ABS3NS3: O εσωτερικός παράδεισος του Γιώργου Χουντάλα στην Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Η ABS3NS3, η δεύτερη ατομική έκθεση του εικαστικού Γιώργου Χουντάλα παρουσιάζεται από τις 22 Ιουλίου στην αίθουσα Ματογιάννι στη Δημοτική Πινακοθήκη Μυκόνου και θα διαρκέσει έως και τις 31 Ιουλίου.
Η συνέντευξη που μου παραχώρησε ο δημιουργός για το ethnos.gr είχε όλα τα στοιχεία της ανακάλυψης, του πειραματισμού, του αιφνιδιασμού, καθώς ο Γιώργος Χουντάλας ξαφνιάζει με την θετικά επιφορτισμένη σύνδεση που επιχειρεί ανάμεσα στα εσώτερα ψυχικά δώματα και την δεδομένη κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.
Η ABS3NS3 όπως τονίζει ο ίδιος ο καλλιτέχνης «είναι ένα ταξίδι, ένα πρισματικό και χρωματικό παιχνίδισμα με μια αλληλουχία εικόνων, μια παραμυθένια κατάσταση, όπου εσωτερικές παρορμήσεις και κρυφές ζυμώσεις δημιουργούν την πικρία του ανικανοποίητου, χλευάζουν την πραγματικότητα, δημιουργούν τις ικανές κατάλληλες προϋποθέσεις στο πέρασμα της πολύπλευρης αναλυτικής πολυπλοκότητας, που ο χωροχρόνος διατηρείται ως έχει και λιώνοντας σαν τα ρολόγια του Νταλί η την γαλακτική υπαρξιακή αστρομάζα, ελαφρύνουν τα βάρη της ψυχής, σέρνοντας και πετώντας τις θαλάσσιες άγκυρες σε έτη φωτός μακριά, αγγίζοντας τον ήλιο, παίζοντας σαν παιδί με τα φτερά του Ίκαρου, φτάνω δεν φτάνω, είμαι δεν είμαι, πέφτω δεν πέφτω, υπάρχω και δε ....ζω!».
Το σύνολο των έργων του Γιώργου Χουντάλα σε έναν μοναδικό διάλογο μεταξύ τους επαν/ορίζει το γήινο και το υπερβατικό, το ένστικτο και την ανύψωση, την υπέρβαση και την ενοχή. Διαπραγματεύεται με την ανισορροπία και την συγχώρεση, την εσωτερική ρήξη, ακόμα και τους κοινωνικούς ακροβατισμούς. Και μπορεί η απώλεια της ολότητας και ο κοινωνικός κατακερματισμός να απεικονίζεται στο ‘’Ακροβάτης Σ.Φ. / Acrobat’’ όμως η μόνιμη αναζήτηση είναι η αποδέσμευση, η εύρεση της χαράς, της πλησμονής, η άνωση, η έξοδος στο φως.
Η εγκατάσταση
Η εγκατάσταση – installation του καλλιτέχνη που κυριαρχεί και υποβάλλει το εκθεσιακό του δρώμενο είναι σαφής και σε αυτούς τους άξονες κινείται: ο περιορισμός κόντρα στην ενόρμηση της ψυχής, είτε στο ανθρώπινο – βαθύ ψυχολογικό πεδίο, είτε στο κοινωνικό, είτε ακόμα ως πολιτικός σχολιασμός της απουσίας.
Η ηχητική υπόκρουση μιας μηχανής προβολής 8 χιλιοστών του ’60 μας υπενθυμίζει τον χρόνο που φεύγει, μέχρι να ρετάρει.
Η ‘’Ενοχική εγκατάλειψη / Culpable abandonment ‘’ γίνεται το φόντο του installation, όπου μια γυναίκα -πρόσφυγας χωρίς χέρια αδυνατεί να πιάσει τα κουπιά πλεύσης για να σωθεί, «όπως ίσως η ψυχή σε μια αέναη προσπάθεια για την κοινωνική της υπόσταση… απομένει στάσιμη, βαλτωμένη, σε ρήξη με τον ίδιο της τον εαυτό», τονίζει ο Γιώργος Χουντάλας.
Κυρίαρχο ρόλο στην εγκατάσταση του εικαστικού διαδραματίζει ένα πορτοκαλί σωσίβιο, μαζεμένο χρόνια τώρα, από το ουκρανικό «Οδησσός». Και ο συνειρμός συνδέει την έννοια της απουσίας / ABS3NS3 με αυτήν της ειρήνης.
Η εικαστική προσέγγιση
«Η εικαστική μου προσέγγιση δηλώνει με αφαιρετικό τρόπο την κυνική απώλεια τόσο του χώρου όσο και της διατήρησης του χρονικού διηνεκούς… Εφήμεροι και περιορισμένοι υποβαλλόμαστε σε μια ανατριχιαστική εγρήγορση, ταλαντευόμενοι ανάμεσα στην συγκατάβαση της ανυπέρβλητα ελεγχόμενης νατουραλιστικής εικονικότητας, μυθοπλασίας και πραγματικής απελευθέρωσης».
Περιδιαβαίνουμε ‘’Στους μύλους απολαμβάνοντας το δειλινό / Acrofobia sunset Gaze at Mykonos windmills’’, στην ‘’Ανεξάντλητη νιότη / Inexhaustible youth’’, ενώ οι ‘’Καλοκαιρινοί πόθοι των 7 θαλασσών / 7 nations summer Life’’ και οι ‘’Εκρήξεις Σεροτονίνης / Serotonin’’ μας οδηγούν στην ‘’Χυμώδη καλοκαιρινή διάθεση / Juicy summer hormones’’. Τα συστατικά του καλλιτέχνη; Ένα πολύχρωμο παζλ που το διαρρέεται από το μοτίβο της απελευθέρωσης, όπως μας δηλώνει ο ίδιος. «Είτε στο ηλιοβασίλεμα είτε στο υδρόβιο περιβάλλον νιώθουμε διάχυτο το ενεργειακό επίπεδο κρυφών δεδομένων και παραγόντων, όπου όμως εξαφανίζεται η ανακλαστική βαρύτητα. Είμαστε όλοι ίσοι στον χορό της νεότητας σε μια ατέρμονη κατάσταση αθωότητας και υπερβατικότητας του παρόντος. Μπορούμε να δούμε τα εσώψυχα της ζωής μας, όπου στην εναλλαγή πολυποίκιλων συναισθημάτων συμβαίνει η άνωση και ξαναγεννιόμαστε αθώοι και φρέσκοι, απενοχοποιημένοι, σε μια πλήρη απελευθέρωση στην ένωσή μας στην δίνη της απόλυτης συμπαντικής χαράς».
Ακόμα και στις γκρίζες και ασπρόμαυρες απεικονίσεις του εικαστικού, όπως το ‘’Προσχωρώντας / Αdherer’’ και το ‘’Εφήμερα πνευματικός μικρόκοσμος / Ephemeral spiritual microcosm’’ ανακαλύπτουμε μια αναδυόμενη αισιοδοξία. Είναι καταγραφές καταστάσεων που δημιουργούνται και ως αποτέλεσμα συμβαίνει να απολαμβάνουμε απεριόριστα ταξίδια και ονειρικές απολαύσεις, παρ’ όλα τα ενδόμυχα μυστικά και την βραχύβια διάρκειά τους.
Σε μια καταβύθιση στην ανθρώπινη ψυχοσύνθεση ο Γιώργος Χουντάλας μας προτάσσει δημιουργίες, όπου «τα ζωτικά ηλεκτρόνια και η ανθρώπινη ενέργεια σε οδηγούν σε μια αναπόφευκτη εσωτερική πάλη, ώστε υποσυνείδητα η μυθοπλασία να κερδίζει την πραγματικότητα, ακόμα κι αν απομένει ένα αιματηρό θραύσμα. Η απώλεια μνήμης από τα τραύματα του παρελθόντος ξαναδιεκδικεί μια νέα πραγματικότητα. Η ομολογία της ενοχής και η συγχώρεση με τα αναπάντεχα τραντάγματά τους ως καταλύτες υπόσχονται την αισιοδοξία του ταξιδιού σου. Και όλα αυτά είναι δώρα για τον εσωτερικό σου κόσμο… Αρκεί να σπάσεις την διάφανη ελαστικότητα που σε σπρώχνει προς τα πίσω, παρά τις καταιγίδες, απώλειες, καταστροφικές ενέργειες, που μπορεί να συμβούν στο πέρασμα. Μια έκρηξη αδρεναλίνης, ανησυχίας, σπινθηροβόλου ακροβολισμού, αυτό χρειάζεται! Ακόμα και όταν έρθει η ανισορροπία ‘’ Ανισορροπία / Imbalance’’ μέσα από τις επαναλήψεις του παρελθόντος, διαθέτουμε μια ζυγαριά, όπου μπορείς να σώσεις την τελική πραγμάτωση του μύθου… Στο έργο μου ‘’Αναπνοή / Breathe 2’’ οφείλεις να ζήσεις τον εσωτερικό σου παράδεισο, σε κάθε στιγμή του κάθε λεπτού της ζωής σου που περνάει, αυξάνοντας το ποσοστό του οξυγόνου στο αίμα σου, να γίνεις υπερβατικός, αέρινος».
«Το άπιαστο που θέλουμε να κάνουμε δικό μας»
Σύνολο έργων εσώτερα διαισθητικό, ονειροπόλο, ορμητικό, αισιόδοξο, διεκδικητικά πολυεπίπεδο, ψυχαναλυτικό. Η μεικτή τεχνική του δημιουργού καταλήγει σε έναν ιδιότυπο χρωματικό οργασμό, σε μία γόνιμη εσώτερη καταβύθιση με κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις. Η απόλαυση της συζήτησης με τον Γιώργο Χουντάλα μου θύμισε εκείνες τις ατέρμονες της Φιλοσοφικής, βουτηγμένοι σε μια ανεμπόδιστη και χαρούμενη νεότητα δίχως περιορισμούς. Ρώτησα τον Γιώργο, σε ποια ευρύτερη ενότητα εντάσσει τα έργα της ABS3NS3. «Στο ρεύμα ‘’Houndalismo’’, μια ειδική μορφή επεξεργασίας, που καταλήγει στην εσώτερη ρήξη με τον βαθύτερο εαυτό μας. Ο στοχασμός, η ολότητα, το άπιαστο που θέλουμε να κάνουμε δικό μας, να πορευτούμε στην παράλληλη μορφή, να καλπάσουμε με ούριο άνεμο. Μια πολυσυνθετότητα, μια πολυχρωματικότητα στο διηνεκές πέρασμα του χρόνου, αποκαλύπτοντας το ανικανοποίητο της χρωματικής φωτόλυσης…»
Εντοπίζουμε στο κείμενο της Ευαγγελίας Θ. Καϊράκη, Ms Ιστορικός της Τέχνης ΕΚΠΑ και Μέλος της ΕΕΙΤ, καθώς προλογίζει την έκθεση του Γιώργου Χουντάλα, το απόσπασμα: «…Τα ζωγραφικά αφηγήματα του Γιώργου Χουντάλα, αρθρωμένα σαν ποιητικά πολύπτυχα, σαν μουσικά σημεία σε μια συμπαντική συμφωνία, που δένουν λυρικά το δαιδαλώδες του υποσυνείδητου με τη δημιουργική έκσταση της στιγμής, ενεργοποιούνται μαζί με τα μνημονικά ίχνη της γενέθλιας αργολικής γης κάτω από το ανέσπερο φως της Δήλου, αντανακλώντας ακόλουθα τις χρωματικές τους διατυπώσεις στον αιώνιο καμβά. Στο εκτυφλωτικό. Στο διηνεκές. Στο ανεξάντλητο λευκό της Μυκόνου.»
Ξεχωρίζουμε επίσης την ακόλουθη αναφορά, από το συνοδευτικό κείμενο του Λεόντιου Πετμεζά, Ιστορικός αναλυτής, κριτικός τέχνης και λογοτεχνίας, για την ABS3NS3 του Γιώργου Χουντάλα: «Η καθαρότητα των συλλήψεων του προχωρά στην αυθεντικότητα της απολυτότητας . Με δεξιότητα στην κάθε συναλλαγή ένας απερίσπαστος λόγος με εμβαθύνσεις και προδιαγραφές αγγίζει την ακέραια ανωτερότητα.»
Ειρήνη Λίτινα
- SOS για την Πεντέλη: Με κάθε φωτιά χάνει τη δυνατότητα φυσικής αναγέννησης
- Ρεύμα: Σήμερα κληρώνει για τιμολόγια Αυγούστου χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής κι επιδοτήσεις
- Αδιανόητο περιστατικό: Έκλεψαν το φορτηγό με όλα τα μηχανήματα της σειράς «Κόκκινο Ποτάμι»
- Τον έπνιξε, τον ευνούχισε και πήρε τα γεννητικά του όργανα: Το ερωτικό έγκλημα που συντάραξε την Ιαπωνία και ενέπνευσε τον Ναγκίσα Οσίμα
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr