73ο Φεστιβάλ Βερολίνου: Έναρξη με έντονο πολιτικό χρώμα - Συγκίνησε ο Ζελένσκι με την ομιλία του
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Έντονο πολιτικό χρώμα είχε η τελετή έναρξης του 73ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (16-26/2), καθώς ένα μεγάλο μέρος των ταινιών που θα προβληθούν κατά τη διάρκειά του αποτυπώνουν τα μεγαλύτερα και πλέον ακανθώδη θέματα του κόσμου μας σήμερα. Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, συγκίνησε όλη την αίθουσα με τον φορτισμένο λόγο του, η υπουργός Πολιτισμού της Γερμανίας, Κλόντια Ροθ, μίλησε για την ανάγκη της Τέχνης σε σκοτεινούς καιρούς, ενώ η Ιρανή ηθοποιός, Γκολσιφτέ Φαραχανί, άσκησε δριμεία κριτική στο καθεστώς του Ιράν.
«Το σινεμά δεν μπορεί ν' αλλάξει τον κόσμο, αλλά μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους που μπορούν ν' αλλάξουν τον κόσμο» είπε ο Βολοντίμιρ Ζελένσκι στην τελετή έναρξης όπου εμφανίστηκε σε διαδικτυακή ζωντανή μετάδοση από το Κίεβο, με το κοινό να τον χειροκροτάει όρθιο για αρκετά λεπτά. Τον Πρόεδρο της Ουκρανίας παρουσίασε στο κοινό του Φεστιβάλ ο βραβευμένος με Όσκαρ Αμερικανός ηθοποιός Σον Πεν, ο οποίος μόλις επέστρεψε από το Κίεβο φέρνοντας μαζί του την τελευταία του ταινία με τίτλο «Superpower», ένα ντοκιμαντέρ που καταγράφει τις πρώτες μέρες της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και το οποίο κάνει πρεμιέρα σήμερα Παρασκευή (17/2). «Υπάρχουν δύο δρόμοι, ο δρόμος της αλήθεια και ο δρόμος της προπαγάνδας. Η προπαγάνδα στην αρχή μπορεί να νικήσει, αλλά η αλήθεια θα κυριαρχήσει στο τέλος» είπε ο Ζελένσκι και ευχαρίστησε την Μπερλινάλε, η οποία δεν δέχεται ταινίες από άτομα και οργανισμούς που υποστηρίζουν την πολιτική του Κρεμλίνου. Επίσης, η φετινή Μπερλινάλε συμπίπτει με την επέτειο ενός έτους από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στην αριστουργηματική ταινία του Βιμ Βέντερς «Τα Φτερά του Έρωτα», η οποία γυρίστηκε λίγο πριν την πτώση του Τείχους. «Στην ταινία αυτή, η χωρισμένη στα δύο πόλη του Βερολίνου ξαναενώθηκε από τους αγγέλους που πετούσαν πάνω από αυτή» είπε και πρόσθεσε: «Σήμερα μπορεί να μιλάμε διαφορετικές γλώσσες, μπορεί να μας χωρίζουν χιλιάδες χιλιόμετρα όμως δεν μας χωρίζει κανένα τείχος. To 1951 που ιδρύθηκε η Μπερλινάλε είχε ως σλόγκαν ότι είναι η μεγαλύτερη πολιτιστική εκδήλωση του ελεύθερου κόσμου. Τώρα η Ουκρανία, που έχει σταθεί όρθια σχεδόν για ένα χρόνο και υπερασπίζεται τον εαυτό της, την Ευρώπη και τον κόσμο, είναι το οχυρό που δεν θα πέσει και είμαι σίγουρος ότι θα το διαπιστώσετε και εσείς παρακολουθώντας το ντοκιμαντέρ "Superpower"».
Πρεμιέρα με την κομεντί «She Came to Me»
Το Φεστιβάλ σήκωσε αυλαία με τη ρομαντική κομεντί «She Came to Me» της Ρεμπέκα Μίλερ, στην οποία πρωταγωνιστεί ένα πρωτοκλασάτο καστ, το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τους Πίτερ Ντίνκλατζ, Αν Χάθαγουεϊ, Μαρίσα Τομέι και Τζοάνα Κούλιγκ. Η υπόθεση αφορά έναν συνθέτη που έχει χάσει την έμπνευσή του, αλλά ανακαλύπτει ξανά το πάθος του για τη δημιουργία ύστερα από μια εφήμερη ερωτική περιπέτεια. Οι πρωταγωνιστές της ταινίας παραβρέθηκαν στην τελετή έναρξης, μονοπωλώντας τα φλας των φωτογράφων όταν περπάτησαν στο κόκκινο χαλί.
Νωρίτερα, στη συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση της ταινίας, η Αν Χάθαγουεϊ αναφέρθηκε στην Ουκρανία και στην διαδικτυακή παρουσία του Βολοντίμιρ Ζελένσκι. «Θέλω να εκφράσω την ευγνωμοσύνη μου στο φεστιβάλ που συμπεριέλαβε έναν ήρωα της εποχής μας και που έδωσε σε όλους μας την ευκαιρία να ενισχύσουμε το μήνυμα της Ουκρανίας, που είναι η σχεδόν παγκόσμια επιθυμία για ειρήνη».
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής η Κρίστεν Στιούαρτ
Δεκαεννιά ταινίες διαγωνίζονται φέτος για το μεγάλο βραβείο του φεστιβάλ, τη Χρυσή Άρκτο. Μεταξύ των γνωστότερων ονομάτων, συναντάμε τον Γερμανό Κρίστιαν Πέτζολντ («Η Νύμφη του Νερού», «Το Τραγούδι του Φοίνικα») με το «Afire», μία δραμεντί για τέσσερις νεαρούς που κάνουν διακοπές σ' ένα εξοχικό στη Βαλτική Θάλασσα ενώ γύρω τους μαίνονται δασικές πυρκαγιές, τον βετεράνο Γάλλο Φιλίπ Γκαρέλ, ο οποίος επιστρέφει στην Μπερλινάλε με το «The Plough», ένα οικογενειακό δράμα στο οποίο πρωταγωνιστούν για πρώτη φορά μαζί και τα τρία παιδιά του σκηνοθέτη (Λουί, Εσθέρ και Λένα Γκαρέλ) και τη Γερμανίδα σκηνοθέτιδα Μαργκαρέτε φον Τρότα («Η Χαμένη Τιμή της Καταρίνα Μπλουμ», «Hannah Arendt») με το «Ingeborg Bachmann - Journey into the Desert», μια ματιά στη διάσημη Αυστριακή ποιήτρια και συγγραφέα Ίνγκεμποργκ Μπάχμαν και στην επιθυμία της για αγάπη και σεβασμό στη λογοτεχνία και τη ζωή, την οποία υποδύεται η Βίκι Κριπς («Κορσές», «Αόρατη Κλωστή»).
Το μεγάλο βραβείο της διοργάνωσης διεκδικούν επίσης, ο Ματ Τζόνσον με το «Blackberry», την ιστορία της ανόδου και της πτώσης της καναδικής εταιρίας κινητής τηλεφωνίας, ο Νικολά Φιλιμπέρ με το «On the Adamant» στο οποίο μάς συστήνει ένα πλωτό κέντρο ημερήσιας φροντίδας ατόμων με ψυχικές διαταραχές στην καρδιά του Παρισιού, η Έμιλι Ατέφ με το «Someday We'll Tell Each Other Everything», ένα ρομαντικό δράμα με φόντο την ανατολική Γερμανία αμέσως μετά την πτώση του Τείχους και ο Νοτιοαφρικανός δημιουργός Τζον Τρένγκοουβ που φέρνει στην Μπερλινάλε το «Manodrome», στο οποίο ο Τζέσι Αϊζενμπεργκ υποδύεται έναν νεαρό άνδρα που ετοιμάζεται να γίνει πατέρας όμως η δουλειά του και η προσωπική του ζωή δεν τον κάνουν ευτυχισμένο.
Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα συναντάμε ακόμη, τον Τζιάκομο Αμπρουτσέζε με το δραματικό «Disco Boy» και τον εξαιρετικό Φραντς Ρογκόφσκι, την Σελίν Σονγκ με το «Past Lives» που έρχεται με θετικές κριτικές από το φεστιβάλ του Σάντανς, τον Μακότο Σινκάι με το φιλμ κινουμένων σχεδίων «Suzume» μετά από την τεράστια επιτυχία που έκανε στις αίθουσες της Ιαπωνίας, καθώς και μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους του Νέου Γερμανικού Σινεμά, την Αντζελα Σάνελεκ (η οποία το 2019 είχε βραβευθεί με την Αργυρή Άρκτο) με τη νέα της ταινία, με τίτλο «Music», που έχει γυριστεί στην Ελλάδα και μεταξύ άλλων πρωταγωνιστούν η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου και ο Αργύρης Ξάφης.
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του Διεθνούς Διαγωνιστικού Τμήματος, που θ' αποφασίσει για τα μεγάλα βραβεία της φετινής διοργάνωσης είναι η Κρίστεν Στιούαρτ. Στη συνέντευξη τύπου της επιτροπής, η Αμερικανίδα ηθοποιός αναφέρθηκε στις αδύναμες εισπράξεις των διεθνών box office ως συνέπεια της πανδημίας. «Ρίξτε μια γρήγορη ματιά στον καθρέφτη σας», είπε η Στιούαρτ, απαντώντας σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων. «Δεν σταματήσαμε ποτέ να λέμε ο ένας στον άλλον ιστορίες… Πιστεύω ότι υπάρχει ένα είδος ζωτικής, απελπισμένης ανάγκης σε όλους μας να δημιουργήσουμε κάτι. Και ναι, νομίζω ότι όταν αρχίζεις να βλέπεις μόνο την εμπορική πλευρά του σινεμά, είναι εύκολο να πεις: "Ω, Θεέ μου, όλα καταρρέουν!". Αλλά πιστεύω ότι υπάρχει κάτι ζωτικής σημασίας που είναι αναμφισβήτητο ότι δεν θα σβήσει ποτέ».
Σχετικά με το ρόλο της ως προέδρου της κριτικής επιτροπής είπε: «Μιλώντας με απόλυτη ειλικρίνεια, τρέμω κάπως. Δεν είναι ένα βάρος που δεν καταλαβαίνω πλήρως. Είμαι έτοιμη να με αλλάξουν όλες οι ταινίες που θα δούμε στο φεστιβάλ, όπως και οι άνθρωποι γύρω μας. Νομίζω άλλωστε ότι γι' αυτό τον λόγο είμαστε εδώ».
Τιμώμενο πρόσωπο στο 73ο Φεστιβάλ Βερολίνου θα είναι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, στον οποίο θα απονεμηθεί η Χρυσή Άρκτος για την συνεισφορά του στην έβδομη τέχνη, ενώ σε ειδικό αφιέρωμα θα προβληθούν οι σημαντικότερες ταινίες του και φυσικά το φετινό του, αυτοβιογραφικό φιλμ «The Fabelmans».
- «Της έπιασα τα ποδαράκια όπως κάνω στο γιο μου» - Συγκλονιστικές μαρτυρίες των διασωστών της ΕΜΑΚ
- Λουκέτο με εισαγγελική εντολή στο γηροκομείο «κολαστήριο» στον Κορυδαλλό
- Άγριο bullying στον Αλμυρό: Ξυλοκόπησε συμμαθητή του και τον άφησε γυμνό στο δρόμο
- Σεισμός στην Τουρκία: Βρέθηκε νεκρός στα συντρίμμια ο Γκανέζος ποδοσφαιριστής Κρίστιαν Ατσού - Το τραγικό παιχνίδι της μοίρας
- Οι «αδιάφθοροι» του ΥΠΟΙΚ πιάνουν δουλειά - Οι εφοριακοί στο μικροσκόπιο των Εσωτερικών Υποθέσεων
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr