Υπουργείο Περιβάλλοντος: Στα σκαριά Εθνική Στρατηγική για το περπάτημα - Στην... αναμονή η αντίστοιχη για ποδηλασία
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Μια πανσπερμία δασικών, πολεοδομικών και χωροταξικών διατάξεων περιλαμβάνει για ακόμα μία φορά νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή με πρωταρχικό στόχο να κάνει νόμο του κράτους κοινοτική οδηγία για την ενέργεια. Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει από αλλαγές στις χρήσεις γης και παρατάσεις προθεσμιών για οικοδομικούς συνεταιρισμούς μέχρι διευκολύνσεις για επιχειρήσεις κάμπινγκ σε δασικές εκτάσεις, αλλά και ...μια εθνική στρατηγική για το περπάτημα.
Δεδομένων των ανύπαρκτων πεζοδρομίων στα περισσότερα αστικά κέντρα, αλλά και στην Αθήνα και της πλήρους αδυναμίας για βάδισμα στις πιο πολλές περιοχές, οι οποίες είναι απολύτως απροσπέλαστες ειδικά για τα εμποδιζόμενα άτομα, η συγκεκριμένη γενικόλογη διάταξη μοιάζει περισσότερο με ευχολόγιο γενικών παραδοχών παρά με απόφαση για ριζικές λύσεις.
Άλλωστε είναι νωπές οι μνήμες από την αντίστοιχη Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο, η οποία είχε με τυμπανοκρουσίες ανακοινωθεί από την ηγεσία του υπουργείου το 2020 και έκτοτε η τύχη της αγνοείται με το προσχέδιό της να έχει χαθεί μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων αν και έχουν ήδη παρέλθει τα 2 πρώτα χρόνια από τη δεκαετία που θα κάλυπτε (2020 - 2030).
Όπως επισημαίνεται στο νομοσχέδιο, αυτή τη φορά προβλέπεται η θεσμοθέτηση Εθνικής Στρατηγικής για το περπάτημα καθώς οι υποδομές πεζής μετακίνησης είναι ελλιπείς και μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί ένα οργανωμένο σχέδιο για την ανάπτυξή τους. «Η πλειονότητα των πεζών περπατά σε ακατάλληλα σημεία και διαδρομές και το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες. Επίσης, η πλειονότητα των πολιτών δεν επιλέγει το περπάτημα ως μέσο καθημερινής μετακίνησης και προτιμά να χρησιμοποιεί το ιδιωτικό αυτοκίνητο ή άλλα μηχανοκίνητα μέσα, γεγονός που επιβαρύνει την λειτουργία των πόλεων και των οικισμών (αυξημένοι ρύποι, θόρυβος και γενικότερη υποβάθμιση της ποιότητας ζωής)».
Στόχοι της Εθνικής Στρατηγικής είναι:
- Η αύξηση του περπατήματος ως μέσου καθημερινής μετακίνησης των πολιτών, γεγονός που συνεπάγεται τη μείωση των ρύπων από τη μηχανοκίνητη μετακίνηση, τη βελτίωση της καθημερινότητας, της υγείας των πολιτών και της οδικής ασφάλειας, την ενίσχυση του αστικού χώρου και των σχετικών υποδομών, την εξασφάλιση προσβασιμότητας, την παροχή εξειδικευμένων εφαρμογών (όπως σχολικοί δακτύλιοι, γειτονιές κατοικίας, εμπορικές περιοχές),
- Η προώθηση του περιπατητικού τουρισμού και του αστικού τουρισμού,
- Η βελτίωση, αναβάθμιση και αναζωογόνηση του αστικού χώρου, και
- Η πολυτροπικότητα στις μετακινήσεις.
Η Εθνική Στρατηγική για το περπάτημα θα εκπονείται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και πριν την έγκρισή της θα τίθεται υποχρεωτικά σε δημόσια διαβούλευση στον διαδικτυακό τόπο «gov.gr» για τουλάχιστον 30 ημέρες. Θα καλύπτει χρονική περίοδο δέκα ετών κατ΄ελάχιστο και θα αξιολογείται τουλάχιστον ανά πενταετία από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και θα αναθεωρείται, εφόσον απαιτείται.
Εξπρές άρσεις αναδασώσεων
Παράλληλα με το ίδιο σχέδιο νόμου, ορίζεται ότι εκτάσεις που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, ενώ στους δασικούς χάρτες που έχουν κυρωθεί ολικώς ή μερικώς εμφανίζονται να μην αποτελούν κατά χαρακτήρα και μορφή δάση ή δασικές εκτάσεις, εξαιρούνται υποχρεωτικά της αναδάσωσης και εκδίδονται αποφάσεις με τις οποίες ανακαλούνται ή τροποποιούνται οι σχετικές αποφάσεις κήρυξής τους ως αναδασωτέων.
Οι κυρωμένοι δασικοί χάρτες αναμορφώνονται με την υποχρεωτική διαγραφή των ως άνω εκτάσεων που δεν υπάγονται στη δασική νομοθεσία, ενώ για τις εκτάσεις αυτές το Δημόσιο δεν προβάλλει δικαιώματα κυριότητας.
Οπως επισημαίνεται «υφίσταται μέγα πλήθος ιδιοκτησιών οι οποίες, όπως προκύπτει από τους κεκυρωμένους δασικούς χάρτες, δεν δύναται να διακριβωθεί ότι υπήρξαν ποτέ δασικές και έχουν, εν τούτοις, κηρυχθεί αναδασωτέες». Οι ιδιοκτησίες αυτές λόγω του αναδασωτέου χαρακτήρα, αφενός δεν μπορούν να αξιοποιηθούν οικονομικά από τους ιδιοκτήτες τους και αφετέρου σε όσες υπάρχουν κατοικίες και κτίσματα έχουν εκδοθεί πρωτόκολλα κατεδαφίσεως.
«Με το προτεινόμενο άρθρο επέρχεται η ταχύτερη και ασφαλέστερη λύση του ζητήματος, δεδομένου ότι θα αποφορτίσει την διοίκηση από τον έλεγχο πληθώρας μεμονωμένων αιτημάτων άρσης αναδάσωσης, καθώς και από τη διαρκή διόρθωση των δασικών χαρτών που ανακύπτει μετά την εξέταση των ανωτέρω αιτημάτων, ενώ ταυτόχρονα θα ξεπεραστούν διαδικαστικά και διοικητικά κωλύματα προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, της ισότητας των πολιτών και της ασφαλείας του δικαίου», σημειώνεται στη διάταξη.
Οι υπόλοιπες διατάξεις
Με τις λοιπές διατάξεις του σχεδίου νόμου μεταξύ άλλων:
- Δίνεται η δυνατότητα να ολοκληρωθούν τα έργα τεχνικής υποδομής στις εκτάσεις Οικοδομικών Συνεταιρισμών μέσω νέας παράτασης που δίνεται αναδρομικά και λήγει σε δύο έτη.
- Δίνεται η δυνατότητα να χρησιμοποιούνται χώροι κατοικίας για άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος συμβατού προς την κύρια χρήση του κτιρίου, ανεξαρτήτως αν η κατοικία είναι κύρια ή μη.
- Παρατείνεται έως τις 8 Αυγούστου 2025 η προθεσμία νομιμοποίησης και αδειοδότησης κατασκευών σε υφιστάμενες Οργανωμένες Τουριστικές Κατασκηνώσεις (campings), σε ακίνητα δασικού χαρακτήρα του Ελληνικού Δημοσίου ή του ΕΟΤ, που έχουν οποτεδήποτε παραχωρηθεί σε αυτόν για τουριστική αξιοποίηση καθ’ οιονδήποτε τρόπο και ανεγέρθηκαν από τον ΕΟΤ ή την ΕΤΑΔ ή τρίτο, στον οποίο παραχωρήθηκαν τα δικαιώματα τουριστικής αξιοποίησης. Για όσο διαρκεί η εν λόγω προθεσμία αναστέλλεται η ισχύς των κατεδαφίσεων και της επιβολής προστίμων κατεδάφισης, που τυχόν έχουν εκδοθεί.
