Yamaha MT-09 SP: Η κορυφαία έκδοση MT-09
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Η έκδοση SP του νέου MT-09, αποτελεί την κορυφαία έκδοση εξοπλισμού της εμβληματικής fun γυμνής μοτοσυκλέτας της Yamaha, η οποία έχει τα φόντα να χαρίσει τόνους διασκέδασης στον αναβάτη της τόσο στον δρόμο όσο και στην πίστα.
Οι κατασκευαστές μοτοσυκλετών ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν τα γράμματα “SP” για να δηλώνουν τις πιο εξειδικευμένες και σκληροπυρηνικές εκδόσεις των supersport και superbike μοντέλων τους, ως ακρωνύμιο των λέξεων Sport-Production ή Special Production. Έτσι, στο μυαλό των περισσότερων τα δύο αυτά γράμματα, έχουν συνδεθεί με τις race-replica μοτοσυκλέτες. Η Yamaha, ωστόσο, στη σύγχρονη ιστορία της, έχει υιοθετήσει το γράμμα “M”, για να συμβολίσει τις αγωνιστικές καταβολές των μοτοσυκλετών της, ενώ το “SP”, χρησιμοποιείται για να δηλωθούν οι κορυφαίες εκδόσεις εξοπλισμού των γυμνών MT-09 και MT-10.
Η έκδοση SP για το MT-09 ξεκίνησε από την προηγούμενη γενιά, έχοντας σαφή υπεροχή περιφερειακά, σε σχέση με τη βασική έκδοση, καθώς το ποιοτικότερο πιρούνι της KYB και το πίσω αμορτισέρ της Ohlins, βοηθούσαν σε μεγάλο βαθμό τον αναβάτη να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του τρικύλινδρου εν σειρά κινητήρα της Yamaha. Με την ανανέωση του MT-09 το 2021, η ιαπωνική εταιρεία έκανε πολλές αλλαγές τόσο στην εμφάνιση, αλλά κυρίως στα μηχανικά μέρη του μοντέλου, με το νέο πλαίσιο να είναι η σημαντικότερη από αυτές.
Η φιλοσοφία σχεδιασμού παραμένει ίδια με την προηγούμενη γενιά, όντας επικεντρωμένη για οδήγηση στο δρόμο. Η όρθια στάση του σώματος θυμίζει περισσότερο supermoto, παρά naked ή streetfighter μοτοσυκλέτα. Όμως τα δυναμικά χαρακτηριστικά της μοτοσυκλέτας αποτελούν ένα μεγάλο βήμα προς τα μπροστά, μαζί με την προσθήκη ενός ολοκληρωμένου πακέτου ηλεκτρονικών. Έτσι, η βασική έκδοση του νέου MT-09 είναι ανώτερη από την SP έκδοση του προηγούμενου μοντέλου, σε κάθε τομέα. Αντίστοιχα, οι προσδοκίες για την κορυφαία έκδοση εξοπλισμού, ήταν πλέον μεγαλύτερες. Κατά βάση, αυτό που αναμενόταν να κάνει η Yamaha ήταν να αλλάξει τον χαρακτήρα της έκδοσης SP, δίνοντας μία πιο “αγωνιστική” αύρα, μιας και η βασική έκδοση ανταποκρίνεται επιτυχώς σε όλες τις πτυχές, όσον αφορά την οδήγηση σε δρόμο. Αυτός είναι και ο λόγος που η δοκιμή του MOTO έγινε στην πίστα των Μεγάρων, με τον πολυπρωταθλητή Λευτέρη Πίππο.
Κάνοντας αρκετά χιλιόμετρα στους ελληνικούς δρόμους, η γεύση που αφήνει είναι ακριβώς αυτή που αναμένεται. Πρώτον, η έκδοση SP δείχνει πιο ακριβή από την βασική. Τόσο η ποιότητα βαφής, όσο και η επιλογή των χρωμάτων είναι κορυφαία, ξεφεύγοντας από τα στενά όρια της κατηγορίας. Το κάλυμμα της σέλας από δύο διαφορετικά υλικά, το χρυσό αμορτισέρ της Ohlins, το βουρτσισμένο ψαλίδι με φινίρισμα από γυαλιστερό βερνίκι και η μαύρη αντιτριβική επίστρωση DLC στα καλάμια του πιρουνιού, είναι στοιχεία που τραβάνε το βλέμμα κάθε μοτοσυκλετιστή.
Όσον αφορά τις επώνυμες αναρτήσεις, η ποιότητα λειτουργίας τους είναι αδιαμφισβήτητη, ενώ οι πλήρεις ρυθμίσεις τους, επιτρέπουν στον καθένα να τις φέρει στα μέτρα του. Βέβαια, το πιρούνι δεν επιτρέπει υπερβολικά μαλακές ρυθμίσεις, καθώς σε συνδυασμό με το ψηλό κέντρο βάρους της μοτοσυκλέτας, θα προκαλέσει έντονο σήκωμα, σε περίπτωση που πατηθεί το μπροστινό φρένο μέσα στην στροφή, κάτι σύνηθες στην οδήγηση σε δημόσιο δρόμο.
Το quickshifter δύο κατευθύνσεων δουλεύει πολύ καλά, ακόμα και σε χαμηλές ταχύτητες. Το ρυθμιζόμενο Traction Control και η δυνατότητα απενεργοποίησης του Wheelie Control, συνδυάζουν τη διασκέδαση με την ασφάλεια. Από την άλλη, μπορεί το ABS να μην ενοχλεί, όταν επεμβαίνει, όμως η Yamaha δεν έχει αξιοποιήσει όλες τις δυνατότητες της νέας IMU με τους αισθητήρες επιτάχυνσης 6 αξόνων. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ρυθμίσεις για την ευαισθησία του ABS, αλλά ούτε και δυνατότητα απενεργοποίησής του, στον πίσω τροχό. Τα ηλεκτρονικά του MT-09 SP είναι, σε γενικές γραμμές, ολοκληρωμένα, καθώς υπάρχει και η δυνατότητα ρύθμισης του φρένου του κινητήρα, αλλά και cruise control. Έχουν, όμως, επικεντρωθεί περισσότερο στην ασφάλεια, με αποτέλεσμα να μην είναι εκεί για να βοηθήσουν τον αναβάτη να εκμεταλλευτεί ακόμα περισσότερο τις εξαιρετικές επιδόσεις του τρικύλινδρου κινητήρα.
Επομένως, η έκδοση SP, στη δεύτερη γενιά της, δεν έχει εκείνη την αισθητή διαφορά στα δυναμικά χαρακτηριστικά, σε σύγκριση με την βασική, που υπήρχε στην προηγούμενη γενιά. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί η βασική έκδοση έχει δεχτεί πολλές βελτιώσεις. Έτσι, ο τομέας στον οποίο ξεχωρίζει η SP είναι η ποιότητα υλικών και κατασκευής. Στα υπόλοιπα, δεν διαφέρει σε κάτι από την βασική, όσον αφορά την καθημερινή συμβίωση, προσφέροντας τα ίδια επίπεδα διασκέδασης για τον αναβάτη. Το ίδιο ισχύει και για την κακή εργονομία για τον συνεπιβάτη, που κάνει τις μακρινές εξορμήσεις με δεύτερο άτομο, μία επώδυνη διαδικασία.
Επιστρέφοντας πίσω στην πίστα, και στο ερώτημα του κατά ποσό είναι καλύτερη η έκδοση SP για αυτή τη χρήση, υπάρχουν τρεις διαφορετικές απαντήσεις, που ποικίλουν ανάλογα με το ποιος το ρωτάει και τι σκοπό έχει. Αν η ερώτηση γίνεται από κάποιον που τώρα κάνει τα πρώτα του βήματα και έχει πρόσφατα κολλήσει το μικρόβιο των Trackday, τότε η βασική έκδοση του νέου MT-09 είναι υπεραρκετή, για να απολαύσει την οδήγηση στην πίστα. Αν όμως τα οικονομικά του, του επιτρέπουν να πάρει την πιο καλοφτιαγμένη και πλούσια έκδοση SP, τότε αποτελεί ακόμα καλύτερη επιλογή, καθώς μαζί με την διασκέδαση έρχονται και οι ποιοτικότερες αναρτήσεις.
Κοιτώντας αποκλειστικά τους χρόνους, δεν υπάρχει κάποια διαφορά μεταξύ των δύο εκδόσεων, φορώντας τα ίδια ελαστικά. Όμως, το πίσω αμορτισέρ της Ohlins είναι σαφώς πιο εύκολο στις ρυθμίσεις, διατηρώντας ταυτόχρονα πιο σταθερή απόδοση, μέχρι το τέλος της ημέρας. Αντίστοιχα το ακριβότερο πιρούνι της KYB έχει διαφορετική συμπεριφορά, σε κάθε κλικ στις ρυθμίσεις. Όμως, η εντελώς όρθια στάση σώματος, το κοντό μεταξόνιο, τα χαμηλά τοποθετημένα μαρσπιέ και το υψηλό κέντρο θέτουν τα όρια στην πίστα, τα οποία είναι κοινά τόσο στη βασική, όσο και στην SP έκδοση.
Για όποιον μπαίνει για πρώτη φορά στην πίστα ή ενδιαφέρεται μόνο να ακουμπήσει το γόνατό του κάτω και να διασκεδάσει, τότε το MT-09 είναι γενικότερα μία εύκολη μοτοσυκλέτα. Όποιος όμως κυνηγήσει το χρονόμετρο, τότε θα δει αμέσως τα όρια του μοντέλου, διαπιστώνοντας πως η μοτοσυκλέτας έχει σχεδιαστεί για την οδήγηση σε δημόσιο δρόμο. Η ευκολία του MT-09 να σηκώσει τον μπροστινό τροχό από το έδαφος με κάθε απότομο άνοιγμα του γκαζιού, κάνει το traction control να δουλεύει υπερωρίες, κόβοντας τη δύναμη του κινητήρα στις εξόδους των στροφών. Στην περίπτωση που απενεργοποιηθεί πλήρως, είτε αυτό είτε το wheelie control, τότε ο συνδυασμός κοντού μεταξονίου και όρθιας θέσης οδήγησης κλονίζουν τη σταθερότητα. Αυτό σημαίνει ότι οι κινήσεις του αναβάτη πρέπει να μείνουν ήρεμες, αλλιώς τα πράγματα μπορεί γρήγορα να δυσκολέψουν, ειδικά σε πίστες όπως τα Μέγαρα, με τα δεκάδες σαμαράκια και μπαλώματα. Ταυτόχρονα, η στάση οδήγησης κρατά το σώμα του αναβάτη χαλαρό, κάτι που μπορεί να μεταφέρει εύκολα όλο το βάρος στο τιμόνι. Η Yamaha θα έπρεπε να έχει κάνει στην έκδοση SP τις αλλαγές που έκανε και στο νέο XSR 900, δηλαδή να βάλει το μακρύτερο ψαλίδι, από το Tracer 9, να μακρύνει την τελική μετάδοση και να αλλάξει την εργονομία της θέσης οδήγησης. Έτσι, θα μπορούσε να ικανοποιήσει καλύτερα και όσους δίνουν έμφαση στους χρόνους, όχι μόνο στη διασκέδαση.
Η έκδοση SP είναι, αυτή τη στιγμή, ακριβότερη κατά 2.000€, ένα ποσό που δικαιολογείται απόλυτα από τα βελτιωμένης ποιότητας υλικά και την “Special” αίσθηση που δίνει στον αναβάτη. Ο τρικύλινδρος εν σειρά κινητήρας των 890 κυβικών, που χρησιμοποιεί το MT-09 SP, παραμένει το κεντρικό σημείο αναφοράς, όντας μία από τις πιο διασκεδαστικές γυμνές μοτοσυκλέτες εκεί έξω, για οδήγηση τόσο στον δρόμο όσο και στην πίστα, χωρίς να βάζει στο κάδρο τους απόλυτους χρόνους.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr