«Ανοίγουν ξανά τα σινεμά»: Σπαζοκεφαλιά η επιχείρηση μετά την καραντίνα
Ενώ σε Ευρώπη και Αµερική ιχνηλατούν το µοντέλο µε βάση το οποίο θα µπουν σε λειτουργία οι κινηµατογραφικές αίθουσες, στην Ελλάδα επικρατεί αγωνία για τη δύσκολη πραγµατικότητα και οι αιθουσάρχες κάνουν λόγο για επικείµενο «Αρµαγεδδώνα»🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Σύμφωνα με τις ισχύουσες εκτιμήσεις για την ύφεση του κορονοϊού, η επάνοδος των κινηματογράφων στην πολιτιστική και οικονομική δραστηριότητα της ζωής μας προγραμματίζεται χρονικά από τα ευρωπαϊκά και αμερικανικά υγειονομικά επιτελεία -και συνεπώς και από τους παράγοντες της αγοράς- κοντά στις αρχές Ιουλίου. Αυτή η γενική διαπίστωση ισχύει για τις περισσότερες χώρες.
Το πώς θα λειτουργούν τα σινεμά μέχρι να βρεθεί το εμβόλιο για τον κορονοϊό είναι ένα σχέδιο υπό διερεύνηση, σε πρώιμο στάδιο, με αφετηρία τις συσκέψεις στα γραφεία των μεγάλων αλυσίδων κινηματογράφων στην Αμερική και την Ευρώπη, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που θα επιβάλει κάθε χώρα με τη σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομίας της. Στην Ελλάδα, πριν μιλήσουμε για το πολυπόθητο άνοιγμα των σινεμά, έχουμε να αντιμετωπίσουμε το σήμερα.
Την περασμένη εβδομάδα, η ανοιχτή επιστολή της Πανελλήνιας Ενωσης Αιθουσαρχών Κινηματογραφιστών (ΠΕΑΚ) προς το υπουργείο Πολιτισμού έκανε αίσθηση. Δίνοντας την εικόνα μιας δύσκολης, αγωνιώδους πραγματικότητας για την παραδοσιακή κινηματογραφική αίθουσα, στην οποία οι τελευταίοι που θα επιστρέψουν θα είναι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θεατές, αυτοί δηλαδή που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες της πανδημίας και αποτελούν και το βασικό κοινό της μονής αίθουσας, οι αιθουσάρχες μίλησαν για επικείμενο «Αρμαγεδδώνα» που πρέπει να αναχαιτιστεί.
Στην αναλυτική επιστολή τους ζητούν το μέτρο που έχει εξαγγελθεί για τη στήριξη των αιθουσαρχών κινηματογράφων που έχουν έως δύο οθόνες και έχουν προβάλει τουλάχιστον δύο ελληνικά/ευρωπαϊκά κινηματογραφικά έργα (το ύψος της έκτακτης ενίσχυσης δεν έχει ακόμα ανακοινωθεί) να επεκταθεί ως ενίσχυση σε όλους τους αιθουσάρχες. Ζητούν, ακόμη, τη μείωση του ΦΠΑ επί του κινηματογραφικού εισιτηρίου, την απαλλαγή από την καταβολή μισθώματος μέχρι να ανοίξουν ξανά οι αίθουσες και αντίστοιχη μείωση του ΕΝΦΙΑ για τους ιδιοκτήτες. Εν ολίγοις, επιθυμούν ένα βιώσιμο σχέδιο για την «επόμενη μέρα».
«Το υπουργείο έχει εξαγγείλει το ποσό των 1,8 εκατ. ευρώ για τη στήριξη των κλάδων του κινηματογραφικού τομέα, το οποίο όμως πρέπει να μοιραστεί σε όλους. Από αυτό το χρηματικό ποσό αναλογούν περίπου 1.500 ευρώ για κάθε κινηματογράφο – τίποτα δηλαδή. Μόνο ο λογαριασμός της ΔΕΗ για μια αίθουσα ανέρχεται στα 1.000 ευρώ τον μήνα διότι έχει δημοτικά τέλη βάσει τετραγωνικών. Οι κινηματογράφοι για να ανοίξουν ξανά πρέπει να έχουν μειωμένο τον ΦΠΑ από το 24% όσο πιο χαμηλά γίνεται. Σκεφτείτε ότι παραμένουμε κλειστοί ενώ πληρώνουμε το 60% του ενοικίου. Πληρώνουμε ένα μαγαζί που μένει κλειστό από την τσέπη μας. Αν αυτό συνεχιστεί, τι θα γίνει; Για τα ενοίκια πρέπει να δοθεί επιχορήγηση» εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ο Γιώργος Στεργιάκης, διαχειριστής της ιστορικής αίθουσας «Αστυ» στο κέντρο της Αθήνας και διανομέας (AMA Films). Ο ίδιος τονίζει ότι η στήριξη της αίθουσας είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την επιβίωση της κινηματογραφικής αγοράς. «Αν δεν στηριχτεί η κινηματογραφική αίθουσα, πού θα προβληθούν οι ταινίες των παραγωγών και διανομέων;» διερωτάται.
Ο φόβος της κλειστής αίθουσας
Ενα άλλο εμπόδιο στην επαναλειτουργία των κινηματογράφων είναι ο φόβος του κοινού προς την κλειστή αίθουσα. Το επισημαίνει και η Ενωση Αιθουσαρχών στην επιστολή της. Δυσοίωνο παράδειγμα η επαναλειτουργία των κινηματογράφων στην Κίνα, που άνοιξαν με την ύφεση της πανδημίας και έκλεισαν μέσα σε λίγες μέρες διότι δεν είχαν θεατές.
Η αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης που πλήττει την κινηματογραφική βιομηχανία παγκοσμίως προϋποθέτει ρεαλιστικό προγραμματισμό. Αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, πρωτοπόρες στην κινηματογραφική παραγωγή (Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία), έχουν λάβει τα μέτρα τους για το κάθε άλλο παρά ευοίωνο μέλλον, ενώ από την Αμερική έρχεται το πρώτο σχέδιο επαναλειτουργίας των σινεμά (η πολιτεία της Τζόρτζια φιλοδοξεί να ανοίξει νωρίς τις αίθουσες, από τις 30 Απριλίου). Οι μεγαλύτερες αλυσίδες πολυκινηματογράφων σχεδιάζουν την επανάκαμψή τους στην οικονομική ζωή αποκαθιστώντας στο πρώτο στάδιο την εμπιστοσύνη με το κοινό, καταπολεμώντας τον φόβο με μέτρα υγιεινής ορατά από τους θεατές.
Απολύμανση και μοντέλο σκακιέρας
Ρεπορτάζ του αμερικανικού Μέσου «Deadline», το οποίο αναλύει το υπό συζήτηση σχέδιο για το άνοιγμα των κινηματογραφικών αιθουσών, σημειώνει ότι οι αιθουσάρχες έχουν ως προτεραιότητα την ιεράρχηση των κινηματογραφικών ταινιών που μπορούν να προβάλουν, μαζί και την απολύμανση των χώρων. Κυρίως, δηλαδή, την τήρηση των κανόνων αποστάσεων για την προστασία των θεατών.
Η υπόθεση «ανοίγοντας ξανά τα σινεμά» ενέχει ένα βουνό από προβλήματα και οι αιθουσάρχες αντιμετωπίζουν τη σπαζοκεφαλιά των αποστάσεων σχεδιάζοντας κατόψεις αιθουσών που θα μοιάζουν με σκακιέρες: οι θεατές θα κάθονται αυστηρά στα προβλεπόμενα μαύρα τετράγωνα.
Ο σχεδιασμός της σκακιέρας προϋποθέτει ότι δεν θα κάθεται κανένας δίπλα σου, μπροστά σου, πίσω σου, παρά μόνο στη γωνία μπροστά και πίσω από εσένα. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η προστασία του ενός θεατή από το βήξιμο ή το φτάρνισμα των άλλων. Στα μέτρα υγιεινής των αιθουσών προβλέπεται και το σκανάρισμα των εισιτηρίων από τους ίδιους τους πελάτες.
Από την άλλη, το πρόβλημα με τη στρατηγική της σκακιέρας είναι η σημαντική απώλεια χωρητικότητας θεατών στην αίθουσα. Αγνωστο τι θα γίνει με αυτή την παράμετρο, όταν τα στούντιο έχουν αναβάλει την έξοδο των περισσότερων καλοκαιρινών μπλοκμπάστερ για τη φθινοπωρινή και χειμερινή σεζόν (η αναπλήρωση των χαμένων θεατών σε περίπτωση αύξησης της ζήτησης εισιτηρίων σημαίνει περισσότερες προβολές ταινιών ημερησίως). Αυτά συζητιούνται σε Αμερική και Ευρώπη για την ώρα, αλλά ένα είναι σίγουρο: η επιστροφή στα σινεμά δεν θα είναι εύκολη υπόθεση μέχρι να διασφαλιστεί ο περιορισμός της πανδημίας.
Το «Tiger King» και η απογείωση του streaming
Κοντά 16 εκατομμύρια νέους συνδρομητές απέκτησε το Netflix το πρώτο τρίμηνο του 2020, διπλασιάζοντας τα κέρδη του σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2019, όταν η παντοκρατορία του στον χώρο του streaming έμοιαζε επισφαλής μπροστά στην επικείμενη είσοδο νέων ανταγωνιστικών εταιρειών στην αγορά της παροχής ψηφιακού περιεχομένου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το Netflix στις 21 Απριλίου, ο παγκόσμιος ιστός των συνδρομητών του αυξήθηκε κατά 15,8 εκατομμύρια, πολύ πάνω από τον στόχο της αρχικής πρόβλεψης για 7 εκατομμύρια νέους συνδρομητές στις αρχές του 2020. Η παγκόσμια υγειονομική κρίση και οι περιορισμοί της καραντίνας εκτόξευσαν τη δημοφιλή πλατφόρμα streaming, απογειώνοντας τον συνολικό αριθμό των συνδρομητών της στα 183 εκατομμύρια και τη μετοχή της στη Γουόλ Στριτ κατά 30%. Το μεγαλύτερο μέρος των νέων συνδρομητών του Netflix, περίπου 7 εκατομμύρια, προήλθε από την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ενώ 3,6 εκατομμύρια συνδρομητών απέκτησαν συνδρομή από την Ασία και 2,3 εκατομμύρια από τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Κατά την περίοδο της καραντίνας του κορονοϊού το Netflix έβγαλε νέες σειρές που έκαναν θραύση: πιο επιτυχημένη και από το πολυσυζητημένο στην Ελλάδα δράμα «Unorthodox» είναι η σουρεαλιστική μίνι σειρά ντοκιμαντέρ «Tiger King: Εκτροφείς αιλουροειδών», που άρχισε να προβάλλεται στις 20 Μαρτίου. Εκτοτε η σειρά, που φέρνει στο φως έναν απίστευτο πόλεμο -συμπεριλαμβανομένης μιας απόπειρας δολοφονίας- μεταξύ ιδιοκτητών ζωολογικών κήπων με αιλουροειδή στην Αμερική, αποδείχθηκε μία από τις πιο επιτυχημένες στην ιστορία του Netflix, με ρεκόρ θεάσεων που αγγίζει τους 64 εκατομμύρια θεατές.
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr