Εγκαταλελειμμένοι οι Ακρίτες των νησιών: Μέχρι και 10 φορές τον χρόνο μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία
Κινδυνεύει ακόμα και η ζωή των νησιωτών🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Εγκαταλελειμμένοι στη μοίρα τους, αναγκασμένοι να μένουν ακόμα και για μέρες χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, τρόφιμα και ζωοτροφές, είναι οι κάτοικοι πολλών μικρών, κυρίως ακριτικών, νησιών του Αιγαίου, μια και οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν είναι αξιόπιστες.
Καράβια χαλάνε ακόμα και στα πρώτα τους δρομολόγια, άλλα πάνε για συντήρηση χωρίς να υπάρχει κάποιο άλλο εύκαιρο να τα αντικαταστήσει και κάποια δεν μπορούν να «λύσουν» από το λιμάνι, όταν αγριεύει ο άνεμος.
Ένα από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα αποτελούν τα ακριτικά νησιά Αρκιοί και Μαράθι, στο Δήμο Πάτμου. Όπως καταγγέλλουν οι λιγοστοί τους κάτοικοι, ακόμα και δέκα φορές κάθε χειμώνα τυγχάνει να αποκλείονται λόγω έλλειψης ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει ακόμα και η ζωή τους, αφού, σε περίπτωση που παρουσιάσουν κάποιο πρόβλημα υγείας, αναγκάζονται να επικοινωνήσουν μέσω διαδικτύου με γιατρό για… διάγνωση και θεραπεία. Αγροτικό γιατρό έχουν οι Αρκιοί, ωστόσο, η ειδικότητά του είναι οφθαλμίατρος...
Το μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών καταθέτει στο ethnos.gr και ο δήμαρχος Πάτμου, Νικήτας Τσαμπαλάκης, ο οποίος τόνισε ότι για τα επόμενα τουλάχιστον δύο-τρία χρόνια και μέχρι να έρθουν τα «πράσινα» και πιο αξιόπιστα πλοία, όπως του υποσχέθηκε η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας, οι νησιώτες θα πρέπει να… προσεύχονται, να μην χαλάσει κάποιο από τα υπάρχοντα πλοία της γραμμής.
Δέκα φορές το χρόνο αποκλεισμένοι
Έως και δέκα φορές το χρόνο μπορεί να μείνουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία οι κάτοικοι των Αρκιών και του Μαραθίου, όπως λέει στο ethnos.gr η Μαριάννα Μελιανού, κτηνοτρόφος και κάτοικος των Αρκιών, επειδή τα καράβια χαλάνε, πάνε για συντήρηση ή δεν ταξιδεύουν λόγω καιρού. Μάλιστα, πριν από λίγες μέρες το πλοίο «Σαόνησος» χάλασε μεταξύ Αρκιών και Λειψών και οι επιβάτες του έμειναν για ώρες μεσοπέλαγα, μέχρι με ρυμουλκό να οδηγηθεί σε άλλο νησί.
«Μείναμε τρεις ημέρες χωρίς καράβι. Αυτό που χάλασε, μετέφερε σε εμάς τρόφιμα, μαναβική και ζωοτροφές, τις οποίες είχαμε πάρα πολύ ανάγκη, αφού τα ζώα μας τώρα γέννησαν και χρειάζονται άμεσα τροφή. Δεν μπορούσαμε να τα αφήσουμε να βοσκήσουν, αφού δεν έβρεξε και το βουνό δεν έχει χόρτα. Το άλλο πλοίο που έρχεται στο νησί μας, το «Σταυρός», ήταν και αυτό χαλασμένο. Στο δεύτερο ταξίδι του χάλασε το πηδάλιο. Παλιότερα μέναμε και έναν ή δύο μήνες χωρίς καράβι, επειδή κάποιο χαλούσε. Πλέον βελτιώθηκε η κατάσταση, όμως και πάλι δέκα φορές το χρόνο μπορεί να μείνουμε χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία. Δυστυχώς, τα καράβια των γραμμών μας δεν είναι αξιόπιστα, με αποτέλεσμα να μένουμε συχνά χωρίς τρόφιμα και φάρμακα», λέει στο ethnos.gr η κ. Μελιανού.
Στην έλλειψη γιατρών, με αποτέλεσμα ανά πάσα στιγμή να κινδυνεύει η ζωή των νησιωτών, κάνει λόγο από την πλευρά της η Νεκταρία Σπύρου, επίσης κάτοικος των Αρκιών.
«Τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα το χειμώνα. Κάθε χρόνο φοβόμαστε, μήπως αρρωστήσουμε. Αν χρειαστεί, κάποιες φορές δεν υπάρχει τρόπος να μετακινηθείς σε άλλο νησί. Είχα το παιδί μου για 3-4 μέρες άρρωστο και αναγκάστηκα να επικοινωνώ μέσω viber με παιδίατρο για τη θεραπεία του. Έχουμε μόνο έναν αγροτικό γιατρό, η οποία θα πάρει την ειδικότητα του οφθαλμίατρου. Χρειαζόμαστε οπωσδήποτε έναν γενικό γιατρό ή έναν παθολόγο, ο οποίος να μπορεί να βοηθήσει σε περισσότερες περιπτώσεις τους κατοίκους. Δυστυχώς, είμαστε εγκαταλελειμμένοι στη μοίρα μας», σημειώνει η κ. Σπύρου.
Ο δήμαρχος
Δεν είναι απαραίτητο να υπάρχουν άσχημες καιρικές συνθήκες, για να μείνουν χωρίς καράβι μικρά νησιά του Αιγαίου, σύμφωνα με τον δήμαρχο Πάτμου, αφού, εξαιτίας της έλλειψης πλοίου, που θα λειτουργούσε ως αντικαταστάτης, αν κάποιο χαλάσει, συχνά οι κάτοικοι μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία. Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Τσαμπαλάκης, πριν από λίγο καιρό το Μαράθι έμεινε για δέκα μέρες χωρίς καράβι.
«Χθες επικοινώνησα με τον υπουργό και μου είπε ότι το πρόβλημα με τα μικρά νησιά θα αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά όταν θα μπουν στις γραμμές τα ‘’πράσινα’’ πλοία, τα οποία θα είναι καινούργια, με πολλές προδιαγραφές και θα γίνονται με τους εφοπλιστές συμβάσεις δεκαετίας και όχι ετήσιες, όπως συμβαίνει σήμερα. Έτσι, θα φροντίσουν και εκείνοι να βάλουν στις γραμμές περισσότερο αξιόπιστα καράβια. Όμως, για να γίνει αυτό, χρειάζονται τουλάχιστον δύο-τρία χρόνια. Μέχρι τότε, δυστυχώς, πορευόμαστε ως έχουμε και προσευχόμαστε, να μην σημειώνονται βλάβες στα καράβια. Δεν είναι δυνατό να μην υπάρχει πλοίο back-up, σε περίπτωση που κάποιο παρουσιάσει βλάβη. Παλαιότερα υπήρχαν αξιόπιστα σκάφη αλλά για κάποιο λόγο βγήκαν από τη γραμμή με εντολή του υπουργείου. Πρέπει να προσέχουμε τους ακρίτες, διότι αυτοί φυλάνε Θερμοπύλες», τονίζει στο ethnos.gr ο κ. Τσαμπαλάκης.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Από την τρύπα του Κούβελα στα εγκαίνια - Οι περιπέτειες του έργου που είχε καταντήσει ανέκδοτο και οι μελλοντικές επεκτάσεις
Η ατζέντα Μητσοτάκη στο Λονδίνο: Ποιες συναντήσεις «κλείδωσαν» και τι θα συζητηθεί
Εγκαταλελειμμένοι οι Ακρίτες των νησιών: Μέχρι και 10 φορές τον χρόνο μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή συγκοινωνία
Πώς η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έχει οφέλη για την υγεία και την οικονομία;
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr