Η «κόντρα» Πρωτοψάλτη - Κραουνάκη και το θρυλικό μαγαζί «Αδωνις» που συχνάζουν τεκνά, φρικιά, αθλητές και μία χοντρή
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
«Αν ήσουν όργανο, τι όργανο θα ήθελες να είσαι;» είχε ρωτήσει ο Σταμάτης Κραουνάκης την Πρωτοψάλτη στα πρώτα χρόνια της γνωριμίας τους. «Θα ήθελα να είμαι τύμπανο», του είχε απαντήσει ανεπιφύλακτα εκείνη. Τον Σεπτέμβριο του 1975, σε μια συναυλία στο Παλέ ντε Σπορ της Θεσσαλονίκης, μια νέα φωνή εμφανίζεται για πρώτη φορά στο προσκήνιο. Είναι η, 20χρονη τότε, Αλκηστις Πρωτοψάλτη, έτσι όπως είχε «βαφτίσει» ο Δήμος Μούτσης την Αλκηστη Αττικιουζέλ, με καταγωγή από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου.
Η Αλκηστις, η οποία είχε ξεκινήσει αρχικά από τον αθλητισμό, βρέθηκε τελικά στον κόσμο της μουσικής. Η φωνή της έχει γίνει συντροφιά σε κάθε στιγμή της ζωής μας, αφηγούμενη με τον μοναδικό της τρόπο τις μεγάλες αγάπες, τις μικρές νοσταλγίες, τις απογοητεύσεις, τα ψάξιματα και τις αναζητήσεις μας. «Για μένα η Αλκηστις είναι το κορίτσι που καθόταν μπροστά στη βάρκα, κούναγε τα ποδαράκια της και της λέω, ετσι θέλω να πεις τη Σωτηρία της Ψυχής» είχε αποκαλύψει ο Σταμάτης Κραουνάκης σε παλιότερη συνέντευξή του.
Το άλμπουμ που σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή στην καριέρα της είναι το «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ». Αποτέλεσε τον πραγματικό σταθμό που διαμόρφωσε την καλλιτεχνική και ερμηνευτική της ταυτότητα, ενώ ταυτόχρονα σηματοδότησε την έναρξη μιας σημαντικής συνεργασίας με το δίδυμο Κραουνάκη - Νικολακοπούλου. Κυκλοφόρησε στις 24 Σεπτεμβρίου του 1985, κάνοντας τεράστια εμπορική επιτυχία, με πωλήσεις που ξεπέρασαν τα 75.000 αντίτυπα.
Ο δίσκος είχε χρόνους φυσικής γέννας. Διήρκεσε ακριβώς εννιά μήνες. Εφερε στο προσκήνιο οχτώ μεγάλες επιτυχίες της ερμηνεύτριας, τα κομμάτια των οποίων ακόμα και σήμερα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του ρεπερτορίου της. Ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται τα «Η σωτηρία της ψυχής», «Τρεις άγγελοι», «Κιβωτός», το ομώνυμο «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ» και ο «Αδωνις». Η συνεργασία της με το δίδυμο των μεγάλων ελληνικών επιτυχιών έφερε νέα διάσταση στη μουσική της, καθιστώντας αυτό το άλμπουμ ένα σημαντικό πυλώνα στην ιστορία της ελληνικής μουσικής.
«...που συχνάζουν τεκνά και φρικιά και αράζουν και αθλητές»
Οταν η Αλκηστις Πρωτοψάλτη ερμήνευε τον στίχο «...πάμε στον Άδωνι για καφέ», η Νέα Σμύρνη ήταν μια από τις πιο ελκυστικές γειτονιές της Αθήνας. Το ζαχαροπλαστείο «Αδωνις» στην κεντρική πλατεία έγινε σημείο αναφοράς, συνδυάζοντας την επιτυχία του Σταμάτη Κραουνάκη με την ανέμελη καθημερινότητα. Στο μαγαζί σύχναζαν προσωπικότητες όπως η Τζένη Βάνου, η Αλέκα Κανελλίδου, ο Γιάννης Σπάρτακος, ο Στράτος Διονυσίου και πολλοί άλλοι. Ήταν το αγαπημένο τους μέρος, όπου έπιναν τον καφέ τους, συζητούσαν, αγόραζαν γλυκά.
Κατά τη δεκαετία του '90, ακόμα και οι μεταγραφές του Πανιωνίου επί Δενδρινού είχαν υπογραφεί μέσα στο «Αδωνις». Η εποχή του τραγουδιού, με τον συνδυασμό της μουσικής και των στίχων του Κραουνάκη, αποτύπωσε μια ανέμελη καθημερινότητα που συνδέθηκε μ' ένα μοναδικό μέρος και ένα ιδιαίτερο τραγούδι. Φυσικά, υπήρχαν και εκείνοι που είχαν αντιδράσει αρνητικά στους στίχους, ιδιαίτερα στο σημείο που αναφέρεται «που συχνάζουν τεκνά και φρικιά και αράζουν και αθλητές», καθώς για κάποιους αυτό φαίνεται να ακουγόταν σαν δημόσιο ψωνιστήρι, που ίσως τους σκανδάλιζε για εκείνη την εποχή. Από τότε έχουν περάσει αρκετά χρόνια και φαίνεται να το έχει η μοίρα αυτού του τραγουδιού να ξεσηκώνει αντιδράσεις.
«Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του»
Τα τελευταία χρόνια, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Αλκηστις Πρωτοψάλτη έχουν απομακρυνθεί. Η απόσταση αυτή άρχισε να παίρνει δημόσιες διαστάσεις, όταν η βραβευμένη ερμηνεύτρια διάλεξε να εκφράσει τη συμπαράστασή της στον κόσμο κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού. Τραγουδώντας επάνω σ' ένα φορτηγό του δήμου Αθηναίων, διασχίζοντας διάφορες γειτονιές, η Πρωτοψάλτη προσπαθούσε να ενώσει τον κόσμο που έμενε απομονωμένος στα σπίτια του.
Ακόµα και ο Κυριάκος Μητσοτάκης άφησε για λίγο το γραφείο του και απόλαυσε µαζί µε τον υπόλοιπο κόσµο τα τραγούδια της στην Ηρώδου Αττικού. Την καταχειροκρότησε και την ευχαρίστησε. «Μέσα από αυτήν την πρωτοβουλία µου θέλησα να δώσω λίγη χαρά και αισιοδοξία στον κόσµο. Να δείξω την ευγνωµοσύνη µου. Θέλησα να πω το δικό µου ευχαριστώ σε όλους τους ανθρώπους της πρώτης γραµµής, στους γιατρούς, τους νοσηλευτές και σε όλους όσοι µας βοήθησαν και µας στήριξαν για να κρατηθεί "η ζωή µας" αυτές τις δύσκολες µέρες» είχε αναφέρει τότε η ίδια στον δημοσιογράφο Αγγελο Γεραιουδάκη και στην εφημερίδα «Εθνος».
Από την αρχή µέχρι και το τέλος της διαδροµής, η Αλκηστις Πρωτοψάλτη δεν µπορούσε να κρύψει τη συγκίνησή της. Μάλιστα, κάποια στιγµή δεν άντεξε και σταµάτησε από το κλάµα. «Αυτό που έζησα και ένιωσα δεν περιγράφεται µε λόγια. Ηταν πολύ µεγαλύτερο από εµάς και θα µείνει στις καρδιές µας και ειδικά στην ψυχή µας µε πλατινένια γράµµατα» είχε υπογραμμίσει η καλλιτέχνις. Παρ’ όλα αυτά, αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν συµφώνησαν µε τη συναυλία. Μίλησαν για «συνωστισµό» και µη τήρηση µέτρων, τόσο στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης όσο και µε δηλώσεις τους.
Ενας από αυτούς ήταν και ο Σταµάτης Κραουνάκης, ο οποίος εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκειά του γράφοντας αρχικά στον προσωπικό του λογαριασµό στο Facebook: «Οταν γράφαµε αυτό το τραγούδι "Τα πιο ωραία λαϊκά", δεν φανταζόµασταν αυτήν την πιθανότητα. Εξω από το Μαξίµου µε δεξιά κυβέρνηση. Το λιγότερο που µπορώ να πω, αφού χοροπηδά Κούλης και Μπακογιαννέικο, είναι να πληρώσουν µε το επίδοµα και όσους έχουν αφήσει απόξω. Δηµιουργούς, µουσικούς, συγγραφείς και εικαστικούς. Δεν θα δεχτώ σχόλια που προσβάλλουν την Αλκηστη. Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του».
Πώς η «χοντρή νευρικιά» του Κραουνάκη εγινε μόνο «νευρικιά»
Παράλληλα, η απόσταση ανάμεσά τους φαίνεται να διευρύνθηκε περαιτέρω με την απόφαση της Πρωτοψάλτη ν' αποσύρει τη λέξη «χοντρή» από τους στίχους του τραγουδιού «Άδωνις» του Σταμάτη Κραουνάκη, ως έκφραση διαμαρτυρίας εναντίον του bodyshaming. Κάτι που πρόσεξαν πολλοί από τους θεατές που έδωσαν το παρόν στη μουσική παράσταση που ετοίμασε πριν από μερικε΄ς ημερες η Αλκηστις Πρωτοψάλτη και ο Γιώργος Νταλάρας στο Παλλάς.
Όταν ο Κραουνάκης κλήθηκε από δημοσιογράφους να σχολιάσει το γεγονός κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της νέας του δουλειάς «Τίγρης», είπε: «Σιχαίνομαι τη λέξη "body shaming". Θα απαντήσω για να μη λυσσάξετε. Κάθε ερμηνευτής στη ζωντανή απόδοση των τραγουδιών έχει το δικαίωμα να πειράξει οτιδήποτε. Εγώ κάθε φορά που λέω το τραγούδι στη λέξη χοντρή τη δείχνω τη χοντρή και όλες οι χοντρούλες από κάτω ενθουσιάζονται. Είναι ένας στίχος που γράφτηκε για άντρα και είναι υπαρκτό πρόσωπο. Αυτό είναι μία προσωπική της άποψη, θεωρεί ότι κάτι φταίει και δεν κάνει να λέμε τους ανθρώπους χοντρούς και τα λοιπά… αλλά το τραγούδι είναι σαράντα ετών και είναι αθώο. Ας κάνει ό,τι θέλει, δεν με νοιάζει. Δεν επικοινωνώ με την κυρία Πρωτοψάλτη μετά το φορτηγό του Δήμου Αθηναίων, ούτε κι εκείνη μαζί μου. Την αγαπώ και δεν με νοιάζει».
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr