Πρώτο Βραβείο για τους «GEOFlipped Gamers» στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό του JA Greece
Πραγματοποιήθηκε το μαθητικό – επιχειρηματικό γεγονός της χρονιάς από το Junior Achievement Greece🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Μια σπουδαία διάκριση κατέκτησε το 6ο Δημοτικό Σχολείο Παλλήνης στον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Επιχειρηματικότητας του Junior Achievement Greece, αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά ότι το δημόσιο σχολείο μπορεί να σταθεί ισάξια – και πολλές φορές υπεροχικά – δίπλα σε ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Η μαθητική ομάδα του προγράμματος GEO Flipped αναδείχθηκε πρώτη ανάμεσα σε συμμετοχές από ολόκληρη την Ελλάδα, αποσπώντας το 1ο βραβείο, σε έναν απαιτητικό και δημιουργικό διαγωνισμό που προωθεί την καινοτομία, τη συνεργασία και την επιχειρηματική σκέψη σε νεαρές ηλικίες.
Η επιτυχία αυτή είναι αποτέλεσμα της έμπνευσης, της δημιουργικότητας και της σκληρής δουλειάς των μαθητών, αλλά και της πολύτιμης συμβολής των εκπαιδευτικών τους. Ιδιαίτερα θερμά συγχαρητήρια αξίζουν στην κα Κατερίνα Νάστου, δασκάλα της Ε’ τάξης, και στην κα Πόπη Ευσταθίου, δασκάλα Πληροφορικής του σχολείου, οι οποίες με τη συνεργασία και παιδαγωγική καθοδήγηση, στήριξαν και ανέπτυξαν τις ιδέες των παιδιών σε ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό έργο. Η ενεργή συμμετοχή των γονέων της Ε’ τάξης, καθώς και η στήριξη από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, υπήρξαν επίσης καθοριστικής σημασίας για την υλοποίηση του εγχειρήματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το 6ο Δημοτικό Παλλήνης διακρίνεται στον ίδιο διαγωνισμό. Πριν δύο χρόνια, η ΣΤ’ τάξη του σχολείου, με την καθοδήγηση και πάλι της κας Κατερίνας Νάστου, είχε κατακτήσει το 2ο βραβείο, επιβεβαιώνοντας τη συνέπεια και τη συνέχεια στην εκπαιδευτική ποιότητα και καινοτομία.
Η δασκάλα που είχε την έμπνευση αυτή να παρακινήσει τους μαθητές σε μια τέτοια καινοτομία μιλά στο ethos.gr για όλη τη διαδικασία αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι «μικροί επιχειρηματίες».
Κα Νάστου, ποια ήταν η αρχική ιδέα της ομάδας και πώς εξελίχθηκε σε πλήρως λειτουργική εικονική επιχείρηση;
Η ιδέα γεννήθηκε μέσα από το μάθημα της Γεωγραφίας, που συχνά δυσκόλευε τους μαθητές — ιδίως όσους είχαν μαθησιακές ιδιαιτερότητες — και τους γονείς στη μελέτη των παιδιών στο σπίτι. Ξεκινήσαμε με ένα απλό παιχνίδι μνήμης από κάρτες με εικόνες χαρτών και σταδιακά το εμπλουτίσαμε με ερωτήσεις, πιόνια από γόμες, χειροποίητα ταμπλό και αυτοσχέδιο ζάρι. Χωρίς να το καταλάβουμε, είχαμε δημιουργήσει ένα δυναμικό εκπαιδευτικό εργαλείο που εξελισσόταν σε κάθε μάθημα. Οι μαθητές επινόησαν αποστολές, δοκιμασίες, κυνηγούς κειμηλίων και QR codes. Η μέθοδος της ανεστραμμένης τάξης, που εφαρμόσαμε ήδη πιλοτικά στην Ιστορία, ενσωματώθηκε οργανικά στο παιχνίδι και αποτέλεσε τη βάση για τη δημιουργία του Geoflipped Gamers, όπου η γνώση αποκτάται πριν το μάθημα και ο χρόνος στην τάξη αφιερώνεται στη συνεργατική, βιωματική μάθηση.
Το μεγάλο μας όραμα δε σταματά στη δημιουργία εκπαιδευτικών παιχνιδιών. Στοχεύουμε στη δημιουργία ενός πολυχώρου δραστηριοτήτων στο σχολείο μας – ενός εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών, ρομποτικής και δημιουργίας, όπου η γνώση γίνεται εμπειρία! Για να το πετύχουμε, σχεδιάσαμε την επιχείρησή μας με στόχο τη συγκέντρωση πόρων από την πώληση των παιχνιδιών μας. Ξεκινήσαμε οργανώνοντας την ομάδα με βάση ερωτηματολόγια αυτογνωσίας, ορίσαμε ρόλους, φτιάξαμε οργανόγραμμα και σχεδιάσαμε το λογότυπό μας. Πραγματοποιήσαμε έρευνα αγοράς, εντοπίσαμε το κοινό-στόχο και διαμορφώσαμε ειδικά ερωτηματολόγια. Βρήκαμε χορηγούς, συνεργαστήκαμε με τυπογραφεία, δημιουργήσαμε οικονομικό πλάνο και σχεδιάσαμε το παιχνίδι από παιδιά για παιδιά, με μεράκι και φαντασία. Χρησιμοποιήσαμε προγράμματα 3D εκτύπωσης, δημιουργήσαμε υλικό, κάναμε δοκιμές, και οργανώσαμε την προώθηση με φυλλάδια, QR posters και παρουσίαση στο σχολείο. Οι πρώτες προπαραγγελίες ήδη καταγράφηκαν και είμαστε έτοιμοι να δούμε το όραμά μας να παίρνει σάρκα και οστά.
Ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσατε ως ομάδα και πώς την ξεπεράσατε;
Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε ως ομάδα ήταν η διαχείριση του χρόνου και η κατανομή των ρόλων, καθώς έπρεπε να συνδυάσουμε σχολικές υποχρεώσεις με τις απαιτήσεις του εγχειρήματος. Οι μαθητές είχαν διαφορετικά επίπεδα δεξιοτήτων, γεγονός που αρχικά δυσκόλεψε τη συνεργασία. Για να το ξεπεράσουμε, χρησιμοποιήσαμε εργαλεία οργάνωσης και δημιουργήσαμε ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα, ενώ οργανώσαμε τακτικές συναντήσεις για ανατροφοδότηση και παρακολούθηση της προόδου.Άλλες προκλήσεις περιλάμβαναν περιορισμένους πόρους, για τους οποίους βρήκαμε χορηγούς και συνεργαστήκαμε με τυπογραφεία. Αντιμετωπίσαμε επίσης τεχνικές δυσκολίες στην παραγωγή του παιχνιδιού, καθώς απαιτήθηκε εκπαίδευση σε νέα εργαλεία σχεδίασης και 3D εκτύπωσης. Για να διατηρήσουμε την ομάδα ενεργή και κινητοποιημένη, διαχειριστήκαμε την πίεση του χρόνου με μεθοδικότητα και ενθουσιασμό, ενώ μάθαμε από λάθη και διορθώσαμε αστοχίες κατά τη διάρκεια των δοκιμών.Η αποδοχή του κοινού αποτέλεσε άλλη μια πρόκληση, αλλά με τη σωστή έρευνα και προώθηση καταφέραμε να κερδίσουμε την εμπιστοσύνη μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών. Αντιμετωπίζοντας όλες αυτές τις δυσκολίες, δουλέψαμε συνεργατικά, αναπτύξαμε τις τεχνικές μας δεξιότητες και παραδώσαμε το προϊόν μας έγκαιρα για εκτύπωση στο τυπογραφείο.
Τι συμβουλή θα δίνατε σε άλλους εκπαιδευτικούς που θέλουν να εμπνεύσουν τους μαθητές τους να συμμετάσχουν σε τέτοιους διαγωνισμούς;
Η συμμετοχή των μαθητών σε εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία μάθησης, δημιουργίας και προσωπικής εξέλιξης. Μέσα από τέτοιες εμπειρίες, τα παιδιά μας καλούνται να σκεφτούν, να συνεργαστούν και να μετατρέψουν τις γνώσεις τους σε πράξη. Αναπτύσσουν δεξιότητες όπως η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα και η υπευθυνότητα. Ενισχύουν την αυτοπεποίθησή τους και αποκτούν πολύτιμες εμπειρίες ομαδικής δουλειάς, ενώ μαθαίνουν να διαχειρίζονται χρόνο, ρόλους και ευθύνες. Το σχολείο, μέσα από τέτοιες δράσεις, γίνεται ζωντανός χώρος έκφρασης, καινοτομίας και ουσιαστικής μάθησης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος των εκπαιδευτικών είναι καθοριστικός. Οφείλουμε να λειτουργούμε ως καθοδηγητές και εμψυχωτές.Να καλλιεργούμε το κατάλληλο κλίμα ώστε κάθε παιδί να μπορεί να συνεισφέρει με τις δικές του δυνάμεις, να νιώθει σημαντικό και να μαθαίνει μέσα από τη διαδικασία – ανεξαρτήτως αποτελέσματος.Η επιτυχία δε μετριέται μόνο με βραβεία, αλλά με τα εφόδια που οι μαθητές αποκτούν για τη ζωή και αυτά είναι ανεκτίμητα.
Καταφέρατε να κερδίσετε το πρώτο βραβείο πανελλαδικά, έχοντας να αντιμετωπίσετε δύο πρότυπα γυμνάσια. Τι σημαίνει για εσάς η νίκη αυτή και τι σκοπούς έχετε από δω και πέρα;
Η διάκριση μιας Ε΄ τάξης δημοσίου δημοτικού σχολείου σε έναν διαγωνισμό επιχειρηματικότητας, απέναντι σε δύο πρότυπα γυμνάσια, έχει πολλαπλή και ιδιαίτερη σημασία, τόσο συμβολική όσο και ουσιαστική:Η νίκη αυτή αποδεικνύει ότι η ποιότητα της εκπαίδευσης και η δυναμική των μαθητών δεν περιορίζεται στα Πρότυπα ή σε ειδικού τύπου σχολεία. Ακόμη και ένα τυπικό δημόσιο σχολείο, χωρίς πρόσθετους πόρους ή ειδικό καθεστώς, μπορεί να δημιουργήσει εξαιρετικές ιδέες, να εμπνεύσει τους μαθητές του και να διακριθεί.
Μαθητές της Ε΄ τάξης κατάφεραν να σταθούν ισότιμα – και να ξεχωρίσουν – απέναντι σε μεγαλύτερους μαθητές Γυμνασίου. Αυτό ενισχύει δραστικά την αυτοπεποίθησή τους και τους δείχνει ότι η ηλικία δεν είναι εμπόδιο όταν υπάρχει δημιουργικότητα, συνεργασία και φαντασία. Ακόμη και στο δημόσιο σχολείο, όπου οι συνθήκες μπορεί να είναι πιο δύσκολες, το πάθος μπορεί να φέρει εξαιρετικά αποτελέσματα.Σε μια εποχή όπου συχνά απαξιώνεται η δημόσια εκπαίδευση, μια τέτοια διάκριση δείχνει τη δυναμική και την αξία του δημόσιου σχολείου, όταν υπάρχει όραμα, συνεργασία και υποστήριξη. Δίνει ένα ηχηρό μήνυμα ότι τα παιδιά κάθε περιοχής μπορούν να μεγαλουργήσουν, εφόσον τους δοθούν ευκαιρίες.
Το γεγονός ότι παιδιά δημοτικού κατάφεραν να αναπτύξουν μια καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα και να την παρουσιάσουν με επιτυχία αποτελεί ζωντανό παράδειγμα του τι σημαίνει μάθηση μέσω δράσης. Είναι ένα εκπαιδευτικό επίτευγμα από μόνο του. Μετά τη νίκη μας, σκοπεύουμε να ενισχύσουμε την εκπαιδευτική αξία της επιχείρησής μας και να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας. Στόχοι μας είναι η συνεχιζόμενη ανάπτυξη και βελτίωση των εκπαιδευτικών παιχνιδιών και σε άλλα διδακτικά αντικείμενα, όπως η Ιστορία, η Φυσική και η διάδοσή τους σε περισσότερα σχολεία. Η νίκη μας είναι βεβαίως και η αρχή για την υλοποίηση του οράματος του πολυχώρου δραστηριοτήτων, όπως ενός εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών στο σχολείο μας, όπου η γνώση θα μετατρέπεται σε εμπειρία μέσα από πειράματα, ρομποτική και άλλες δημιουργικές δραστηριότητες. Για την υλοποίηση αυτού του οράματος, η εξασφάλιση πόρων μέσω της πώλησης των παιχνιδιών μας θα είναι καθοριστική.
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr