ΜΜΜ: Ξέφραγο αμπέλι ο ΗΣΑΠ – Ανασφάλεια σε επιβάτες και εργαζόμενους, σωρεία οι καταγγελίες
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Το κρίσιμο ζήτημα της αστυνόμευσης και της φύλαξης του δικτύου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, το οποίο ειδικά σε ό,τι αφορά το ανοιχτό τμήμα του πρώην ηλεκτρικού σιδηροδρόμου (Γραμμή 1) μετατρέπεται συχνά σε «ξέφραγο αμπέλι», έφεραν ξανά στην επικαιρότητα τα σοβαρότατα επεισόδια στο Μοναστηράκι και τη Βικτώρια, κατά τα οποία όπως προκύπτει από τα βίντεο που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από θαύμα δε θρηνήσαμε θύματα.
Κι αυτό καθώς οι δράστες περιέλουσαν με βενζίνη ένα βαγόνι του ΗΣΑΠ απειλώντας σε κατάσταση αμόκ ότι θα κάψουν ζωντανούς τους επιβάτες που βρίσκονταν μέσα σ΄αυτό.
Μπαράζ καταγγελιών
Η ακραία επίθεση έφερε ξανά στο προσκήνιο ένα ζήτημα, για το οποίο έχουν επανειλημμένα υποβάλλει καταγγελίες οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ, χωρίς ωστόσο να έχει ακόμα επιλυθεί με αποτέλεσμα επιβάτες και υπάλληλοι να κατακλύζονται από αισθήματα ανασφάλειας κυρίως καθε φορά που διεξάγεται σοβαρός αθλητικός αγώνας ή κάποια συγκέντρωση.
Το βράδυ της Τετάρτης, πάντως και παρά το γεγονός ότι είχαν απαγορευτεί οι συγκεντρώσεις τα επεισόδια ήταν εκτεταμένα και για άλλη μια φορά οι υπεύθυνοι απείλησαν τη σωματική ακεραιότητα, ακόμα και τη ζωή των επιβατών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας, οι οποίοι αισθάνθηκαν για πολλοστή φορά παντελώς απροστάτευτοι.
Οι εργαζόμενοι έχουν μιλήσει αρκετές φορές στο παρελθόν για το πολυδιαφημισμένο σχέδιο «Αριάδνη», το οποίο έχουν χαρακτηρίσει «φιάσκο» τονίζοντας ότι δεν έχει καταφέρει καθόλου να περιορίσει τα φαινόμενα παραβατικότητας και βίας.
Και παρά το γεγονός ότι αναγνωρίζουν πως τα επεισόδια της Τεταρτης ήταν ακραία, προσθέτουν ότι οι ίδιοι αναγκάζονται πολύ συχνά να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα περιστατικά. Αλλωστε υπολογίζεται ότι μόνο η ΣΤΑΣΥ δαπανά κάθε χρόνο τουλάχιστον 3 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να αποκαταστήσει τις βλάβες σε σταθμούς και συρμούς από επεισόδια και γκράφιτι.
Συμφωνα με την ενημέρωση της ΣΤΑΣΥ, από τα επεισόδια της Τετάρτης, στον σταθμό Πευκάκια υπέστησαν φθορές 3 καρταναγνώστες στις πύλες εισόδου – εξόδου του σταθμού και στον σταθμό Μοναστηράκι προκλήθηκε θραύση υαλοπινάκων και φωτιστικών και φθορές σε κάθετους ορθοστάτες και τοιχώματα σε ένα συρμό, ο οποίος οδηγήθηκε στην επισκευαστική βάση.
Το βιντεοληπτικό υλικό από τον σταθμό έχει ήδη ανακτηθεί και έχει παραδοθεί στην ΕΛΑΣ. Το «Εθνος» ζήτησε πληροφορίες για τη φύλαξη των εγκαταστάσεων του μετρό κατά τη χθεσινή ημέρα, αλλά εκπρόσωπος της εταιρίας παρέπεμψε στην αστυνομία αναφορικά με τα θέματα που αφορούν τον επιχειρησιακό σχεδιασμό της ΕΛΑΣ.
Εργαζόμενοι: Είμαστε τυχεροί που δεν είχαμε θύματα - Πολύ κατώτερο των περιστάσεων και των αναγκών το σχέδιο «Αριάδνη»
Στο μεταξύ τα επεισόδια στο Μοναστηράκι ήταν τόσο εκτεταμένα με τους συμπλεκόμενους να πηδάνε στις γραμμές κάποια στιγμή, γεγονός, το οποίο οδήγησε τους υπευθύνους του σταθμού να κόψουν το ρεύμα προκειμένου να μην υπάρξουν θύματα.
«Οπως φαίνεται η αστυνομία είχε δώσει βάση στο Ηράκλειο όπου και ήταν προγραμαμτισμένες να γίνουν οι συγκεντρώσεις και πρακτικά οι υπόλοιποι σταθμοί έμειναν αφύλακτοι. Είμαστε τυχεροί που δε θρηνήσαμε θύματα διότι είχαμε και αρκετούς επιβάτες εκείνη την ώρα καθώς η παρουσία της διμοιρίας ΜΑΤ που υπήρχε πάνω στην πλατεία δεν απέτρεψε τα επεισόδια», επισημαίνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, Πάνος Κοντογιάννης.
Η καθημερινότητα μάλιστα των εργαζομένων καταδεικνύει ότι η αποτελεσματικότητα του σχεδίου «Αριάδνη» είναι μάλλον αμφισβητούμενη. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο βασίζεται σε σύμβαση που έχει υπογραφεί μεταξύ ΟΑΣΑ και ΕΛΑΣ, η οποία προβλέπει την παροχή αστυνομικής φύλαξης σε σταθμούς, αποβάθρες και συρμούς ως αντιστάθμισμα της δωρεάν μετακίνησης με τα ΜΜΜ που απολαμβάνουν όλοι οι ένστολοι.
«Θεωρούμε ότι ο σχεδιασμός είναι πολύ κατώτερος των περιστάσεων και των απαιτήσεων και κρίνουμε το πρόγραμμα από την καθημερινότητά μας όχι από τα χθεσινά επεισόδια που ήταν ακραία. Εχουμε αυξανόμενη παραβατικότητα, συνεχείς κλοπές, μεγάλη δράση πορτοφολάδων σε καθημερνή βάση σε μεγάλους σταθμούς και στον σταθμό του Φαλήρου και στην περιοχή των εκδοτηρίων στο Μοναστηράκι», τονίζει ο κ. Κοντογιάννης.
Τα επεισόδια παραβατικότητας είναι συχνά και αυτό είναι κάτι που είχε παραδεχτεί και η ίδια η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ σε απάντηση που είχε δώσει στο παρελθόν σε κοινοβουλευτική ερώτηση: «Επανειλημμένα οι Σταθερές Συγκοινωνίες απειλούνται από παραβατικές ενέργειες ατόμων οργανωμένων ή μη, οι οποίοι επιτίθενται στους συρμούς, τις εγκαταστάσεις αλλά και σε εργαζομένους της εταιρίας», είχε σημειώσει ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, προσθέτοντας πως «η παραβατικότητα εντός του δικτύου της εταιρίας κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα έχει ενταθεί και τα χαρακτηριστικά της έχουν μεταβληθεί σε οργανωμένες επιθέσεις».
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του Σωματείου Σταθμαρχών «Πρώτη Γραμμή», Ακης Πάστρας τονίζει ότι το σχέδιο Αριάδνη «παραπαίει»: «Δεν υπάρχει ασφάλεια. Η αστυνόμευση έχει τεράστια κενά. Στους περισσότερους σταθμούς δεν υπαρχει ένστολο προσωπικό ώστε η παρουσία τους να λειτουργήσει αποτρεπτικά. Εως το 2009 που υπήρχε εμφανής αστυνόμευση στους σταθμούς του μετρό, τα πράγματα ήταν ήρεμα».
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία που έχουν δώσει στη δημοσιότητα, προκύπτει ότι οι αριθμοί στελέχωσης του σχεδίου «Αριάδνη» είναι απογοητευτικοί: «Ενώ στην αρχική πρόβλεψη υπήρχαν 136 οργανικές θέσεις αστυνομικών, καλύφθηκαν μόνο οι 116. Από αυτούς, θα πρέπει να υπολογίσει κανείς τις άδειες, τα ρεπό και τα διάφορα κολλήματα, με αποτέλεσμα το δυναμικό να πέφτει κατακόρυφα. Το δίκτυο της ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ) απλώνεται σε όλο το λεκανοπέδιο και η έκτασή του επιβάλει γενναία στελέχωση, χωρίς καθυστερήσεις. Οποιαδήποτε άλλη προσέγγιση εκτιμούμε πως είναι εγκληματική», ανέφεραν σε ανακοίνωσή τους τον περασμένο Σεπτέμβριο με αφορμή τη ληστεία και απαγωγή επιβάτη από τον σταθμό «Μοναστηράκι», τον οποίο τελικώς οι δράστες είχαν απελευθερώσει στο σταθμό του Συντάγματος.
Εξέφραζαν μάλιστα το ερώτημα «πού έχουν πάει οι 2.500 αστυνομικοί, οι οποίοι αποδεσμεύτηκαν από τη φύλαξη δημοσίων προσώπων», κατά τα λεγόμενα του Πρωθυπουργού.
Σύμφωνα με τους σταθμάρχες, καλά φυλλασσόμενοι είναι μόνο τρεις σταθμοί, το Σύνταγμα, το Μοναστηράκι και η Ομόνοια, ενώ στο υπόλοιπο δίκτυο η αστυνομική παρουσία περιορίζεται κυρίως σε περιπολίες.
Οι ίδιοι τόνιζαν πως έχουν ενημερώσει για την κατάσταση τόσο εγγράφως όσο και σε συναντήσεις τους αρμοδίους «και τα γεγονότα δεν αφήνουν περιθώρια να πει κανείς ότι δεν ήξερε». Αναφέρουν επίσης πως διάφορα περιστατικά πιστοποιούν καθημερινα το πρόβλημα, ενώ «η αντιμετώπιση του ζητήματος της ασφάλειας του κοινού και των εργαζομένων, χαρακτηρίζεται ως προχειρότατη».
Ως προς τα επίσημα στοιχεία της αποτελεσματικότητας του σχεδίου, απάντηση που είχε δώσει περίπου ένα χρόνο πριν ο τότε υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος στην ίδια κοινοβουλευτική ερώτηση, ανέφερε ότι το σχέδιο Αριάδνη «περιλαμβάνει ένα πλέγμα δράσεων εμφανούς και αφανούς αστυνόμευσης/ επιτήρησης, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά των σταθμών και των υποδομών της ΣΤΑΣΥ».
Μιλώντας για τα αποτελέσματα του σχεδίου, είχε επισημάνει ότι από την έναρξη εφαρμογής του στις 08-03-2021 έως τις 30-10-2022, έχουν πραγματοποιηθεί:
- 55.086 έλεγχοι,
- 1.980- προσαγωγές και
- 477- συλλήψεις ατόμων για διάφορα αδικήματα.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr