Σε πριμ... έγκαιρης καθυστέρησης μετατρέπεται το πριμ έγκαιρης παράδοσης: Η επέκταση του Τραμ και οι παρατάσεις 409 ημερών
Το γαϊτανάκι των καθυστερήσεων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε πριμ... έγκαιρης καθυστέρησης τείνει να μετατραπεί σε ορισμένες περιπτώσεις το πριμ έγκαιρης παράδοσης έργων στις εταιρείες που δεν είχαν ζητήσει παρατάσεις την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, καθώς, όπως προκύπτει, υπάρχουν έργα τα οποία και θα παραδοθούν ύστερα από παρατάσεις και θα πληρωθούν περισσότερο στους αναδόχους.
Η εφαρμογή της περίφημης πρόσθετης καταβολής για την έγκαιρη παράδοση, η οποία προβλέφθηκε με νόμο το 2022, αρχίζει να δημιουργεί στρεβλώσεις που καταδεικνύουν ότι εύκολα δίνεται, αλλά δύσκολα αφαιρείται ακόμα και στις περιπτώσεις που προβλέπεται καθυστέρηση άνω του ενός έτους στην παράδοση ενός έργου.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του έργου για την «επέκταση του Αμαξοστασίου του Τραμ στο Ελληνικό», προϋπολογισμού 18,3 εκ. ευρώ, το οποίο βάσει της σχετικής σύμβασης που είχε υπογραφεί τον Μάρτιο του 2022, έπρεπε να παραδοθεί τον Μάιο του 2024, αλλά έως σήμερα έχει λάβει παρατάσεις 409 ημερών, διάστημα που αυξάνει το χρόνο κατασκευής κατά 50% συγκριτικά με τα αρχικώς προβλεπόμενα και μεταθέτει τον χρόνο παράδοσης για τον Ιούλιο του 2025. Την ίδια στιγμή η κοινοπραξία «ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- ΘΕΜΕΛΗ Α.Ε» έχει ήδη λάβει πριμ έγκαιρης εκτέλεσης έργου ύψους 517.500 ευρώ για το υπολειπόμενο συμβατικό αντάλλαγμα, το οποίο η Ελληνικό Μετρό ως αναθέτων φορέας αιτήθηκε να επιστραφεί ή να συμψηφιστεί με επόμενες πιστοποιήσεις. Η κοινοπραξία υπέβαλε ένσταση τον περασμένο Αύγουστο, την οποία ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας έκανε δεκτή την Παρασκευή εκτιμώντας ότι οι καθυστερήσεις δεν είναι ευθύνης της αναδόχου κοινοπραξίας και αγνοώντας τις εισηγήσεις της «Ελληνικό Μετρό».
Το γαϊτανάκι των καθυστερήσεων
Στον εν λόγω έργο βεβαία συγκεντρώνονται και άλλες παθογένειες και στρεβλώσεις των δημοσίων έργων στην Ελλάδα, καθώς σημαντικό τμήμα της μη τήρησης του χρονοδιαγράμματος στην περίπτωση της συγκεκριμένης σύμβασης, οφείλεται στην καθυστέρηση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας να ανάψει το πράσινο φως για την επανέναρξη των εργασιών, τις οποίες διέκοψε για ανασκαφικούς λόγους.
Όπως επισημαίνεται στο ιστορικό της διαφωνίας του αναδόχου με την Ελληνικό Μετρό, που έχει ενσωματωθεί στην υπουργική απόφαση με την οποία γίνεται δεκτή η ένστασή του, από το υπουργείο, το έργο έχει ήδη παραταθεί κατά 216 ημέρες λόγω καθυστερήσεων στην αρχαιολογική ανασκαφή, κατά 163 ημερολογιακές ημέρες λόγω καθυστερήσεων που προέκυψαν από την προμήθεια των απαιτούμενων υλικών για την ανέγερση του στεγάστρου καθώς και την αναγκαιότητα παραγγελίας πρόσθετων ειδικών τεμαχίων κατόπιν μελετητικών/κατασκευαστικών απαιτήσεων, αντίστοιχα, κατά 83 ημέρες λόγω καθυστερήσεων που προέκυψαν από την τροποποίηση στον σχεδιασμό του έργου και συνολικά κατά 409 ημέρες από τη συμβατική ημερομηνία λήξης.
Στο γαϊτανάκι των καθυστερήσεων μάλιστα μπλέκεται εκτός της Αρχαιολογικής Υπηρεσίες, ο πόλεμος στην Ουκρανία, ακόμα και η κακοκαιρία Daniel. Βάσει της αλληλογραφίας, η ανάδοχος κοινοπραξία υποστηρίζει ότι η Αρχαιολογική Υπηρεσία τον Μάιο του 2023 ενημέρωσε ότι θα διεξαχθεί σωστική ανασκαφική έρευνα εντός του νοτίου τμήματος της τροχιάς 5 στην οποία επρόκειτο να δημιουργηθεί όρυγμα επισκευής οχημάτων και ότι για όσο διάστημα διαρκεί η σωστική αυτή ανασκαφική έρευνα δεν μπορούν να εκτελεστούν εργασίες. Οπως προκύπτει όμως έως και σήμερα, 1,5 χρόνο μετά, το νότιο τμήμα της τροχιάς παραμένει στην κατάσταση της αρχαιολογικής εκσκαφής, καθώς δεν έχει εκδοθεί η σχετική απόφαση του αρμοδίου Συμβουλίου του υπουργείου Πολιτισμού.
Η ανάδοχος επικαλείται και σημαντικές καθυστερήσεις στις μεταφορές των υλικών εξαιτίας του ακραίου καιρικού φαινομένου DANIEL και του πολέμου στην Ουκρανία, τα οποία αντιμετωπίζει ως γεγονότα ανωτέρας βίας. Επισημαίνει μάλιστα ότι η απόφαση της Ελληνικό Μετρό, «κατά το σχετικό με το πριμ σκέλος της, είναι μη νόμιμη, άδικη και κατάφωρα καταχρηστική» αφού και η ίδια η αναθέτουσα αρχή δεν είχε παραχωρήσει τον χώρο ελεύθερο βαρών εξαιτίας της εμπλοκής με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, ενώ προσθέτει ότι «μέχρι σήμερα είναι αβέβαιος ο χρόνος παραχώρησης του έργου ελεύθερου βαρών προς εργασία και συνεπώς και ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου λόγω της μη εισέτι οριστικοποίησης των θεμάτων που έχουν προκύψει από την αρχαιολογική υπηρεσία».
Η Ελληνικό Μετρό επιμένει, πάντως, ότι δεδομένης της πορείας του έργου, αίρεται το δικαίωμα λήψης πρόσθετου πριμ καθώς όλα τα παραπάνω αποτελούν κινδύνους, οι οποίοι έχουν ληφθεί υπόψη και υπάρχει ρητή πρόβλεψη στη σύμβαση για το πώς θα αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από χρονικής και οικονομικής πλευράς ή αναμενόμενους κινδύνους στην πορεία εκτέλεσης ενός έργου.
Τα επιχειρήματα της Ελληνικό Μετρό ωστόσο δεν έπεισαν την ηγεσία του υπουργείου, η οποία άλλωστε είχε δεχτεί και διαφορετική εισήγηση από την αρμόδια υπηρεσία με αποτέλεσμα ο κ. Σταϊκούρας να αποφασίσει τελικώς να κάνει δεκτή την ένσταση της κοινοπραξίας, η οποία θα κρατήσει το πριμ έγκαιρης εκτέλεσης του έργου κι ας παραμένει αβέβαιο το πότε θα έχει εκτελεστεί αυτό στο σύνολό του.
Επίθεση στο Μαγδεμβούργο: Τι γνωρίζουμε για τον δράστη – Η επιστολή στο AfD, ο θαυμασμός στον Μασκ και τα πυρά στη Μέρκελ
Εξάρχεια: Πώς εντόπισαν τον δράστη με το λοστάρι - Είχε συλληφθεί ξανά για επίθεση, αλλά κυκλοφορούσε ελεύθερος
Η σκοτεινή και χιονισμένη Λαπωνία και το τετ α τετ του Μητσοτάκη με τον Άη Βασίλη
Κιμ Καρντάσιαν: Ποζάρει με κόκκινο δερμάτινο φόρεμα και βαθύ ντεκολτέ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr