Αλεξία Μουστάκα στο ethnos.gr: «Ο έρωτας είναι μια επαναστατική πράξη»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Η θεατρική παράσταση «Φοβάμαι, ταυρομάχε» του Pedro Lemebel που ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα την περασμένη σεζόν, αποσπώντας θερμή υποδοχή από κοινό και κριτικούς, συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του για δεύτερη χρονιά! Ένα συγκλονιστικό κείμενο για την αποδοχή της διαφορετικότητας από τον συγγραφέα που έγινε η φωνή όλων των καταπιεσμένων, των περιθωριοποιημένων, όλων των αδικημένων.
Η Αλεξία Μουστάκα, κόρη του Σωτήρη Μουστάκα και της Μαρίας Μπονέλου, υποδύεται τη γυναίκα του δικτάτορα Αουγκούστο Πινοσέτ και μιλάει στο ethnos.gr για την δύναμη του έρωτα και τη σχέση του με την επανάσταση, ενώ αναφέρεται και στη θέληση των ανθρώπων για εξουσία και δύναμη, καθώς και τις ολέθριες συνέπειες που μπορεί να έχει.
Πώς προσεγγίσατε τον ρόλο της γυναίκας ενος δικτάτορα όπως του Πινοσέτ;
Τον ρόλο τον προσέγγισα με αγάπη, όπως προσεγγίζω κάθε ρόλο που παίρνω στα χέρια μου. Όταν πρόκειται για τέτοιο ρόλο, προσπαθώ να βρω ελαφρυντικά στον χαρακτήρα, τόσο στα παιδικά του χρόνια, όσο και στη μετέπειτα ζωή του. Πιστεύω πως όλοι μέσα μας έχουμε το καλό και το κακό και οι συνθήκες της ζωής μας βοηθάνε στο να βγάλουμε είτε το ένα είτε το άλλο ή καμία φορά και τα δυο. Πάντως η αλήθεια είναι, πως έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον να παίρνεις στα χέρια σου έναν κόντρα ρόλο και για μένα ο συγκεκριμένος, ήταν στο άλλο άκρο από μένα απ’ όλες τις απόψεις, οπότε μεγαλύτερη χαρά και δουλειά για μένα.
Ποια είναι η σχέση έρωτα και επανάστασης; Είναι ο έρωτας μια επαναστατική πράξη;
Ο έρωτας ναι, είναι μια επαναστατική πράξη. Όταν ερωτευόμαστε, επαναστατεί όλο μας το είναι και εναντιώνεται σε ό,τι σίγουρο και ήρεμο υπάρχει γύρω μας. Αναζητούμε το έντονο και το διαφορετικό. Αναζητούμε τη ζωή, την εμπειρία και την ελευθερία.
Πόσο επίκαιρο είναι το έργο του Lemebel στις μέρες μας;
Το «Φοβάμαι ταυρομάχε» είναι ένα υπέροχο κείμενο και άκρως επίκαιρο. Από τη μια μιλάει για αγάπη και εξυμνεί τη διαφορετικότητα, που δυστυχώς ακόμα και στις μέρες μας, υπάρχουν άνθρωποι που αντιδρούν ακραία και δε μπορούν να τη δεχτούν. Από την άλλη το κείμενο είναι βαθιά πολιτικό, μιλώντας για την περίοδο της δικτατορίας του Αουγούστο Πινοσέτ. Δυστυχώς, όπως βλέπουμε ακόμα και σήμερα η θέληση για εξουσία και δύναμη, οδηγεί σε εμπόλεμες καταστάσεις, όπως πολύ πρόσφατα είδαμε και συνεχίζουμε να βλέπουμε, την κατάσταση στο Ισραήλ.
Παρατηρείτε ότι οι κοινωνίες εξευγενίζονται ή οδηγούνται σε πιο αυταρχικές οδούς;
Kάποιες κοινωνίες σήμερα μπορεί να είναι πιο εξευγενισμένες σε σχέση με το παρελθόν, με περισσότερη ελευθερία, δημοκρατία και σεβασμό προς τα ανθρώπινα δικαιώματα. Άλλες, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι πιο απολυταρχικές και ελλειμματικές όσον αφορά την ελευθερία και τα δικαιώματα των πολιτών. Σίγουρο είναι πάντως ότι οι κοινωνίες σήμερα είναι πιο ανοικτές.
Ένας ύμνος στον άνθρωπο και τους αγώνες για ελευθερία
Το «Φοβάμαι, ταυρομάχε» περιγράφει τη σχέση ανάμεσα σ’ έναν μεσήλικα ομοφυλόφιλο, την «Τρελή» και έναν νεαρό φοιτητή, μέλος επαναστατικής οργάνωσης, επί δικτατορίας Πινοσέτ. Τους δύο αυτούς «αταίριαστους» χαρακτήρες φέρνει κοντά η δολοφονική απόπειρα εναντίον του Πινοσέτ το 1986. Κάτω από τον συνεχή φόβο της σύλληψής τους, θα δεθούν συναισθηματικά και ο ένας θα αλλάξει τη ζωή του άλλου. Την ίδια στιγμή παρακολουθούμε και ένα ακόμη ζευγάρι, το οποίο εκφράζει έναν τελείως διαφορετικό κόσμο, τον Πινοσέτ και τη γυναίκα του.
Στην παράσταση υπάρχουν ντοκουμέντα και ηχητικό υλικό από την περίοδο της δικτατορίας του Πινοσέτ. Άλλωστε ο Lemebel είχε δική του εκπομπή στο ραδιόφωνο Radio Tierra, μέσω του οποίου απευθυνόταν «στους ανθρώπους που δεν αγόραζαν βιβλία, γιατί δεν είχαν χρήματα να τα αγοράσουν ή γιατί δεν ήξεραν καν ανάγνωση».
Ο Pedro Lemebel γεννήθηκε στο Σαντιάγο στις αρχές του 1950 και πέθανε το 2015. Τον έχουν αποκαλέσει «φαινόμενο της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας» και θεμελιωτή της ακτιβιστικής performance. Το «Φοβάμαι, ταυρομάχε» έχει μεταφραστεί σε αρκετές γλώσσες και έχει μεταφερθεί στο θέατρο και τον κινηματογράφο.
Η Άννα Βαγενά για την παράσταση
«Η ανταπόκριση του κοινού στις περσινές μας παραστάσεις, η μεγάλη προσέλευσή του, αλλά και η συναισθηματική συμμετοχή του σε αυτές, με συγκίνησαν βαθύτατα και μου έδωσαν μεγάλη χαρά. Αγάπησα και αγαπώ πολύ το κείμενο του Λεμεμπέλ, γιατί είναι βαθιά ανθρώπινο και συγχρόνως πολιτικό. Έτσι είμαστε πολύ χαρούμενοι, οι συνεργάτες μου κι εγώ, που θα συναντηθούμε μαζί σας για δεύτερη χρονιά, στο θέατρό μας, το “Μεταξουργείο”, με το “Φοβάμαι, ταυρομάχε”. Στη δύσκολη εποχή που ζούμε, το θέατρο παραμένει το καταφύγιο της ψυχής για όλους μας».
Ταυτότητα παράστασης
Έναρξη: 13 Οκτωβρίου 2023
Βασισμένο στο μυθιστόρημα «Φοβάμαι, ταυρομάχε» του Pedro Lemebel (Πέδρο Λεμεμπέλ), εκδόσεις Καστανιώτη 2021
Μετάφραση: Κώστας Αθανασίου (Βραβείο Λογοτεχνικής Μετάφρασης ΛΕΑ 2021)
Θεατρική προσαρμογή / Σκηνοθεσία: Άννα Βαγενά
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Επιμέλεια ήχων-μουσικής: Γιάννης Καραγιάννης
Σκηνικά / Κοστούμια: Άννα Βαγενά
Κατασκευή σκηνικών: Wasaf Butt
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Στεφανάτου
Φωτογραφίες παράστασης: Κέλλυ Φώσκολου
Σχεδιαστικά / Γραφιστικά: Ναυσικά Σιωροπούλου
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will
Στον ρόλο της Τρελής ο Νίκος Αρβανίτης
Παίζουν:
Σταμάτης Μπάκνης
Αλεξία Μουστάκα
Βασιλική Βλάχου
και ο Ανδρέας Κωνσταντινίδης
Εκφωνήτρια Radio Cooperativa, Manola Robles: Γιασεμί Κηλαηδόνη
Εκφωνητής Radio Cooperativa, Sergio Campos: Γιάννης Καραγιάννης
Πού: Θέατρο «Μεταξουργείο», Ακαδήμου 14, Μεταξουργείο, τηλ.: 210 5234382
Πότε: Από 13 Οκτωβρίου και κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00.
Εισιτήρια: 15 € (γενική είσοδος), 12 € (φοιτητές, άνεργοι, συνταξιούχοι άνω των 65 ετών, πολύτεκνοι).
Προπώληση: More.com
Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 45 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Κατάλληλο άνω των 16 ετών
Η παράσταση «Φοβάμαι, ταυρομάχε», πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr