Η Klavdia με το «Αστερομάτα» μάγεψε, αλλά η διοργάνωση… προβλημάτισε: Ήταν ο εθνικός τελικός αντάξιος των προσδοκιών;
Η Eurovision πάντα συνοδεύεται από πάθη, ενθουσιασμό αλλά και αντιπαραθέσεις🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Η Klavdia και το τραγούδι «Αστερομάτα» είναι η επίσημη ελληνική συμμετοχή στον 69ο διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision, που θα πραγματοποιηθεί στη Βασιλεία της Ελβετίας. Από την πρώτη στιγμή, που ανέβηκε στη σκηνή, κέρδισε το κοινό, που την υποδέχτηκε μ' ενθουσιασμό. Μετά την εμφάνισή της, οι παρευρισκόμενοι την αποθέωσαν, δείχνοντας ξεκάθαρα τη στήριξή τους. Η επιλογή έγινε το βράδυ της Πέμπτης (30/1) μέσα από τον εθνικό τελικό, με κοινό και κριτικές επιτροπές ν' αποφασίζουν τον εκπρόσωπο της χώρας μας.
Η φετινή επιλογή δεν έγινε μέσω απευθείας ανάθεσης ή εσωτερικής επιλογής, όπως είχε συμβεί τα τελευταία δέκα χρόνια. Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή από την ΕΡΤ, η οποία έδωσε την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να διεκδικήσουν την ελληνική εκπροσώπηση. Αυτή η κίνηση εξωστρέφειας και διαφάνειας έτυχε θετικής αποδοχής, αν και υπήρξαν και επικρίσεις για το επίπεδο των συμμετοχών.
Κάποιοι δεν έκρυψαν την απογοητευσή τους, καθώς στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος κυρίως καλλιτέχνες που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστοί στο ευρύ κοινό. Ωστόσο, αυτό ήταν αναμενόμενο, αφού για χρόνια η ΕΡΤ επέλεγε τους εκπροσώπους μέσω απευθείας αναθέσεων, αφήνοντας εκτός διαδικασίας πολλούς ενδιαφερόμενους. Αν ο εθνικός τελικός καθιερωθεί, είναι πιθανό στο μέλλον να προσελκύσει πιο δημοφιλή ονόματα. Κατά τη διάρκεια της χθεσινής βραδιάς, υπήρξαν πολλά αρνητικά σχόλια για την παραγωγή, την παρουσίαση και την επιλογή της ελληνικής κριτικής επιτροπής.
Η Klavdia, αμέσως μετά τη νίκη της, δήλωσε: «Δεν μπορώ να το περιγράψω αυτό που νιώθω. Υπόσχομαι να σας κάνω υπερήφανους! Ευχαριστώ πάρα πολύ». Η συμμετοχή της επικράτησε ανάμεσα σε δώδεκα υποψηφιότητες, με τη δεύτερη θέση να κερδίζει η Evangelia με το «Vale» και την τρίτη η BARBZ με το «Sirens». Τη μεγάλη νικήτρια ανακοίνωσαν λίγο πριν από τα μεσάνυχτα οι παρουσιαστές της βραδιάς, Έλενα Παπαρίζου και Σάκης Ρουβάς.
Η Ελλάδα θα εμφανιστεί στον δεύτερο ημιτελικό, στις 15 Μαΐου, όπου θα διεκδικήσει μία από τις δέκα θέσεις που οδηγούν στον μεγάλο τελικό. Η Klavdia καλείται να δώσει τον καλύτερό της εαυτό, με την ελπίδα ότι το «Αστερομάτα» θα καταφέρει να ξεχωρίσει και να κερδίσει την προτίμηση του ευρωπαϊκού κοινού.
Η γενοκτονία και ο ξεριζωμός των Ποντίων στην Eurovision
Αν και η πρώτη της προσπάθεια να εκπροσωπήσει την Ελλάδα, το 2023, με το «Holy Water», δεν ευοδώθηκε, φέτος επέστρεψε δυναμικά, διεκδικώντας μια θέση στη σκηνή του ευρωπαϊκού διαγωνισμού. Η 22χρονη Κλαυδία Παπαδοπούλου, με ρίζες από τον Πόντο και μεγαλωμένη στον Ασπρόπυργο, έγινε γνωστή μέσα από το «The Voice of Greece», όπου υπό την καθοδήγηση της Έλενας Παπαρίζου έφτασε μέχρι τον τελικό. Με μια φωνή γεμάτη συναίσθημα και άρτια τεχνική, κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις, ενώ η χαρακτηριστική της εμφάνιση – με τα εμβληματικά γυαλιά της – την έκανε ακόμα πιο αναγνωρίσιμη.
Το τραγούδι της, «Αστερομάτα», είναι ένα ιδιαίτερο κομμάτι που παντρεύει σύγχρονους και ethnic ήχους, ενώ οι ελληνικοί στίχοι του μεταφέρουν ένα βαθύ και συγκινητικό μήνυμα. Η Klavdia αντλεί έμπνευση από τις ρίζες της, αφηγούμενη μέσα από τη μουσική την ιστορία των Ποντίων, τη γενοκτονία και τον ξεριζωμό τους. Ως απόγονος αυτής της κληρονομιάς, καταθέτει την ψυχή της τραγουδώντας για τον πόνο της προσφυγιάς και την ανάγκη για μια νέα αρχή, σ' έναν κόσμο που συνεχίζει να δοκιμάζεται από πολέμους και συγκρούσεις.
Σε πρόσφατη συνέντευξή της, στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον», η Klavdia μίλησε ανοιχτά για την προσωπική της σύνδεση με το τραγούδι. Μοιράστηκε τις οικογενειακές της ιστορίες, αποκαλύπτοντας πως οι πρόγονοί της εκπατρίστηκαν, βρήκαν προσωρινό καταφύγιο στη Σοβιετική Ένωση, όπου γεννήθηκαν οι γονείς της, και επέστρεψαν στην Ελλάδα το 1991, ξεκινώντας από την αρχή. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι το θέμα του ξεριζωμού και της προσφυγιάς δεν είναι κάτι μακρινό, αλλά ένα ζήτημα που εξακολουθεί ν' αγγίζει την ελληνική κοινωνία και ν' αφορά χιλιάδες ανθρώπους που αναζητούν ένα καλύτερο αύριο.
Η συμμετοχή που είχε στον εθνικό τελικό αποτελεί μια ξεχωριστή στιγμή για εκείνη. Όπως δήλωσε, όταν ανακοινώθηκε ότι το τραγούδι της προκρίθηκε, βρισκόταν με τους γονείς της και περίμενε με αγωνία. Το όνομά της αναφέρθηκε προτελευταίο, γεγονός που την έκανε ν' αμφιβάλλει για το αν θα τα κατάφερνε. Ωστόσο, όταν τελικά άκουσε πως είναι μέσα στους φιναλίστ, ξέσπασε σε χαρά, ενώ οι γονείς της, αν και πιο συγκρατημένοι, της έδωσαν τη στήριξη και τις συμβουλές τους.
Στη βραδιά της Eurovision, η ερμηνεία και η σκηνική παρουσία της θα παίξουν καθοριστικό ρόλο, καθώς η επιλογή ελληνικού στίχου μπορεί ν' αποτελέσει εμπόδιο στη διεκδίκηση μιας καλής θέσης. Αν και η φωνή της είναι εξαιρετική και το τραγούδι έχει έντονο συναισθηματικό βάρος, το γεγονός ότι δεν είναι ιδιαίτερα ρυθμικό και ανεβαστικό ενδέχεται να δυσκολέψει την απήχησή του στο ευρωπαϊκό κοινό. Αν το τραγούδι παρουσιαστεί μ' έναν δυνατό, συναισθηματικό και οπτικά εντυπωσιακό τρόπο, όπως είχε γίνει με την Jamala, τότε έχει πιθανότητες να κερδίσει τις επιτροπές και να διατηρήσει ζωντανό τ' όνειρο της ελληνικής πρόκρισης. Διαφορετικά, η πρόκληση θα είναι μεγάλη, καθώς η Eurovision συχνά ευνοεί πιο πιασάρικα και ρυθμικά κομμάτια.
Το «Αστερομάτα» υπογράφεται μουσικά και στιχουργικά από τους Arcade, τη δημιουργική ομάδα πίσω από τις ελληνικές συμμετοχές στη Eurovision του 2020 και του 2021. Η Klavdia συνεργάζεται στενά μαζί τους, έχοντας ήδη κυκλοφορήσει επιτυχημένα singles, όπως τα «Χαράματα», «Βασανίζομαι», «Μαγεμένα» και «Lonely Heart». Παράλληλα, συνεχίζει τις ζωντανές εμφανίσεις στο πλευρό του Γιώργου Σαμπάνη στον «Βοτανικό», κερδίζοντας όλο και περισσότερους θαυμαστές.
Αδύναμος κρίκος η παρουσίαση
Όσον αφορά τη βραδιά του ελληνικού τελικού, η παρουσίαση της Έλενας Παπαρίζου και του Σάκη Ρουβά, αν και φαινομενικά εντυπωσιακή, δεν απέφυγε τα αμήχανα στιγμιότυπα και τα αρκετά σαρδάμ, τα οποία προκάλεσαν αρνητικά σχόλια. Παρά τις λαμπερές εμφανίσεις τους, υπήρξαν στιγμές που η ροή της βραδιάς φάνηκε αδέξια, ενώ οι συνεχείς αμοιβαίες φιλοφρονήσεις δεν πρόσθεσαν κάτι ουσιαστικό στη συνολική ατμόσφαιρα.
Η μουσική πλευρά της βραδιάς, ωστόσο, ενθουσίασε το κοινό. Οι δύο καλλιτέχνες ένωσαν τις φωνές τους σε μια εντυπωσιακή ερμηνεία του θρυλικού «Waterloo» των ABBA, ενώ στη συνέχεια μάγεψαν τους τηλεθεατές με μία από τις πιο αγαπημένες μπαλάντες στην ιστορία της Eurovision, το συγκινητικό «Hold Me Now», που χάρισε στον Johny Logan τη νίκη για την Ιρλανδία το 1987. Η μουσική αναδρομή συνεχίστηκε με την πρώτη ελληνική συμμετοχή στον διαγωνισμό, το διαχρονικό «Λίγο Κρασί, Λίγο Θάλασσα και το Αγόρι μου», το οποίο ερμήνευσε μοναδικά η Μαρινέλλα στη Eurovision του 1974.
Μετά το διαγωνιστικό μέρος, η σκηνή γέμισε λάμψη και ενέργεια, καθώς ο Σάκης Ρουβάς ξεσήκωσε το κοινό με τις εμβληματικές συμμετοχές που είχε στη Eurovision, το εκρηκτικό «Shake it» του 2004 και το δυναμικό «This is our night» του 2009.
Αντίστοιχα, η Έλενα Παπαρίζου μάς ταξίδεψε πίσω στο 2005, όταν κατέκτησε την κορυφή με το «My Number One», αλλά και στο 2001, ερμηνεύοντας το «Die for You» από την εποχή των Antique.
Από τη βραδιά, δεν έλειψαν οι εκπλήξεις! Η Έλενα Παπαρίζου είχε γενέθλια και οι συνεργάτες της, μαζί με την παραγωγή της ΕΡΤ και τον Σάκη Ρουβά, της ετοίμασαν μια τούρτα, ενώ πίσω στο wall αναγραφόταν η ευχή «Happy Birthday Helena!».
Η Μαρίνα Σάττι «άναψε φωτιές» με το ZARI
Η Μαρίνα Σάττι μάγεψε το κοινό με μία εκρηκτική εμφάνιση στο Christmas Theater, ερμηνεύοντας το «ZARI» σε μία πιο ροκ εκδοχή που ξεσήκωσε τους παρευρισκόμενους. Μ' ένα εντυπωσιακό μαύρο φόρεμα και λευκό καλσόν, η τραγουδίστρια κυριολεκτικά άναψε φωτιές, καθώς το σκηνικό ήταν διαμορφωμένο με φλόγες που αναδύονταν σε κάθε της βήμα. Η σκηνική της παρουσία, σε συνδυασμό με τη δυναμική χορευτική της ομάδα, δημιούργησε μία ατμόσφαιρα που θύμιζε διεθνές σόου υψηλών προδιαγραφών.
Η περσινή συμμετοχη που είχε στη Eurovision με το «ZARI» έφερε την Ελλάδα στην 11η θέση, συγκεντρώνοντας 126 βαθμούς, εκ των οποίων οι 80 προήλθαν από το κοινό. Παρά την απουσία μιας κορυφαίας θέσης, η Μαρίνα Σάττι κέρδισε την καρδιά των Eurofans, που συνεχίζουν να την αποθεώνουν. Χρήστες στο Twitter ανέφεραν πως «αναγέννησε τη Eurovision», ενώ αρκετοί τη χαρακτήρισαν ως την ευχάριστη έκπληξη της βραδιάς, μαζί με την Έλενα Παπαρίζου. «Μπορεί να μην πήρε την πρώτη θέση, αλλά κατέκτησε την αγάπη του κόσμου» σχολίασαν χαρακτηριστικά στο διαδίκτυο.
Σε ερώτηση σχετικά με το «μυστικό» της επιτυχίας στη Eurovision, η ίδια απάντησε με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Καλά, τι ξέρω τώρα εγώ από αυτά; Δεν υπάρχει συνταγή, γιατί αν υπήρχε, θα το έκαναν όλοι. Το βασικό είναι να βγάζει ο καθένας τον εαυτό του, την προσωπικότητά του. Είμαστε από την Ελλάδα, είμαστε μοντέρνοι άνθρωποι, είμαστε πολίτες του κόσμου. Εύχομαι να το χαρούν».
Στην κριτική επιτροπή η (παρουσιάστρια και νομικός) Τζένη Μελιτά
Παράλληλα, ο εθνικός τελικός της Eurovision βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων, με την κριτική επιτροπή να δέχεται αρνητικά σχόλια από το κοινό. Η πενταμελής ελληνική επιτροπή, αποτελούμενη από τους Μιχάλη Χατζηγιάννη, Τζένη Μελιτά, Φώτη Σεργουλόπουλο, Γιάννη Χριστοδουλόπουλο και Μαργαρίτα Μυτιληναίου, προκάλεσε αντιδράσεις, κυρίως για τη συμμετοχή ατόμων που δεν έχουν άμεση σχέση με τη μουσική βιομηχανία. «Γιατί ντύθηκαν λες και πάνε σε μνημόσυνο;» και «Η Τζένη Μελιτά τι δουλειά έχει στην επιτροπή;» ήταν μερικά από τα ειρωνικά σχόλια που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαδικασία της ψηφοφορίας χωρίστηκε σε 50% κοινό και 50% επιτροπή, με δύο επιτροπές – μία ελληνική και μία ξένη, που είχαν από 25% έκαστη. Η ελληνική επιτροπή περιλάμβανε τρία μέλη με άμεση σχέση με την ΕΡΤ (15%) και δύο μουσικούς, γεγονός που προκάλεσε συζητήσεις περί αμεροληψίας.
Σενάρια ανασχηματισμού και δημοσκοπικά μηνύματα για την κυβέρνηση: Συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο
Live η δεύτερη ψηφοφορία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας - Δεν αναμένεται λευκός καπνός
Θρίλερ με την τρύπα που «κατάπιε» οδηγό: Προσπάθειες να προσεγγίσουν τον 74χρονο που αγνοείται πάνω από 48 ώρες
Ο καιρός αλλάζει: Έρχονται χιόνια ακόμα και σε χαμηλά υψόμετρα - Η πρόγνωση Μαρουσάκη
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr