Από τα «Ανεξάρτητα Κράτη» και «Τα Σκυλιά» στην «Καρυάτιδα»: Έργα που ξεγυμνώνουν την εποχή
Οι πιο ενδιαφέρουσες φθινοπωρινές παραγωγές θίγουν την αδικία, σατιρίζουν την εξουσία, μιλούν για τη δημοκρατία, τις αγωνίες της εργασίας, το μεταναστευτικό. Ένα θεατρικό τοπίο που γίνεται καθρέφτης μιας κοινωνίας σε κρίση🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋

Σε περιόδους κοινωνικής αβεβαιότητας και πολιτικής έντασης, το θέατρο αναδεικνύεται σ' έναν καίριο χώρο συζήτησης και διαλόγου. Δεν είναι μόνο χώρος καλλιτεχνικής δημιουργίας, αλλά και πεδίο όπου οι ανησυχίες της εποχής αποκτούν φωνή. Οι σκηνές της Αθήνας φιλοξενούν φέτος έργα που δεν αρκούνται μόνο στο να ψυχαγωγήσουν, αλλά τολμούν να μιλήσουν για τα καίρια ζητήματα της κοινωνίας μας, είτε αυτά εκφράζονται μέσα από την ωμή βία, είτε μέσα από το λεπτό χιούμορ, είτε μέσα από τις αθέατες πλευρές της καθημερινότητας.
Το κοινό καλείται να παρακολουθήσει παραστάσεις που θίγουν την κοινωνική αδικία, τον φόβο, την κρίση των θεσμών και τη διάβρωση των αξιών, αλλά και ν' ανακαλύψει κόσμους που φωτίζουν με τρυφερότητα τις μικρές ιστορίες της ζωής. Η φετινή θεατρική παραγωγή αποδεικνύει ότι η σκηνή εξακολουθεί να λειτουργεί ως καθρέφτης μιας εποχής σε μετάβαση αλλά και ως τόπος όπου η τέχνη μπορεί να θέσει ερωτήματα που αρκετοί συχνά αποφεύγουν.
Μετά την περσινή τους επιτυχία, δύο παραστάσεις που άφησαν έντονο αποτύπωμα στην αθηναϊκή σκηνή επιστρέφουν στο θέατρο Δίπυλον, για να θέσουν ξανά τα δύσκολα ερωτήματα του παρόντος. Η «Μέρα της Φούστας» της Ζωής Χατζηαντωνίου και «Τα Σκυλιά» του Ανέστη Αζά δεν επαναπαύονται σε συμβατικές αφηγήσεις. Αποκαλύπτουν τις σκοτεινές πτυχές της κοινωνικής και πολιτικής πραγματικότητας, αναμετρώνται με την ωμή βία και τον διάχυτο φόβο, αλλά ταυτόχρονα αναζητούν την ελπίδα που επιμένει.
Το δημοσιογραφικό δράμα «Ανεξάρτητα Κράτη», που συνυπογράφουν ο Γιώργος Παλούμπης και ο Αντώνης Τσιοτσιόπουλος, το οποίο κέρδισε το θεατρόφιλο κοινό, χάρη στον καταιγιστικό ρυθμό, τον ωμό ρεαλισμό και τις καθηλωτικές ερμηνείες των ηθοποιών, επιστρέφει στο θέατρο Χώρα. Είναι μία παράσταση αιχμηρής πολιτικής κριτικής, που ρίχνει μια λοξή ματιά στην πρόσφατη ιστορία μας για να σχολιάσει καυστικά την διαπλοκή ΜΜΕ - εξουσίας στη χώρα μας και να μας προβληματίσει για το σήμερα. Επίσης, οι δύο δημιουργοί γράφουν και σκηνοθετούν το «Αρμπάιτ» στο θέατρο Σταθμός. Στις ιστορίες της σπονδυλωτής παράστασης παρακολουθούμε χαρακτήρες σε σχέση με την εργασία τους, με την αναζήτηση εργασίας, με τις αγωνίες της εργασίας και με τις διάφορες μορφές εξάρτησης από αυτήν.
Το έργο «Η Καρυάτιδα» του Γιώργου Καπουτζίδη μετά την περσινή του μεγάλη επιτυχία, επιστρέφει τον Οκτώβριο σε νέα στέγη, το θέατρο Κάππα. Μια ανελέητη κωμωδία, αφιερωμένη στη διαχρονική ικανότητα αυτού του τόπου να μπλέκεται σε κωμικοτραγικές περιπέτειες, επιχειρεί να σατιρίσει την πολιτική ζωή της Ελλάδας: τις υποκρισίες, τα ρουσφέτια, τη διαφθορά, αλλά και την εκμετάλλευση του πολιτιστικού κεφαλαίου για πολιτικούς σκοπούς.

Μετά τους «Προβοκάτορες», που παρουσιάστηκαν στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, ο Γιάννης Αποσκίτης επιστρέφει στο φανταστικό κράτος της Ωρυγίας με τη νέα του γκροτέσκα φάρσα, «Δημοκράτορες», στο θέατρο του Νέου Κόσμου, η οποία είναι το δεύτερο μέρος μιας άτυπης πολιτικής τριλογίας, σε μορφή εξωφρενικής μαύρης κωμωδίας. Παράλληλα, στο υπόγειο του Κουν θα κάνει πρεμιέρα «Το Δράμα της Δημοκρατίας» για περιοσμένες παραστάσεις. Αρχαία κείμενα συνομιλούν με στοιχεία ντοκουμέντο και σύγχρονες μαρτυρίες, σε ένα έργο που επιθυμεί να ανοίξει ζωντανό διάλογο με το κοινό για το πώς λειτουργεί -ή δεν λειτουργεί- η δημοκρατία σήμερα. Και για το πώς θα μπορούσε ίσως να λειτουργήσει.
Δημοσιευμένο τον Ιούνιο του 2023, λίγες ημέρες μετά το πολύνεκρο ναυάγιο της Πύλου, το έργο «Να ξέρετε πως αυτό που ακούτε είναι σφύριγμα τρένου», σε σκηνοθεσία των Νίκου Μαρνά και Γιώργου Γκιόκα, παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία για δύο συνεχόμενες σεζόν και επιστρέφει το φθινόπωρο σε νέα θεατρική στέγη, στο θέατρο OLVIO. Ο Θανάσης Τριαρίδης, εδώ και τρία χρόνια, έχει αφιερώσει την πένα του στον αγώνα ενάντια στην κρατική πολιτική εξόντωσης των μεταναστών που ολοένα κλιμακώνεται.

Η παράσταση «Σπυριδούλες», μετά την επιτυχημένη πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου 2023 και έπειτα από την τεράστια επιτυχία της περσινής χρονιάς, επιστρέφει στο Νέο Θέατρο Βασιλάκου, από 6 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα, Τρίτη και Τετάρτη. Με το δυνατό κείμενο της Νεφέλης Μαϊστράλη, τη σκηνοθετική ματιά των Ζερίτη και Κρεμμύδα, και το εκρηκτικό μουσικό υπόβαθρο των Θραξ Πανκc, η ιστορία ξεπερνά τα στενά χρονικά όρια της δεκαετίας του ’50, αποτελώντας ένα διαχρονικό σύμβολο ενδυνάμωσης για τις γυναίκες που αγωνίζονται να ακουστούν και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους.
Ο ηθοποιός και τραγουδοποιός Δημήτρης Σαμόλης στο πρώτο του θεατρικό έργο, βάζει στο μικροσκόπιο την «αγία ελληνική οικογένεια», τη ζωή στην επαρχία και τον εκφοβισμό σε ένα συνταρακτικό μονόλογο-κατάθεση. Οι «Στρακαστρούκες», στο θέατρο Μικρό Γκλόρια για τρίτη χρονιά, είναι μια καθηλωτική ελεγεία αγάπης για την ανθρώπινη φύση αλλά και ένα φωτεινό βέλος σε αυτά που μας πόνεσαν βαθιά. Ταυτόχρονα, η παράσταση «Ήλιος με δόντια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη, αξιοποιεί τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του πρωταγωνιστή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, Παναγιώτη Εξαρχέα και Γιάννη Λεάκο, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας.
Μετά από δύο εκρηκτικές, διαδοχικά sold out σεζόν στο θέατρο Θησείο και δύο ισάξια sold out περάσματα στη Θεσσαλονίκη, ο συγκλονιστικός μονόλογος «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» επιστρέφει από την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου για μία τελευταία, περιορισμένη σειρά παραστάσεων. Ο Αργύρης Ξάφης, σε μια ερμηνεία–τομή που ήδη θεωρείται ορόσημο για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, μεταμορφώνεται σε όλους τους χαρακτήρες γύρω από τον μυστηριώδη θάνατο ενός πανέμορφου εφήβου σε μια κλειστή επαρχιακή κοινωνία. Η Ζωή Ξανθοπούλου, με χειρουργική ακρίβεια, υφαίνει ένα ασφυκτικό σκηνικό συμβολικού ρεαλισμού που ερευνά την παιδεραστία, την ομοφοβία, την ενοχή και τη βίαιη καταστροφή της ομορφιάς.
Ο «Άγριος Σπόρος» του Γιάννη Τσίρου, ένα από τα σημαντικότερα και πιο αιχμηρά έργα της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, επιστρέφει από τον Οκτώβριο στο Θέατρο Μικρό Χορν, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Καραγιάννη, για ν' αποτυπώσει με κοφτή γλώσσα και σπαρακτική τρυφερότητα, έναν κόσμο που υποτάσσει, ταξινομεί και αποκλείει τον αδύναμο. Επίσης, ο εμβληματικός Γερμανός σκηνοθέτης διασκευάζει και σκηνοθετεί το μνημειώδες έργο «Εχθρός του Λαού» του Ίψεν στο θέατρο Κνωσός, το οποίο έχει παρουσιάσει από το 2012 σε πάνω από 30 χώρες με τεράστια επιτυχία. Συνδυάζοντας τη σκηνική τόλμη και αρτιότητα με την κοινωνική ευαισθησία, ο ίδιος δίνει σημερινή διάσταση στα ιψενικά ερωτήματα.

Παράλληλα, το «Κέικ» κάνει πρεμιέρα στις 10 Οκτωβρίου στο θέατρο Εμπορικόν. Πρόκειται για μια γλυκόπικρη κωμωδία του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, σε σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη, γύρω από τα μικρά δράματα της καθημερινότητας, τις προκαταλήψεις και τις εύθραυστες ισορροπίες των ανθρώπινων σχέσεων — όλα αυτά, ενώ στο φούρνο ψήνεται ένα κέικ. Ένα θεατρικό σύμπαν ξεδιπλώνεται επί σκηνής, γεμάτο αλήθειες, παρεξηγήσεις, λεπτό χιούμορ και απρόσμενες στιγμές τρυφερότητας.
Μετά τη μεγάλη επιτυχία του πολυβραβευμένου έργου «Και εφύτευσεν ο Θεός παράδεισον», που παρουσιάστηκε για τρεις συνεχόμενες χρονιές, καθώς και του έργου «Ενενήντα», το οποίο εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών, η Βαλέρια Δημητριάδου επιστρέφει με το τρίτο της θεατρικό έργο «Ένα κάποιο κενό» στο θέατρο Εμπορικόν. Επτά ιστορίες που εκτυλίσσονται παράλληλα – σαν εσωτερικά μονόπρακτα που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους – αποκαλύπτοντας πως πίσω από την επιφάνεια της «κανονικότητας» υπάρχει κάτι εύθραυστο: ένα κενό που όλοι γνωρίζουμε, μα δύσκολα παραδεχόμαστε. Το κενό της μη σύνδεσης. Με τον εαυτό μας πρωτίστως – και κατ’ επέκταση με τους άλλους. Με λιτότητα, χιούμορ και συγκίνηση, οι σκηνές του έργου ισορροπούν ανάμεσα στην καθημερινότητα και την υπαρξιακή αναζήτηση, εστιάζοντας στον σύγχρονο άνθρωπο που πασχίζει να βρει φωνή και νόημα.
Στο θέατρο Μικρός Κεραμεικός παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά, λόγω επιτυχίας, η παράσταση «Η γέννηση ενός φασίστα - Η απολογία του Θεόφιλου Τσάφου» από την Τετάρτη 1η Οκτωβρίου, και κάθε Τετάρτη στις 19:00. Μια αποτρόπαια γυναικοκτονία συγκλονίζει την κοινή γνώμη στα χρόνια της χούντας. Ο Νίκος Κούνδουρος πολιτικός μετανάστης στο Λονδίνο τότε, παρακολουθεί τη μεγάλη κοινωνική διάσταση που πήρε η πολύκροτη δίκη και με αφορμή αυτό το γεγονός, γράφει ένα συγκλονιστικό μονόδραμα. Την ίδια ημέρα, επίσης, κάνει πρεμιέρα η παράσταση «Η Χαμένη Άνοιξη» στο θέατρο Πορεία, βασισμένη στο εμβληματικό τελευταίο μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα.
Η Ομάδα Νάμα, μετά τα συνεχόμενα sold out και τη θερμή ανταπόκριση κοινού και κριτικών, ανακοινώνει τη συνέχιση της παράστασης «Linda» σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ, στο θέατρο Επί Κολωνώ από τις 9 Οκτωβρίου. Η Penelope Skinner συνέθεσε ένα έργο που αφορά όλους όσοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στις κοινωνικές επιταγές και να βρουν την «ευτυχία» μέσα σε μια αμείλικτη πραγματικότητα. Ένα σύμπαν όπου οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται σαν εξαρτήματα μιας απάνθρωπης παραγωγικής διαδικασίας και όπου θα αντικατασταθούν όταν αρχίσουν να «παλιώνουν». Είναι μια κραυγή αγωνίας για τους ανθρώπους που μεγαλώνοντας γίνονται αόρατοι, χάνουν τη δύναμη της φωνής τους και συνειδητοποιούν τον χαμένο χρόνο αλλά και τη ματαιότητα της διαδρομής τους.

Μέσα από τις έννοιες του σεξ, της βίας, της εξουσίας, της πίστης και της αγάπης, η παράσταση «Απόψε κανείς δεν πεθαίνει» στο Θέατρο Μπέλλος ξετυλίγει ένα πολυφωνικό μωσαϊκό σύγχρονων ιστοριών. Δύο συγγραφείς, μία σκηνοθέτις και έξι ηθοποιοί επιδίδονται σε μια μακρά διαδικασία έρευνας και συλλογικής δημιουργίας μέσα από αυτοσχεδιασμούς και βιωματικό υλικό. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωντανή, άμεση δραματουργία, που πατά πάνω στο σήμερα και συνομιλεί με τον θεατή σε προσωπικό επίπεδο. Στο ίδιο θέατρο, θα παρουσιαστεί η παράσταση «Ήλιος με δόντια», βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μακριδάκη. Η ιστορία αξιοποιεί τον φρενήρη ρυθμό των σκέψεων του πρωταγωνιστή, για να μεταφέρει στη σκηνή, μέσω δύο ερμηνευτών, Παναγιώτη Εξαρχέα και Γιάννη Λεάκο, τη λησμονημένη ζωή ενός ανθρώπου που γεννήθηκε και έζησε στο περιθώριο της ιστορίας.
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε σε ηλικία 13 ετών να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης την ημέρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



