Γιατί ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν απέρριψε την υποψηφιότητά του για Όσκαρ για την ταινία «Άγριες Φράουλες»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Από την αρχή του κινηματογράφου, υπήρξαν αμέτρητοι πρωτοπόροι που συνέβαλαν στην εξέλιξη της τέχνης με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Ωστόσο, μόνο λίγοι από αυτούς μπορούν να ισχυριστούν ότι είχαν τόσο ισχυρή επίδραση όσο ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν στον κινηματογράφο του 20ού αιώνα. Μεταφέροντας τις φιλοσοφικές μας κρίσεις και τις ψυχολογικές μας συγκρούσεις στη μεγάλη οθόνη, το καλλιτεχνικό όραμα του Μπέργκμαν άλλαξε τον κινηματογράφο για πάντα.
Από την εμβληματική παρτίδα σκακιού με τον Θάνατο στην «Έβδομη σφραγίδα» μέχρι τις ανατριχιαστικές ψυχοσεξουαλικές εξερευνήσεις στην «Persona», το έργο του Μπέργκμαν είναι γεμάτο με λαμπρές στιγμές που αποδεικνύουν αβίαστα την μεγαλοφυΐα του. Ακόμη και μέσα σε αυτόν τον φαινομενικά ατελείωτο κατάλογο αριστουργημάτων, ένα έργο που καταφέρνει να ξεχωρίζει είναι οι «Άγριες Φράουλες». Στο έργο του Μπέργκμαν του 1957 πρωταγωνιστεί ο Victor Sjostrom ως καθηγητής που διασχίζει «το τοπίο του παρελθόντος» του.
Σε μια συνέντευξή του, ο σκηνοθέτης αποκάλυψε ότι η ιδέα του ήρθε κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης διαδρομής, όταν πέρασε από το παλιό σπίτι της γιαγιάς του και σκέφτηκε ότι θα ήταν υπέροχο αν μπορούσε να ανοίξει την πόρτα και να βρει μια πύλη για τα χαμένα παιδικά του χρόνια. Ο ίδιος δήλωσε: «Η ταινία είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε το σπίτι μας: "Έτσι μου ήρθε στο μυαλό - τι θα γινόταν αν μπορούσες να κάνεις μια ταινία γι' αυτό- ότι απλά περπατάς με έναν ρεαλιστικό τρόπο και ανοίγεις μια πόρτα, και μετά περπατάς στην παιδική σου ηλικία, και μετά ανοίγεις μια άλλη πόρτα και επιστρέφεις στην πραγματικότητα, και μετά κάνεις μια στροφή σε μια γωνία του δρόμου και φτάνεις σε κάποια άλλη περίοδο της ύπαρξής σου, και όλα συνεχίζονται, ζουν. Αυτή ήταν στην πραγματικότητα η ιδέα πίσω από τις Άγριες Φράουλες"».
Εκτός από την ευρεία κριτική αναγνώριση που ενίσχυσε τη θέση του ως μια από τις σημαντικότερες φωνές του παγκόσμιου κινηματογράφου, ο Μπέργκμαν έλαβε επίσης μια σειρά από επαίνους για το επίτευγμά του. Επιπλέον, οι Άγριες Φράουλες ήταν υποψήφιες για «Καλύτερο Πρωτότυπο Σενάριο» στα βραβεία Όσκαρ, αλλά ο Σουηδός δημιουργός βρήκε την υποψηφιότητα τόσο προσβλητική που έγραψε μάλιστα μια επιστολή στην Ακαδημία ζητώντας τους να μην τον ξαναπροτείνουν ποτέ.
Στην καυστική επιστολή του, ο Μπέργκμαν επιτέθηκε στη θέση της Ακαδημίας στον κλάδο και επέκρινε το έργο της: «Καθώς το Smultronstallet (Άγριες Φράουλες) δεν διεκδίκησε το "Όσκαρ", θεωρώ ότι είναι λάθος να προταθεί η ταινία και, ως εκ τούτου, θέλω να επιστρέψω το "Πιστοποιητικό Υποψηφιότητας". Έχω διαπιστώσει ότι η υποψηφιότητα για "Όσκαρ" αποτελεί ένα εξευτελιστικό θεσμό για την κινηματογραφική τέχνη και σας ζητώ να με απαλλάξετε από την προσοχή της κριτικής επιτροπής για το μέλλον».
Ingmar Bergman refuses his #Oscars nomination for WILD STRAWBERRIES, 1960. pic.twitter.com/l8ZWoUkjR2
— MUBI (@mubi) April 25, 2021
Αν και οι περισσότεροι σκηνοθέτες θα άρπαζαν την ευκαιρία να διεκδικήσουν ένα από τα πιο γνωστά βραβεία της κινηματογραφικής βιομηχανίας, ο Μπέργκμαν δεν είχε ανάγκη από το είδος της προσοχής και του διαλόγου που δημιουργούν τα Όσκαρ. Αντί να πάρει επιβεβαίωση από την Ακαδημία, οι Άγριες Φράουλες επαινέθηκαν ιδιαίτερα από άλλους πρωτοπόρους κινηματογραφιστές όπως ο Αντρέι Ταρκόφσκι και ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Με πληροφορίες από faroutmagazine.co.uk
«Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr