Αττική Οδός: Τι οδήγησε στο χάος με τους εγκλωβισμένους οδηγούς - Το «μπαλάκι» των ευθυνών η πολιτική κόντρα και η ώρα των εξηγήσεων
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Δεκάδες είναι τα ερωτήματα που προκύπτουν μετά την κακοκαιρία Ελπίς και την απίστευτη εικόνα που προέκυψε στην Αττική Οδό αλλά και σε άλλους κεντρικούς άξονες της πόλης με τους εγκλωβισμένους οδηγούς, πολλοί εκ των οποίων παρέμειναν για ένα 24ωρο στον δρόμο χωρίς ζέστη και τροφή.
Η κυβέρνηση με την παραχωρησιούχο εταιρεία έχουν επιδοθεί σε ένα πινγκ πονγκ κατηγοριών για το ποιος έφταιξε και χιλιάδες οδηγοί πέρασαν μια πρωτοφανή ταλαιπωρία που δύσκολα συναντάται σε σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.
Αργά το απόγευμα της Τρίτης ήρθε και η πρώτη παραίτηση, με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικής Οδού, Βασίλη Χαλκιά να ανακοινώνει το τέλος της συνεργασίας του με την εταιρεία, ενώ το πρωί της Τετάρτης, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης αναμένεται να τοποθετηθεί για πρώτη φορά επί του θέματος που έχει προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις τόσο σε κοινωνικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο με το σύνολο της αντιπολίτευσης να εκτοξεύει τα πυρά της για τους κυβερνητικούς χειρισμούς και τον κρατικό σχεδιασμό.
Κι όλα αυτά την ώρα που τα προβλήματα στους δρόμους της Αττικής είναι ακόμα πολλά.
Την Τετάρτη η πρώτη αποτίμηση της κακοκαιρίας από τον πρωθυπουργό
Την πρώτη αποτίμηση της κακοκαιρίας αλλά κυρίως των ευθυνών αναμένεται να κάνει το πρωί της Τετάρτης, στις 11, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Σύμφωνα με πληροφορίες θα αναφερθεί στα προβλήματα που προέκυψαν από την κακοκαιρία και στην αντίδραση του κρατικού μηχανισμού ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η τοποθέτησή του για την πολιτική προστασία και δη για τον αρμόδιο Υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη, ο οποίος βρίσκεται στο επίκεντρο και ορισμένων γαλάζιων βουλευτών, όπως του Νικήτα Κακλαμάνη. Ειδική αναφορά θα κάνει στις αποζημιώσεις που δόθηκαν στους αποκλεισμένους πολίτες.
Ευθύνες στην Αττική Οδό από την κυβέρνηση
Ήδη από την Δευτέρα, όταν διαφάνηκαν τα πολύ σοβαρά προβλήματα στην Αττική Οδό, η κυβέρνηση άρχισε να αφήνει αιχμές κατά της εταιρείας που διαχειρίζεται τη βασική αρτηρία της Αττικής. Για να προχωρήσει ο απεγκλωβισμός, επιστρατεύτηκαν και στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, με τη διαδικασία να προχωρά πολύ αργά, την ώρα που αυτοκίνητα χωρίς τους ιδιοκτήτες τους παρέμεναν διάσπαρτα στην Αττική Οδό έως και το μεσημέρι της Τρίτης.
Επιπρόσθετα, σε μια προσπάθεια να διασκεδαστούν οι αντιδράσεις, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικοινώνησε με την εταιρεία και αιτήθηκε να αποζημιωθεί κάθε εγκλωβισμένο όχημα με 2.000 ευρώ, αίτημα που έγινε δεκτό.
Μάλιστα, όπως έγραψε το ethnos.gr στο Μέγαρο Μαξίμου το ενδεχόμενο αγωγής κατά της εταιρείας παραμένει ακόμα στο τραπέζι. Ήδη, ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, προχώρησε στη συγκρότηση επιτροπής διερεύνησης για την κατάσταση στην Αττική Οδό.
Έτσι, όπως προβλέπει ο νόμος, η Επιτροπή διερευνά άμεσα τις ευθύνες του Παραχωρησιούχου ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ Α.Ε. αλλά και του Λειτουργού ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., ώστε να εισηγηθεί στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών την επιβολή των αυστηρών κυρώσεων που προβλέπονται. Οι κυρώσεις αυτές είναι ανεξάρτητες από την αποζημίωση που θα δώσει στους οδηγούς η εταιρεία.
«Είναι τεράστιες οι ευθύνες της Αττικής Οδού. Είχαν εγγυηθεί ότι ο δρόμος θα παραμείνει ανοιχτός. Είχαν πει ότι διαθέτουν συγκεκριμένα μηχανήματα για να διαχειριστούν την κατάσταση και τίποτα από αυτά δεν λειτούργησε. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα καταλογιστούν οι ευθύνες στην Αττική Οδό και θα υπάρξουν συνέπειες», σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στο Open, επιβεβαιώνοντας ότι η κυβέρνηση θα αναζητήσει πιθανότατα ευθύνες. Σε αντίστοιχο μήκος κύματος κινήθηκε και ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Χρήστος Στυλιανίδης που έφερε ως παράδειγμα το γεγονός ότι η Εθνική Αθηνών – Λαμίας δεν έκλεισε λόγω των χιονοπτώσεων.
Τι απαντά η Αττική Οδός
Μπορεί η Αττική Οδός να αποδέχθηκε το κυβερνητικό αίτημα για αποζημιώσεις, ωστόσο έριξε ευθύνες στον κρατικό μηχανισμό για το γεγονός ότι δεν έκλεισε η βασική αυτή οδική αρτηρία, με τον διευθυντή κυκλοφορίας του αυτοκινητοδρόμου Φάνη Παπαδημητρίου να τονίζει στο OPEN πως «δεν αποφασίζουμε εμείς να κλείσει ο δρόμος αλλά η τροχαία που έπρεπε να δώσει εντολή».
Ο κ. Παπαδημητρίου υποστήριξε πως σε συντονιστική σύσκεψη προηγήθηκε του σφοδρού κύματος της κακοκαιρίας με τη συμμετοχή της Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και όλων των εμπλεκόμενων φορέων, «εισηγηθήκαμε την απαγόρευση κυκλοφορίας των φορτηγών, ωστόσο μας έγινε σαφές πως δεν πρέπει να κοπεί η εφοδιαστική αλυσίδα και η ΓΓΠΠ αποφάσισε να μην δοθεί σχετική εντολή».
«Η εντολή για διακοπή κυκλοφορίας των φορτηγών στην Αθηνών-Λαμίας επιδείνωσε την κατάσταση γιατί τα οχήματα αναγκαστικά επέλεξαν να περάσουν από την Αττική Οδό. Από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι, πέρασαν 5.000 φορτηγά από τον αυτοκινητόδρομο», τόνισε.
Εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους εγκλωβίστηκαν χιλιάδες οδηγοί στα αυτοκίνητά τους, δήλωσε πως «δίπλωσε μια νταλίκα κάποια στιγμή με αποτέλεσμα οι οδηγοί να σταματήσουν στη μέση. Ως αποτέλεσμα κόλλησαν πιο πίσω κάποια εκχιονιστικά και έγινε αυτό που είδαμε μετά».
Σχετικά με τις καταγγελίες πως άφηναν με σηκωμένες τις μπάρες στα διόδια τους οδηγούς να μπουν στον αυτοκινητόδρομο παρά το γεγονός πως είχε διακοπεί η κυκλοφορία στη μέση του δρόμου με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν, ισχυρίστηκε ότι «είχαμε βάλει μηνύματα για καθυστερήσεις και για τους αποκλεισμούς».
«Κάποιες ολιγωρίες υπήρξαν και αναλαμβάνουμε την ευθύνη σε αυτό. Βρεθήκαμε να παίξουμε με έναν αντίπαλο που δεν παιζόταν», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι «είχαμε και σύσταση στους πολίτες να μην μετακινούνται μέσω Αττικής Οδού από την Κυριακή».
Παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου για το χάος
To απόγευμα της Τρίτης ανακοινώθηκε και η παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου της Αττικής Οδού, Βασίλη Χαλκιά μετά τις σκηνές χάους που καταγράφηκαν. Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της εταιρίας:
Στο Διοικητικό Συμβούλιο της ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., που συνεδρίασε εκτάκτως, σήμερα, Τρίτη 25 Ιανουαρίου 2022, ο κ. Βασίλειος Χαλκιάς, Διευθύνων Σύμβουλος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, από την ίδρυσή της το 1999, υπέβαλλε την παραίτησή του. Όπως δήλωσε ο κ. Χαλκιάς στην επιστολή του «Προ ολίγου διασφαλίστηκε η ασφαλής απομάκρυνση και των τελευταίων ανθρώπων που εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό. Ως όμως προϊστάμενος ενός ολόκληρου μηχανισμού αισθάνομαι την ανάγκη να διευκολύνω την εταιρεία και να υποβάλλω την παραίτησή μου από μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου ευχόμενος τα καλύτερα στον αντικαταστάτη μου. Ήταν τιμή μου που υπηρέτησα τις ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε. σε αυτό το εμβληματικό έργο της Αττικής Οδού».
Το Διοικητικό Συμβούλιο αφού ευχαρίστησε τον κ. Β. Χαλκιά για την 20ετή του προσφορά στην εταιρεία έκανε δεκτή την παραίτησή του και αποφάσισε την ανάληψη και άσκηση των καθηκόντων του κ. Β. Χαλκιά, από τον κ. Αριστοφάνη Παπαδημητρίου, Διευθυντή Κυκλοφορίας της εταιρείας, μέχρι την επιλογή νέου Διευθύνοντος Συμβούλου.
Την ίδια ώρα, η Αττική Οδός μέσα από ανάρτησή της στο twitter ανακοίνωσε πως δεν υπάρχουν εγκλωβισμένοι πλέον στον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο παρακαλεί θερμά τους οδηγούς των ΙΧ που έχουν αφεθεί σε διάφορα σημεία, να έλθουν να τα παραλάβουν προκειμένου να αποκατασταθεί η κυκλοφορία.
Η Αττική Οδός ανακοινώνει ότι δεν υπάρχουν εγκλωβισμένοι αυτή τη στιγμή στον αυτοκινητόδρομο. Ωστόσο παρακαλεί θερμά τους οδηγούς των ΙΧ που έχουν αφεθεί σε διάφορα σημεία, να έλθουν να τα παραλάβουν προκειμένου να αποκατασταθεί η κυκλοφορία.
— Attiki Odos Traffic (@aodostraffic) January 25, 2022
Πληροφορίες αναφέρουν πως μέχρι και αργά το βράδυ της Τρίτης στον αυτοκινητόδρομο βρίσκονταν ακόμα περίπου 500 ΙΧ.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr