Ηλεκτρικός: Άγονος ο διαγωνισμός για το επικίνδυνο τμήμα Φάληρο - Πειραιάς - Βραδυπορείες για να αποφευχθεί εκτροχιασμός
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Τις βραδυπορείες αναμένεται να συνεχίσουν οι συρμοί του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στο τμήμα Πειραιάς – Φάληρο καθώς ο διαγωνισμός που διενήργησε η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) για την αντικατάσταση των ξύλινων στρωτήρων του δικτύου, κηρύχθηκε άγονος.
Στον εν λόγω διαγωνισμό δεν κατατέθηκε ούτε μία προσφορά, όπως προκύπτει από το έγγραφο της εταιρίας, το οποίο έχει αναρτηθεί στη «Διαύγεια» και πλέον το πιθανότερο σενάριο είναι να επαναπροκηρυχθεί, χωρίς ωστόσο κανείς να μπορεί να προδικάσει ότι τη δεύτερη φορά θα κεντρίσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Στο μεταξύ οι συρμοί του ηλεκτρικού στο συγκεκριμένο τμήμα αναγκαστικά θα συνεχίσουν να κινούνται με βραδυπορείες καθώς η κατάσταση των στρωτήρων είναι τέτοια που μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε εκτροχιασμό.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους, αντικατάσταση χρειάζονται κανονικά τουλάχιστον 1.300 στρωτήρες. Το αντικείμενο του διαγωνισμού της ΣΤΑΣΥ, ο οποίος είχε προυπολογισμό 400.000 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, αφορούσε συνολικά 1.000 στρωτήρες (200 είχαν αλλαχθεί ήδη), οι οποίοι οριζόταν ότι θα έπρεπε να έχουν αντικατασταθεί στο σύνολό τους εντός 7 μηνών. Ωστόσο οι 425 πρώτοι θα έπρεπε να αντικατασταθούν το πρώτο τρίμηνο.
Αυτή τη στιγμή οι ξύλινοι στρωτήρες στο εν λόγω τμήμα είναι σε ένα μεγάλο ποσοστό εντελώς αποσαθρωμένοι, έχουν σαπίσει με κίνδυνο εκτροχιασμού συρμού σε περίπτωση που αυτός κινηθεί με κανονικές ταχύτητες και όχι με βραδυπορείες. Οι στρωτήρες είναι τα ξύλα που βρίσκονται πάνω στο χαλίκι. Πάνω τους βιδώνονται οι βάσεις της γραμμής ώστε από πάνω να τοποθετηθεί η γραμμή. Όπως εξηγούν οι εργαζόμενοι, η κατάσταση των ξύλων είναι τέτοια που δημιουργεί άμεσο κίνδυνο ο συρμός να ολισθήσει προς τα έξω και να εκτροχιαστεί.
Το επικίνδυνο τμήμα του ΗΣΑΠ
Την ανάγκη ταχύτατης αντικατάστασης των στρωτήρων είχε επισημάνει σε εκτενές ρεπορτάζ του το «Εθνος» στις αρχές Αυγούστου. Το εν λόγω τμήμα του δικτύου είχε εξαιρεθεί από την ανακαίνιση που είχε γίνει στο παρελθόν, καθώς στόχος ήταν να υπογειοποιηθεί, κάτι το οποίο όμως δεν έχει γίνει μέχρι τώρα.
Τους αυξημένους κινδύνους από την κατάσταση των στρωτήρων είχε υπογραμμίσει και το Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, το οποίο είχε αποστείλει εξώδικο στην εταιρία, το Υπερταμείο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τον ΟΑΣΑ, με το οποίο έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου τονίζοντας πως «δε χωρούν εκπτώσεις σε ό,τι αφορά την ασφάλεια».
Το Σωματείο επεσήμαινε πως πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 είχαν γίνει έργα ανακαίνισης τα οποία, όμως, δεν αφορούσαν τη γραμμή, αλλά τα κτίρια και τις εγκαταστάσεις των σταθμών. Η ανακαίνιση της επιδομής ξεκίνησε το 2008 και ολοκληρώθηκε το 2012. Σταμάτησε όμως στο Φάληρο και δεν έφτασε ποτέ στον Πειραιά. Ο λόγος είναι πως η τότε διοίκηση της εταιρίας εκτιμούσε ότι το έργο της υπογειοποίησης δε θα καθυστερούσε. Η ιστορία τη διέψευσε.
Σύμφωνα με τους εργαζομένους, περισσότεροι από 1.300 στρωτήρες χρειάζονταν επειγόντως αντικατάσταση. «Τα στριφώνια λόγω των σαθρών στρωτήρων αδυνατούν να σταθεροποιήσουν τη γραμμή. Χωρίς να είναι υπερβολή αυτό, οι στρωτήρες αυτοί έπρεπε να είχαν αλλαχθεί χθες», σημείωναν προσθέτοντας πως οι στρωτήρες πατούν πάνω σε σκύρα τα οποία «έχουν διαλυθεί σε χαλίκια».
Ως συνέπεια της κατάστασης, συχνά παρατηρείται θραύση των αμφιδετών, δηλαδή των εξαρτημάτων που ενώνουν τις ράγες. «Από τύχη μέχρι σήμερα δεν έχει συμβεί ατύχημα», υπογραμμιζόταν στο εξώδικο των εργαζομένων.
Η υπογειοποίηση που ποτέ δεν έγινε
Η υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Φάληρο μέχρι και τον τερματικό σταθμό στον Πειραιά είναι ένα θέμα, το οποίο συζητείται εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια, ενώ στο παρελθόν είχε μελετηθεί και βρισκόταν στον προγραμματισμό της Αττικό Μετρό χωρίς ωστόσο να προχωρήσει.
Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής είχε δηλώσει στις αρχές της χρονιάς πως θα δινόταν λύση για την υπογειοποίηση των γραμμών. Για το λόγο αυτό μάλιστα είχε συναντηθεί και με τη δημοτική αρχή του Πειραιά, αλλά έκτοτε δεν ακούστηκε ξανά κάτι γι΄αυτό το έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου είχε εκτιμηθεί σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το έργο της υπογειοποίησης σε πρώτη φάση προγραμματιζόταν να έχει ολοκληρωθεί το μακρινό πλέον 2011. Ωστόσο το 2014 «πάγωσε» καθώς η ΣΤΑΣΥ δεν το θεώρησε συμφέρουσα λύση αφού θα επηρέαζε αρνητικά τα έσοδα της εταιρείας για περίοδο 2 ετών. Το 2017 το έργο επανήλθε στη δημοσιότητα και ξεκίνησε η εκπόνηση επικαιροποιημένων μελετών.
Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά, το έργο θα περιλάμβανε τη βύθιση των γραμμών αμέσως μετά την έξοδο από τον σταθμό Φάληρο, τη δημιουργία ενός νέου υπόγειου σταθμού με την ονομασία Καμίνια και την άνοδο των γραμμών στην επιφάνεια στον τερματικό σταθμό του Πειραιά.
Συγκλονιστικά στοιχεία της ΕΛΑΣ για την ενδοοικογενειακή βία - Περισσότερες από 15.000 γυναίκες θύματα σε 10 μήνες
Ψήφισαν και οι τέσσερις υποψήφιοι πρόεδροι του ΣΥΡΙΖΑ: Περισσότεροι από 21.000 πολίτες στις κάλπες - Το μήνυμα του Τσίπρα
Τα δύο σενάρια για την Προεδρία της Δημοκρατίας: Τι θα γίνει με εκλογικό νόμο και ανασχηματισμό
Ο Μασκ θέλει να δει τον... Φειδία πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr