Ελευθερία στη Βρέμη: Το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης για πρώτη φορά στην ιστορία του συμπράττει με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Η παράσταση «Ελευθερία στη Βρέμη» του Ράινερ Βέρνερ Φάσμπιντερ, χειμερινή παραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, για την περίοδο 2022-23, κάνει πρεμιέρα στα Χανιά στις 30 Νοεμβρίου, σε νέα μετάφραση του Γιώργου Δεπάστα, διασκευή, σκηνοθεσία, σκηνικά, κοστούμια, μουσική επιμέλεια Νίκου Μαστοράκη και με μια εξαιρετική ομάδα ηθοποιών και συντελεστών. Η παράσταση θα περιοδεύσει στη συνέχεια σε όλη την Κρήτη.
Τον Ιανουάριο του 2023, το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης για πρώτη φορά στην ιστορία του, συμπράττει με το Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν και η παράσταση ανεβαίνει στο ιστορικό «Υπόγειο» μέχρι τον Απρίλιο του 2023.
Πρόκειται για το δέκατο έκτο θεατρικό έργο του συγγραφέα, ηθοποιού, κινηματογραφικού και θεατρικού σκηνοθέτη, Ράινερ Βέρνερ Φάσμπιντερ, τρομερού παιδιού και εκπρόσωπου του νέου γερμανικού κινηματογράφου, έργο που ανέβασε ο ίδιος το 1971 στο θέατρο της Βρέμης.
Η Γκεέσε Γκότφριντ είναι μια γυναίκα που ζει στη Βρέμη στο πρώτο ήμισυ του 19ου αιώνα - μια εποχή όπου η γυναίκα ήταν εξαρτημένη από τον πατέρα, τον σύζυγο, τον αδελφό και όποιον άλλο άντρα υπήρχε στη ζωή της. Γνώμη και ελεύθερη βούληση δεν επιτρεπόταν να έχει, δεν της επιτρεπόταν καν να σκεφτεί. Ούτε καν να αγαπήσει. Δυνατότητα ανεξαρτησίας δεν υπήρχε καμία. Ελεύθερες γυναίκες νοούνταν μόνο οι πόρνες, που κι αυτές ήταν υποχείρια κάποιου προαγωγού.
Η διεκδίκηση της ελευθερίας από μια γυναίκα αντιμετωπιζόταν ως ψυχικό νόσημα, ως λάθος της φύσης και μπορούσε να την οδηγήσει ακόμη και στο δικαστήριο. Η Γκεέσε, μια γυναίκα έξυπνη, ικανή, ευρηματική, στην προσπάθειά της να κερδίσει την ελευθερία έρχεται σε σύγκρουση με όλο το περιβάλλον της, άντρες και γυναίκες, και όταν συναντά εμπόδια και αισθάνεται ότι απειλείται, αμύνεται, καταφεύγοντας σε ακραίες λύσεις πέρα και έξω από κάθε λογική.
Το έργο του Φάσμπιντερ - μια αστική τραγωδία - , επικεντρώνεται στο πρόσωπο της Γκεέσε και στο κοινωνικό και ψυχολογικό παρασκήνιο, που την οδήγησε στις πράξεις της. Μέσα από μια αλληγορία για το ρόλο τις εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις, παρουσιάζει την Γκεέσε σαν μια γυναίκα που απέναντι στην αδικία μιας ανδροκρατούμενης κοινωνίας, δεν βρίσκει άλλη δυνατότητα απελευθέρωσης και αυτοπραγμάτωσης από το φόνο. Το έργο δεν αναφέρεται μόνο στη χειραφέτηση της γυναίκας, αλλά στην χειραφέτηση κάθε εξουσιαζόμενου από τον εξουσιαστή.
Ο συγγραφέας αντλεί έμπνευση από την πραγματική ιστορία της Γκεέσε Γκότφριντ, μιας αστής της Βρέμης, μιας κατά γενική ομολογία θεοσεβούς και έντιμης γυναίκας, που σκότωσε δεκαπέντε ανθρώπους, τα εγκλήματά της αποκαλύφθηκαν το 1831 και αποκεφαλίστηκε στην τελευταία δημόσια εκτέλεση στη Βρέμη. Από το υλικό αυτό ο Φάσμπιντερ πλάθει μια αλληγορία για το ρόλο της εξουσίας στις διαπροσωπικές σχέσεις και κάνει έναν ύμνο στην ελευθερία που κατακτάται με κάθε τίμημα.
- «Κιβωτός του κόσμου»: Σοκαριστικές μαρτυρίες και τρεις εργαζόμενοι στο μικροσκόπιο - «Φίμωσαν και ξυλοκόπησαν άγρια παιδιά»
- Εκλογικά διλήμματα στην κυβέρνηση: Οι επικρατέστερες ημερομηνίες και τα νέα πρόσωπα στα ψηφοδέλτια
- Μουντιάλ 2022: Να δούμε ή να σαμποτάρουμε το Παγκόσμιο του Κατάρ; Κώστας Βαϊμάκης και Νίκος Τζιανίδης απαντούν
- Καύσιμα: Γίναμε... Σκανδιναβία στις τιμές του πετρελαίου κίνησης
Ο Σωκράτης Φάμελλος κι επίσημα πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ: Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει, το πρώτο μήνυμά του και το βιογραφικό του
Πανικός σε γνωστό μπαρ στο Παγκράτι μετά από φωτιά: Έσπαγαν τα παράθυρα
Τρόμος στην Τουρκία: Φωτιά σε κινητήρα αεροσκάφους κατά την προσγείωση - Βίντεο
Γκλέτσος για τις μπαταρίες και τις ανεμογεννήτριες: «Έμαθε ο κόσμος από αυτό το viral λάθος»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr