• Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Παιδεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
BREAKING NEWS:
Σεισμός τώρα: 4,2 Ρίχτερ ανάμεσα σε Κρήτη και ΑντικύθηραΕΛΑΣ: Εξάρθρωσε εγκληματική οργάνωση που «ξάφριζε» κατοικίες σε όλη τη χώρα - 12 συλλήψειςΜαζική κλιμάκωση από τους αγρότες: Ένταση σε αεροδρόμια και τελωνεία - Νέα μπλόκα από Δευτέρα και κυβέρνηση σε… σκληρή γραμμήΆνω Λιόσια: Εγκατέλειψε τη 2χρονη ανιψιά του σε κλεμμένο ΙΧ ενώ τον καταδίωκε η ΕΛΑΣ
δημοφιλές τώρα: Κραυγή απόγνωσης Έλληνα κτηνοτρόφου στο OPEN: «Ποια φέτα; Σε λίγο δε θα έχουμε γάλα ούτε για...
Homepage ┋   Οικονομία   ┋   26.11.2025 05:30
Θεμιστοκλής-Ανδρέας Μπάκας
Θεμιστοκλής-Ανδρέας Μπάκας

-

Ενότητες στο άρθρο: 📌 Το προφίλ των ιδιοκτητών📌 Τα έσοδα του δημοσίου📌 Η δυναμική των βραχυχρόνιων μισθώσεων στις top περιοχές της Αθήνας📌 Νέοι κανόνες και τεχνικές προδιαγραφές στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης📌 Απαγόρευση νέων εγγραφών ΑΜΑ σε ζώνες του Δήμου Αθηναίων📌 Φορολογικές υποχρεώσεις📌 Γιατί οι νέοι κανόνες δεν λύνουν το πρόβλημα της στέγασης📌 Δήμος Αθηναίων: 13.293 ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση VS 117.137 κενές κατοικίες📌 Τι συνέβη στη Νέα Υόρκη μετά την απαγόρευση των βραχυχρόνιων μισθώσεων με τον Νόμο Local Law 18📌 Στεγαστική Πολιτική με αξιοποίηση των δημοσιονομικών εσόδων από την βραχυχρόνια μίσθωση

Βραχυχρόνιες μισθώσεις: Η δυναμική του κλάδου στις «top» περιοχές της Αθήνας - Οι νέοι κανόνες και το στοίχημα της στεγαστικής κρίσης

Η βραχυχρόνια μίσθωση συμβάλλει στη μείωση της διαθεσιμότητας ακινήτων προς μακροχρόνια μίσθωση

🕛 χρόνος ανάγνωσης: 16 λεπτά   ┋   🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

επόμενο άρθρο
Σπίτια στην Αθήνα (INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ)
Σπίτια στην Αθήνα (INTIME NEWS/ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ)

Ο κλάδος της οικονομίας διαμοιρασμού, ή αλλιώς της βραχυχρόνιας μίσθωσης, έχει πλέον εδραιωθεί στη χώρα μας. Έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι η δραστηριότητα αυτή συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων, του κατασκευαστικού κλάδου και στη γενικότερη άνοδο των αξιών στην ακίνητη περιουσία—τόσο των αντικειμενικών όσο και των εμπορικών. Σε πολλές περιοχές της Αθήνας, μάλιστα, άλλαξε ουσιαστικά τις τιμές των ακινήτων και συνέβαλε στη και συνέβαλε στη διαμόρφωση νέων εμπορικών ζωνών και σημείων οικονομικής δραστηριότητας, αναδιαμορφώνοντας τον οικονομικό και κοινωνικό χάρτη των γειτονιών.

Παράλληλα, δημιούργησε νέες θέσεις εργασίας και αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου τουριστικού μοντέλου. Για ένα μεγάλο ποσοστό ιδιοκτητών, η διάθεση ακινήτων μέσω πλατφορμών βραχυχρόνιας μίσθωσης αποτελεί βασική πηγή εισοδήματος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οικονομία | 25.11.2025 07:21
Ακίνητα: Προσοχή στην «παγίδα» με το Ε9 - Πώς οποιοδήποτε λάθος «κοστίζει» στον ΕΝΦΙΑ

Θα πρέπει, ωστόσο, να αναγνωρίσουμε ότι, αν και δεν αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα, η βραχυχρόνια μίσθωση συμβάλλει στη μείωση της διαθεσιμότητας ακινήτων προς μακροχρόνια μίσθωση, γεγονός που συνδέεται με την άνοδο των ενοικίων και κατ’ επέκταση με την επιβάρυνση του συνολικού κόστους στέγασης. Σύμφωνα με την έκθεση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 0,4%-1% των κατοικιών είναι αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση.

Το προφίλ των ιδιοκτητών

Σύμφωνα με έκθεση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 81,4% των καταχωρίσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα ανήκει σε ιδιώτες και το 18,6% σε νομικά πρόσωπα. Στην Αττική το ποσοστό των ιδιωτών διαμορφώνεται στο 61,4%, ενώ στην υπόλοιπη χώρα στο 87,7%.

Το προφίλ της αγοράς χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό «ατομικής» δραστηριοποίησης: το 94% των οικοδεσποτών είναι ιδιώτες με μία κατά κύριο λόγο καταχώριση. Το 2024, το 79% των καταχωρίσεων ανήκε σε ιδιώτες, εκ των οποίων το 98,1% διαθέτει έως δύο καταχωρίσεις. Συνολικά καταγράφονται 60.843 ιδιώτες οικοδεσπότες έναντι 3.583 νομικών προσώπων, με 76.021 και 20.052 καταχωρίσεις αντίστοιχα.

Η κατανομή καταχωρίσεων υποδηλώνει έντονη κατακερματισμένη ιδιοκτησία στους ιδιώτες (μία καταχώριση: 78,7%, δύο: 19,4%), ενώ στα νομικά πρόσωπα παρατηρείται μεγαλύτερη συγκέντρωση (πάνω από τέσσερις καταχωρίσεις: 27,8%).

Το μέσο ακαθάριστο εισόδημα ανά καταχώριση ιδιώτη είναι 47% χαμηλότερο σε σχέση με τα νομικά πρόσωπα, γεγονός που επιβεβαιώνει τον συμπληρωματικό χαρακτήρα της δραστηριότητας. Με βάση τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για το 2023, τα μέσα μεικτά έσοδα ιδιώτη οικοδεσπότη ανήλθαν σε 7.533 ευρώ ετησίως, με καθαρά κέρδη 4.369 ευρώ, δηλαδή περίπου 630 ευρώ μεικτά και 364 ευρώ καθαρά τον μήνα.

Τέλος, οι κατοικίες που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για βραχυχρόνια μίσθωση αντιστοιχούν μόλις στο 0,4% του συνολικού στεγαστικού αποθέματος, γεγονός που υποδηλώνει περιορισμένο διαρθρωτικό αντίκτυπο στην ευρύτερη αγορά κατοικίας.

Τα έσοδα του δημοσίου

Η οικονομία διαμοιρασμού τα τελευταία χρόνια, ήδη πριν από την πανδημία – ενίσχυσε σημαντικά τα δημόσια έσοδα. Ενδεικτικά, οι εισπραχθέντες φόροι ανήλθαν σε 68 εκατ. ευρώ το 2017, 176 εκατ. ευρώ το 2018 και περίπου 200 εκατ. ευρώ το 2019, συμβάλλοντας συνολικά με πάνω από 444 εκατ. ευρώ στη διετία πριν την κρίση του Covid-19.

Ο τζίρος της οικονομίας διαμοιρασμού από τον Ιούνιο του 2018 έως τον Μάιο του 2019 έφτασε τα 1,15 δισ. ευρώ, ενώ η συνολική αγορά συνέχισε να αναπτύσσεται δυναμικά, φτάνοντας τα 2,96 δισ. ευρώ το 2019, τα 3,3 δισ. ευρώ το 2022 και παρουσιάζοντας σταθερή ανοδική πορεία

Η ενίσχυση της δραστηριότητας αποτυπώνεται και στα δημοσιονομικά έσοδα, τα οποία ανήλθαν σε περίπου 544 εκατ. ευρώ το 2022, 830 εκατ. ευρώ το 2023 και έφτασαν τα 860 εκατ. ευρώ το 2024, επιβεβαιώνοντας τη διαρκώς αυξανόμενη συμβολή του κλάδου στα φορολογικά έσοδα της χώρας.

Η δυναμική των βραχυχρόνιων μισθώσεων στις top περιοχές της Αθήνας

Στον Δήμο Αθηναίων, οι εγγραφές ολόκληρων διαμερισμάτων (και όχι ιδιωτικών δωματίων) σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ανέρχονται σήμερα σε 13.293, παρουσιάζοντας σταθερή αύξηση σε σχέση με τα προηγούμενα διαστήματα: 12.328 τον Σεπτέμβριο 2024, 10.920 τον Φεβρουάριο 2024, 10.672 τον Δεκέμβριο 2023 και 9.016 τον Φεβρουάριο 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία της AirDNA.

Στις κορυφαίες περιοχές της Αθήνας, το σύνολο των εγγεγραμμένων καταλυμάτων σε όλες τις πλατφόρμες φτάνει τα 9.596 ακίνητα, αριθμός αυξημένος κατά 54,23% σε σχέση με τον Φεβρουάριο 2023 και κατά 9,14% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2024.

Το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, το οποίο αποτελεί και τον βασικό πυρήνα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, καταγράφει σήμερα 2.773 ενεργές καταχωρίσεις (έναντι 2.426 τον Σεπτέμβριο 2024 και 2.208 τον Φεβρουάριο 2024), σημειώνοντας αύξηση 14,30% από τον Σεπτέμβριο 2024. Ακολουθεί η περιοχή Κουκάκι – Μακρυγιάννη με 1.324 εγγεγραμμένα ακίνητα (από 1.232 τον Σεπτέμβριο 2024 και 1.035 τον Φεβρουάριο 2024), παρουσιάζοντας άνοδο 7,47% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2024.

Αύξηση των εγγραφών παρατηρείται σχεδόν σε όλες τις κεντρικές περιοχές της πόλης, με τις μεγαλύτερες μεταβολές –σε σχέση με τον Σεπτέμβριο 2024– να εμφανίζονται στο Παγκράτι (+10,28%), στον Κεραμεικό (+19,58%), στα Πετράλωνα (+18,33%), στο Κολωνάκι (+16,54%) και στο Εμπορικό Τρίγωνο (+14,30%).

Στα Ιλίσια, οι ενεργές εγγραφές ανέρχονται σε 207 καταχωρίσεις (διαμερίσματα και ιδιωτικά δωμάτια), καταγράφοντας μείωση περίπου 1% σε σχέση με τον Νοέμβριο του προηγούμενου έτους. Αντίθετα, στον Βοτανικό η δυναμική φτάνει τις 107 καταχωρίσεις, με άνοδο 20% σε ετήσια βάση. Στην περιοχή Μετς – Στάδιο, οι εγγραφές ανέρχονται σε 250, αυξημένες κατά 14%, ενώ στο Γκάζι καταγράφονται 109 καταχωρίσεις, αυξημένες κατά 5%.

Νέοι κανόνες και τεχνικές προδιαγραφές στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης

Τα νέα μέτρα αφορούν όλα τα ακίνητα που διαθέτουν Αριθμό Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) στο Μητρώο της ΑΑΔΕ και θεσπίζουν, με τον Ν. 5170/2025 (σε ισχύ από 1/10/2025), ένα σύνολο ελάχιστων λειτουργικών και ασφαλιστικών προδιαγραφών για τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται: φυσικός φωτισμός και επαρκής αερισμός, ασφάλιση αστικής ευθύνης, ανιχνευτές καπνού, έλεγχοι ηλεκτρολογικής ασφάλειας και λοιπές τεχνικές απαιτήσεις.

Η εφαρμογή των προδιαγραφών αυτών αναμένεται να αναβαθμίσει ουσιαστικά την ποιότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα, ενισχύοντας έναν ιδιαίτερα δυναμικό κλάδο της οικονομίας και του τουρισμού, ο οποίος στηρίζει χιλιάδες θέσεις εργασίας. Παράλληλα, συμβάλλει στη μείωση φαινομένων αδιαφάνειας και «γκρίζων ζωνών» που ενδεχομένως υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια.

Απαγόρευση νέων εγγραφών ΑΜΑ σε ζώνες του Δήμου Αθηναίων

Επέκταση της απαγόρευσης νέων εγγραφών σε ζώνες του Δήμου Αθηναίων (έως και το 2026)

Με τον Ν. 5162/2024 θεσπίστηκε η απαγόρευση πρώτης εγγραφής νέου ΑΜΑ για ακίνητα που δεν είχαν καταχωριστεί έως 31/12/2024, στις πιο κεντρικές περιοχές του Δήμου Αθηναίων (1ο, 2ο και 3ο Δημοτικό Διαμέρισμα). Το μέτρο επεκτείνεται και για το 2026. Οι ζητούμενες τιμές μισθώσεων στις συγκεκριμένες ζώνες αναμένεται να παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα. Παρά ταύτα, η παρέμβαση αυτή δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά το πρόβλημα του κόστους στέγασης, καθώς επηρεάζει μόνο ένα σχετικά περιορισμένο τμήμα του συνολικού στεγαστικού αποθέματος. Δεν αποτελεί μέτρο που μπορεί να αναχαιτίσει τις αυξήσεις στα ενοίκια στην πράξη, αποτελεί μια ρύθμιση η οποία δεν επιδεινώνει, αλλά ούτε και βελτιώνει τη στεγαστική πίεση - ιδιαίτερα σε μια περίοδο όπου η δυναμική του κλάδου στις συγκεκριμένες περιοχές βρίσκεται ήδη στο «κόκκινο».

Ένα στοιχείο που μπορεί να λειτουργήσει ενθαρρυντικά για τους ιδιοκτήτες είναι ο μηδενικός φορολογικός συντελεστής που προβλέπεται για όσους εγκαταλείψουν τη βραχυχρόνια μίσθωση και επιστρέψουν στη μακροχρόνια συμβατική μίσθωση, προσφέροντας ένα άμεσο οικονομικό κίνητρο. Ωστόσο, η πραγματική επίδραση αυτού του μέτρου αναμένεται να είναι περιορισμένη στα αστικά κέντρα με υψηλή τουριστική ζήτηση.

Η πιθανότητα ουσιαστικής μετακίνησης ακινήτων από τη βραχυχρόνια στη μακροχρόνια μίσθωση παραμένει υψηλότερη σε περιοχές χωρίς τουριστική δυναμική, με χαμηλές πληρότητες και μικρό οικονομικό όφελος από τη βραχυχρόνια μίσθωση — κυρίως δηλαδή σε περιοχές της περιφέρειας όπου η δραστηριότητα του κλάδου είναι πιο περιορισμένη.

Φορολογικές υποχρεώσεις

• Φυσικά πρόσωπα με έως 2 ακίνητα που μισθώνονται επιπλωμένα, χωρίς παροχή πρόσθετων υπηρεσιών
> Το εισόδημα θεωρείται εισόδημα από ακίνητη περιουσία, χωρίς ΦΠΑ.

• Φυσικά πρόσωπα με 3 ή περισσότερα ακίνητα ή νομικά πρόσωπα
> Η δραστηριότητα θεωρείται επιχειρηματική, υπάγεται σε ΦΠΑ 13%, σε τήρηση βιβλίων, υποχρεώσεις myDATA και λοιπά φορολογικά/λογιστικά καθήκοντα.

Γιατί οι νέοι κανόνες δεν λύνουν το πρόβλημα της στέγασης

Από την πρώτη ημέρα δημοσίευσης των νέων κανόνων, που ισχύουν από 1/1/2024 καθώς και τους νέους κανόνες που θεσπίστηκαν το 2025, είχαμε επισημάνει ότι αποτελούν μια καλοδεχούμενη ρύθμιση, καθώς θέτουν ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας σε έναν ταχέως αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό κλάδο. Πρόκειται για έναν κλάδο που συμβάλλει ενεργά στο νέο μοντέλο τουρισμού της χώρας και δημιουργεί σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας.

Η εφαρμογή των νέων προδιαγραφών αναμένεται να αναβαθμίσει ουσιαστικά την ποιότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα, ενδυναμώνοντας έναν κλάδο με σημαντική συνεισφορά στην οικονομία και χιλιάδες θέσεις εργασίας, ο οποίος αποτελεί πλέον αναπόσπαστο μέρος του τουριστικού προϊόντος της χώρας. Παράλληλα, θέτει ένα ξεκάθαρο και αξιόπιστο πλαίσιο λειτουργίας, περιορίζοντας οριστικά τις «γκρίζες ζώνες» που ενδέχεται να υπήρχαν έως σήμερα.

Ωστόσο, παρά τα θετικά στοιχεία, οι νέες ρυθμίσεις δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως ουσιαστικό ανάχωμα στο αυξανόμενο κόστος στέγασης ούτε να ενισχύσουν σημαντικά τη διαθεσιμότητα ακινήτων στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Αντιθέτως, αποτελούν κυρίως ένα μέτρο που ενισχύει την επιχειρηματική ανάπτυξη του κλάδου και διασφαλίζει την ποιοτική λειτουργία του.

Τα πρόσθετα έσοδα που θα προκύψουν από τους νέους κανόνες, όπως ο ΦΠΑ που δεν θα συμψηφίζεται, το τέλος παρεπιδημούντων και μέρος του νέου τέλους για την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής, θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στη χρηματοδότηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου στεγαστικής πολιτικής και στη δημιουργία κοινωνικών κατοικιών. Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη τα έσοδα που προέρχονται από τη βραχυχρόνια μίσθωση να κατευθύνονται στρατηγικά σε δράσεις που στηρίζουν την πρόσβαση των πολιτών σε προσιτή και ποιοτική στέγαση.

Δήμος Αθηναίων: 13.293 ακίνητα στη βραχυχρόνια μίσθωση VS 117.137 κενές κατοικίες

Στον Δήμο Αθηναίων, σύμφωνα με στοιχεία της AirDNA, καταγράφονται 13.293 oλόκληρες κατοικίες (όχι ιδιωτικά δωμάτια) εγγεγραμμένες στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, είτε πρόκειται για κατοικίες που έχουν εγγραφεί απευθείας, είτε για γραφειακούς χώρους που άλλαξαν χρήση, ιδιαίτερα στις περιοχές του εμπορικού τριγώνου.

Την ίδια στιγμή όμως αποδεχόμαστε ότι, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το έτος 2021, 117.137 κατοικίες έχουν δηλωθεί ως κενές, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 26,7% των κατοικιών στον Δήμο. Παράλληλα, η πλειονότητα των κατοικιών, περίπου 82.116 κατοικίες (70%), είναι κατασκευής 1961-1980 και χρειάζονται τουλάχιστον μερική ανακαίνιση, ενώ 17.929 κατοικίες είναι κατασκευής μετά το 1981 – περισσότερες κατοικίες από τις εγγεγραμμένες στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης στο σύνολο των περιοχών του Δήμου Αθηναίων.

Σημαντικό είναι ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των κενών κατοικιών αφορά μικρές κατοικίες, έως 79 τ.μ., κατάλληλες για νέους, φοιτητές, εργένηδες και νέα ζευγάρια. Συγκεκριμένα, 88.611 κατοικίες έχουν επιφάνεια έως 79 τ.μ., εκ των οποίων οι 52.297 είναι έως 59 τ.μ., ιδανικές για φοιτητική στέγη. Οι κατοικίες αυτές τα τελευταία χρόνια καταγράφουν ραγδαίες αυξήσεις στις ζητούμενες τιμές, είτε πρόκειται για αγορά είτε για ενοικίαση.

Εντυπωσιακό είναι ότι ο Δήμος Αθηναίων εμφανίζει ποσοστό κενών κατοικιών 26,79%, παρά το γεγονός ότι φιλοξενεί τα μεγαλύτερα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας και παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δυναμική στον κλάδο των βραχυχρόνιων μισθώσεων, γεγονός που υπογραμμίζει την ένταση της στεγαστικής κρίσης και την ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές στέγασης.

Τι συνέβη στη Νέα Υόρκη μετά την απαγόρευση των βραχυχρόνιων μισθώσεων με τον Νόμο Local Law 18

Με την εφαρμογή του Νόμου Local Law 18 (LL18), ο οποίος τέθηκε σε πλήρη ισχύ τον Σεπτέμβριο του 2023, η Νέα Υόρκη εφάρμοσε από τα αυστηρότερα πλαίσια ρυθμίσεων παγκοσμίως για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb. Ο νόμος ουσιαστικά απαγόρευσε την ενοικίαση ολόκληρων κατοικιών για λιγότερες από 30 ημέρες, εκτός εάν ο ιδιοκτήτης διαμένει ταυτόχρονα στο ακίνητο και φιλοξενεί έως δύο άτομα.

Η εφαρμογή του LL18 οδήγησε σε κατάρρευση των καταχωρίσεων βραχυχρόνιας μίσθωσης: η μείωση ξεπέρασε το 90%, καθώς οι μεγαλύτερες πλατφόρμες αναγκάστηκαν να αφαιρέσουν τη συντριπτική πλειονότητα των καταχωρίσεων.

Ωστόσο, η επίδραση στην αγορά κατοικίας δεν ήταν αυτή που αναμενόταν. Παρά την απομάκρυνση χιλιάδων βραχυχρόνιων καταλυμάτων, τα ενοίκια στις κατοικίες δεν μειώθηκαν - αντίθετα, συνέχισαν την ανοδική πορεία τους. Στο Μανχάταν, η διάμεση τιμή μίσθωσης ξεπέρασε τα 4.000 δολάρια τον μήνα, σημειώνοντας αύξηση περίπου 4,1% μετά την εφαρμογή του νόμου.

Την ίδια στιγμή, η ξενοδοχειακή αγορά κατέγραψε σημαντική άνοδο. Οι τιμές των δωματίων αυξήθηκαν αισθητά, με τον μέσο όρο να φτάνει περίπου 320 δολάρια ανά διανυκτέρευση, καθώς η ζήτηση μετατοπίστηκε από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις στα ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με αναλύσεις της αγοράς, η απαγόρευση των βραχυχρόνιων μισθώσεων δεν οδήγησε σε αύξηση της διαθεσιμότητας κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση, ούτε αντιμετώπισε τις βασικές αιτίες της στεγαστικής κρίσης. Αντίθετα, τα μέτρα φαίνεται ότι στήριξαν κυρίως τη ξενοδοχειακή βιομηχανία, χωρίς να προσφέρουν ουσιαστική ανακούφιση στους κατοίκους της πόλης από το υψηλό κόστος στέγασης.

Στεγαστική Πολιτική με αξιοποίηση των δημοσιονομικών εσόδων από την βραχυχρόνια μίσθωση

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία, ο κλάδος της βραχυχρόνιας μίσθωσης αποφέρει περίπου 860 εκατ. ευρώ (2024) σε δημοσιονομικά έσοδα. Τα έσοδα αυτά μπορούν να αποτελέσουν σταθερό χρηματοδοτικό πυλώνα για την υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης στεγαστικής πολιτικής.

1. Δημιουργία 16.000 νέων φοιτητικών κλινών σε έναν χρόνο

Τα δημοσιονομικά έσοδα που παράγονται από τον κλάδο μπορούν να χρηματοδοτήσουν την κατασκευή νέων φοιτητικών εστιών σε συνεργασία με τα πανεπιστήμια, ιδίως σε περιοχές όπου η βραχυχρόνια μίσθωση έχει υψηλή δυναμική.

Παράδειγμα: Στα Χανιά λειτουργούν 5.292 αυτοτελή ακίνητα σε πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Τα πλεονάζοντα έσοδα του κλάδου μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανέγερση νέων φοιτητικών κατοικιών, μειώνοντας την πίεση στη στεγαστική αγορά των φοιτητών.

Εάν αξιοποιηθεί το σύνολο των 840 εκατ. ευρώ δημοσιονομικών εσόδων του ενός έτους:

• 840.000.000 € / 1.500 €/τ.μ. = 573.333 τ.μ. φοιτητικής στέγασης

• 573.333 τ.μ. / 35 τ.μ. ανά κατοικία = 16.380 νέες φοιτητικές κλίνες

Το κόστος κατασκευής υπολογίζεται σε 1.500 €/τ.μ. με απαλλαγή ΦΠΑ στα οικοδομικά υλικά, το κόστος μπορεί να μειωθεί περαιτέρω.

2. Δημιουργία 28.667 νέων κοινωνικών κατοικιών 80 τ.μ. σε 4 χρόνια (Rent-to-Own)

Με αξιοποίηση των εσόδων τεσσάρων ετών από τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης, μπορούν να κατασκευαστούν 28.667 νέες κοινωνικές κατοικίες, χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών, αξιοποιώντας 98 διαθέσιμα οικόπεδα του Δημοσίου μέσω της κοινωνικής αντιπαροχής.

Οι κατοικίες θα απευθύνονται σε νέα ζευγάρια και οικογένειες και θα έχουν επιφάνεια περίπου 80 τ.μ. (τουλάχιστον 2 υπνοδωμάτια).

Παράδειγμα υπολογισμού ανά έτος:

• 860.000.000 € / 1.500 €/τ.μ. = 573.333 τ.μ.

• 573.333 τ.μ. / 80 τ.μ. = 7.167 νέες κατοικίες/έτος

Σε τέσσερα χρόνια: 28.667 νέες κοινωνικές κατοικίες.

Τη διαχείριση μπορεί να αναλάβει ο νέος Οργανισμός Κοινωνικής Στέγασης, με μισθώσεις σε προσιτό κόστος και δυνατότητα σταδιακής αγοράς (Rent-to-Own) μέσω ετήσιας κλήρωσης.

Το κόστος μπορεί να μειωθεί με απαλλαγή ΦΠΑ στα οικοδομικά υλικά.

3. Χρηματοδότηση προγράμματος ανακαίνισης για “πραγματικά κλειστές” κατοικίες

Προτείνουμε την υλοποίηση ενός στοχευμένου προγράμματος ανακαίνισης για κατοικίες που είναι πραγματικά κλειστές και μη κατοικήσιμες, στις “πιεσμένες περιοχές” — δηλαδή περιοχές όπου:

• τα ενοίκια έχουν αυξηθεί τουλάχιστον 5% πάνω από τον πληθωρισμό την τελευταία πενταετία, ή

• η μέση δαπάνη ενοικίου υπερβαίνει το 30% του εισοδήματος των νοικοκυριών.

Το πρόγραμμα να απευθύνεται σε ιδιοκτήτες που δεν μπορούν να ενταχθούν στα υφιστάμενα εργαλεία («Ανακαινίζω – Νοικιάζω», «Αναβαθμίζω») λόγω τραπεζικών κριτηρίων.

Η κρατική ενίσχυση θα παρέχεται με την προϋπόθεση:

• ολοκλήρωσης των εργασιών ανακαίνισης

• υποχρεωτικής διάθεσης του ακινήτου για 4-5 χρόνια στη μακροχρόνια μίσθωση με προσιτό ενοίκιο

Το Δημόσιο θα πρέπει να ελέγχει:

• την πραγματική υλοποίηση των εργασιών και

• την τήρηση των όρων μίσθωσης, ώστε να διασφαλίζεται η προσθήκη νέων προσιτών κατοικιών στο στεγαστικό απόθεμα.

Η χρηματοδότηση μπορεί να προέλθει από τη στοχευμένη ανακατεύθυνση μέρους των δημοσιονομικών εσόδων της βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενισχύοντας την κοινωνική ανταποδοτικότητα και την ισορροπία της στεγαστικής αγοράς.

Πίνακας με ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης

Τα σχολιά σας δημοσιεύονται άμεσα με δική σας ευθύνη. Το ΕΘΝΟΣ θα παρεμβαίνει και τα προσβλητικά σχόλια θα διαγράφονται
καταχώρηση
Διαβάστε ακόμη

Κραυγή απόγνωσης Έλληνα κτηνοτρόφου στο OPEN: «Ποια φέτα; Σε λίγο δε θα έχουμε γάλα ούτε για γιαούρτι»

Δύσκολες ώρες για τον πατέρα της Μέγκαν Μαρκλ - Ακρωτηριάστηκε το πόδι του και νοσηλεύεται στην εντατική

Κλήρωση Μουντιάλ 2026: Οι 12 όμιλοι για το μεγάλο ποδοσφαιρικό ραντεβού του καλοκαιριού

«Η Τουρκία εγκαταλείπει τα S-400 και ξεκινάει να προμηθεύεται F-35», λέει ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Άγκυρα

επόμενο άρθρο
#TAGS
  • ακίνητα
  • Airbnb
  • βραχυχρόνια μίσθωση
  • δήμος Αθηναίων
  • ειδήσεις τώρα
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr