Τα Φιλαράκια: Η δημιουργός της σειράς χαρακτηρίζει «σφάλμα» τις λάθος αντωνυμίες για τον τρανς γονιό του Τσάντλερ
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Η 65χρονη σεναριογράφος, παραγωγός και συν-δημιουργός των Friends, Μάρτα Κάουφμαν παραδέχτηκε πως ήταν σφάλμα να χρησιμοποιούν λάθος αντωνυμίες για τον τρανς πατέρα του Τσάντλερ Μπινγκ στη σειρά που σημάδεψε τη δεκαετία του ’90. Η 65χρονη σημείωσε πως πλέον μετανιώνει για τον τρόπο που παρουσιάστηκε ο χαρακτήρας της Αμάντα Μπινγκ την οποία ερμήνευε η Καθλίν Τέρνερ.
«Εξακολουθούσαμε να αναφερόμαστε σ’αυτήν ως μπαμπά του Τσάντλερ, παρότι ο πατέρας του Τσάντλερ ήταν τρανς» σημείωσε σε συνέντευξή της στην εκπομπή The Conversation του BBC World Service, που θα μεταδοθεί στις 11 Ιουλίου.
Ο Τσάντλερ, τον οποίο ενσάρκωνε ο Μάθιου Πέρι, ήταν ένας από τους έξι πρωταγωνιστές των Friends που ζούσαν στο Μανχάταν και τη ζωή των οποίων πραγματευόταν η υπερδημοφιλής σειρά των Μάρτα Κάουφμαν-Ντέιβιντ Κρέιν.
Η Τέρνερ εμφανίστηκε σε τρία επεισόδια της έβδομης σεζόν που μεταδόθηκε για πρώτη φορά το 2021. Η σεξουαλική ταυτότητα, αλλά και η εμφάνισή της γινόταν συχνά αντικείμενο χλεύης και κοροϊδίας από τους πρωταγωνιστές, συμπεριλαμβανομένου του Τσάντλερ ο οποίος ντρεπόταν για τον γονιό του. Στη σειρά ο συγκεκριμένος χαρακτήρας ουδέποτε αναγνωρίστηκε ως τρανς, παρά παρουσιαζόταν σαν γκέι και εμφανιζόταν να εργάζεται σαν ντραγκ άρτιστ με το όνομα Χελένα Χανμπάσκετ.
Μιλώντας στους Gay Times το 2018, η ίδια η Τέρνερ είχε παραδεχτεί πως, αν της προσφερόταν σήμερα ο ρόλος, δεν θα τον είχε δεχτεί, αντιθέτως θα τον είχε παραχωρήσει σε ένα τρανς άτομο. «Με προσέγγισαν ως εξής: ‘Θέλεις να γίνεις η πρώτη γυναίκα που παίζει έναν άνδρα που παίζει μια γυναίκα;’. Δέχτηκε γιατί την εποχή εκείνη δεν υπάρχαν πολλοί drag/τρανς στην τηλεόραση» είχε πει η ίδια.
Η Κάουφμαν, η οποία είναι η δημιουργός της επιτυχίας Grace and Frankie στο Netflix, παραδέχεται πως πλέον πασχίζει να δημιουργεί εργασιακά περιβάλλοντα συμπερίληψης και χωρίς αποκλεισμούς.
«Μ’αρέσει να δημιουργώ ένα περιβάλλον όπου έχουμε ένα χαρούμενο σετ και χαρούμενους εργαζομένους. Είναι πολύ σημαντικό για εμένα να υπάρχει ένα ασφαλές περιβάλλον, ένας χώρος ανεκτικότητας όπου δεν υπάρχουν φωνές. Απέλυσα τις προάλλες έναν τύπο που έκανε ένα αστείο για έναν τρανς οπερατέρς. Αυτά δεν μπορούν να συμβαίνουν» είπε. Η Κάουφμαν αναφέρθηκε και στην «ελλιπή εκπροσώπηση μαύρων ανθρώπων, κάτι που ήταν σαφώς μέρος τού συστημικού ρατσισμού στη δουλειά μας. Είχα άγνοια γι’αυτό και γι’αυτό νιώθω ανόητη».
Η «συγγνώμη» ύψους 4 εκατ. δολαρίων της Μάρτα Κάουφμαν
«Τα Φιλαράκια» έχουν επικριθεί, ως σειρά, πολλές φορές για την έλλειψη diversity, αλλά η συνδημιουργός Μάρτα Κάουφμαν είναι έτοιμη να παραδεχτεί την αποτυχία της - με μια συγγνώμη 4 εκατ. δολαρίων.
Η 65χρονη σεναριογράφος και παραγωγός δυσκολεύτηκε αρχικά να κατανοήσει τις «δύσκολες και απογοητευτικές» κριτικές για την τηλεοπτική της σειρά, επιλέγοντας να πιστεύει ότι έκαναν διακρίσεις με την συγκεκριμένη, δήλωσε στους Los Angeles Times. Αλλά σχεδόν δύο δεκαετίες μετά το τέλος των Friends, η Κάουφμαν έχει αρχίσει να βλέπει τα λάθη της.
«Έχω μάθει πολλά τα τελευταία 20 χρόνια», δήλωσε σε συνέντευξη μέσω Zoom. «Η παραδοχή και αποδοχή της ενοχής δεν είναι εύκολη υπόθεση. Είναι οδυνηρό να κοιτάζεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη. Ντρέπομαι που δεν γνώριζα καλύτερα πριν από 25 χρόνια», δήλωσε.
Η δημοφιλής σειρά, η οποία παιζόταν από το 1994 έως το 2004, παρουσιάζει μια ομάδα έξι λευκών, ετεροφυλόφιλων κολλητών φίλων που ζουν στο Greenwich Village, μια γκέι γειτονιά, στη Νέα Υόρκη.
Καθ' όλη τη διάρκεια της 10ετούς προβολής της σειράς, σπανίως παρουσίαζε έγχρωμο χαρακτήρα, έχοντας παρουσιάσει μόλις δύο ως σύντομες ερωτικές σχέσεις του Ρος. Μαζί με εκατομμύρια άλλους Αμερικανούς, η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ το 2020 ώθησε την Μάρτα Κάουφμαν να αναλογιστεί το ρατσιστικό παρελθόν της χώρας και τον δικό της ρόλο στη διαιώνιση ρατσιστικών μοτίβων. «Τότε κατάλαβα ότι έπρεπε να διορθώσω την πορεία μου», εξήγησε.
H Κάουφμαν υποσχέθηκε 4 εκατ. δολάρια στο πανεπιστήμιο όπου φοιτούσε κάποτε, το Brandeis University, για μια επιχορηγούμενη έδρα στο τμήμα Αφρικανικών και Αφροαμερικανικών Σπουδών της σχολής- ένα από τα παλαιότερα της χώρας. Η έδρα «θα υποστηρίξει έναν διακεκριμένο επιστήμονα με ειδίκευση στη μελέτη των λαών και των πολιτισμών της Αφρικής και της αφρικανικής διασποράς» και «θα βοηθήσει το τμήμα να προσλάβει περισσότερους ειδικούς επιστήμονες και καθηγητές και να παράσχει νέες ευκαιρίες στους φοιτητές να συμμετάσχουν σε διεπιστημονικές σπουδές», ανακοίνωσε το πανεπιστήμιο.
«Μου πήρε πολύ καιρό για να αρχίσω να καταλαβαίνω πώς εσωτερικεύω τον συστημικό ρατσισμό», είπε η Μάρθα Κάουφμαν στο Brandeis. «Δούλεψα πολύ σκληρά για να γίνω αντιρατσιστική. Και αυτό μου φάνηκε ότι ήταν ένας τρόπος να συμμετάσχω στη συζήτηση από την οπτική γωνία μιας λευκής γυναίκας».
Πέρυσι, όταν προβλήθηκε το «Friends: The Reunion» για να τιμήσει την διάσημη σειρά και τους χαρακτήρες της, ήρθαν στην επιφάνεια εκ νέου εκκλήσεις να σχολιάσει την κραυγαλέα έλλειψη ποικιλομορφίας, αλλά η Κάουφμαν δεν θεώρησε ότι ήταν σωστό.
«Δεν ξέρω πώς συνδέονται αυτά τα δύο. Και επίσης δεν ξέρω πώς θα μπορούσαμε να το είχαμε αντιμετωπίσει στο πλαίσιο εκείνης της επανένωσης, αναλύοντας όλα τα πράγματα που κάναμε λάθος. Και υπήρχαν και άλλα», δήλωσε στους LA Times.
Η Μάρτα Κάουφμαν έχει μιλήσει τα τελευταία χρόνια για όσα έχει μετανιώσει σχετικά με τη σειρά, λέγοντας στο Hollywood Reporter πριν το reunion ότι υπάρχουν «πιθανώς εκατό πράγματα που θα έκανα διαφορετικά», αλλά διευκρίνισε ότι το καστ δεν επιλέχθηκε συνειδητά να είναι εξ ολοκλήρου λευκό.
Ωστόσο, ο συνδημιουργός της σειράς, Κέβιν Μπράιτ υπερασπίστηκε τις επιλογές του, τονίζοντας τη «χημεία» μεταξύ των Τζένιφερ Άνιστον, Κόρτνεϊ Κοξ, Λίζα Κούντροου, Ντέιβιντ Σουίμερ, Ματ Λε Μπλανκ και Μάθιου Πέρι. «Θα ήμουν τρελός να μην προσλάβω αυτούς τους έξι ηθοποιούς. Τι να πω; Μακάρι η Λίζα να ήταν μαύρη;», δήλωσε στο Hollywood Reporter.
Η Κάουφμαν δήλωσε στους LA Times ότι έχει πάρει «μόνο αγάπη» από τότε που ανακοίνωσε την χρηματοδότηση των 4 εκατ. δολαρίων, καθώς και ότι «ο κόσμος αναγνώρισε ότι αυτό είχε καθυστερήσει πολύ». «Αισθάνομαι ότι κατάφερα επιτέλους να κάνω κάποια διαφορά στη συζήτηση», σχολίασε. «Θέλω να βεβαιωθώ ότι από εδώ και πέρα σε κάθε παραγωγή που κάνω θα προσλαμβάνω συνειδητά έγχρωμους ηθοποιούς και συγγραφείς. Θέλω να ξέρω ότι ενεργώ διαφορετικά από εδώ και στο εξής. Και τότε θα νιώσω ανακουφισμένη».
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr