MenuClose
  • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on TwitterFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
youtubefacebooktwitterinstagram
Τελευταία Νέα
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
  • Videos
BREAKING NEWS:
Κάνει πίσω ο Νετανιάχου για τη δικαστική μεταρρύθμιση - Οι πρώτες αντιδράσεις από την αντιπολίτευσηΚομμένα καλώδια, επικίνδυνη διαδρομή και «τυφλά» σημεία - Αφημένη στη μοίρα της η γραμμή Θεσσαλονίκη – ΕιδομένηΜητσοτάκης από Λαμία: Η δεύτερη τετραετία θα είναι αυτή των καλύτερων μισθών - Oι αιχμές στους πολιτικούς του αντιπάλουςΕλεύθεροι οι δύο οδηγοί του τροχαίου με τον διευθυντή κυκλοφορίας του ΟΣΕ - Η σχετική ανακοίνωση
Homepage |   Ελλάδα   |   03.03.2023 06:15 
Μαρία Λιλιοπούλου
Μαρία Λιλιοπούλου

Συντάκτρια

Σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη: Γιατί το μοιραίο τρένο έφυγε από τη Λάρισα με τόσο μεγάλη καθυστέρηση – Θα δώσουν απαντήσεις οι ταχογράφοι;

επόμενο άρθροnext-article
 

Στους ταχογράφους της εμπορικής και της επιβατικής αμαξοστοιχίας θα αναζητήσουν στοιχεία για τα τελευταία δευτερόλεπτα που προηγήθηκαν της σύγκρουσης των δύο τρένων στην κοιλάδα των Τεμπών οι εμπειρογνώμονες.

 

Ο ταχογράφος αποτελεί ουσιαστικά το «μαύρο κουτί» ενός τρένου. Είναι κατασκευασμένος με τέτοιο τρόπο ώστε να μην καταστρέφεται σε περίπτωση ατυχήματος και μπορεί να δώσει κρίσιμες πληροφορίες όχι μόνο για την ταχύτητα, με την οποία κινούνταν οι δύο αμαξοστοιχίες, αλλά και για το αν υπήρξε φρενάρισμα και πότε ακριβώς, καθώς επίσης και μια σειρά άλλων στοιχείων που θα φωτίσουν τα τελευταία λεπτά πριν τη σιδηροδρομική τραγωδία.

Αλλωστε τα δύο τρένα βρίσκονταν στην ίδια γραμμή για διάστημα 10 – 12 λεπτών μέχρι να συγκρουστούν μετωπικά. Ακριβές χρονολόγιο του μοιραίου ταξιδιού δεν έχει δώσει έως τώρα κανένας φορέας με πηγές της Hellenic Train να επισημαίνουν στο «ethnos.gr» πως αυτό αποτελεί στοιχείο του προανακριτικού υλικού και θα δοθεί απευθείας στις Αρχές.

Ωστόσο οι ίδιες πηγές εξήγησαν γιατί το τρένο έφυγε από τη Λάρισα πολύ αργότερα από την προγραμματισμένη ώρα. Οπως μεταδίδουν, η επιβατική αμαξοστοιχία είχε ξεκινήσει στην ώρα της από την Αθήνα. Ωστόσο καθυστέρησε να φτάσει στη Λάρισα καθώς παρέμεινε επί 48 λεπτα στον σταθμό Παλαιοφαρσαλο αναμένοντας την αμαξοστοιχία 63 από τη Θεσσαλονικη, η οποία είχε καθυστερήσει να ξεκινήσει εξαιτίας τεχνικού προβλήματος που είχε ανακοινωθεί από τη Hellenic Train. Στον Παλαιοφάρσαλο έγινε και η αλλαγή προσωπικού, η οποία υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να είχε γίνει στο Λιανοκλάδι. Στη διαδρομη έως τη Λάρισα προστέθηκαν λίγα λεπτά καθυστέρησης ακόμα με αποτέλεσμα το τρένο να αναχωρήσει τελικώς από τη Λάρισα με 55 λεπτά καθυστέρηση.

Ο σταθμάρχης βάρδιας έδωσε οδηγία στην επιβατική αμαξοστοιχία να αλλάξει γραμμή και από το σημείο εκείνο ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση μέχρι τη μετωπική σύγκρουση, η οποία οδήγησε στο θάνατο δεκάδων ατόμων στη μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει σημειωθεί στη χώρα.

Οι σταθμάρχες έχουν αντικαταστήσει ηλεκτρονικά συστήματα

Το ανθρώπινο λάθος δεν ήταν δυνατό να «διορθωθεί» από αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας, καθώς τα τελευταία δε λειτουργούν. Ετσι, το σύστημα παραμένει εν πολλοίς χειροκίνητο.

Οπως επισημαίνουν ειδικοί συγκοινωνιολόγοι, αυτό που στις προηγμένες σιδηροδρομικά χώρες γίνεται μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις και μόνο σε ορισμένα τμήματα του δικτύου, στην Ελλάδα φαίνεται ότι αποτελεί τον κανόνα. Το χειροκίνητο σύστημα διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας, το οποίο δεν μπορεί να αποτρέψει κανένα ανθρώπινο λάθος δεν υφίσταται κατ΄αποκλειστικότητα σε καμία χώρα της Ευρώπης με σύγχρονο σιδηρόδρομο.

 

«Ολα τα συστήματα μπορούν και πρέπει να λειτουργούν και χειροκίνητα για λόγους ασφαλείας. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι ο κανόνας. Δυστυχώς στην Ελλάδα όχι μόνο δεν είμαστε στην αιχμή της τεχνολογίας, αλλά φαίνεται ότι δε χρησιμοποιούμε καθόλου τεχνολογία», εξηγεί η επίκουρη καθηγητρια της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών, Ζωή Χριστοφόρου.

Προσθέτει ότι από τη χώρα μας δεν έλειψαν οι επενδύσεις σε συστήματα. Συστήματα έχουν αγοραστεί – τονίζει – αλλά δε χρησιμοποιήθηκαν και απαξιώνονται. «Εχουν υποστεί κλοπές υλικών, βανδαλισμούς και δεν έχουν συντηρηθεί επαρκώς».

«Σε μεμονωμένα σημεία του βασικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη είχε τοποθετηθεί εξοπλισμός ασφαλείας. Δε λειτούργησε, υπήρξαν ζημιές, δολιοφθορές και όταν ήρθε η ώρα να λειτουργήσει ήθελε ανάταξη» προσθέτει ο Πέτρος Ευγενικός, μελος της επιτροπής σιδηροδρομικών μεταφορών του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

Αποτέλεσμα είναι έως και σήμερα στη χώρα μας οι αμαξοστοιχίες να εισέρχονται στη γραμμή, με εντολή που δίνει ο διαχειριστής. Ο σταθμάρχης βάρδιας κάθε σταθμού δίνει εντολή μέσω ασυρμάτου, για να φύγει ένα τρένο από τον σταθμό Α και να πάει στον Β. Όταν ο σταθμάρχης υπηρεσίας του σταθμού Β βλέπει το τρένο ενημερώνει τον Α ότι έφτασε. Αυτό επαναλαμβάνεται έως τον τελικό προορισμό. Από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, γίνεται 15 φορές.

Ωστόσο ακόμα και αυτή η επικοινωνία, η οποία γίνεται μέσω ασυρματων, δεν ειναι απρόσκοπτη, καθώς ούτε αυτοί έχουν παντού σήμα.

 

Οπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η λειτουργία της τηλεδιοίκησης και τα φωτοσήματα θα μπορούσαν να είχαν αποτρέψει την τραγωδία. Αυτή δεν είναι, πάντως, η μοναδική πληγή του σιδηροδρόμου.

Σύμφωνα με τον κ. Ευγενικό, μεγάλο ρόλο στους εκτροχιασμούς τρένων παίζει και η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου: «Είναι κρίσιμο το δίκτυο να συντηρειται προληπτικά και όχι μόνο αποσπασματικά και σε περιπτώσεις βλαβών, αλλά με βάση κάποιο συγκεκριμένο σχέδιο. Επίσης θα πρέπει να δημιουργηθεί μια βαση δεδομένων, ένα πληροφοριακό συστημα, στο οποίο θα καταχωρούνται τα δεδομένα για την κατάσταση του δικτύου. Παράλληλα χρειάζεται να γίνει χρήση του μοντέλου δομικών πληροφοριών ΒΙΜ ώστε να μπορούν να καταγραφούν αναλυτικά τα στοιχεία της υποδομής και να εμφανίζονται οι αναγκες για συντήρηση», καταλήγει.

επόμενο άρθροRead next Article
#TAGS
  • Λάρισα
  • Τέμπη
  • σιδηροδρομικό δυστύχημα
  • Λιανοκλάδι
  • ειδήσεις τώρα
  • Hellenic Train
Ανακάλυψε την φθηνότερη ασφάλεια για το αυτοκινητό σου εύκολα και γρήγορα!Gowise.gr. Κάνε σύγκριση σε 27 ασφαλιστικές εταιρίες
Ethnos on Google News
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.grRegister on Ethnos at Google News
ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 27.03.2023 08:00
Γραφεία: Ράλι στα ενοίκια έως 35€/τ.μ. για τα νεόδμητα, φρένο για τα παλιά - Ο ρόλος του Airbnb
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 27.03.2023 05:43
Eurobank: Δύο αγωγές σε Ν. Παπαθανάση για μεταβίβαση περιουσίας - Το ποσό που έχει εισπραχθεί
MENSHOUSE
Μετρημένες θέσεις, μαγευτικό τοπίο: Η πιο καθαρή παραλία της Ελλάδας με τα πολύχρωμα σύρματα που βλέπεις το βυθό από μακριά
MENSHOUSE
«Θα ευχόταν να μην είχε κερδίσει ποτέ τα εκατομμύρια»: Η ιστορία καταστροφής του Έλληνα γιατρού που έπιασε το χρυσό εξάρι του Λόττο

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

01
27-03-2023 22:55
«Εκτροχιάστηκε» με ταχύτητες έως και 6 χλμ/ώρα η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου - Ακινητοποιημένα τα περισσότερα τρένα - Τι θα γίνει την Τρίτη
02
27.03.2023 18:12
Ανατροπή με την απεργία της Τρίτης: Κανονικά τα δρομολόγια του Μετρό
03
26.03.2023 16:46
Τρένα: Ανατρέπεται πλήρως το σχέδιο Γεραπετρίτη καθώς τα μέτρα ασφαλείας αγνοούνται - Κανένα πρόσθετο δρομολόγιο από Δευτέρα
04
27.03.2023 16:20
Τέμπη: Αφέθηκε ελεύθερος ο συμβασιούχος σταθμάρχης για την τραγωδία - Tην Τρίτη ενώπιον της Δικαιοσύνης ο εμπειρότερος
05
27.03.2023 11:05
Τέμπη: 90χρονος υπέβαλε μήνυση γιατί του… «πάτησαν» το χωράφι κατά τις επιχειρήσεις μετά την τραγωδία - Το ποσό που ζητεί

POPULAR VIDEOS

Κεντρικό δελτίο 27/03/2023
Κεντρικό... | 27.03.2023 20:04
Κεντρικό δελτίο 27/03/2023
Κεντρικό δελτίο 26/03/2023
Κεντρικό... | 26.03.2023 20:06
Κεντρικό δελτίο 26/03/2023
Ώρα Ελλάδος 27/03/2023
Ώρα Ελλάδος... | 27.03.2023 09:59
Ώρα Ελλάδος 27/03/2023
Μεσημεριανό δελτίο 26/03/2023
Μεσημεριανό... | 26.03.2023 13:47
Μεσημεριανό δελτίο 26/03/2023
Αντιδράσεις στην Τουρκία για την «επίθεση φιλίας» Ερντογάν στην Ελλάδα
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 27.03.2023 20:30
Αντιδράσεις στην Τουρκία για την «επίθεση φιλίας» Ερντογάν στην Ελλάδα