- Προχωρά η καταβολή αποζημίωσης των ρητινεργατών, ιδίως της Εύβοιας (Δασαρχεία Λίμνης, Χαλκίδος και Ιστιαίας), στους οποίους θα έπρεπε να έχει καταβληθεί οικονομική ενίσχυση για τις εργασίες πυροπροστασίας του 2018 αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατόν, κυρίως λόγω λαθών στον προσδιορισμό του ΑΦΜ ή του ΙΒΑΝ, τα οποία δεν διορθώθηκαν εγκαίρως αφού παρήλθε η καταληκτική ημερομηνία πληρωμής. Η δαπάνη της οικονομικής ενίσχυσης ανέρχεται στο ποσό των 24.726,63 ευρώ.
- Δίνεται παράταση έως το τέλος του 2023 στην προθεσμία για την αδειοδότηση κατασκευών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, οι οποίες εγκαταστάθηκαν χωρίς άδεια της δασικής υπηρεσίας σε δάση, δασικές εκτάσεις και δημόσιες εκτάσεις υπό την προυπόθεση ότι έχει κατατεθεί εμπρόθεσμα σχετική αίτηση εκκίνησης της διαδικασίας στην οικεία Δασική Υπηρεσία. Για τη λήψη της έγκρισης επέμβασης απαιτείται η καταβολή του διπλάσιου ανταλλάγματος χρήσης γης και η υλοποίηση υποχρεωτικής αναδάσωσης ή δάσωσης επί έκτασης διπλάσιου εμβαδού από αυτή που εκχερσώθηκε για την υλοποίηση της εν λόγω επέμβαση. Μέχρι το πέρας της προθεσμίας αναστέλλεται η ισχύς των διοικητικών πράξεων αποβολής και επιβολής προστίμων κατεδάφισης, και οι πράξεις αυτές ανακαλούνται οριστικάεφόσον εκδοθεί η απόφαση έγκρισης επέμβασης. Στόχος της ρύθμισης – όπως επισημαίνεται – είναι να αποφευχθεί η απεγκατάσταση αδειοδοτημένων και λειτουργουσών μονάδων ΑΠΕ.
- Καθίσταται δυνατή η επιβολή και είσπραξη από την Εταιρεία Αγωγού Καυσίμου Αεροδρομίου Αθηνών Α.Ε., ετήσιου αντισταθμιστικού ανταλλάγματος, το οποίο στη συνέχεια θα αποδίδεται στους Δήμους, από την εδαφική περιφέρεια των οποίων διέρχεται ο αγωγός. Για τον σκοπό αυτόν, εκδίδεται σχετική κοινή απόφαση με την οποία αναμένεται να διαιρείται το σύνολο του ετήσιου ανταλλάγματος με τα χιλιόμετρα όδευσης και, με βάση το πηλίκο της διαίρεσης αυτής, κάθε Δήμος να εισπράττει το ποσόν που του αναλογεί με πολλαπλασιαστή τα χιλιόμετρα του αγωγού εντός της εδαφικής του περιφέρειας.
- Αυξάνονται οι επιτρεπόμενες συμπληρωματικές λειτουργίες χρήσεων και δραστηριοτήτων του σταδίου «Καραϊσκάκη» και θα επιτρέπεται πλην των κυρίως αθλητικών χρήσεων και η χωροθέτηση των ακόλουθων συμπληρωματικών λειτουργιών: Καταστημάτων αθλητικών ειδών, αιθουσών πολλαπλών αθλητικών χρήσεων, εντευκτηρίων, γραφείων, κέντρων αποκατάστασης και υποστήριξης για άτομα με αναπηρία και εμποδιζόμενα άτομα, αθλητικών τραυματισμών και βελτιστοποίησης της φυσικής απόδοσης και κέντρων παροχής εξειδικευμένων υπηρεσιών φροντίδας, κινησιοθεραπείας και φυσιοθεραπείας, εστιατορίων, αναψυκτηρίων και μικτών καταστημάτων τροφίμων, καθώς και αιθουσών πολλαπλών χρήσεων πολιτισμού, αναψυχής και εμπορικών χρήσεων. Ο ανώτατος συντελεστής δόμησης των ανωτέρω χρήσεων δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 10% του ανώτατου συντελεστή δόμησης.
- Παρατείνεται έως το τέλος του 2023 με δυνατότητα να παραταθεί εκ νέου η περίοδος εκκαθάρισης του «Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών» (ΙΓΜΕ).
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr