Άσμα 450+: Oργή για το «γαλάζιο φάλτσο» του Μητσοτάκη
Πώς µια συνάντηση του προέδρου της ΝΔ µε εκπροσώπους των συνθετών οδηγήθηκε σε πολιτικό επεισόδιο πρώτης γραµµής🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Λάδι στη φωτιά τού επί σειρά ετών ταλαιπωρηµένου χώρου των πνευµατικών δικαιωµάτων, και µάλιστα σε µια εποχή που, επιτέλους, υπάρχουν θετικές εξελίξεις, µια και έχει χαραχτεί κοινή γραµµή για το µέλλον, έριξε το βίντεο που δηµοσιοποίησε χθες ο Κυριάκος Μητσοτάκης από τη συνάντηση που είχε µε εκπροσώπους των Ελλήνων δηµιουργών.
Οι αντιδράσεις προκλήθηκαν όταν έγινε αντιληπτό ότι στο εν λόγω βίντεο συµπεριλαµβάνονται και πολιτικές δηλώσεις του προέδρου της Νέας ∆ηµοκρατίας, οι οποίες εµπλέκουν τους δηµιουργούς σε προεκλογικές τακτικές χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Η συνάντηση πραγµατοποιήθηκε τη ∆ευτέρα, παρουσία της τοµεάρχου Πολιτισµού της Νέας Δηµοκρατίας, Ολγας Κεφαλογιάννη, στο εστιατόριο «Cherchez la Femme», κατόπιν πρωτοβουλίας των δηµιουργών, στο πλαίσιο σειράς συναντήσεων που πραγµατοποιούν µε αρχηγούς κοµµάτων, προκειµένου να τους ενηµερώσουν για το ότι όλα τα ελληνικά ρεπερτόρια είναι πλέον ενωµένα στην Ειδική Υπηρεσία Εκτακτης ∆ιαχείρισης ∆ικαιωµάτων (ΕΥΕΔ) και µέσω αυτής θα προχωρήσουν άµεσα στην ίδρυση νέου οργανισµού τον οποίο θα διαχειρίζονται οι ίδιοι.
Ο κ. Μητσοτάκης εξέφρασε τη συµπαράστασή του στα σχέδιά τους και δεσµεύθηκε πως την εποµένη θα προβεί σε δηµόσια δήλωση στήριξής τους. Αντ’ αυτού, δηµοσιοποίησε ένα βίντεο στο οποίο από τη µία στήριζε τη δηµιουργία ανεξάρτητου φορέα, από την άλλη κατηγορούσε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την προβληµατική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο χώρος του ελληνικού τραγουδιού.
«Εγιναν πολλά λάθη µε τα πνευµατικά δικαιώµατα. Λάθη τα οποία µεγάλωσε, αντί να λύσει, η σηµερινή κυβέρνηση, αλλάζοντας τρεις υπουργούς Πολιτισµού σε τέσσερα χρόνια και διχάζοντας ακόµα και τους Ελληνες δηµιουργούς» σηµείωνε χαρακτηριστικά, προκαλώντας την άµεση αντίδραση των σωµατείων «ΑΣΜΑ 450+» και «Υπέρβασις», που ζήτησαν µετ’ επιτάσεως να µη γίνεται προεκλογική χρήση της αγωνίας των δηµιουργών, και εκφράζοντας την άρνησή τους να εµπλακούν σε πολιτικές αντιπαραθέσεις.
Αντιδράσεις υπήρξαν και για τη δήλωση του κ. Μητσοτάκη σχετικά µε την «καταβολή από τους επιχειρηµατίες ενός συµβολικού ποσού για τα πνευµατικά δικαιώµατα». Και αυτή ήταν η µοναδική δήλωση που αναίρεσε ο πρόεδρος της Ν∆ στη γραπτή απάντηση που απέστειλε χθες στο σωµατείο «Ασµα 450+», κάνοντας λόγο για µια φράση του που πιθανώς παρεξηγήθηκε: «Χαρακτήρισα το τίµηµα συµβολικό, γιατί, όντως, είναι συµβολικό αν το συγκρίνει κανείς µε τα έσοδα που αποκοµίζουν αξιοποιώντας το έργο των Ελλήνων δηµιουργών» εξήγησε. ∆εν ανασκεύασε, όµως, ούτε τις δηλώσεις του ενάντια στους χειρισµούς της κυβέρνησης, ούτε αποδέχτηκε το αίτηµα κάποιων δηµιουργών για απόσυρση του επίµαχου βίντεο.
«Σκληρό ροκ» από τον Σταύρο Ξαρχάκο για το προεκλογικό βίντεο Μητσοτάκη
Στον «ρυθµό» των αντιδράσεων που προκάλεσαν η συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη µε τους δηµιουργούς και η ανάρτηση βίντεο χωρίς προηγούµενη συγκατάθεσή τους «χόρεψε» χθες η Νέα ∆ηµοκρατία. Ο αρχηγός της αξιωµατικής αντιπολίτευσης, µετά τον θόρυβο που δηµιουργήθηκε, αναγκάστηκε να αποστείλει διευκρινιστική επιστολή στο σωµατείο τους, «ΑΣΜΑ 450+», ενώ εντύπωση προκάλεσε και η παρέµβαση του συνθέτη Σταύρου Ξαρχάκου, ο οποίος ζήτησε να κατέβει το βίντεο, θεωρώντας ότι εξυπηρετεί προεκλογικούς σκοπούς.
Πηγές του Μεγάρου Μαξίµου καταγγέλλουν τη Νέα ∆ηµοκρατία όχι µόνο για προσπάθεια προεκλογικής εκµετάλλευσης της συνάντησης µε τους καλλιτέχνες, αλλά κυρίως για ταύτιση µε τα επιχειρηµατικά συµφέροντα των εταιρειών του χώρου.
Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, «την ώρα που η κυβέρνηση έχει δώσει µάχη για τη διαλεύκανση του διαχρονικού σκανδάλου της ΑΕΠΙ, το οποίο οι κυβερνήσεις Ν∆ και ΠΑΣΟΚ άφησαν να γιγαντωθεί, ο κ. Μητσοτάκης δεν µπόρεσε να κρύψει για άλλη µία φορά την ταύτισή του µε τα επιχειρηµατικά συµφέροντα, ζητώντας οι επιχειρηµατίες, αντί να τηρήσουν το θεσµικό πλαίσιο για τα πνευµατικά δικαιώµατα των καλλιτεχνών, να καταβάλουν απλά “ένα συµβολικό ποσό για το ελληνικό τραγούδι”». Από την πλευρά του κ. Μητσοτάκη υπήρξε στη συνέχεια προσπάθεια άµβλυνσης των εντυπώσεων.
Σε επιστολή του προς του δηµιουργούς του «ΑΣΜΑ 450+» κάνει λόγο για λεκτική παρεξήγηση. ∆ιευκρινίζει πως «χαρακτήρισα το τίµηµα συµβολικό, γιατί είναι όντως συµβολικό, αν το συγκρίνει κανείς µε τα έσοδα που αποκοµίζουν, αξιοποιώντας και το καλλιτεχνικό έργο των Ελλήνων δηµιουργών». Υποστηρίζει, µάλιστα, ότι έκανε «έκκληση στους επιχειρηµατίες που σχετίζονται µε την ελληνική µουσική να καταβάλουν, ως οφείλουν, το τίµηµα που προβλέπει ο νόµος». Αίσθηση πάντως προκάλεσε η παρέµβαση του συνθέτη Σταύρου Ξαρχάκου, ο οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει και βουλευτής και ευρωβουλευτής της Νέας ∆ηµοκρατίας.
Στη δήλωσή του, εκφράζει την απογοήτευσή του για την προεκλογική χρήση του θέµατος των πνευµατικών δικαιωµάτων, ενώ αφήνει σαφείς πολιτικές αιχµές, λέγοντας πως «η προστασία των κόπων και των πνευµατικών δικαιωµάτων των δηµιουργών από το κράτος και τη ∆ικαιοσύνη δεν εφαρµοζόταν». «Εγώ ο ίδιος», προσθέτει ο κ. Ξαρχάκος, «έχω συναντηθεί κατά καιρούς µε τους κ. Παπανδρέου, Σαµαρά χωρίς κανένα αποτέλεσµα, και µάλιστα αυτή η αδιαφορία µού γέννησε έως και υποψίες. Αντιθέτως, ήταν ακαριαία η αντίδραση του κ. Τσίπρα και οφείλω να πω ότι ήταν η πρώτη φορά που αισθάνθηκα ότι ένας πρωθυπουργός ενδιαφέρθηκε πραγµατικά για το θέµα αυτό (χωρίς να βγει στα κανάλια να το διαφηµίσει)».
Καταλήγοντας, ο γνωστός συνθέτης τονίζει: «Να πληροφορήσω τον κ. Μητσοτάκη ότι δεν ζητάµε κανένα συµβολικό ποσό από κανέναν. Οι καλλιτέχνες δεν είµαστε επαίτες. Ζητάµε τους κόπους µας, ζητάµε αυτά που σε όλες τις πολιτισµένες χώρες υπάρχουν, ζητάµε να µπορούµε να ζούµε από το έργο µας, ζητάµε δικαιοσύνη»
Ο Ξυδάκης για το σκάνδαλο της ΑΕΠΙ
Η αλήθεια είναι πως η αδιαφάνεια «σκέπαζε» τον χώρο των πνευµατικών δικαιωµάτων εδώ και δεκαετίες και ότι αρµόδιοι υπουργοί όλων των κυβερνήσεων αποτύγχαναν να λύσουν το πρόβληµα, ώσπου το 2015 ο Νίκος Ξυδάκης διέταξε διαχειριστικό έλεγχο στα οικονοµικά της ΑΕΠΙ. Αυτός ο έλεγχος ξεσκέπασε, τελικά, ένα σκάνδαλο εκατοµµυρίων που εκτυλισσόταν εις βάρος των δηµιουργών. Τα παραπάνω γεγονότα θυµίζει στον Κυριάκο Μητσοτάκη ο Νίκος Ξυδάκης, µέσω δήλωσής του στο «Εθνος»:
«Ο έλεγχος διατάχθηκε στις 24 Φεβρουαρίου 2015, 29 ηµέρες µετά τις εκλογές, από εµένα, ως υπουργό Πολιτισµού της κυβέρνησης Τσίπρα. Αποτέλεσµα, έως σήµερα: ∆ιαπιστώθηκαν υπεξαιρέσεις και απώλειες δεκάδων εκατοµµυρίων, οι ιδιοκτήτες της εταιρείας διώκονται για σωρεία κακουργηµάτων, η άδεια λειτουργίας ανεστάλη, αναµορφώθηκε εκ βάθρων το νοµοθετικό πλαίσιο και ένας νέος υγιής οργανισµός χτίζεται από τους ίδιους τους καλλιτέχνες για την προάσπιση της εργασίας τους και την εύρυθµη λειτουργία της αγοράς». Οι εκπρόσωποι των σωµατείων των δηµιουργών, µε νέες ανακοινώσεις τους, αποδέχτηκαν τις διευκρινίσεις του κ. Μητσοτάκη και ζήτησαν απ’ όλες τις πολιτικές δυνάµεις να στηρίξουν εµπράκτως την προσπάθειά τους για τη δηµιουργία του νέου ανεξάρτητου φορέα.
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr