Καραγιάννης: Ενα απέραντο εργοτάξιο η Κρήτη από τις αρχές του 2022
Ηλεκτρονικά και αναλογικά τα διόδια στον ΒΟΑΚ με τη χρέωση στα 0,063 ευρω ανά χιλιόμετρο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Σε ένα απέραντο εργοτάξιο από τα δυτικά έως τα ανατολικά δεσμεύτηκε ότι θα μετατραπεί η Κρήτη από τις αρχές του 2022, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης σε σημερινές του δηλώσεις σε ραδιοφωνικό σταθμό.
«Η εκτίμηση που έχουμε είναι ότι στο κομμάτι του ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη, μέχρι τα τέλη του χρόνου θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο και εντός του 2022 θα ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες. Το ίδιο θα συμβεί και στο κομμάτι Δημοσίου Έργου που είναι το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Αυτό προκηρύσσεται τέλος του 2021, οπότε εντός του 2022 ξεκινούν οι εργασίες. Τέλος, αναφορικά με το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης- που είναι πιο σύνθετη η διαδικασία, το Χανιά – Χερσόνησος και η προαίρεσή του, που είναι το Κίσσαμος – Χανιά, μέχρι τέλος του χρόνου εκτιμούμε ότι θα έχουμε λάβει την περιβαλλοντική αδειοδότηση, οπότε θα προχωρήσει η διαδικασία του διαγωνισμού», σημείωσε ο κ. Καραγιάννης.
Στο υπουργείο Υποδομών άλλωστε γνωρίζουν καλά ότι ο φόρος αίματος εξαιτίας του κακού οδικού δικτύου είναι πολύ βαρύς. Βάσει των στοιχείων που παρουσίασε ο υφυπουργός, προκύπτει ότι η Κρήτη έχει το τετραπλάσιο ποσοστό θανατηφόρων ατυχημάτων σε σχέση με τον μέσο όρο της επικράτειας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ το 53% των ατυχημάτων γίνονται στην Αττική και εξ αυτών θανατηφόρα είναι το 3%, στην Κρήτη το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 30%.
Προκαλεί αναταράξεις ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Ωστόσο, παρά την κρισιμότητά του ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) φαίνεται ότι εξακολουθεί να προκαλεί αναταράξεις τόσο ως προς τη χρηματοδότησή του και τη μέθοδο, η οποία επελέγη να προχωρήσει όσο και ως προς την εγκατάσταση διοδίων, για τα οποία ο κ. Καραγιάννης επεσήμανε ότι η κυβέρνηση υπήρξε εξαρχής ξεκάθαρη προσθέτοντας ότι η χρέωση θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο – όση είναι και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους και τα διόδια θα είναι ηλεκτρονικά και αναλογικά.
Τα ζητήματα αυτά αποτέλεσαν το αίτημα δύο ερωτήσεων προς το υπουργείο Υποδομών από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Χάρη Μαμουλάκη και του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλη Κεγκέρογλου.
Ο δεύτερος αφού ανέφερε τη διαφωνία του Κινήματος Αλλαγής με την τριχοτόμηση του έργου ως προς τη μέθοδο μελέτης και κατασκευής, σημείωσε ότι αρχικώς δεν είχαν προβλεφθεί και οι απαραίτητοι πόροι: «Ήρθε βεβαίως το Ταμείο Ανάκαμψης λόγω πανδημίας και όταν προεκλογικά η Νέα Δημοκρατία έλεγε ότι είχε εξασφαλίσει τους πόρους, προφανώς και δεν ίσχυε, γιατί σήμερα αναζητείται λύση στα διόδια, διόδια όχι για τη συντήρηση και τη διαχείριση του οδικού άξονα, αλλά για τη χρηματοδότηση της κατασκευής τους, γεγονός που ανατρέπει όλα αυτά που έχουν ανακοινωθεί περί μερικών λεπτών ανά χιλιόμετρο κ.λπ. Διότι τα έχουμε δει και στους άλλους οδικούς άξονες, ότι μετά από αιτήματα των εταιρειών, με νομοθετικές ρυθμίσεις τα διόδια φτάνουν τα ύψη».
Από την πλευρά του ο κ. Μαμουλάκης έκανε λόγο για απώλεια δύο ετών, ενώ αναφερόμενος στο ζήτημα της χρηματοδότησης ανέφερε την ύπαρξη κενού: «Εξ όσων γνωρίζουμε 600 εκατομμύρια ευρώ προέρχονται από το ΕΣΠΑ και 427 εκατομμύρια ευρώ, αυτό είναι το ποσό που αναγράφεται τουλάχιστον στις λίστες της πρότασης της ελληνικής δημοκρατίας για το ταμείο ανάκαμψης. Άρα υπάρχει ένα εύλογο και μεγάλο χρηματοδοτικό κενό, ένα μεγάλο funding gap της τάξεως του 1.088 εκατομμυρίων και μάλιστα χωρίς να λάβουμε υπόψη μας το άγνωστο ακόμα κόστος του Αγίου Νικολάου- Σητεία».
Ο υφυπουργός Υποδομών αφού υπογράμμισε ότι ο ΒΟΑΚ αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση, υπογράμμισε ότι από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ έχουν εξασφαλιστεί 1,27 δισ. ευρώ, τα οποία θα κατανεμηθούν ως εξής:
- Το τμήμα Χανιά - Ηράκλειο Χερσόνησος, το οποίο θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης περιλαμβανομένης και της άσκησης προαίρεσης στο τμήμα Χανιά - Κίσσαμος θα χρηματοδοτηθεί με 200 εκ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και επιπλέον 600 από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ ’21 - ’27 και αναμένεται εντός του 2022 να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.
Για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, που προωθείται με σύμβαση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης που είναι το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου και εκτιμάται ότι έως τα τέλη του χρόνου θα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.
Και για το τμήμα Νεάπολη - Άγιος Νικόλαος, που προωθείται για υλοποίηση με σύμβαση κλασικού δημόσιου έργου, το σύνολο του προϋπολογισμού ήτοι τα 147 εκατομμύρια θα προέλθουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
«Για το Ταμείο Ανάκαμψης τα πράγματα είναι σαφή, αφού οι εκταμιεύσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2025. Για όλα τα υπόλοιπα η εκταμίευση γίνεται με την πρόοδο του έργου, όπως γίνεται σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης».
Αναφορικά με το κόστος και τη χάραξη του τμήματος Άγιος Νικόλαος – Σητεία, ο κ. Καραγιάννης τόνισε ότι αυτήν τη στιγμή το εκτιμώμενο κόστος υπερβαίνει τα 300 εκατομμύρια.
«Μας λέτε, λοιπόν, ότι ενώ η Νέα Δημοκρατία ως Αντιπολίτευση έλεγε ότι είχε εξασφαλίσει όλους τους πόρους, ήταν όλα έτοιμα, ότι το βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο σας είναι το Ταμείο Ανάκαμψης που προέκυψε από την πανδημία. Προφήτες είσαστε ότι θα έρθει η πανδημία» ρώτησε ανταπαντώντας ο κ. Κεγκέρογλου για να λάβει την απάντηση εκ μέρους του υφυπουργού ότι η κυβέρνηση εγκαλείται ουσιαστικά επειδή έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Διόδια
Εξακολουθεί να διχάζει η πρόβλεψη για την εγκατάσταση διοδίων στον ΒΟΑΚ με τους δύο βουλευτές να επισημαίνουν αφενός ότι η Κρήτη είναι νησί, έχει ένα κλειστό οδικό σύστημα και δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται όπως οι υπόλοιπες περιοχές και αφετέρου ότι τα διόδια θα πρέπει να αφορούν μόνο συντήρηση και διαχείριση του έργου.
«Με παραδείγματα και όχι με θεωρητικές προσεγγίσεις σας αναφέρω: Σικελία, Σαρδηνία, Κορσική, Μαγιόρκα, Μινόρκα, Ιμπίθα, Κύπρος, επτά νησιωτικές περιοχές στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε καμιά εξ αυτών δεν απαίτησαν από τους πολίτες των νησιωτικών αυτών περιοχών να καταβάλλουν διόδια στο νησί τους, γιατί ακριβώς υπάρχει μια σαφέστατη ντιρεκτίβα της Κομισιόν, που προστατεύει τις νησιωτικές περιοχές» επεσήμανε ο κ. Μαμουλάκης προσθέτοντας, πάντως, πως σε ό,τι αφορά το σκέλος της συντήρησης, «προφανώς και θα χρειαστεί η συμμετοχή μέσω συμπράξεων για να διατηρηθούν».
Ο υφυπουργός Υποδομών σημείωσε ότι τόσο στη Σικελία όσο και στη Μαγιόργα λειτουργούν διόδια προσθέτονας ότι δε γινόταν να υπάρχουν διόδια αποκλειστικά για τους μη Κρητικούς: «Τα διόδια που θα πληρώνουν οι Κρητικοί είναι τα διόδια που πληρώνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες, το 0,063 ανά χιλιόμετρο. Και, μάλιστα, οφείλω να σας πω ότι στην Κρήτη θα υπάρχουν και ηλεκτρονικά και αναλογικά διόδια».
Ρόδος: Σκότωσαν 30χρονη γυναίκα στη μέση του δρόμου - Αυτοκτόνησε ο δράστης
Κορονοϊός: Τι αποφάσισε η επιτροπή για τους αθλητικούς χώρους και τους ανεμβολίαστους εφήβους
ΕΝΦΙΑ: Στο myAADE από σήμερα τα εκκαθαριστικά
Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr