Η υπερπαραγωγή φοροκινήτρων κάνει την Ελλάδα... Χόλιγουντ
Πόλος έλξης για τα γυρίσματα τηλεοπτικών σειρών και κινηματογραφικών ταινιών γίνεται η χώρα μας, ακόμα και εν καιρώ πανδημίας, εξασφαλίζοντας στα μεγάλα στούντιο φοροκίνητρα και λιγότερη γραφειοκρατία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε ένα μεγάλο στούντιο μετατρέπεται η Ελλάδα, κάθως το τελευταίο διάστημα μεγάλες διεθνείς κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές πραγματοποιούν γυρίσματα, ή έχουν εκφράσει ενδιαφέρον να γυριστούν στη χώρα μας, ακόμη και κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορονοϊού.
Ο λόγος της αυξημένης αυτής κινητικότητας που βγάζει τη χώρα από την κινηματογραφική και τηλεοπτική «ναφθαλίνη», δεν σχετίζεται μόνο με τις εγχώριες φυσικές ομορφιές και τη βελτίωση των υποδομών που απαιτούν τόσο μεγάλες χολιγουντιανές παραγωγές.
Κατά κύριο λόγο σχετίζεται με το νέο και πιο ευνοϊκό σε σχέση με το παρελθόν νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά τη χώρα πιο «φιλική» ως προς τις ξένες παραγωγές, που εξασφαλίζει μεγαλύτερη ευελιξία στις εταιρείες παραγωγής αλλά και λιγότερα μπλεξίματα με τη «δαιδαλώδη» ελληνική γραφειοκρατία. Επί της ουσίας πρόκειται για μία πολιτική επιλογή στην κατεύθυνση της οποίας κινούνται τόσο το υπουργείο Πολιτισμού όσο και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθιστώντας έτσι τη χώρα πόλο έλξης για μεγάλες παραγωγές.
Τα οφέλη μιας τέτοιας κίνησης είναι πολλά και μεγάλα: Από την «δωρεάν» προώθηση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, μέχρι την ενίσχυση της εγχώριας οικονομίας, ακόμη και στις κατά τόπους περιοχές που πραγματοποιούνται ή έχουν προγραμματιστεί γυρίσματα.
Τα κίνητρα που προσφέρει πλέον η Ελλάδα στους ξένους παραγωγούς περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων έκπτωση έως και 40% επί των ελληνικών δαπανών στα έργα με προϋπολογισμό άνω των 100.000 ευρώ και έκπτωση φόρου 30%. Πολλά φορολογικά και λογιστικά προβλήματα που δυσκόλευαν τη ζωή των παραγωγών κατά το παρελθόν έχουν εξαλειφθεί.
Το ίδιο ισχύει και με πολλά γραφειοκρατικά προβλήματα, όπως πχ τα γυρίσματα σε αρχαιολογικούς χώρους, που κατά το παρελθόν καθιστούσαν σχεδόν απαγορευτικά τα γυρίσματα στη χώρα μας, ακόμη κι αν η πλοκή μιας ταινίας ή σειρά εξελισσόταν στην Ελλάδα!
Το πρόγραμμα της ελληνικής κυβέρνησης, ύψους 75 εκατ. ευρώ, προσφέρει ένα συνδυασμό οικονομικών και φορολογικών κινήτρων σε ξένους παραγωγούς ταινιών, τηλεόρασης και παιχνιδιών, ενθαρρύνοντας και διευκολύνοντας ταυτόχρονα τη συνεργασία τους με τοπικές επιχειρήσεις που τους παρέχουν συνεργεία, τεχνική υποστήριξη και τεχνογνωσία.
Το μεγάλο πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι ότι μοιάζει με ένα «μεγάλο φυσικό στούντιο», σύμφωνα με δήλωση του Λευτέρη Κρέτσου, ο οποίος ξεκίνησε το πρόγραμμα το 2018 ενώ ήταν αναπληρωτής υπουργός ΜΜΕ, σε σχετικό αφιέρωμα των Financial Times. «Εχει μια τεράστια ποικιλία τοπίων, ένα μοναδικό φως για μαγνητοσκοπήσεις και μια μεγάλη σεζόν για γυρίσματα σε εξωτερικούς χώρους», συμπληρώνει χαρακτηριστικά.
Ολα αυτά φαίνεται να αποδίδουν. Σύμφωνα με το ΕΚΟΜΕ, το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας, 77 αιτήσεις από ξένους κινηματογραφιστές έχουν ήδη εγκριθεί, ενώ άλλες 20 βρίσκονται υπό εξέταση.
Φώτα, κάμερα, πάμε!
Παρά τις αντιξοότητες του 2020, πολλές μεγάλες τηλεοπτικές και κινηματογραφικές παραγωγές έχουν ήδη πάρει το «πράσινο φως» ή πραγματοποιούν τα γυρίσματά τους στη χώρα μας.
Στις Σπέτσες, ένα διεθνές καστ ηθοποιών, μαζί με το κινηματογραφικό συνεργείο, κατέφθαναν στο νησί προκειμένου να ξεκινήσουν τα γυρίσματα της ταινίας Lost Daughter, ενός δράματος που βασίζεται στο μυθιστόρημα της Ελενα Φεράντε. Σημαντική λεπτομέρεια: Στο έργο, οι Σπέτσες αναφέρονται ως ένα ειδυλλιακό καλοκαιρινό θέρετρο στην Ιταλία! Τα έσοδα από την ταινία The Lost Daughter, σε σκηνοθεσία της Μάγκι Τζίλενχαλ και με πρωταγωνίστριες τη βραβευμένη με Οσκαρ Ολίβια Κόλμαν και τη γνωστή από τις «Πενήντα Αποχρώσεις του Γκρι» Ντακότα Τζόνσον, εκτιμάται ότι θα αντισταθμίσουν τις απώλειες που υπέστησαν οι τοπικές επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της καταστροφικής, χτυπημένης από την πανδημία, τουριστικής περιόδου.
Οι Σπέτσες θα «πρωταγωνιστήσουν» σε μία ακόμη φιλόδοξη παραγωγή του βραβευμένου με Οσκαρ σκηνοθέτη Σαμ Μέντες: Την τηλεοπτική σειρά που θα βασίζεται στο μπεστ σέλερ της δεκαετίας του 1960 The Magus, καθώς ο συγγραφέας του βιβλίου John Fowles, είχε διδάξει στο νησί το οποίο και αποτέλεσε την πηγή έμπνευσής του.
Την Ελλάδα επέλεξε ως φυσικό ντεκόρ και η δημοφιλής κωμική σειρά «The Good Place» στον τελευταίο κύκλο της. Η χώρας μας μετατράπηκε επίσης και σε Μέση Ανατολή για την πετυχημένη σειρά του Apple TV+ «Τεχεράνη», με μέρος των γυρισμάτων να πραγματοποιείται σε φυσικούς χώρους στην Αθήνα.
Στην Ελλάδα βρέθηκαν για γυρίσματα οι συντελεστές της ταινίας «Triangle of Sadness» (Το τρίγωνο της λύπης) του Ρούμπεν Εστλουντ, ο οποίος βραβεύτηκε στις Κάννες με το Χρυσό Φοίνικα για την ταινία «Τετράγωνό». Στο καστ της νέας του ταινίας συμμετέχουν διάσημοι ηθοποιοί, μεταξύ των οποίων οι Γούντι Χάρελσον και Χάρις Ντίκινσον, ενώ τα γυρίσματα έγιναν κυρίως σε ένα γιοτ αλλά και σε πανέμορφες τοποθεσίες της Εύβοιας.
Τέλος, την Αθήνα και την Αίγινα επέλεξε και ο Γάλλος Φρανσουά Ουζάν για τα γυρίσματα του «Χαμογελάστε για τη φωτογραφία». Την Ελλάδα επέλεξαν και Αυστραλιανοί παραγωγοί για τα γυρίσματα της ταινίας «Voices in Deep».
ΣΥΡΙΖΑ: Ασκήσεις ισορροπίας από Φάμελλο – Τα ονόματα που ακούγονται για τις αλλαγές και σε ΚΟ, κόμμα και ο ρόλος Πολάκη
Τα τρία σήματα που εξέπεμψε ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο - Σε ποια θέματα ρίχνει το βάρος
ΟΣΕ τέλος, έρχονται οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» - Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο
Πρωτότυπο «αντίο» σε ένα παλιό αυτοκίνητο: Οικογένεια... έθαψε και έκανε πανάκριβη τελετή σε ένα παλιό Suzuki γιατί ήθελε να το «τιμήσει»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr