MenuClose
  • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on TwitterFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
youtubefacebooktwitterinstagram
Τελευταία Νέα
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
  • Videos
BREAKING NEWS:
Οικονόμου: Το Σάββατο ο πολακισμός κανονικοποιήθηκε - Ο ΣΥΡΙΖΑ δείχνει ένα δρόμο ακρότητας και διχασμούΣτη Μόσχα ο Σι Τζινπίνγκ: Συνάντηση με τον Πούτιν με το ουκρανικό στην κορυφή της ατζένταςΤσαπανίδου σε κυβέρνηση: «Απάντηση στο τι ισχύει για το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα η επίσκεψη του Αλέξη Τσίπρα»Γεραπετρίτης για Τέμπη: Μέχρι τις 22:12 της ημέρας του δυστυχήματος τα δρομολόγια εκτελούνται με αυτόματη χάραξη – Τι δείχνει έγγραφο
Homepage |   Κόσμος   |   28.01.2023 18:17 
Newsroom
Newsroom

NASA: Το μοναδικό υπερηχητικό αεροσκάφος με το περιστρεφόμενο φτερό - Η αλλόκοτη ιδέα που όμως τελικά έμεινε στα χαρτιά

επόμενο άρθροnext-article
AD-1: Το μοναδικό υπερηχητικό αεροσκάφος της NASA με το περιστρεφόμενο φτερό
AD-1: Το μοναδικό υπερηχητικό αεροσκάφος της NASA με το περιστρεφόμενο φτερό

Δεν υπάρχουν πολλά αεροσκάφη που μπορούν να ισχυριστούν ότι είναι πραγματικά μοναδικά, αλλά το AD-1 της NASA είναι αναμφίβολα ένα από αυτά, καθώς είναι το μοναδικό αεροσκάφος που διαθέτει φτερό το οποίο...στρίβει!

 

Το αεροσκάφος, μυτερό και λεπτό σαν πούρο, έχει μόνο ένα φτερό στη μέση που περιστρέφεται 60 μοίρες. Κανένα άλλο αεροπλάνο δεν έχει κατασκευαστεί ποτέ με πτερύγιο (φτερό) που μπορεί να στρίψει. Βασίστηκε σε μια ιδέα που υπάρχει από τη δεκαετία του 1940, αλλά η τεχνολογία δοκιμάστηκε μόλις τη δεκαετία του 1970, όταν εμφανίστηκε το πρόγραμμα της NASA.

Όλα ξεκίνησαν. όπως αναφέρει το CNN, όταν ο αεροναυπηγός Robert T. Jones από το ερευνητικό κέντρο Ames της NASA στην Καλιφόρνια -  ένας πρωτοπόρος που ήθελε να αμφισβητήσει τις συμβάσεις -  δοκίμασε ένα παρόμοιο μοντέλο αεροσκάφους σε αεροδυναμική σήραγγα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι ένα υπερηχητικό αεροπλάνο με λοξή πτέρυγα θα είχε διπλάσια οικονομία καυσίμου από ένα παραδοσιακό. Θα έκανε επίσης λιγότερο θόρυβο κατά την απογείωση, θα είχε πιο αθόρυβη ηχητική έκρηξη και θα είχε αυξημένη εμβέλεια. Με αυτά τα ενθαρρυντικά δεδομένα, ο Jones εξασφάλισε τη χρηματοδότηση για να προχωρήσει σε πλήρη ανάπτυξη.

79 πτήσεις

Η κατασκευή του αεροσκάφους AD-1 κόστισε εκείνη την εποχή πάνω κάτω 240.000 δολάρια. Το ποσό ήταν τόσο χαμηλό που κάποιοι νόμιζαν ότι ενέκριναν ένα... τηλεκατευθυνόμενο αεροπλάνο και όχι ένα με πιλότο - όπως αφηγείται ο Bruce I. Larrimer στο "Thinking Obliquely", ένα βιβλίο της NASA για το πρόγραμμα AD-1.

Ο σχεδιασμός έγινε από τον θρύλο της αεροπορίας Burt Rutan, γνωστό για τις τολμηρές και συχνά αλλοπρόσαλλες δημιουργίες του. Με μήκος λίγο πάνω από 38 πόδια, το μονοθέσιο αεροσκάφος είχε ύψος μόλις 6,75 πόδια.

Τροφοδοτούνταν από δύο μικρούς στροβιλοκινητήρες και η μέγιστη ταχύτητά του ήταν μόνο περίπου 200 μίλια την ώρα, για λόγους ασφαλείας. Πάνω απ' όλα ήταν ελαφρύ, φτιαγμένο από πλαστικό ενισχυμένο με υαλοβάμβακα και με βάρος κάτω από 1.500 κιλά χάρη σε μια δομή. Δεν υπήρχαν καθόλου υδραυλικά συστήματα.

 

Το πιο όμως περίεργο που είχε το αεροσκάφος ήταν το περιστρεφόμενο φτερό του, το οποίο ήταν τοποθετημένο ακριβώς μπροστά από τους κινητήρες και τροφοδοτούνταν από ηλεκτροκινητήρες που ενεργοποιούνταν από έναν διακόπτη στο πιλοτήριο. Κατά την απογείωση και την προσγείωση, η πτέρυγα βρισκόταν πάντα στην κάθετη θέση. Η περιστροφή του φτερού έγινε μόνο κατά τη διάρκεια της πτήσης.

Λειτούργησε, αλλά έμεινε... στα χαρτιά

Το αεροπλάνο σηκώθηκε για πρώτη φορά στον αέρα στις 21 Δεκεμβρίου 1979, με τον ερευνητή πιλότο της NASA Thomas McMurtry στο τιμόνι.

«Ήταν ανήσυχος για το πώς θα συμπεριφερόταν», λέει ο Christian Gelzer, επικεφαλής ιστορικός στο Κέντρο Έρευνας Πτήσεων Armstrong της NASA. Αυτό που είχε μεγαλύτερη σημασία, ωστόσο, ήταν η απόδειξη της ιδέας ότι το αεροπλάνο μπορούσε να πετάξει με ασφάλεια, επιβεβαιώνοντας τα αποτελέσματα της αεροσήραγγας του Jones.

Μετά από πολλές δοκιμές αποδείχθηκε ότι «λειτούργησε».

Εντωμεταξύ, οι εταιρείες Boeing και η Lockheed ξεκίνησαν μελέτες για πιθανά υπερηχητικά επιβατικά αεροπλάνα με λοξή σχεδίαση πτέρυγας. 

Αλλά το Boeing 5-7 δεν προχώρησε ποτέ πέρα από μια ιδέα στα χαρτιά, όπως και κανένα άλλο αεροπλάνο με λοξή πτέρυγα, εκτός από το ίδιο το AD-1, το οποίο έκανε την τελευταία του πτήση το 1982. Ο λόγος; Ότι το αεροσκάφος με περιστρεφόμενο φτερό  ήταν περίπλοκο από μηχανικής άποψης σε σύγκριση με τα κλασικά πτερύγια ενός υπερηχητικού αεροσκάφους.

 

Ορισμένα στρατιωτικά αεροσκάφη, όπως το B-1B Lancer της δεκαετίας του 1980 ή το F-111 Aardvark της δεκαετίας του 1960, είχαν πτέρυγες, οι οποίες παρέμεναν πλήρως ανοιχτές σε υποηχητικές ταχύτητες και στη συνέχεια περιστρέφονταν πιο κοντά στην άτρακτο όταν πετούσαν με υπερηχητικές ταχύτητες, προσφέροντας τον καλύτερο δυνατό χειρισμό και την καλύτερη δυνατή αποδοτικότητα καυσίμου. Όμως η περίπλοκη μηχανική τους και τα κινούμενα μέρη τους προσέθεταν πολυπλοκότητα, βάρος και πιθανότητα μηχανικών βλαβών. 

Το AD-1, με μόνο μία περιστρεφόμενη πτέρυγα αντί για δύο, είχε εν μέρει ως στόχο να επιτύχει τα ίδια οφέλη με λιγότερη πολυπλοκότητα, αλλά τελικά και πάλι δεν θα ξεπερνούσε μια απλή σχεδίαση στρεφόμενης πτέρυγας.



επόμενο άρθροRead next Article
#TAGS
  • NASA
  • αεροσκάφος
  • αεροπλάνο
  • υπερηχητικό αεροσκάφος
  • ειδήσεις τώρα
Ανακάλυψε την φθηνότερη ασφάλεια για το αυτοκινητό σου εύκολα και γρήγορα!Gowise.gr. Κάνε σύγκριση σε 27 ασφαλιστικές εταιρίες
Ethnos on Google News
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.grRegister on Ethnos at Google News
ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 20.03.2023 10:02
Ηλιακοί θερμοσίφωνες: Πώς θα πάρετε επιδότηση έως 905 ευρώ - Προϋποθέσεις και δικαιούχοι
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 20.03.2023 06:00
ΑΑΔΕ: Αναδρομικά λουκέτα σε επιχειρήσεις που... ξέχασαν να στείλουν αποδείξεις – Ποιοι κινδυνεύουν
MENSHOUSE
Δεν τον πίστεψε: Το τελευταίο τηλεφώνημα του Νικόλα Άσιμου πριν αυτοκτονήσει, μετά την κατηγορία για βιασμό
MENSHOUSE
Με ένα δικτυωτό φόρεμα: Η εμφάνιση της Λάσκαρη στο Φεστιβάλ Καννών που έκανε τους πάντες να παραμιλούν με την Ελληνίδα θεά (Pic)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

01
19-03-2023 18:00
30.000 νεκροί και παράλυτοι: Η νόσος που θέρισε τους Δωδεκανήσιους οφειλόταν σε μια τραγική ανακάλυψη
02
18.03.2023 22:44
Φρίκη στη Γερμανία: Άγρια δολοφονία 12χρονης από συμμαθήτριές της - Την σκότωσαν με 30 μαχαιριές και μετά χόρευαν στο TikTok
03
20.03.2023 15:07
Νέες λεπτομέρειες για τη φρικτή δολοφονία της 12χρονης στη Γερμανία από τις φίλες της: «Το φονικό όπλο ίσως ήταν μία λίμα»
04
20.03.2023 17:15
Σε αυτή τη χώρα ζουν οι πιο ευτυχισμένοι άνθρωποι στον κόσμο - Σε ποια θέση βρίσκεται η Ελλάδα στη λίστα
05
20.03.2023 17:00
Στη Μόσχα ο Σι Τζινπίνγκ: Δείτε βίντεο με τη γιγαντιαία αυτοκινητοπομπή του προέδρου της Κίνας

POPULAR VIDEOS

PRIVATE Μεσημεριανό δελτίο 20/03/2023
PENDING VIDEOS | 20.03.2023 14:13
PRIVATE Μεσημεριανό δελτίο 20/03/2023
Μεσημεριανό δελτίο 20/03/2023
Μεσημεριανό... | 20.03.2023 15:55
Μεσημεριανό δελτίο 20/03/2023
Τέμπη: Πολιτική θύελλα από την αναφορά Μητσοτάκη στη «θυσία» 57 θυμάτων
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 19.03.2023 13:25
Τέμπη: Πολιτική θύελλα από την αναφορά Μητσοτάκη στη «θυσία» 57 θυμάτων
Ανάρτηση Κ. Μητσοτάκη: Λογική η αντίδραση του κόσμου για τον άδικο χαμό 57 ανθρώπων
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 19.03.2023 19:10
Ανάρτηση Κ. Μητσοτάκη: Λογική η αντίδραση του κόσμου για τον άδικο χαμό 57 ανθρώπων
Ώρα Ελλάδος 20/03/2023
Ώρα Ελλάδος... | 20.03.2023 10:00
Ώρα Ελλάδος 20/03/2023