Πώς η Αικατερίνη των Μεδίκων ενέπνευσε την τελευταία συλλογή του Dior
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Η πιο ισχυρή γυναίκα του 16ου αιώνα δεν ήταν, όπως πολλοί μπορεί να υποθέσουν, η Ελισάβετ Α' αλλά η Γαλλίδα ομόλογός της, η Αικατερίνη των Μεδίκων (De' Medici), σύζυγος του Ερρίκου Β', μια ευγενής από τη Φλωρεντία που έγινε μέλος της γαλλικής βασιλικής οικογένειας και κατέληξε να κυβερνά ως αντιβασίλισσα, ασκώντας πολιτική επιρροή μέχρι το θάνατό της το 1589. Κάποιοι την αποκάλεσαν μακιαβελική, άλλοι είπαν ότι απλώς επεδίωκε να διατηρήσει την οικογένειά της και συγκεκριμένα τα παιδιά της στην εξουσία με κάθε κόστος, πιστεύοντας ότι αυτό ήταν το καλύτερο για τη Γαλλία. Αυτό που αναμφίβολα ισχύει, ωστόσο, είναι ότι επέλεξε να εκφράσει την εξουσία της μέσω της μόδας της. Και αυτό ήταν η πηγή έμπνευσης για τη Maria Grazia Chiuri, για την συλλογή Άνοιξη/Καλοκαίρι 2023 του οίκου Dior.
Υπάρχει μια σύνδεση, φυσικά, στο ότι και οι δύο είναι Ιταλίδες που «ασκούν» τη δύναμή τους σε γαλλικό έδαφος. Υπάρχει επίσης ενός είδους συνάφεια μεταξύ των σιλουετών της αυλής των Μεδίκων και των χαρακτηριστικών στυλ του Dior - η σχεδιάστρια Vivienne Westwood ανέφερε κάποτε τον 16ο αιώνα ως πηγή έμπνευσης για τις σιλουέτες του Dior, και σίγουρα, τα μισοφόρια του και οι κορσέδες βρίσκουν ανταπόκριση στα γυναικεία ενδύματα του 1500. Η De' Medici, ωστόσο, ασκούσε την εξουσία της μέσω ασυνήθιστων προσθηκών στην γκαρνταρόμπα της - όπως τα ψηλοτάκουνα παπούτσια, τα οποία κάποιοι λένε ότι εφηύρε. Πιθανώς τα παπούτσια αυτά είχαν σκοπό να αυξήσουν το ανάστημά της ώστε να σταθεί -κυριολεκτικά- απέναντι στην ερωμένη του συζύγου της, τη Νταϊάν ντε Πουατιέ. Και μετά το θάνατο του Ερρίκου Β', ενώ η ίδια άρχισε να πενθεί και έγινε γνωστή ως «Μαύρη Βασίλισσα», η ενδυμασία της ήταν αμφίσημη- το μαύρο δεν ήταν μόνο το χρώμα της θλίψης, αλλά και αντανάκλαση της θέσης της. «Το μαύρο ήταν ένα χρώμα εξουσίας», αναφέρει η Chiuri. «Μπορούσες να την αναγνωρίσεις μέσα στο πλήθος».
Έτσι, όλες αυτές οι πτυχές ενέπνευσαν την Chiuri να αποτίσει φόρο τιμής στους de' Medici, και στην έννοια της ενδυμασίας της εξουσίας μέσα από μια ιστορική σφαίρα. Το ίδιο το σόου πραγματοποιήθηκε μάλιστα λίγα μόλις μέτρα από την τοποθεσία του παλατιού Tuileries, το οποίο καταστράφηκε από τις ταραχές της Παρισινής Κομμούνας το 1871. Η κληρονομιά της De' Medici ήταν πλούσια - ως ικανή μοδίστρα, εφηύρε ένα κέντημα, ένα γεωμετρικό, περίπλοκο στυλ που ονομάστηκε «punto madama» και το οποίο, φυσικά, η Chiuri χρησιμοποίησε στα ρούχα της.
Στο σόου του Dior εμφανίστηκαν επίσης παπούτσια πλατφόρμες, όπως και μεταλλικοί κορσέδες - για τους οποίους συχνά λέγεται ότι εκείνη τους εισήγαγε, αλλά στην πραγματικότητα είναι ίσως υπεύθυνη μόνο για τη διάδοση τους. Αυτά τα ενδύματα, που μοιάζουν με συσκευές βασανιστηρίων σήμερα, δημιουργούν ένα κωνικό σχήμα στο σώμα αντί να το σφίγγουν σε μια καμπυλωτή κλεψύδρα, σιλουέτες χαρακτηριστικές της εποχής. Βέβαια η Chiuri τα απελευθέρωσε και τα παρουσίασε πάνω από μπλουζάκια και πουκάμισα, πάνω από ασορτί φαρδιά παντελόνια, επαναπροσδιορίζοντας τα ως ισχυρά και προκλητικά ενδύματα για τις σύγχρονες γυναίκες.
Γενικά, αυτή ήταν η ιδέα και η διάθεση της σχεδιάστριας - να μεταμορφώσει τις ενδυμασίες της βασιλικής αυλής από το μακρινό παρελθό και να δώσει μια σύγχρονη διάσταση. Ακόμα και το χαρακτηριστικό σακάκι Bar του Dior είναι πιο casual, με κορδόνια που τσαλακώνουν τη γραμμή του. Το New Look του Dior ήταν το αντίθετο από το ομώνυμό του, αντλώντας επιρροές από διάφορες περιόδους της ιστορίας, πολλές από τις οποίες έχουν ξεχαστεί. Υπήρχε το ίδιο συναίσθημα και εδώ - της Chiuri να ξεθάβει το παραγνωρισμένο και άγνωστο και να δημιουργεί μια ασυνήθιστη, απροσδόκητη θηλυκή ηρωίδα.
Στο πλαίσιο της δουλειάς της Chiuri και λαμβάνοντας υπόψιν τον τρόπος με τον οποίο «αγκαλιάζει» την έννοια της γυναικείας ενδυνάμωσης, αυτή η συλλογή έχει ξεκάθαρο νόημα. Η πρώτη της συλλογή διακήρυξε ότι πρέπει να γίνουμε όλοι φεμινιστές και φεμινίστριες - και, αυτή τη φορά, φέρνει στο φως μια γυναίκα της εξουσίας από το μακρινό παρελθόν, η οποία άσκησε πραγματική πολιτική επιρροή ως η μόνη κυβερνώσα βασίλισσα της Γαλλίας. Άλλωστε, οι δηλώσεις της για την εξουσία μέσα από το ύφασμα και τα ενδύματας εξακολουθούν να έχουν απήχηση σχεδόν 500 χρόνια αργότερα.
Με πληροφορίες από anothermag.com
«Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr