Η Google υπέβαλε την επίσημη απάντησή της σε μια ιστορική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αντιμονοπωλιακή πολιτική στον τομέα της διαφημιστικής τεχνολογίας (adtech), προτείνοντας μια σειρά από αλλαγές σε προϊόντα και τεχνικές λειτουργίες -ορισμένες από τις οποίες θα εφαρμοστούν εντός του έτους- με στόχο να ανοίξει την adtech αυτοκρατορία της σε ανταγωνιστές.Αυτό που δεν περιείχε ωστόσο ήταν οποιαδήποτε διαρθρωτικά μέτρα, όπως πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων ή διάσπαση της επιχείρησης, για την αντιμετώπιση των ανησυχιών που είχε εκφράσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όταν επέβαλε πρόστιμο 2,95 δισεκατομμυρίων ευρώ στη Google τον Σεπτέμβριο για τη συμπεριφορά της.388365_1Σύμφωνα με το Politico, η Κομισιόν, η οποία εποπτεύει την πολιτική ανταγωνισμού σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, είχε καταλήξει τότε ότι η κατάχρηση της Google ήταν αποτέλεσμα της «εγγενούς σύγκρουσης συμφερόντων» που προκύπτουν από την ιδιοκτησία τόσο μεγάλου μέρους της υποδομής που στηρίζει τη διαδικτυακή διαφήμιση.Ένας εκπρόσωπος της Κομισιόν επιβεβαίωσε με δήλωσή του την Παρασκευή (14/11) ότι ο ευρωπαϊκός εκτελεστικός οργανισμός έλαβε την πρόταση της Google, την οποία θα αναλύσει.«Αλλαγές για τα μάτια του κόσμου»Η αποκάλυψη από πλευράς Google ότι υπέβαλε μια σειρά τεχνικών αλλαγών προκάλεσε άμεση κριτική από εκδότες που βασίζονται στα εργαλεία adtech της εταιρείας. «Οι συμπεριφορικές προσαρμογές έχουν δοκιμαστεί επανειλημμένα επί πολλά χρόνια και έχουν αποτύχει να εξισορροπήσουν αυτή την αγορά», δήλωσε η Άντζελα Μιλς Γουέιντ, εκτελεστική διευθύντρια του European Publishers Council. «Χωρίς διαρθρωτική αλλαγή, η Google θα συνεχίσει να κατέχει και να ελέγχει τα εργαλεία και τις ροές δεδομένων που καθορίζουν τους όρους του εμπορίου για ολόκληρο το ψηφιακό διαφημιστικό οικοσύστημα», πρόσθεσε.Η Google, που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας της Alphabet, του διαδικτυακού κολοσσού αξίας 3,4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων με έδρα το Μάουντεν Βιου της Καλιφόρνια, τα τελευταία χρόνια υπερασπίζεται το επιχειρηματικό της μοντέλο απέναντι σε μια σειρά από πρόστιμα πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ από την ΕΕ, τα οποία αποσκοπούν στο να αποτρέψουν την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της στην αγορά.Ενώ αυτή η υπόθεση αποτελεί μια κλασική αντιμονοπωλιακή διαδικασία, η Google έχει επίσης βρεθεί στο στόχαστρο μιας σειράς ερευνών στο πλαίσιο του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) της ΕΕ, ο οποίος θεσπίστηκε το 2022 για να ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην οικονομία των ψηφιακών πλατφορμών. Την Πέμπτη (13/11), η Κομισιόν ξεκίνησε μια νέα έρευνα στα πλαίσια του DMA σχετικά με την υποβάθμιση από τη Google περιεχομένου τύπου spam σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους.Διάσπαση του μονοπωλίου, επαναφορά του ανταγωνισμούΗ Google πρότεινε μια σειρά από άμεσες αλλαγές στα προϊόντα της, όπως να δώσει στους εκδότες μεγαλύτερη δύναμη καθορισμού τιμών, καθώς και πιο μακροπρόθεσμες λύσεις για να αυξήσει τη διαλειτουργικότητα των εργαλείων adtech που διαθέτει. «Η πρότασή μας απευθύνεται πλήρως στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χωρίς μια ταραχώδη διάσπαση που θα έβλαπτε τις χιλιάδες Ευρωπαίων εκδοτών και διαφημιζόμενων», δήλωσε εκπρόσωπος της Google σε ανακοίνωση.Οι ειδησεογραφικοί εκδότες και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού παραπονιούνται εδώ και χρόνια ότι έχουν ελάχιστες εναλλακτικές πέρα από την Google για να διαχειριστούν τις διαφημιστικά χρηματοδοτούμενες επιχειρήσεις τους, γεγονός που τελικά αυξάνει το κόστος για τον ήδη δοκιμαζόμενο κλάδο. Αυτά τα παράπονα κορυφώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2020, όταν τόσο το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησαν αντιμονοπωλιακές έρευνες για τον έλεγχο που ασκεί η Google στα συστήματα που στηρίζουν τη διαδικτυακή διαφήμιση.Όταν η Κομισιόν εξέδωσε την τελική απόφασή της τον Σεπτέμβριο, προχώρησε στην πρωτοφανή κίνηση να ορίσει ότι οι ανησυχίες της θα μπορούσαν να επιλυθούν μόνο εάν η Google παραιτούνταν από τον έλεγχο των κορυφαίων εργαλείων adtech που διαθέτει.Στενεύουν τα περιθώρια για δοκιμασμένες συνταγέςΤα μέτρα που πρότεινε η Google στις Βρυξέλλες υπολείπονται κατά πολύ της διαρθρωτικής εκποίησης που τόσο η Κομισιόν όσο και το αμερικανικό αντίστοιχό της είχαν θεωρήσει ως λύση για τη στρέβλωση του ανταγωνισμού στον τομέα της διαδικτυακής διαφήμισης.Αντανακλούν επίσης σε μεγάλο βαθμό τις προτάσεις που υπέβαλε η Google στο ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ, το οποίο επιβλέπει μια υπόθεση adtech που είχε καταθέσει η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ, όπου και εκεί πρότεινε έναν συνδυασμό «συμπεριφορικών» διορθώσεων. Οι τελικές αγορεύσεις σε εκείνη τη δίκη θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα (17/11) και, εάν η Google αναγκαστεί να διασπαστεί, αυτό θα γίνει πιθανότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η Κομισιόν δεν έχει επιβάλει ποτέ διαρθρωτικά μέτρα και, σύμφωνα με νομικούς ειδικούς, αντιμετωπίζει υψηλό νομικό εμπόδιο για να το πράξει.Κατά την άποψη των επικριτών της Google, αυτή τη φορά τα πράγματα μπορεί να είναι διαφορετικά, καθώς ένα σύνολο δεσμεύσεων «συμπεριφορικού» τύπου -που αποτελούνται από τεχνικές προσαρμογές- ενδέχεται να μην είναι επαρκές. «Η μόνη αξιόπιστη λύση είναι ο αναγκαστικός διαχωρισμός μέρους της διαφημιστικής δραστηριότητας της Google, οτιδήποτε άλλο είναι απλώς εξωραϊσμός», δήλωσε ο Μαξ φον Τουν, από το Open Markets Institute. «Στην περίπτωση της Google, οι συμπεριφορικές θεραπείες έχουν διαχρονικά αποτύχει», πρόσθεσε.