Πόλεμος Ουκρανία: Γιατί οι πτήσεις με ρωσικά αεροπλάνα θα είναι πολύ λιγότερο ασφαλείς μετά το μπαράζ κυρώσεων
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Καθώς η οικονομία της Ρωσίας πλήττεται από τις ολοένα και αυστηρότερες δυτικές κυρώσεις για τις πολεμικές επιχειρήσεις της στην Ουκρανία, η ζωτικής σημασίας αεροπορική βιομηχανία της χώρας θα μπορούσε σύντομα να βρεθεί σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση. .
Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες έχουν ουσιαστικά αποκοπεί από το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου, παρατηρεί το CNN. Αλλά αυτό είναι το μικρότερο από τα προβλήματα της βιομηχανίας. Η εγχώρια αεροπορική βιομηχανία της Ρωσίας θα μπορούσε σύντομα να γίνει ένα απλό κέλυφος του πρώην εαυτού της λόγω των περιορισμών στις δραστηριότητές της.
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση σημαίνουν ότι οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστές αεροσκαφών στον κόσμο, η Boeing και η Airbus, δεν είναι πλέον σε θέση να προμηθεύουν ανταλλακτικά ή να παρέχουν υποστήριξη συντήρησης στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες. Το ίδιο ισχύει και για τους κατασκευαστές κινητήρων τζετ.
Αυτό σημαίνει ότι οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες θα μπορούσαν να εξαντλήσουν τα απαραίτητα ανταλλακτικά μέσα σε λίγες εβδομάδες ή να πετάξουν αεροπλάνα χωρίς να αντικαθίσταται ο εξοπλισμός όσο συχνά συνιστάται για την ασφαλή λειτουργία τους.
«Η προτεραιότητα της ρωσικής κυβέρνησης δεν περιλαμβάνει την ασφάλεια και την αξιοπιστία των καταναλωτών», δήλωσε ο Charles Lichfield, αναπληρωτής διευθυντής του GeoEconomics Center στο Atlantic Council, ένα διεθνές think tank.
Ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ρωσίας, η Aeroflot, έχει αποκοπεί από τη Sabre, η οποία παρείχε την υπολογιστική ραχοκοκαλιά που επέτρεπε στην αεροπορική εταιρεία να κλείνει εύκολα εισιτήρια. Και οι εταιρείες leasing αεροσκαφών, οι οποίες κατέχουν περίπου το 80% των σχεδόν 900 εμπορικών αεροσκαφών του ρωσικού στόλου, έχουν λάβει εντολή να κατασχέσουν τα αεροπλάνα αυτά μέχρι το τέλος του μήνα. Αυτά τα μισθωμένα αεροπλάνα έχουν δηλωμένη αξία 13,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αεροπορικών αναλύσεων Cirium, αν και η πραγματική αγοραία αξία τους αυτή τη στιγμή είναι πιθανότατα ένα κλάσμα αυτής.
«Μέσα σε ένα χρόνο η Ρωσία θα πάψει να έχει οποιοδήποτε είδος βιώσιμης αεροπορικής βιομηχανίας», δήλωσε ο Richard Aboulafia, διευθύνων σύμβουλος της AeroDynamic Advisory. Είπε ότι η αεροπορική βιομηχανία της χώρας θα μπορούσε σύντομα να βρεθεί κάπου μεταξύ των βιομηχανιών που υπόκεινται σε βαριές κυρώσεις στο Ιράν και τη Βόρεια Κορέα.
Οι αεροπορικές εταιρείες είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία της Ρωσίας
Αυτό δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα για τη συνολική οικονομική δραστηριότητα της Ρωσίας: Η Ρωσία είναι το μεγαλύτερο έθνος στον κόσμο από άποψη έκτασης, με μέγεθος υπερδιπλάσιο από το μέγεθος των ηπειρωτικών Ηνωμένων Πολιτειών. Χρειάζεται να έχει μια βιώσιμη αεροπορική βιομηχανία για να συνεχίσει να λειτουργεί η οικονομία της, δήλωσε ο Lichfield.
«Οι Ρώσοι δεν πετούν τόσο πολύ όσο οι Αμερικανοί. Δεν πετούν στη Σιβηρία για διακοπές», είπε. Όμως η αεροπορική βιομηχανία είναι ένας κρίσιμος κρίκος για τις επιχειρήσεις, όχι μόνο για τις διεθνείς πτήσεις, αλλά και για τις εγχώριες υπηρεσίες για τον ενεργειακό της τομέα, λόγω της ανάγκης μεταφοράς μηχανικών, άλλων εργαζομένων και εξοπλισμού από και προς τα απομακρυσμένα πετρελαϊκά πεδία της.
«Πρόκειται για ένα σημαντικό μέρος της ρωσικής οικονομίας. Χρειάζονται αυτή τη ραχοκοκαλιά. Χρειάζονται κάποια βασική εγχώρια [αεροπορική] βιομηχανία για να παραμείνει στη θέση της», δήλωσε ο Lichfield.
Οι εγχώριες δραστηριότητες των ρωσικών αεροπορικών εταιρειών είναι ένα κλάσμα του μεγέθους των εγχώριων δραστηριοτήτων της αεροπορικής βιομηχανίας των ΗΠΑ, με περίπου 7% του αριθμού των πτήσεων πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circium. Όμως, σε αντίθεση με την αμερικανική βιομηχανία, είχε ανακάμψει πλήρως από την πανδημία και στην πραγματικότητα πραγματοποίησε 8% περισσότερες πτήσεις εσωτερικού το 2021 από ό,τι το 2019, ενώ οι πτήσεις εσωτερικού των ΗΠΑ εξακολουθούν να υπολείπονται κατά 22% του συνόλου του 2019.
Με τα πλήγματα που δέχεται η ρωσική οικονομία από τις μυριάδες κυρώσεις να αυξάνονται, είναι αναπόφευκτο ότι η οικονομία της δεν θα χρειαστεί όλες αυτές τις πτήσεις το 2022, ή πιθανότατα για τα επόμενα χρόνια. Αλλά η απώλεια βασικών εξαρτημάτων και η πιθανότητα κατάσχεσης αεροσκαφών σημαίνει ότι η ικανότητα της Ρωσίας να ανακάμψει στο μέλλον θα υποστεί σοβαρή ζημιά.
Τα αεροπλάνα θα μπορούσαν να κατασχεθούν
Ορισμένες από τις εταιρείες που μισθώνουν αεροπλάνα σε ρωσικούς αερομεταφορείς είναι κινεζικές και η Κίνα δεν έχει ακόμη επιβάλει δικές της κυρώσεις. Αλλά είναι πιθανό ότι ακόμη και οι κινεζικές εταιρείες leasing θα μπορούσαν να αισθανθούν υποχρεωμένες να προσπαθήσουν να πάρουν στην κατοχή τους τα αεροσκάφη Boeing και Airbus που έχουν μισθώσει στις ρωσικές αεροπορικές εταιρείες, δήλωσε ο Aboulafia. Αυτό συμβαίνει επειδή οι εν λόγω κινεζικές εταιρείες δεν θέλουν να διακινδυνεύσουν να αντιμετωπίσουν προβλήματα με την αγορά αεροσκαφών από την Airbus ή την Boeing στο μέλλον.
«Πρόκειται για δυτικά αεροσκάφη. Δεν είμαι σίγουρος πώς θα αντιμετωπίσουν οι κινεζικές εταιρείες τις κυρώσεις», είπε. «Και το πιο σημαντικό είναι ότι αυτά τα αεροσκάφη δεν θα υποστηρίζονται πλέον με ανταλλακτικά και συντήρηση. Είναι πραγματικό ζήτημα αν χάσουν τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας τους, κάτι που μπορεί να συμβεί αν δεν τηρούνται τα κατάλληλα αρχεία, ή ειδικά αν κανιβαλιστούν για ανταλλακτικά».
Η Κίνα έχει ήδη δηλώσει ότι δεν θα στείλει ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη αυτά στη Ρωσία, σύμφωνα με δημοσίευμα του ρωσικού πρακτορείου ειδήσεων TASS, το οποίο επικαλείται τον Valery Kudinov, επικεφαλής του τμήματος αξιοπλοΐας αεροσκαφών στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αερομεταφορών της χώρας.
Η Ρωσία θα καταπολεμήσει τις προσπάθειες κατάσχεσης αεροσκαφών
Η Ρωσία ανακοίνωσε την Πέμπτη σχέδια για έναν νέο νόμο που θα εμποδίζει τα αεροπλάνα αυτά να εγκαταλείψουν τη χώρα. Αυτό όμως θα δημιουργούσε μια κατάσταση στην οποία οι αεροπορικές της εταιρείες θα έχουν πρόβλημα να μισθώνουν αεροπλάνα στο μέλλον, ακόμη και μετά το τέλος των κυρώσεων.
«Οι ρωσικές αεροπορικές εταιρείες θέλουν να συνεργαστούν με τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης. Υποψιάζονται, όταν όλα τελειώσουν, ότι θα χρειαστούν αεροπλάνα στο μέλλον», δήλωσε η Betsy Snyder, πιστωτική αναλύτρια της Standard & Poor's που παρακολουθεί τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αεροσκαφών.
Είναι πολύ πιο εύκολο για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία να ζήσει χωρίς τη Ρωσία, η οποία αντιπροσωπεύει μόνο το 1% περίπου των συνολικών αγορών εμπορικών αεροσκαφών, από ό,τι θα είναι για τη Ρωσία να ζήσει χωρίς αεροσκάφη ή ανταλλακτικά των ΗΠΑ και της ΕΕ. Οι προσπάθειες της Ρωσίας να κατασκευάσει τα δικά της εμπορικά αεροσκάφη παρήγαγαν αεροσκάφη αμφίβολης ασφάλειας, τα οποία δεν βρήκαν αγοραστές στη διεθνή αγορά.
Μπορεί μια χώρα τόσο μεγάλη όσο η Ρωσία να ζήσει χωρίς μια σύγχρονη, βιώσιμη αεροπορική βιομηχανία; «Αυτή είναι μια θέση που δεν έχει δοκιμαστεί ποτέ», δήλωσε ο Aboulafia. «Αλλά πρόκειται να δοκιμαστεί».
Ο Σωκράτης Φάμελλος κι επίσημα πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει, το πρώτο μήνυμά του και το βιογραφικό του
Πανικός σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι μετά από φωτιά: Έσπαγαν τα παράθυρα
Τρόμος στην Τουρκία: Φωτιά σε κινητήρα αεροσκάφους κατά την προσγείωση - Βίντεο
Γκλέτσος για τις μπαταρίες και τις ανεμογεννήτριες: «Έμαθε ο κόσμος από αυτό το viral λάθος»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr