«Light rail» αντί σήραγγας: Στο Ρίο το τρένο το 2028 - Ο νέος σχεδιασμός προκαλεί ένταση στην Πάτρα
Μέσω... τραμ φαίνεται ότι θα πιάσει τελικά λιμάνι το τρένο στην Πάτρα, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Μέσω... τραμ φαίνεται ότι θα πιάσει τελικά λιμάνι το τρένο στην Πάτρα, την τρίτη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας. Όπως προκύπτει από τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τον οποίο ανέλυσε την Πέμπτη σε σύσκεψη με τον δήμαρχο Πατρέων, Κώστα Πελετίδη και τοπικούς φορείς ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το υπουργείο προσανατολίζεται να λύσει τον ... γόρδιο δεσμό της έλευσης του τρένου στο λιμάνι συνδέοντας με έναν αστικού τύπου τροχιόδρομο την οδό Κανελλοπούλου με το λιμάνι.
Το κυβερνητικό πλάνο περιλαμβάνει τρεις βασικούς άξονες:
- την ολοκλήρωση της υπεραστικής γραμμής μέχρι το Ρίο στις αρχές του 2028,
- την εξασφαλισμένη συγχρηματοδότηση για την επέκταση της γραμμής μέχρι την οδό Κανελλοπούλου και
- τη μετάβαση από εκεί έως την Πειραϊκή - Πατραϊκή με ελαφρύ σιδηρόδρομο τύπου τραμ, σε γραμμή grass track κατά μήκος του παραλιακού μετώπου.
Σε ό,τι αφορά τις εμπορευματικές μεταφορές, η πρόταση περιλαμβάνει την υπογειοποίηση μονής γραμμής υπό την προϋπόθεση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του προγράμματος Connecting Europe Facility θα ανάψει το πράσινο φως στη χρηματοδότηση αυτού του έργου. Το νέο σχέδιο προβλέπει υπόγεια διάβαση μόνο για τα εμπορευματικά τρένα, από τον Άγιο Διονύσιο έως τον Άγιο Ανδρέα, σε μονή γραμμή. Το αίτημα χρηματοδότησης θα κατατεθεί τον Μάρτιο του 2026 με το υπουργείο να ζητά τις απόψεις του τεχνικού κόσμου της πόλης για την κατάρτιση της επίσημης πρότασης.
Οι διαβεβαιώσεις του υπουργείου, πάντως, δεν φαίνεται να πείθουν τη δημοτική αρχή, η οποία τις ερμηνεύει ως παλινδρόμηση σε σχέση με προηγούμενες δεσμεύσεις ακόμα και του ίδιου του πρωθυπουργού για υπογειοποίηση. Ο Κώστας Πελετίδης έκανε λόγο για παρουσίαση προαποφασισμένων επιλογών από το υπουργείο, υποστηρίζοντας ότι η ύπαρξη τραμ στην παραλία δεν κρύβει το γεγονός ότι η γραμμή παραμένει επιφανειακή σε ένα μεγάλο τμήμα της. Στην ανακοίνωση του Δήμου τονίζεται ότι οι δεσμεύσεις της κυβέρνησης περί πλήρους υπογειοποίησης δεν τηρήθηκαν, με αποτέλεσμα, κατά την άποψη της δημοτικής αρχής, να υπονομεύεται το αίτημα για γραμμικό πάρκο και για μόνιμη απελευθέρωση της παραλιακής ζώνης από τις ράγες.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης μάλιστα, οι τόνοι ανέβηκαν έντονα. Ο αναπληρωτής υπουργός έκανε λόγο για εκτροχιασμό της συζήτησης, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι ο δήμαρχος δεν επιδιώκει λύση αλλά «θέλει να κάνει σόου και πολιτική». Ο δήμαρχος απάντησε ζητώντας από τον υπουργό να καταθέσει γραπτώς την κυβερνητική πρόταση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το περιεχόμενο της παρουσίασης δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της πόλης.
Το παρασκήνιο
Το παρασκήνιο που οδήγησε στη σημερινή κυβέρνηση να επιλέξει ένα σενάριο light rail αντί πλήρους υπογειοποίησης δεν είναι άγνωστο. Η Κομισιόν έχει ήδη απορρίψει δύο φορές τις αιτήσεις χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων στο τμήμα από το Ρίο έως το νότιο λιμάνι της Πάτρας. Το έργο θεωρήθηκε οικονομικά δυσανάλογο, με το κόστος να εκτιμάται ότι πλέον έχει εκτιναχθεί έως και στο 1,5 δισ. ευρώ εξαιτίας των ανατιμήσεων και των τεχνικών δυσκολιών μιας τόσο μεγάλης σήραγγας.
Υπό αυτό το πρίσμα, ο τέως διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, είχε ήδη στραφεί προς μια διαφορετική προσέγγιση, την οποία φαίνεται να ακολουθεί τώρα το υπουργείο παραγγέλνοντας μελέτη για ένα σύστημα light rail.
Το σενάριο, όπως είχε αναφέρει σε αναλυτικό ρεπορτάζ του το ethnos.gr, περιελάμβανε επιφανειακή αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής στο τμήμα Ρίο - Κάτω Αχαΐα, κανονικοποίηση του εύρους της, αναδιαμόρφωση των στάσεων, ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, συχνότητες δρομολογίων ανά 15 - 20 λεπτά και αναπλάσεις των περιοχών Αγίου Διονυσίου και Αγίου Ανδρέα. Η μελέτη προδιέγραφε ένα σύστημα μεταξύ προαστιακού και τραμ, με κόστος περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, όπως είχε αναφερθεί.
Σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ: Παρέμβαση εισαγγελέα για τη σιωπή του «Φραπέ» στην Εξεταστική - Ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτόφωρου
Αποχωρούν από το λιμάνι Θεσσαλονίκης οι αγρότες με το βλέμμα στη Νίκαια – Οι αντιδράσεις στο κάλεσμα Μητσοτάκη
Έπος στο Air Force One: Ο Τραμπ μιλούσε σε δημοσιογράφους και «παγίδευσε» επιβάτη στην τουαλέτα
Ο θρυλικός Ροντ Στιούαρτ στο Telekom Center Athens: Ο αιώνιος τροβαδούρος της ροκ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



