Οι «Ευμενίδες» του Αισχύλου επιστρέφουν για λίγες παραστάσεις στην Αγγλικανική Εκκλησία: Μπορούν οι θεατές να δικάσουν;
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Οι «Ευμενίδες» του Αισχύλου επιστρέφουν για λίγες παραστάσεις τον Νοέμβριο στην Αγγλικανική Εκκλησία, με πρεμιέρα την Παρασκευή 10 Νοεμβρίου. Η παράσταση είχε συμμετάσχει στην «2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» και είχε φιλοξενηθεί στο Ζιντσιρλί Τζαμί από το ΔΗΠΕΘΕ Σερρών.
Η Άντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί δημιουργικά εκ νέου τις «Ευμενίδες», δοκιμάζοντας την πρώτη νομική δίκη στην ιστορία της ανθρωπότητας σε κλειστό χώρο, με αληθινό ακροατήριο - δικαστές και υποδυόμενη την Κλυταιμνήστρα. Σκοπός; «Να βιώσουμε μια κοινή εμπειρία και να αναπτυχθεί ένας δημόσιος διάλογος».
Η Παρθενόπη Μπουζούρη στον διπλό ρόλο του Προφήτη και του Απόλλωνα επισημαίνει επίσης: «οι θεατές είναι και πολίτες. Και ως τέτοιοι μετέχουν στη Δίκη».
Σε μια κοινή συνέντευξη για το ethnos.gr μας αποκαλύπτουν τις προϋποθέσεις μιας ουτοπικής συνθήκης: την συνοχή των πολιτών μιας κοινωνίας και την ενεργή στάση τους απέναντι στα κοινά.
Πρόκληση ο κλειστός χώρος, μετά την εμπειρία της Ελευσίνας στο Παλιό Ελαιουργείο;
Α. Μπρούσκου: Στον ανοιχτό χώρο όλα μεγεθύνονται προκειμένου να προβληθούν για ένα μεγάλο κοινό σε απόσταση. Ο κλειστός χώρος σε οδηγεί σε μια άλλη οικονομία, που δεν αφορά μόνο στην δυναμική της παράστασης αλλά και στην εσώτερη επαφή με τον μαλακό πυρήνα της.
Π. Μπουζούρη: Τα όρια του κλειστού χώρου σου μηνύουν την επικινδυνότητα αυτής της εγγύτητας.
Μια σύγχρονη πορεία από την ιδιώτευση, που τόσο γίνεται εμφατική στις μέρες μας, προς την δημόσια εμπλοκή στα πράγματα;
Α. Μπρούσκου: Ναι. Το Θέατρο σαν τόπος συνάντησης δημιουργεί αυτή την δημόσια εμπλοκή. Η θα έπρεπε. Πόσα πράγματα είπαμε μετά από ένα σεισμό που μας έβγαλε από τα σπίτια μας και μας ένωσε με άγνωστους ανθρώπους. Την ίδια ενέργεια αποζητά και το Θέατρο. Να βιώσουμε μια κοινή εμπειρία και να αναπτυχθεί ένας δημόσιος διάλογος.
Π. Μπουζούρη: Να γίνει τόσο ουσιαστικό. Να συμβαίνει όπως μια σχέση. Όχι να επιβάλλεται σαν προϊόν μιας αγορασμένης επιτυχίας εισιτηρίων εκ των προτέρων.
Πως εσείς επιλέγετε να ‘’τοποθετήσετε’’ το μυθικό & το απόκοσμο στοιχείο του Αισχύλου στα μάτια του θεατή του σήμερα;
Α. Μπρούσκου: Όλα συνδιαλέγονται μέσα από τον μύθο, τους θεούς και θνητούς επί σκηνής. Δυο κόσμοι συγκρούονται. Το μυθικό πρωτόγονο, άλογο παρελθόν με το σύγχρονο, ορθολογικά πολιτικό παρόν. Από τον κόσμο της μαγείας, της δεισιδαιμονίας και των ενστίκτων, στον ορθολογισμό του πολιτισμού. Από το σκοτάδι στο φως. Είμαστε πάντα συνδεδεμένοι και με τους δύο κόσμους, αφού το μυστήριο της ύπαρξης δεν έχει απαντηθεί, καθώς ο κόσμος των ονείρων μας συνοδεύει σ ‘όλη μας την ζωή.
Π. Μπουζούρη: Πρώτον, η παράσταση είναι πάντα ένα γεγονός που συμβαίνει σε πραγματικό χρόνο, και κάθε φορά αναδιαμορφώνεται από τον χώρο και τους θεατές. Η Αγγλικανική εκκλησία είναι ένας τόπος λατρείας με μυσταγωγική ατμόσφαιρα, που θα δώσει στην παράσταση τα δικά του χαρακτηριστικά. Περιμένω, λοιπόν, αυτή τη συνάντηση με τους θεατές σε μια τελετή, που θα βιώσουμε από κοινού την αφήγηση μιας παλιάς ιστορίας που όμως μας αφορά όλους στο σήμερα. Κατά δεύτερον, πιστεύω, πως σε αυτήν την Αρχαία Δίκη την πρώτη στην Ιστορία της ανθρωπότητας, το κοινό να αισθανθεί πως είναι μέρος της, να καταλάβει το δίκαιο όλων των πλευρών, να δει και να αντιληφθεί την ιδέα της δικαιοσύνης και να’ ναι μέτοχος ως πολίτης. Κατά τρίτον οι θεατές είναι και πολίτες. Και ως τέτοιοι μετέχουν στη Δίκη
Σήμερα δικάζουμε, καταδικάζουμε, ακυρώνουμε και κυρίως εκτονώνουμε θυμό, ένταση, αισθήματα αδικίες στα social media. Είναι η εποχή που στήνονται άτυπα δικαστήρια με μεγάλη ευκολία. Στην πραγματικότητα είμαστε όλοι εν δυνάμει ένορκοι και δικαστές, αμείλικτοι! Λειτουργούμε σαν όχλος! Για κάθε θέμα κοινωνικό, πολιτικό, καλλιτεχνικό, στήνονται λαϊκά δικαστήρια κατασπαράζονται άνθρωποι.
Είναι εύκολο από πολίτες να γίνουμε όχλος και θηρία…
Και πολύ επικίνδυνο για τη δημοκρατία.
Που θα ‘πρεπε να θωρακίζει αλλιώς την Δικαιοσύνη και την λειτουργία της.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ της παράστασης:
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Άντζελα Μπρούσκου
Σχεδιασμός Φωτισμών: Στέβη Κουτσοθανάση
Σκηνικά: Ελίνα Λούκου
Κοστούμια: Βασίλης Μπαρμπαρίγος
Επιμέλεια κομμώσεων: Κωνσταντίνος Βασιλείου
Επιμέλεια Κίνησης: Βάλια Παπαχρήστου
Μουσική Σύνθεση: Αλέξανδρος Μήτρος
Φωνητική σύνθεση χορού: Αγγελική Τουμπανάκη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Θάνος Χατζόπουλος
Φωτογραφίες: Άρτεμις Σκουλίκα & Θάνος Χατζόπουλος
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Εκτέλεση Παραγωγής: Delta Pi Productions
Παίζουν:
Παρθενόπη Μπουζούρη (Προφήτης, Απόλλων), Άντζελα Μπρούσκου (Κλυταιμνήστρα), Διονύσης Πιφέας (Ορέστης), Δήμητρα Χατούπη (Αθηνά)
(Ευμενίδες) Πάολα Καλλιγά, Δανάη Κατσαμένη, Θεοδώρα Κόρδα, Ανδριανή Κυλάφη, Βάλια Παπαχρήστου
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Παραστάσεις: Πρεμιέρα: Παρασκευή 10 Νοεμβρίου
Ημέρες & ώρες παραστάσεων
Παρασκευή 10 - Σάββατο 11Νοεμβρίου
Τετάρτη έως Σάββατο 15-18 Νοεμβρίου
Τιμές εισιτηρίων
Γενική Είσοδος: 15€
Μειωμένο: 12€
Διάρκεια παράστασης 80 λεπτά
Προπώληση εισιτηρίων : https://www.ticketservices.gr/event/evmenides-b-ekdoxi-kleistou-xorou/
Συμπαραγωγή: 2023 Ελευσίς & Θέατρο Δωματίου & ΔΗΠΕΘΕ Σερρών
Με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού
Αγγλικανική Εκκλησία
Φιλελλήνων 27, Αθήνα
(Μετρό Σύνταγμα)
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr