Προϋπολογισμός: «Business as usual» στη διαχείριση του δημοσίου χρέους
Στα χνάρια της φετινής η δανειακή στρατηγική του Δημοσίου και τον επόμενο χρόνο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Δανειακή στρατηγική παρεμφερή με τη φετινή, με την εξασφάλιση, μεταξύ άλλων, μιας συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές «βλέπει» και για τον επόμενο χρόνο το υπουργείο Οικονομικών. Όπως τονίζεται στην ειδική ανάλυση του προϋπολογισμού για την εξέλιξη του δημοσίου χρέους, με δεδομένα τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα -τα οποία αναμένεται να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα μέχρι η πιστοληπτική αξιολόγηση του ελληνικού Δημοσίου να «αναρριχηθεί» σε καθεστώς επενδυτικής βαθμίδας- αλλά και τις χαμηλές χρηματοδοτικές ανάγκες τον επόμενο χρόνο, η δανειακή στρατηγική του 2020 θα είναι παρόμοια με τη φετινή.
Πρέπει να σημειωθεί πως προς τα τέλη του έτους αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το νέο ετήσιο δανειακό πρόγραμμα του ελληνικού Δημοσίου για το 2020 και θα πρόκειται για τη δεύτερη διαδοχική χρονιά, μετά την κρίση και τον αποκλεισμό της ελληνικής οικονομίας από τις αγορές που η ελληνική οικονομία δημοσιοποιεί και υλοποιεί ετήσιο δανειακό πρόγραμμα, μια κίνηση που για τους επενδυτές αποτελεί ένα ακόμη σήμα επιστροφής της ελληνικής οικονομίας σε συνθήκες κανονικότητας.
Φέτος το Δημόσιο εκτέλεσε πλήρως το ετήσιο δανειακό πρόγραμμα, καλύπτοντας τις ετήσιες χρηματοδοτικές ανάγκες με τρεις επιτυχημένες κοινοπρακτικές ομολογιακές εκδόσεις σταθερού επιτοκίου, πενταετούς, επταετούς και δεκαετούς διάρκειας, ύψους 7,5 δισ. ευρώ, καθώς και με την αναχρηματοδότηση βραχυπρόθεσμου χρέους με τις εκδόσεις εντόκων. Ανοιχτό παραμένει το επόμενο διάστημα το ενδεχόμενο ακόμη μίας ομολογιακής έκδοσης, ίσως και δεκαετούς διάρκειας από τον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, αφού η κατάρρευση των αποδόσεων σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα διατηρεί ζεστές τις σχετικές εισηγήσεις στο τραπέζι.
Φέτος η στόχευση της δανειακής στρατηγικής θα είναι: η διασφάλιση της συνεχούς εκδοτικής παρουσίας του ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές κεφαλαίων, η παροχή εκδόσεων υψηλής ρευστότητας για τη διατήρηση μιας αξιόπιστης καμπύλης αποδόσεων ελληνικών κρατικών χρεογράφων, η περαιτέρω μείωση των περιθωρίων δανεισμού του ελληνικού Δημοσίου, καθώς και η περαιτέρω διασφάλιση της συνέπειας του ελληνικού Δημοσίου ως κρατικού εκδότη με χαρακτηριστικά χώρας της Ευρωζώνης, η περαιτέρω ενίσχυση της εμπιστοσύνης των διεθνών οίκων αξιολόγησης και της εμπιστοσύνης της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας, με έμφαση στην περαιτέρω διεύρυνση της επενδυτικής βάσης προς εκείνο το τμήμα που διατηρεί χαρακτηριστικά τελικού επενδυτή.
Στο πλαίσιο αυτό, πέραν των νέων εκδόσεων θα ακολουθηθεί και μια ενεργή πολιτική διαχείρισης χαρτοφυλακίου για να εξασφαλιστεί αναγκαίος χώρος ώστε το δημόσιο να έχει συνεχή παρουσία στις αγορές, να μειωθεί περαιτέρω το ρίσκο αναχρηματοδότησης, να δοθεί αναγκαία ρευστότητα και να βελτιωθεί η λειτουργία της δευτερογενούς αγοράς των ελληνικών ομολόγων, με ταυτόχρονη αξιοποίηση της εκάστοτε κλίσης της ελληνικής καμπύλης αποδόσεων για τη διασφάλιση βέλτιστου αποτελέσματος αναφορικά με το κόστος δανεισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο πλαίσιο αυτό θα ενταχθεί η συνέχιση της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει για περιορισμό της έκθεσης του Δημοσίου σε έντοκα γραμμάτια, σταδιακά σε επίπεδα αρκετά χαμηλότερα των 15 δισ. ευρώ που είναι περίπου σήμερα.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, όπως αυτά αποτυπώνονται στο προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού το χρέος της κεντρικής διοίκησης αναμένεται να διαμορφωθεί φέτος στα 350,9 δισ. ευρώ ή 184,7% του ΑΕΠ μειωμένο κατά 9,6 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με πέρυσι. Το 2020 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 352,66 δισ. ευρώ ή 178,7% του ΑΕΠ παρουσιάζοντας μείωση 6 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2019. Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 329,3 δισ. ευρώ ή 173,3% του ΑΕΠ στο τέλος του 2019, έναντι 334,57 δισ. ευρώ ή 181,1% του ΑΕΠ το 2018, παρουσιάζοντας μείωση κατά 7,8 ποσοστιαίες μονάδες έναντι του 2018. Το 2020, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 331 δισ. ευρώ ή 167,8% ως ποσοστό του ΑΕΠ, παρουσιάζοντας μείωση κατά 5,5 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ έναντι του 2019.
Οι δαπάνες για τόκους του χρέους της κεντρικής διοίκησης διαμορφώνονται κοντά στα επίπεδα των 5,5 - 6,2 δισ. ευρώ ή 3,1% του ΑΕΠ. Στις 31 Αυγούστου 2019 το σύνολο των ευρωπαϊκών δανείων του πρώτου, δεύτερου και τρίτου προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας ανήλθε σε 243,68 δισ. ευρώ ενώ τα ανεξόφλητα δάνεια προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο διαμορφώνονταν σε 8,49 δισ. ευρώ.
Εκεχειρία με... αστερίσκους στον Λίβανο: Το «αλλά» του Νετανιάχου, οι λόγοι που τον έκαναν να πει «ναι» και η νέα απειλή
Σειρά ιατρικών και διοικητικών παραλείψεων στο 424 Στρατιωτικό Νοσοκομείο - «Έψαχνα γιατρούς και δεν έβρισκα»
Μπάιντεν: Το Ισραήλ δεν ξεκίνησε αυτόν τον πόλεμο, αλλά ούτε και ο λαός του Λιβάνου
Τέμπη: «Κόκκινο» για το βίντεο της Λεπτοκαρυάς - Δεν πιστοποιείται η ώρα διέλευσης
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr