Νομοθετική ρύθμιση με διευκολύνσεις για τις πτήσεις ιδιωτικών αεροσκαφών
Ποια μέτρα λαμβάνουν τα υπουργεία Μεταφορών και Τουρισμού για το ανερχόμενο είδος🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Γκάζι στον αεροπορικό τουρισμό θα επιχειρήσουν να πατήσουν τα υπουργεία Τουρισμού και Μεταφορών σε μια προσπάθεια να ξεκολλήσουν τον πολλά υποσχόμενο κλάδο θεματικού τουρισμού από τις ...χαμηλές πτήσεις.
Ο αεροπορικός τουρισμός αποτελεί ουσιαστικά την περιήγηση τουριστών είτε με ιδιόκτητο είτε με μισθωμένο αεροσκάφος χωρητικότητας 2 έως 6 ατόμων, ενώ ως Γενική Αεροπορία, περιγράφεται η μη εμπορική και μη στρατιωτική αεροπορία.
Διαβάστε επίσης: Πιστοποιητικό εμβολιασμού: Πώς θα λειτουργεί για ταξίδια και μετακινήσεις
Στη δέσμη μέτρων που συζητούν τα δύο υπουργεία και θα περιληφθούν σε ειδική νομοθετική ρύθμιση που θα καταρτιστεί το προσεχές διάστημα, συγκαταλέγονται:
- Η άρση του περιορισμού της υποχρεωτικής προσγείωσης αεροσκάφους Γενικής Αεροπορίας σε αεροδρόμιο που διαθέτει τελωνείο.
- Η τροποποίηση του εντύπου 731 με σκοπό τη δραστική απλούστευση της διαδικασίας δήλωσης των επιβατών στις πτήσεις της Γενικής Αεροπορίας. Το συγκεκριμένο έντυπο είναι η λεόμενη «Δήλωση επιβαινόντων σε αεροσκάφη ιδιωτικής χρήσης» και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του γενικού δηλωτικού (general declaration) μιας πτήσης. Βάσει της ελληνικής νομοθεσίας, για πτήσεις αεροσκαφών ιδιωτικής αεροπορίας από ελληνικά αεροδρόμια το έντυπο 731 συμπληρώνεται από τους επιβαίνοντες και κατατίθεται από τον κυβερνήτη του αεροσκάφους, αφού το προσυπογράψει, μαζί με το γενικό δηλωτικό και το σχέδιο πτήσης στον αερολιμένα αναχώρησης πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης. Τα στοιχεία που αναγράφονται στο έντυπο είναι το ονοματεπώνυμο των επιβαινόντων, ο αριθμός ταυτότητας ή διαβατηρίου, στοιχεία επικοινωνίας και η ιδιότητα/σχέση με τον εκμεταλλευόμενο του αεροσκάφους. Ειδικά το τελευταίο, το οποίο έχει θεσπιστεί προκειμένου να αποσαφηνίζεται ότι η πτήση δεν είναι εμπορική, θεωρείται από ιδιοκτήτες και χειριστές ιδιωτικών αεροσκαφών ως αχρείαστο αλλά και ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο των επιβαινόντων.
- Η συνεργασία των δύο υπουργείων με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για την ανάδειξη των πεδίων προσγείωσης των αεροδρομίων της ΥΠΑ με ανταγωνιστικά τέλη, με στόχο την προσέλκυση πτήσεων της Γενικής Αεροπορίας.
- Η ανάδειξη από το υπουργείο Τουρισμού των νέων υδατοδρομίων και των υδάτινων πεδίων που θεσμοθετήθηκαν το 2020 και ξεκίνησαν από φέτος να ιδρύονται ανά την Ελλάδα, με στόχο να τονωθεί με αυτό τον τρόπο την ανάπτυξη του τοπικού τουρισμού κάθε περιοχής και του «island-hoping».
Για τα ζητήματα αυτά πραγματοποιήθηκε σημερα Τρίτη, τηλεδιάσκεψη ανάμεσα στον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη και την υφυπουργό Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη, με τη συμμετοχή του Διοικητή της ΥΠΑ, Γιώργου Δριτσάκου.
Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης, η οποία ακολούθησε τεχνικές επαφές των δύο υπουργείων μετά από αιτήματα της Πανελλήνιας Ένωσης Πιλότων και εισηγήσεις της ΥΠΑ, επισημάνθηκαν οι προκλήσεις και τα εμπόδια ανάπτυξης του αεροπορικού τουρισμού, όπως οι επιπρόσθετοι τελωνειακοί περιορισμοί, οι διατυπώσεις του εντύπου 731 και το ωράριο λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων. Επίσης αποφασίστηκε η δημιουργία
για πρώτη φορά διυπουργικής ομάδας εργασίας, με σκοπό τη δρομολόγηση σχετικών δράσεων και την ανάδειξη του αεροπορικού τουρισμού στη χώρα μας, που αποτελεί μια νέα ειδική μορφή τουρισμού.
«Κάνουμε σήμερα το πρώτο βήμα για την ουσιαστική ενίσχυση του αεροπορικού τουρισμού. Τα δύο υπουργεία, κατόπιν συνεννόησης με τους αρμόδιους φορείς, θα κάνουν τις απαραίτητες ενέργειες με σχέδιο και πολιτική προτεραιότητα, έτσι ώστε βάλουμε τη χώρα μας δυναμικά στο χάρτη των προορισμών του αεροπορικού τουρισμού», επεσήμαναν σε κοινή τους δήλωση ο κ. Κεφαλογιάννης και η κυρία Ζαχαράκη.
Η δυναμική του κλάδου στην Ελλάδα
Σήμερα υπολογίζεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν περίπου 750 - 800 ενεργοί πιλότοι ιδιωτικών αεροσκαφών, αλλά εάν συνυπολογιστούν και οι πιλότοι άλλων χωρών, ο αριθμός προσεγγίζει τους 1.000 – όσα υπολογίζονται περίπου και τα αεροσκάφη.
Μόνο στον Σύνδεσμο Χειριστών και Ιδιοκτητών αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας είναι εγγεγραμμένα 850 μέλη, χειριστές και 22 εταιρικά μέλη, ιδιωτικές Σχολές εκπαίδευσης και Αερολέσχες.
Το κόστος πτήσης ενός τέτοιου τυπικού διθέσιου ή τετραθέσιου αεροσκάφους κυμαίνεται μεταξύ 180 και 300 ευρώ ανά ώρα πτήσης και όχι ανά επιβάτη, πράγμα που σημαίνει ότι συχνά διαμοιράζεται μεταξύ φίλων που πετούν μαζί με τον πιλότο.
Ακριβά τέλη και έλλειψη χώρων στάθμευσης
Οι υψηλές χρεώσεις αλλά και το περιοριστικό ωράριο πολλών περιφερειακών αεροδρομίων, είναι ορισμένα από τα βασικά προβλήματα, τα οποία έχει αναδείξει κατά καιρούς ο κλάδος.
Τα μέλη του Συνδέσμου έχουν επισημάνει ότι και τα μικρά αεροδρόμια δε θα πρέπει να «ανοιγοκλείνουν» ανάλογα με τις ώρες απογείωσης και προσγείωσης των εμπορικών πτήσεων, αλλά να είναι ανοιχτά και διαθέσιμα όλες τις ώρες, όπως συμβαίνει με τα λιμάνια, στα οποία τα σκάφη μπορούν να προσεγγίσουν όλο το 24ωρο.
Προβληματισμό σε όσους ασχολούνται με τη Γενική Αεροπορία προκαλούν όμως και οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων, τις οποίες τόσο οι ιδιοκτήτες όσο και οι χειριστές ιδιωτικών αεροσκαφών χαρακτηρίζουν απαγορευτικές.
Αναλυτική έκθεση του προβλήματος περιλαμβάνει η επιστολή που απέστειλαν στον επικεφαλής του Ομίλου Fraport, Στέφαν Σούλτε στις 20 Μαίου η ΑΟΡΑ Ελλάς (Ελληνικός Σύνδεσμος Χειριστών και Ιδιοκτητών αεροσκαφών Γενικής Αεροπορίας) και η Ελληνική Ενωση Χειριστών με κοινοποίηση στον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη και την ηγεσία του υπουργείου Τουρισμού.
Στην επιστολή τους επισημαίνουν ότι οι πελάτες της Γενικής Αεροπορίας ειδικά εκείνοι των ελαφρών αεροσκαφών αποθαρρύνονται από τη χρήση των 14 αεροδρομίων, τα οποία διαχειρίζεται η Fraport Greece, γεγονός το οποίο αντανακλάται και στη μείωση των αφίξεων αυτού του είδους αεροσκαφών τόσο των εσωτερικών όσο και των διεθνών.
Οι δύο Ενώσεις επισημαίνουν ότι έχουν γίνει αποδέκτες πολλών διαμαρτυριών για «αδικαιολόγητα ακριβές χρεώσεις προσγείωσης και στάθμευσης σε αυτά τα αεροδρόμια» σημειώνοντας ότι οι χρεώσεις για τα ελαφρά αεροσκάφη καμια φορά υπερβαίνουν τις χρεώσεις πολυσύχναστων ευρωπαικών αεροδρομίων, όπως αυτού της Γενεύης.
Επιπλέον επισημαίνεται και η έλλειψη χώρων στάθμευσης αεροσκαφών της Γενικής Αεροπορίας, αλλά και εγκαταστάσεων ανεφοδιασμού γι΄αυτά και μάλιστα τη στιγμή που ο τζίρος της βιομηχανίας της Γενικής Αεροπορίας στην Ευρώπη αγγίζει τα 80 δισεκατομμύρια ευρώ.
Παράλληλα υπολογίζεται ότι ο μέσος επιβάτης ενός ελαφρού ιδιωτικού αεροσκάφους ξοδεύει τα 10πλάσια κατά την παραμονή του σε ένα μέρος συγκριτικά με έναν επιβάτη που φτάνει στα ελληνικά αεροδρόμια με μια αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους.
Διαβάστε επίσης: Συντάξεις: Πότε πάνε ταμείο οι δικαιούχοι - Οι πληρωμές ανά ταμείο
ΣΥΡΙΖΑ: Ασκήσεις ισορροπίας από Φάμελλο – Τα ονόματα που ακούγονται για τις αλλαγές και σε ΚΟ, κόμμα και ο ρόλος Πολάκη
Τα τρία σήματα που εξέπεμψε ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο - Σε ποια θέματα ρίχνει το βάρος
ΟΣΕ τέλος, έρχονται οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» - Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο
Πρωτότυπο «αντίο» σε ένα παλιό αυτοκίνητο: Οικογένεια... έθαψε και έκανε πανάκριβη τελετή σε ένα παλιό Suzuki γιατί ήθελε να το «τιμήσει»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr