Εγκληματικό: Οκτώ στους δέκα Έλληνες χωρίς ζώνη ασφαλείας στο πίσω κάθισμα (vid)
Τουλάχιστον 3.500 ζωές χάνονται παγκοσμίως στην άσφαλτο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Στα οφέλη της χρήσης ζώνης ασφαλείας και από τους επιβάτες στα πίσω καθίσματα επικεντρώνεται το νέο βίντεο που δημιουργήθηκε από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» με στόχο να ευαισθητοποιήσει τους χρήστες των οχημάτων.
Το βίντεο παρουσιάστηκε από τους υπεύθυνους του Ινστιτούτου κατά τη διάρκεια εκδήλωσης που έγινε στις 29 Νοεμβρίου, στην οποία επισημάνθηκε ότι η καθολική χρήση ζώνης ασφαλείας θα οδηγούσε στην αποφυγή 6.000 θανάτων και 380.000 τραυματισμών ανά έτος στην Ευρώπη.
Η ζώνη ασφαλείας στην Ελλάδα
Ωστόσο στην Ελλάδα, ζώνη ασφαλείας χρησιμοποιεί το 74% των επιβατών στα μπροστινά καθίσματα αλλά μόλις το 23% στα πίσω καθίσματα. Άλλωστε, οι διαφορές μεταξύ των χωρών της Ευρώπης είναι μεγάλες σ' αυτό το ζήτημα με αποτέλεσμα ζώνη στα πίσω καθίσματα να φορά το 98% των Γερμανών και των Τσέχων αλλά μόνο το 1% των Κροατών.
Συνολικά τα ποσοστά χρήσης ζώνης ασφαλείας στην Ελλάδα είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου παρά το γεγονός ότι διεθνή ερευνητικά δεδομένα έχουν καταδείξει ότι η χρήση ζώνης μειώνει τον κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού κατά 40% - 50% στους επιβάτες στα μπροστινά καθίσματα και κατά 25% - 75% στους επιβάτες στα πίσω καθίσματα.
Προϋπόθεση, βέβαια, είναι η χρήση της ζώνης να γίνεται σωστά. Έτσι, στα παιδιά με ύψος μέχρι 135 cm η χρήση ζώνης ασφαλείας θα πρέπει να συνοδεύεται από ειδικό κάθισμα, ειδάλλως δεν προσφέρει επαρκή προστασία. Επιπλέον, οι γονείς θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η σωστή χρήση των παιδικών συστημάτων ασφαλείας μειώνει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού στα νήπια κατά 70% και στα μικρά παιδιά κατά 54%-80%.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι παρά τις προσπάθειες για μείωση των θανάτων από τροχαία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι χάνονται σε όλον τον κόσμο στην άσφαλτο κάθε χρόνο, δηλαδή 3.500 ζωές καθημερινά.
Στη χώρα μας παρόλο που οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 10% συγκριτικά με το 2016 και κατά 41% με το 2010, ο φόρος αίματος εξακολουθεί να είναι βαρύς καθώς το 2017 άφησαν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο 739 άτομα, ενώ 612 τραυματίστηκαν σοβαρά.
Στις χώρες της Ε.Ε. τα τροχαία δυστυχήματα εξακολουθούν να αποτελούν την τέταρτη αιτία θανάτου ακολουθώντας με μικρή διαφορά σοβαρές ασθένειες, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο καρκίνος, κ.λπ., ενώ αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες 15-29 ετών και τη δεύτερη για τις ηλικίες 5-14.
Οι παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων αφορούν στην ανθρώπινη συμπεριφορά σε ποσοστό 95% και μόνο 5% στο όχημα ή στο οδικό δίκτυο. Η υπερβολική ταχύτητα, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας, η μη χρήση κράνους και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι οι τέσσερεις πιο σοβαρές αιτίες πρόκλησης τροχαίων δυστυχημάτων, με την απόσπαση προσοχής να έρχεται να προστεθεί στις παραπάνω, όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση του Ινστιτούτου.
Πότε «γεννήθηκε» η ζώνη ασφαλείας
Η ιστορία της ζώνης ασφαλείας, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασαν οι υπεύθυνοι του Ινστιτούτου, ξεκινάει από τον 19o αιώνα, αποτελώντας αρχικά προϊόν ασφαλείας για ακροβάτες, καλλιτέχνες και πυροσβέστες που ανυψώνονταν από το έδαφος. Αργότερα, με τη σταδιακή εξέλιξη της αυτοκινητοβιομηχανίας και με την αρνητική εμπειρία από τους βαρείς τραυματισμούς στο κεφάλι ή στο θώρακα μετά από τροχαία, βελτιώθηκε το εσωτερικό των αυτοκινήτων και τελειοποιήθηκαν τα συστήματα συγκράτησης.
Στα μέσα του 20ού αιώνα, εμφανίστηκαν οι πρώτοι αερόσακοι ασφαλείας, ως βοηθητικά συστήματα συγκράτησης, ενώ η ζώνη ασφαλείας τριών σημείων αναπτύχθηκε με τη μοντέρνα μορφή της από τον Σουηδό εφευρέτη Nils Bohlin για τη Volvo – ο οποίος την παρουσίασε το 1959 ως βασικό εξοπλισμό.
Ο εφευρέτης μηχανικός μάλιστα απέδειξε την αποτελεσματικότητά της σε μια μελέτη 28.000 ατυχημάτων στη Σουηδία. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, οι αδιάφοροι επιβάτες που δεν έκαναν χρήση ζώνης υπέστησαν θανατηφόρα τραύματα σε ολόκληρη την κλίμακα ταχύτητας της έρευνας, ενώ κανένας από τους επιβάτες που έκαναν χρήση δεν υπέστη θανάσιμο τραυματισμό σε ταχύτητες ατυχημάτων κάτω από 100 χλμ./ώρα. Ο πρώτος παγκόσμιος νόμος για τη ζώνη ασφαλείας τέθηκε σε ισχύ το 1970, στην πολιτεία της Βικτώριας, στην Αυστραλία, καθιστώντας υποχρεωτική τη χρήση της για τους οδηγούς και τους επιβάτες των μπροστινών καθισμάτων.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr