Μαύρα σύννεφα μαζεύτηκαν στον ΣΚΑΪ - Άρχισαν τα... προβλήματα για Στεφανίδου και Τσουρό
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋

Η φετινή τηλεοπτική σεζόν έχει ήδη ξεκινήσει με τα κανάλια να ρίχνουν (σιγά - σιγά) στο τραπέζι τα δυνατά τους χαρτιά, προσπαθώντας να κερδίσουν έδαφος σ' ένα τοπίο που αλλάζει συνεχώς και γίνεται ολοένα πιο απαιτητικό. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί ανανεώνουν το πρόγραμμά τους, επενδύουν σε πρόσωπα με εμπειρία αλλά και σε νέες ιδέες, αναζητώντας το «κλειδί» που θα τους χαρίσει την προσοχή – και φυσικά την προτίμηση – του κοινού.
Ο ΣΚΑΪ, γνωστός κυρίως για τη δύναμή του στον τομέα της ενημέρωσης, επιχειρεί για ακόμη μία φορά να «χτίσει» την απογευματινή ζώνη του. Μία ζώνη που παραδοσιακά θεωρούνταν «αδύναμος κρίκος» στο πρόγραμμά του, αφού ουδέποτε κατάφερε ν' αποκτήσει σταθερή ταυτότητα και πιστό κοινό. Η απόφαση να επενδύσει σε αυτήν, φέρνοντας πρόσωπα με αναγνωρισιμότητα και εμπειρία όπως η Τατιάνα Στεφανίδου και ο Κώστας Τσουρός, αποδεικνύει ότι υπάρχει διάθεση αλλαγής. Τα πρώτα δείγματα, όμως, μόνο ενθαρρυντικά δεν είναι.
Με μονοψήφια να κυριαρχούν στους πίνακες τηλεθέασης και με εκπομπές που, παρά τις φιλοδοξίες τους, δεν δείχνουν να πείθουν το κοινό, η απογευματινή ζώνη του ΣΚΑΪ βρίσκεται ήδη στο επίκεντρο της συζήτησης. Τι πήγε στραβά; Γιατί ένα κανάλι που έχει κατακτήσει την κορυφή της ενημέρωσης δυσκολεύεται τόσο πολύ να βρει το βηματισμό του στις απογευματινές ώρες; Και κυρίως, υπάρχει περιθώριο ανατροπής;
Ο Κώστας Τσουρός (δεν) «Το 'χει»
Η μεταγραφή του Κώστα Τσουρού από το MEGA στον ΣΚΑΪ συζητήθηκε αρκετά πριν από την έναρξη της σεζόν. Ο δημοσιογράφος, με πολυετή πορεία σε τηλεοπτικές εκπομπές και σαφές αποτύπωμα στον χώρο της τηλεοπτικής ενημέρωσης με lifestyle απόχρωση, θεωρήθηκε μια «ασφαλής» επιλογή για το νέο ξεκίνημα του καναλιού στην απογευματινή ζώνη. Το «Το ’Χουμε», όπως ονομάστηκε η εκπομπή του, φιλοδοξεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην ενημέρωση και την ψυχαγωγία, φέρνοντας στον τηλεθεατή ένα μίγμα θεμάτων που να καλύπτει τόσο την επικαιρότητα όσο και πιο ανάλαφρες ενότητες.
Από τις πρώτες κιόλας ημέρες, η δομή της εκπομπής έδειξε οργάνωση. Ρεπορτάζ, συζητήσεις, σχόλια, παρουσίαση θεμάτων που ακουμπούν τόσο την κοινωνία όσο και την ψυχαγωγία, δημιούργησαν ένα προϊόν που σε επίπεδο περιεχομένου δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πρόχειρο. Ο παρουσιαστής, με τη χαρακτηριστική του αμεσότητα, προσπαθεί να γεφυρώσει το σοβαρό της ενημέρωσης με τον πιο ανάλαφρο χαρακτήρα μιας ψυχαγωγικής εκπομπής.
Ωστόσο, η ανταπόκριση του κοινού δεν ήταν η αναμενόμενη. Τα νούμερα τηλεθέασης, που κινήθηκαν από τις πρώτες μέρες σε πολύ χαμηλά μονοψήφια, αποδεικνύουν ότι η προσπάθεια δεν έπεισε τους τηλεθεατές. Ένα από τα βασικά προβλήματα που εντοπίζονται είναι ότι μεγάλο μέρος της θεματολογίας έχει ήδη «καεί» από τις πρωινές εκπομπές, είτε του ΣΚΑΪ είτε άλλων καναλιών. Έτσι, όταν φτάνει η ώρα μετάδοσης του «Το ’Χουμε», ο τηλεθεατής έχει ήδη παρακολουθήσει την πλειοψηφία των θεμάτων σε διαφορετικά πλατό και με άλλες προσεγγίσεις. Το αποτέλεσμα είναι η εκπομπή να χάνει το στοιχείο της φρεσκάδας, στοιχείο απαραίτητο για να δημιουργήσει πιστό κοινό και λόγο παρακολούθησης.
Ακόμη και το σκηνικό, παρότι πιο φωτεινό και οικείο σε σχέση με άλλες παραγωγές του ΣΚΑΪ, δεν στάθηκε αρκετό για να διαφοροποιήσει την εκπομπή. Η εικόνα, αντί να λειτουργεί ενισχυτικά, δείχνει ουδέτερη και κάπως άτονη, με αποτέλεσμα να μην προσφέρει την απαραίτητη «τηλεοπτική σφραγίδα». Η τοποθέτηση των συνεργατών στο πλατό – διαχωρισμένοι σε ομάδες ενημέρωσης και ψυχαγωγίας – κάνει μεν σαφές το κόνσεπτ, αλλά δεν αποφεύγει να φαντάζει κάπως «μηχανικό» και προβλέψιμο.
Στο κέντρο όλων, βεβαίως, παραμένει ο Κώστας Τσουρός. Έμπειρος, με άνεση στην κάμερα, καταφέρνει να κρατά μια ισορροπία ανάμεσα στο σοβαρό και το ελαφρύ, χωρίς υπερβολές. Το ερώτημα όμως είναι αν αυτή η ισορροπία αρκεί σε μια εποχή που το κοινό ζητά περισσότερο ρυθμό, ανατροπές, εικόνα που να εντυπωσιάζει και περιεχόμενο που να μένει στη μνήμη.
Με λίγα λόγια, το «Το ’Χουμε» δείχνει ότι ξεκίνησε με φιλοδοξία, αλλά δεν έχει ακόμα βρει τον παλμό που θα το κάνει να ξεχωρίσει, πρόβλημα που υπήρχε το ίδιο και στο MEGA. Και όσο τα νούμερα τηλεθέασης παραμένουν χαμηλά, τόσο δυσκολότερο θα γίνεται το έργο του. Γιατί σε μια ζώνη όπου ο ανταγωνισμός είναι αμείλικτος, η ανοχή για λάθη ή καθυστερήσεις είναι σχεδόν μηδενική.
Ένα στοίχημα με πολλά εμπόδια για τη Στεφανίδου
Η επιστροφή της Τατιάνας Στεφανίδου στον ΣΚΑΪ μετά από έναν χρόνο απουσίας αποτέλεσε αναμφίβολα είδηση. Με πολυετή εμπειρία και ισχυρό brand name στον χώρο των κοινωνικών και infotainment εκπομπών, η επιλογή της φάνηκε να δίνει κύρος και προοπτική στην απογευματινή ζώνη του σταθμού. Το «Power Talk» παρουσιάστηκε ως ένα κοινωνικό μαγκαζίνο με ζωντανό κοινό στο πλατό, ποικιλία θεμάτων και συμμετοχή δημοσιογράφων με μακρά πορεία.
Στα χαρτιά, η συνταγή είχε όλα τα συστατικά για να λειτουργήσει: έναν έμπειρο κεντρικό άξονα, μια ομάδα τριών δοκιμασμένων δημοσιογράφων (Παναγιώτης Σουρέλης, Άρια Καλύβα, Γιάννης Μακρυγιάννης) και μια σκαλέτα που υπόσχεται από πολιτική και κοινωνία μέχρι πιο ανάλαφρες ιστορίες της επικαιρότητας. Από την πρώτη κιόλας εβδομάδα, η εκπομπή μάλιστα κατάφερε να βγάλει αρκετές αποκλειστικές ειδήσεις – στοιχείο που δεν περνάει απαρατήρητο και δείχνει ότι υπάρχει σκληρή δουλειά στο παρασκήνιο.
Κι όμως, η εικόνα που αποτυπώθηκε στην τηλεθέαση δεν ήταν ανάλογη των προσδοκιών. Με τα ποσοστά να κυμαίνονται γύρω στο 5%, το «Power Talk» δεν μπόρεσε να πείσει τους τηλεθεατές ότι έχει κάτι καινούργιο να προσφέρει. Το ζωντανό κοινό στο πλατό, αν και στη θεωρία θα μπορούσε να προσδώσει αμεσότητα και ζωντάνια, στην πράξη έφερε στη μνήμη παλιότερες τηλεοπτικές εποχές. Σε μια περίοδο που η τηλεόραση τρέχει με ρυθμούς αντίστοιχους των social media και όπου ο θεατής απαιτεί πρωτοτυπία, τα σκηνικά που παραπέμπουν σε «παλιάς κοπής» talk show μοιάζουν αναχρονιστικά.
Το σκοτεινό περιβάλλον, η απουσία ενός κεντρικού τραπεζιού που να δίνει συνοχή στη συζήτηση και η κάπως άχαρη διάταξη των συνεργατών δυσκολεύουν τη ροή. Αντί η εικόνα να ενισχύει το περιεχόμενο, μοιάζει να το «τραβάει» προς τα κάτω. Η αίσθηση που αποκομίζει ο τηλεθεατής είναι ότι παρακολουθεί κάτι πρόχειρα στημένο, ακόμη κι αν το ρεπορτάζ και η θεματολογία είναι αξιόλογα.
Ακόμη και στον ρυθμό της εκπομπής υπάρχουν κενά. Οι συζητήσεις απλώνονται χωρίς ένταση, με αποτέλεσμα να χάνεται η δυναμική. Η Στεφανίδου, βέβαια, δεν είναι άπειρη σε τέτοιες καταστάσεις. Έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι μπορεί να προσαρμόζεται, να κάνει διορθωτικές κινήσεις και να «γυρίζει το παιχνίδι» όταν όλα μοιάζουν χαμένα. Το γεγονός ότι βρίσκεται σε συνεχή επαφή με την ομάδα της για αλλαγές στη σκηνοθετική προσέγγιση και στη ροή των θεμάτων δείχνει πως υπάρχει διάθεση βελτίωσης. Ωστόσο, το στοίχημα είναι δύσκολο. Ο τηλεθεατής του σήμερα δεν συγχωρεί εύκολα τις καθυστερήσεις και, αν χάσει το ενδιαφέρον του τις πρώτες εβδομάδες, σπάνια επιστρέφει.
Το «θύμα» της απογευματινής ζώνης
Για χρόνια, το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ αποτελούσε τη «ναυαρχίδα» του σταθμού. Ακόμη και σε περιόδους που η υπόλοιπη ροή του προγράμματος κατέγραφε χαμηλές επιδόσεις, το δελτίο με τη Σία Κοσιώνη κρατούσε γερά, κατακτώντας ποσοστά που το τοποθετούσαν στον αφρό της ενημέρωσης. Αυτή η δυναμική υπήρξε το μεγάλο ατού του σταθμού. Ενα ισχυρό, έγκυρο δελτίο που μπορούσε να «συγκρατεί» την εικόνα του καναλιού.
Η φετινή χρονιά, όμως, δείχνει ότι ακόμη και το δελτίο επηρεάζεται αρνητικά από την αδυναμία της απογευματινής ζώνης. Το χαμηλό lead-in που παραλαμβάνει από τις εκπομπές του Τσουρού και της Στεφανίδου καθιστά δύσκολη την εκκίνηση, με αποτέλεσμα τα ποσοστά του δυναμικού κοινού να κατρακυλούν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Στο γενικό σύνολο, βέβαια, η Σία Κοσιώνη καταφέρνει με την προσωπική της δυναμική και με την αφοσίωση ενός πιο ώριμου κοινού ν' ανεβάζει τους δείκτες, πολλές φορές και σε διψήφια νούμερα. Όμως η εικόνα δεν είναι η ίδια. Το δελτίο δεν ξεκινά πια από θέση ισχύος και αυτό το αποδυναμώνει στον σκληρό ανταγωνισμό των ειδήσεων.
Είναι ξεκάθαρο ότι η αδυναμία της απογευματινής ζώνης δεν περιορίζεται σε μεμονωμένες εκπομπές. Διαχέεται σε ολόκληρο το πρόγραμμα, επηρεάζει την εικόνα του σταθμού, και καταλήγει να «τραβάει προς τα κάτω» ακόμη και προϊόντα που στο παρελθόν ήταν σημείο αναφοράς. Αυτό είναι το μεγαλύτερο καμπανάκι κινδύνου για τον ΣΚΑΪ. Αν δεν βρεθεί άμεσα λύση, η ζημιά δεν θα περιοριστεί σε μία ή δύο ζώνες, αλλά θα αγγίξει συνολικά το brand του καναλιού.
Μαραθώνιος ή σπριντ;
Η φετινή σεζόν έχει μόλις ξεκινήσει, και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πώς θα εξελιχθεί. Η τηλεόραση, άλλωστε, είναι ζωντανός οργανισμός. Οι τηλεθεατές αλλάζουν συνήθειες από εβδομάδα σε εβδομάδα, οι εκπομπές κάνουν διορθώσεις, και πολλές φορές η εικόνα του Σεπτεμβρίου ελάχιστη σχέση έχει μ' εκείνη του Ιανουαρίου. Ωστόσο, η έναρξη για τον ΣΚΑΪ στην απογευματινή ζώνη υπήρξε αναμφίβολα απογοητευτική.
Ο Κώστας Τσουρός και η Τατιάνα Στεφανίδου έχουν τη γνώση και την εμπειρία ν' αναστρέψουν την κατάσταση. Ο σταθμός, επίσης, έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι διαθέτει τα αντανακλαστικά για να προσαρμόζεται. Όμως οι διορθώσεις δεν μπορούν να περιορίζονται σε επιφανειακές αλλαγές σκηνικού ή σε μικρές τροποποιήσεις στη ροή. Απαιτείται στρατηγική, ξεκάθαρη ταυτότητα και – κυρίως – σεβασμός στο τι πραγματικά ζητά ο τηλεθεατής στις απογευματινές ώρες.
Αν συνεχιστεί η λογική του «ας δοκιμάσουμε και βλέπουμε», το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο. Χαμηλά μονοψήφια, αποδυναμωμένο δελτίο ειδήσεων και ένα πρόγραμμα που μοιάζει κατακερματισμένο. Αντίθετα, αν υπάρξει τόλμη να δομηθεί από την αρχή μια απογευματινή ζώνη με ενιαία φιλοσοφία, τότε το στοίχημα μπορεί ακόμη να κερδηθεί.
Η τηλεοπτική χρονιά είναι μαραθώνιος, όχι σπριντ. Όμως, όταν σκοντάφτεις στο πρώτο «100άρι», είναι σαφές ότι χρειάζεται διπλάσια προσπάθεια για να καλύψεις την απόσταση. Αυτό καλούνται να κάνουν φέτος η Στεφανίδου, ο Τσουρός και ο ΣΚΑΪ συνολικά. Ν' αποδείξουν ότι μπορούν ν' ανασυνταχθούν, να διορθώσουν τα λάθη και να βρουν ξανά τον παλμό του κοινού. Το αν θα το καταφέρουν, θα φανεί τους επόμενους μήνες...
Δραματικές ώρες στη Λακωνία: Γυναίκα ανεβαίνει σε ταράτσα για να δώσει φαγητό στην εγκλωβισμένη μητέρα της
Κακοκαιρία Byron: Τι θα γίνει με τον μισθό όσων δεν μπόρεσαν να πάνε στη δουλειά τους
Πανικός στη αεροσκάφος: Φωτιά σε διάδρομο απογείωσης γέμισε με καπνούς Airbus A320 με 180 επιβαίνοντες
Mega deal στα σκαριά στον τομέα της ψυχαγωγίας: Η Netflix κοντά στην αγορά της Warner Bros!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



