Λογαριασμοί ρεύματος: Μετρήσεις κατανάλωσης ακόμα και σε βάθος ενός έτους και «έναντι» με περσινές καταναλώσεις και φετινές τιμές
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Το μείζον πρόβλημα των υπολογισμών των «έναντι» λογαριασμών ρεύματος, τα ποσά των οποίων εκτιμώνται με βάση παλαιότερες καταναλώσεις, αλλά με τη σημερινή υψηλότερη τιμολόγηση με αποτέλεσμα να βγαίνουν «εκτός προϋπολογισμού» χιλιάδες καταναλωτές οι οποίοι συχνά χάνουν και τις σημαντικές εκπτώσεις συνέπειας, αλλά και το ζήτημα των καταμετρήσεων των πραγματικών καταναλώσεων, οι οποίες καθυστερούν για μήνες με αποτέλεσμα να υπάρχουν καταγγελίες ακόμα και για ετήσιους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς που φτάνουν και τα 20.000 ευρώ, έθεσαν με σαφήνεια την Παρασκευή στη Βουλή ο βοηθός Συνήγορος Καταναλωτή, Ευθύμιος Τσίγκας και οι εκπρόσωποι καταναλωτικών οργανώσεων.
Και τα δύο ζητήματα συνδέθηκαν με την καθυστέρηση στην τοποθέτηση των «έξυπνων» μετρητών, ο διαγωνισμός για τους οποίους βρίσκεται ακόμα στην ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του.
«Η αναγκαιότητα των έξυπνων μετρητών φάνηκε κυρίως στην περίοδο αυτή με τις συνθήκες απορρύθμισης και ραγδαίας διακύμανσης των χρεώσεων προμήθειας στην αγορά», σημείωσε ο κ. Τσίγκας στο πλαίσιο της εξέτασης των φορέων από την Επιτροπή της Βουλής που συζητά το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενσωματωση της Οδηγίας για την ενέργεια.
«Εχουμε αντιμετωπίσει χιλιάδες αναφορές που εν μέρει αφορούν το πρόβλημα της καταμέτρησης της κατανάλωσης. Οπως πολύ καλά γνωρίζουμε εκδίδονται λογαριασμοί έναντι. Ο υπολογισμός των χρεώσεων σε αυτούς γίνεται με βάση την ιστορικότητα παλαιότερων περιόδων κατανάλωσης. Γίνεται όμως με την τιμολόγηση της σημερινής τιμής χρέωσης προμήθειας», εξήγησε προσθέτοντας πως υπάρχει μεγάλη διακύμανση μεταξύ της τιμής που γίνεται ο υπολογισμός των έναντι και της τιμής που γίνεται ο υπολογισμός στον εκκαθαριστικό λογαριασμό.
«Συμβαίνουν τέρατα», είπε χαρακτηριστικά. Και εξήγησε: «Προκύπτουν περιπτώσεις καταναλωτών, οι οποίοι χρεώνονται για καταναλώσεις, τις οποίες δεν έχουν κάνει. Χωρίς πραγματική καταμέτρηση εκδίδεται ο έναντι λογαριασμός , ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει ένα ποσό το οποίο σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά την πάγια εντολή πληρωμής που έχει δώσει με αποτέλεσμα να μην καλύπτεται το έναντι και να χάνει και την έκπτωση συνέπειας που είναι 45% και στο τέλος να βγαίνει ένας εκκαθαριστικός λογαριασμός με βάση μια νέα τιμή, η οποία ανατρέχει σε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα των 4 μηνών και φτάνει σε ποσά πολλαπλάσια αυτών που μια οικογένεια έχει τη δυνατότητα να πληρώσει».
Σύμφωνα με τον βοηθό του Συνηγόρου, όλα αυτά θα μπορούσαν να λυθούν με τους «έξυπνους» μετρητές. Ωστόσο, επειδή κι αυτό δεν είναι μία αλλαγή που προβλέπεται να γίνει άμεσα, ο κ. Τσίγκας πρότεινε στον ΔΕΔΔΗΕ να δίνει τη δυνατότητα η καταμέτρηση με δήλωση της κατανάλωσης που γίνεται ανά δίμηνο, να γίνεται ανά μήνα.
«Οι καταναλωτές φέτος εξαιτίας της κρίσης καταναλώνουν λιγότερες κιλοβατώρες. Είναι παράλογο οι χρεώσεις να υπολογίζονται με τα περσινά δεδομένα» είπε από την πλευρά του ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιάννης Λεχουρίτης.
Προσέθεσε πως είναι αδιανόητο οι καταμετρήσεις από τον ΔΕΔΔΗΕ να καθυστερούν τόσο πολύ: «Είναι γνωστό ότι ο ΔΕΔΔΗΕ καθυστερεί να καταγράψει τις καταμετρήσεις κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στα ρολόγια. Ισως ο εργολάβος δεν έχει προσωπικό ή θέλει να μειώσει τα έξοδα. Ομως πρέπει να αλλάξει το σύστημα. Υπάρχουν καταγγελίες για καταμετρήσεις που έρχονται μετά από οκτώ μήνες και μετά από ένα χρόνο και για λογαριασμούς που φτάνουν τα 18.000 και τα 20.000 ευρώ σε ένα χρόνο επειδή δεν πήγε να κάνει καταμέτρηση ο ΔΕΔΔΗΕ».
Παραβατικότητα χωρίς τιμωρία
Σχεδόν όλοι οι συμμετέχοντες που εκπροσώπησαν τους καταναλωτές σχολίασαν αρνητικά την έλλειψη κυρώσεων κατά των προμηθευτών, οι οποίοι επιδεικνύουν παραβατική συμπεριφορά καθώς αν και προβλέπονται, δεν επιβάλλονται.
«Οι προμηθευτές θα πρέπει να καταλάβουν ότι οι αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχές Ενέργειας (ΡΑΕ) είναι υποχρεωτικές. Δεν είναι θεωρία, δεν είναι παράκληση ή συμβουλές και θα πρέπει σε μία εξαιρετικά ευαίσθητη αγορά να επιβάλλονται κυρώσεις ώστε να μπαίνουν στη θέση τους τα πράγματα» είπε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης.
Ο ίδιος έκανε λόγο για αναγκαστική ομαλοποίηση της αγοράς ύστερα από την αναστολή εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής. Υπενθύμισε ωστόσο ότι το προηγούμενο διάστημα η Ανεξάρτητη Αρχή είχε αποστειλει «χιλιάδες συστάσεις» κατά των προηθευτων ηλεκτρικής ενέργειας για μαζικές παραβιάσεις της νομοθεσίας και των αποφάσεων της ΡΑΕ. «Οι συστάσεις αυτές κοινοποιούνταν σε όλους τους αρμοδίους συμπεριλαμβανομένης και της ΡΑΕ που έχει τη δυνατότητα επιβολής κυρώσεων. Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί δεν έχουν επιβληθεί κυρώσεις» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ζαγορίτης.
Ρήτρα πρόωρης λύσης και σε κυμαινόμενα τιμολόγια
Με αφορμή το άρθρο 18 που μεταφέρει στην ελληνική νομοθεσία για πρώτη φορά την πληρωμή πέναλτι για πρόωρη λήξη του συμβολαίου στην περίπτωση των σταθερών τιμολογιων, οι εκπρόσωποι της Αρχής επεσήμαναν ότι έχουν υπάρξει περιπτώσεις επιβολής ρήτρας πρόωρης λύσης της σύμβασης και σε κυμαινόμενα τιμολόγια, κάτι το οποίο δεν επιτρέπεται: «Ούτε εκεί είδαμε αντίδραση και επιβολή κυρώσεων», ειπε ο Συνήγορος του Καταναλωτή προσθέτοντας, πάντως, ότι η παραβατικότητα των προμηθευτών έχει μειωθεί κατακόρυφα μετά τον περασμένο Αύγουστο.
Για το ζήτημα των πέναλτι σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, ο κ. Τσίγκας προσέθεσε ότι είχαν καταγγελθεί περιπτώσεις, στις οποίες οι πάροχοι «μονομερώς τροποποιούσαν το τιμολόγιο από σταθερό σε κυμαινόμενο και στη συνέχεια με αμφίβολες μεθόδους επέβαλλαν ρήτρα αναπροσαρμογής και στον ασθμαίνοντα καταναλωτή ακολούθως επέβαλλαν και ρήτρα πρόωρης αποχώρησης βάσει της κυμαινόμενης τιμολόγησης».
Στα προβλεπόμενα πλέον τέλη τερματισμού της σύμβασης των σταθερών τιμολογίων πριν τη λήξη τους αναφέρθηκε και ο νομικός σύμβουλος της καταναλωτικής οργάνωσης ΕΚΠΟΙΖΩ, Βίκτωρ Τσιαφούτης επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να υπάρξει ένας εκ των προτέρων προσδιορισμός του κόστους που θα καλούνται να πληρώσουν οι συνδρομητές: «Θα πρέπει να προσδιοριστεί ένας τύπος από τον οποίο θα προκύπτει το ποσό της οικονομικής ζημίας του παρόχου. Διότι έως τώρα πολλές φορές αντίστοιχα τέλη προσδιορίζονταν με έναν μάλλον <μπακαλίστικο> τρόπο και η διάταξη αυτή δε βοηθά να σταματήσει αυτή η πρακτική» είπε.
Και συμβάσεις ...τηλεφωνικές
Οπως είπε ο βοηθός του Συνηγόρου του Καταναλωτή, με πολύ ενδιαφέρον παρατηρεί η Αρχή και την τάση που ακολουθούν πολλοί προμηθευτές ενέργειας να μην καταρτίζουν καν γραπτές συμβάσεις: «Εχουμε λοιπόν το φαινόμενο τηλεφωνικών συμβάσεων. Επομένως καλώς εισάγεται η δυνατότητα υπαναχώρησης του καταναλωτή στην περίπτωση μη παροχής πληροφοριών, αλλά εδώ έχουμε φαινόμενα ανυπαρξίας συμβάσεων και πληροφοριών και ευελπιστούμε στην επιβολή του νόμου και την επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες», τόνισε.
Ο ίδιος αναφέρθηκε και στην πρόβλεψη του υπό συζήτηση νομοσχεδίου για δωρεάν έκδοση λογαριασμών σημειώνοντας ότι στο παρελθόν ο Συνήγορος είχε κάνει πάρα πολλές συστάσεις για τη χρέωση της έκδοσης λογαριασμών με την τελευταία να έχει γίνει μόλις την περασμένη εβδομάδα.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr