, αλλά θα εντάξουμε στο χρόνο προγραμματισμού των δρομολογίων τον πραγματικό χρόνο που απαιτείται».
Τα ανασχεδιασμένα δρομολόγια θα δοκιμαστούν πιλοτικά για πρώτη φορά σήμερα, Κυριακή, προκειμένου να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα και η ακρίβειά τους, ενώ οι δοκιμές θα συνεχιστούν και σε τυπικές καθημερινές ημέρες ώστε έως τα μέσα Ιουνίου να μπορέσει να εφαρμοστεί κανονικά.
Αλλαγές και στη Γραμμή 2
Κατά το προηγούμενο διάστημα δοκιμάστηκαν αλλαγές και στη Γραμμή 2, τα αποτελέσματα των οποίων ήταν ιδιαίτερα θετικά, σύμφωνα με τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ αφού τα δρομολόγια εκτελέστηκαν στον προβλεπόμενο χρόνο σε ποσοστό που προσεγγίζει το 100%. Εγινε και εκεί η αποτύπωση του φόρτου με τον ίδιο τρόπο με βάση τις επικυρώσεις και μετατοπίστηκαν οι ώρες αιχμής.
Επιπλέον στη συγκεκριμένη Γραμμή μειώθηκε και λίγο η ταχύτητα κίνησης των συρμών, κάτι το οποίο έχει αμελητέο αποτύπωμα στο χρόνο των δρομολογίων για τους επιβάτες, από 15 – 20 δευτερόλεπτα από άκρη σε άκρη της γραμμής, αλλά ενδέχεται να έχει υπολογίσιμα οφέλη για τα λειτουργικά κόστη της εταιρίας, κάτι το οποίο θα μετρηθεί το προσεχές διάστημα. Η μείωση της ταχύτητας στην κόκκινη γραμμή κρίθηκε ως ένα μέτρο που έπρεπε να δοκιμαστεί δεδομένου ότι οι συρμοί είχαν συχνές αυξομειώσεις ταχύτητας. Αντίθετα στη Γραμμή 3 δεν προκρίθηκε αυτή η λύση καθώς ο χαρακτήρας της είναι διαφορετικός, ενώ επιπλέον έχει μεγαλύτερες ευθείες στη χάραξή της.
Οριστική λύση μόνο με την αγορά συρμών
Μόνο η προμήθεια συρμών θα μπορούσε να δώσει μία οριστική λύση στην αυξανόμενη επιβατική κίνηση του μετρό ειδικά στη Γραμμή 3. Νέοι συρμοί ωστόσο είναι αδύνατο να προστεθούν στο προσεχές μέλλον στον στόλο της ΣΤΑΣΥ, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός ακόμα αναμένεται.
Υπενθυμίζεται ότι το τμήμα μεταξύ του σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρομίου δεν εξυπηρετείται από το σύνολο των συρμών της εταιρίας, αλλά από διρευματικούς συρμούς ειδικής κατασκευής ώστε να μπορούν να ρευματοδοτούνται από τη γραμμή ηλεκτροδότησης στο υπόγειο τμήμα του δικτύου και να παίρνουν ρεύμα και εναέρια στο υπέργειο τμήμα του δικτύου έως το Αεροδρόμιο μέσω του παντογράφου στην οροφή τους.
Αυτή τη στιγμή η ΣΤΑΣΥ διαθέτει επτά τέτοιους συρμούς, οι οποίοι όμως μέχρι σήμερα έχουν γράψει πάνω από 3 εκ. χιλιόμετρα ο καθένας, ενδεικτικό στοιχείο της καταπόνησής τους. Από αυτούς, δρομολογούνται καθημερινά οι 4 και ένας βρίσκεται σε κατάσταση stand by ώστε εάν προκύψει κάποιο πρόβλημα να δρομολογηθεί αφού στόχος είναι να μη χαθεί ούτε ένα από τα αεροδρομιακά δρομολόγια. Οι υπόλοιποι δύο βρίσκονται σε διαδικασία συντήρησης.
Αν και η ανάγκη απόκτησης νέων συρμών έχει εντοπιστεί εδώ και χρόνια, ο σχετικός διαγωνισμός για συνολικά 15 εκ των οποίων οι 7 θα μπορούν να φτάνουν έως το Αεροδρόμιο, δεν έχει προχωρήσει ακόμα από την Ελληνικό Μετρό που είναι ο φορέας που θα πρέπει να προβεί στην προμήθειά τους. Ακόμα όμως και αν ο σχετικός διαγωνισμός έβγαινε αύριο στον αέρα, εκτιμάται ότι θα απαιτούνταν τουλάχιστον δύο χρόνια μέχρι να παραληφθούν οι νέοι συρμοί από τη ΣΤΑΣΥ.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr